Prawne i organizacyjne aspekty ochrony ludności, mienia i dóbr kultury w czasie klęsk żywiołowych, katastrof i konfliktów zbrojnych. Tomasz Sobolewski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ORGANY I INSTYTUCJE WŁAŚCIWE W SPRAWACH EPIDEMII, EPIZOOTI I EPIFITOZ
Advertisements

POLICJA W SYSTEMIE BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTWA
SZKOLENIE KOMENDANTÓW GMINNYCH ZOSP RP Temat nr 5: Zarządzanie kryzysowe na szczeblu gminy Autor: Eugeniusz Wojciech Roguski.
SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP TEMAT 2: Współdziałanie OSP z organami samorządu terytorialnego i jednostkami PSP Autor: Robert Łazaj.
Prawo administracyjne
SamorzĄd terytorialny
PAŃSTWOWA STRAŻ POŻARNA W POLSCE
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
ZADANIA OBRONY CYWILNEJ I OCHRONY LUDNOŚCI
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
Zarządzanie kryzysowe w m.st. Warszawie
URZĄD MIASTA ZGORZELEC Wydział Zarządzania Kryzysowego
Departament Prawny i Kadr Wydział Obronności i Bezpieczeństwa
Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Żarach
Zdania i organizacja obrony cywilnej
SZKOLENIE KOMENDANTÓW GMINNYCH ZOSP RP
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
Służba Ochrony Zabytków
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Transport Tomasz A. Winiarczyk.
KRAJOWY SYSTEM ZARZADZANIA KRYZYSOWEGO
OBRONA CYWILNA Pod pojęciem obrony cywilnej, ochrony ludności należy rozumieć zapewnienie bezpieczeństwa ludziom, ich mieniu i środowisku przed wypadkami.
„Obrona Cywilna w Polsce”
PO REFORMIE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Wydziału Bezpieczeństwa Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego Kazimierz Grubba Naczelnik Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego.
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
PLAN ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA WKU KONIN ZASTRZEŻONE 1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA WKU KONIN Bieżący slajd przedstawia podstawowe dane liczbowe w zakresie.
Stanowisko ds. obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego
Zarządzanie kryzysowe w RP na wypadek zagrożeń niemilitarnych
Ustrój samorządu terytorialnego
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
WOJEWODA w systemie bezpieczeństwa
Zakres obowiązywania kpa
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Zadania administracji w czasie klęsk żywiołowych
Ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach
ROLA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ I SAMORZĄDOWEJ W ZAKRESIE OCHRONY LUDNOŚCI Bogdan Piasecki – 2 UAZ-BP.
System zarządzania kryzysowego
WALKA Z POŻARAMI Zadanie określone w artykule 61 I Protokołu Dodatkowego do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 r. WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO.
Warszawa, kwiecień-maj 2016 r.
Organizacja krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Planistyczne działania wspierające.
Zarządzanie kryzysowe
Wykorzystanie procesu przygotowań obronnych do reagowania struktur państwa na kryzysowe zagrożenia niemilitarne.
Zadania administracji w czasie klęsk żywiołowych
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Obrona cywilna obrona + cywilna = obrona cywilna Protokół Dodatkowy do Konwencji Genewskiej istota – czas wojny / czas pokoju ujęcie systemowe / funkcjonalne.
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
Realizacja Zadań Obrony Cywilnej
Podstawy Prawne Funkcjonowania OSP
Problematykę ochrony osób, mienia i informacji niejawnych normują:
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
Rządowa administracja zespolona w administracji
WNIOSKI Z REALIZACJI ZADAŃ OBRONY CYWILNEJ W 2017 ROKU
Zapasowe miejsca pracy – zasady wyboru i funkcjonowania.
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Szkolenie kierujących działaniem ratowniczym dla członków OSP
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Struktura i organizacja ochrony przeciwpożarowej, Ochrony Straży oraz ochrony ludności Autor:
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Podstawowe działania ratownicze
Zapis prezentacji:

Prawne i organizacyjne aspekty ochrony ludności, mienia i dóbr kultury w czasie klęsk żywiołowych, katastrof i konfliktów zbrojnych. Tomasz Sobolewski UAZ BP w42412

Zagrożenia w czasie pokoju: Naturalne (powodzie, pożary, huragany, epidemie, trzęsienia ziemi) Awarie techniczne (skażenia promieniotwórcze, zatopienia, katastrofy budowlane) Katastrofy komunikacyjne Zagrożenia w czasie konfliktu zbrojnego: Zagrożenia w czasie konfliktu zbrojnego: Użycie broni masowego rażenia Niszczenie obiektów i urządzeń przemysłowych Wywoływanie chorób Niszczenie dóbr kultury

Szef obrony cywilnej kraju Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy z 21 listopada 1967 roku o powszechnym obowiązku obrony, centralnym organem administracji rządowej w sprawach obrony cywilnej jest Szef Obrony Cywilnej Kraju. Szefa Obrony Cywilnej Kraju powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Szef Obrony Cywilnej Kraju podlega ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.

- przygotowywanie projektów założeń i zasad działania obrony cywilnej; - ustalanie ogólnych zasad realizacji zadań obrony cywilnej; - koordynowanie określonych przedsięwzięć i sprawowanie kontroli realizacji przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego zadań obrony cywilnej; - sprawowanie nadzoru nad odbywaniem zasadniczej służby w obronie cywilnej. Zadania Szefa Obrony Cywilnej Kraju

Terenowymi organami obrony cywilnej są wojewodowie, starostowie, wójtowie lub burmistrzowie (prezydenci miast). Do zakresu działania szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin należy kierowanie oraz koordynowanie przygotowań i realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na ich terenie.

- dokładna dokumentacja chronionych dóbr kultury, - przygotowanie planów działania na wypadek sytuacji kryzysowych, - odpowiednie wyszkolenie i przygotowanie personelu do wykonywania odpowiednich działań. System ochrony zabytków

Podstawa prawna działania: - ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami ( Dz.U. z 2003 Nr 162, poz z póź. zm.), - rozporządzenie Ministra Kultury i Sztuki z dnia r. w sprawie organizacji wojewódzkiego urzędu ochrony zabytków (Dz.U. Nr 75, poz. 706), „ Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków

Rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 9 kwietnia 2004 roku w sprawie zasad organizacji wojewódzkich urzędów ochrony zabytków ( Dz. U. Nr 75, poz. 706) określa, że „ w oddziałach tworzy się stanowiska lub wydziały do wykonywania zadań, w szczególności do spraw ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych”. Powyższy zapis pozwala na realizację przez wojewódzkie urzędy ochrony zabytków na terenie województwa zadań związanych z ochroną zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych w tym sporządzania planów ochrony na szczeblu wojewódzkim”

- prowadzenie rejestru zabytków znajdujących się na terenie województwa, - wydawanie decyzji o pozbawieniu właściciela zabytku lub kolekcji w całości lub w części uprawnień wynikających z ustawy w razie uchylania się przez niego od obowiązków dbania o jego zachowanie, - wydawanie zezwoleń na czasowy wywóz dóbr kultury za granicę oraz zaświadczeń stwierdzających, że dobro kultury nie podlega zakazowi wywozu za granicę, - przyjmowanie zawiadomień o wydarzeniach mogących mieć ujemny wpływ na stan i zachowanie zabytku lub kolekcji oraz o przejściu zabytku na inną osobę lub o oddaniu zabytku nieruchomego w całości lub części w użytkowanie, najem lub dzierżawę, a także o zmianie miejsca przechowywania zabytku ruchomego lub kolekcji, Wybrane zadania Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków

Rozporządzenie Rady Ministrów z 25 czerwca 2002 r. roku w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (Dz. U. Nr 96 poz. 850). W myśl rozporządzenia do zakresu działania szefów obrony cywilnej województw należy kierowanie i koordynowanie przygotowań i realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej na administrowanym przez nich terenie, dotyczących w szczególności organizowania ochrony dóbr kultury przed środkami rażenia oraz ewakuacji tych dóbr.

System Zarządzania Kryzysowego Najważniejsze akty prawne: - Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 89, poz. 590) z późn. zm. - Zarządzenie Nr 86 Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 sierpnia 2008 r. w sprawie organizacji i trybu pracy Rządowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego (M.P. z 2008 r. Nr 61, poz. 538) - Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 lipca 2008 r. w sprawie organizacji i trybu działania Rządowego Centrum Bezpieczeństwa (Dz. U. z 2008 r. Nr 128, poz. 821) - Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. w sprawie określenia organów administracji rządowej, które utworzą centra zarządzania kryzysowego, oraz sposobu ich funkcjonowania

Poziom Krajowy - Rada Ministrów z Prezesem Rady Ministrów na czele - Rządowy Zespół Zarządzania Kryzysowego - organ opiniodawczo-doradczy właściwy w sprawach inicjowania i koordynowania działań podejmowanych w zakresie zarządzania kryzysowego - Rządowe Centrum Bezpieczeństwa podległe Prezesowi Rady Ministrów - zapewnia obsługę Rady Ministrów, Prezesa Rady Ministrów, Zespołu i Ministra właściwego do spraw wewnętrznych w sprawach zarządzania kryzysowego oraz pełni funkcję Krajowego Centrum Zarządzania Kryzysowego

- Wojewoda - Wojewódzki Zespół Zarządzania Kryzysowego - organ pomocniczy wojewody powoływany przez wojewodę, który określa jego skład, organizację, siedzibę oraz tryb pracy - Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego, którego obsługę zapewniają komórki organizacyjne właściwe w sprawach zarządzania kryzysowego w urzędach wojewódzkich Poziom Wojewódzki

- Starosta - Powiatowy Zespołu Zarządzania Kryzysowego - organ pomocniczy powołany przez Starostę, który określa jego skład, organizację, siedzibę oraz tryb pracy - Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego W miejscowościach będących jednocześnie siedzibami powiatów i miast na prawach powiatu, na podstawie porozumienia zawartego między tymi jednostkami samorządu terytorialnego, może być tworzone wspólne Centrum Zarządzania Kryzysowego obejmujące zasięgiem działania obszar obu jednostek samorządu terytorialnego. Poziom Powiatowy

- Wójt, Burmistrz lub Prezydent Miasta - Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego - organ pomocniczy powołany przez Wójta, Burmistrza lub Prezydenta Miasta, który określa jego skład, organizację, siedzibę oraz tryb pracy - Gminne (Miejskie) Centrum Zarządzania Kryzysowego – utworzone przez Wójta, Burmistrza lub Prezydenta Miasta tylko w przypadku gdy uzna on to za konieczne. Poziom Gminny

- zapewnienie współdziałania wszystkich jednostek organizacyjnych administracji rządowej i samorządowej z terenu województwa w zakresie zapobiegania zagrożeniu mienia oraz zagrożeniom środowiska, bezpieczeństwa państwa i utrzymania porządku publicznego, ochrony praw obywatelskich, a także zapobiegania klęskom żywiołowym i innym nadzwyczajnym zagrożeniom oraz zwalczania i usuwania ich skutków na zasadach określonych w ustawach; - wykonywanie działań związanych z monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie województwa; realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego, - planowanie użycia oraz przygotowanie wniosków o użycie pododdziałów lub oddziałów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej do wykonania zadań, zgodnie z wojewódzkim planem zarządzania kryzysowego; Zadania Wojewódzkiego Centrum Zarządzania kryzysowego

- zarządzanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu reagowania na potencjalne zagrożenia; - zapobieganie, przeciwdziałanie i usuwanie skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym; - gromadzenie i przetwarzanie danych oraz ocena i prognozowanie rozwoju zagrożeń występujących na obszarze województwa; - współpraca z powiatowymi zespołami zarządzania kryzysowego; - zapewnienie funkcjonowania Wojewódzkiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, w tym dokumentowanie jego prac; - realizacja zadań stałego dyżuru w ramach gotowości obronnej państwa; - planowanie wsparcia innych organów właściwych w sprawach zarządzania kryzysowego;

- planowanie wsparcia przez organy administracji publicznej realizacji zadań Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej; - współpraca z właściwymi ministrami odpowiedzialnymi za zadania związane z przeciwdziałaniem i usuwaniem skutków klęsk żywiołowych oraz zdarzeń noszących znamiona klęsk żywiołowych; - przekazywanie, za pośrednictwem Rzecznika Prasowego Wojewody, do środków masowego przekazu, komunikatów i ostrzeżeń, w celu zapobieżenia zagrożeniom i skutkom klęski żywiołowej; - współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska; - współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze i humanitarne; - opracowywanie i aktualizacja wojewódzkiego planu postępowania awaryjnego na wypadek zdarzeń radiacyjnych, a także planu dystrybucji preparatów jodowych na terenie województwa, na wypadek wystąpienia zagrożenia radiacyjnego;

- realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej, w tym związanych z wykazem infrastruktury krytycznej znajdującej się na terenie województwa, objętej planem zarządzania kryzysowego; - nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności; - rozpatrywanie decyzji wydanych przez organy I instancji w sprawach zgromadzeń; - prowadzenie stałego całodobowego dyżuru operacyjnego w Wojewódzkim Centrum Zarządzania Kryzysowego.

Dziękuję za uwagę