EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w tym z obszarów byłych PGR na terenie Gminy Wisznia Mała”
Spis treści Cel projektu Cel badania Kryteria ewaluacji Próba badania Techniki badawcze Wynik ewaluacji Trafność i użyteczność Efektywność i skuteczność Trwałość i oddziaływanie
Cel projektu Głównym celem projektu realizowanego przez Gminę Wisznia Mała było: Otworcie dwóch punktów przedszkolnych: ◦ „Pluszowy Kącik” przy Szkole Podstawowej w Wiszni Małej ◦ „Klub Przedszkolaka” przy Zespole Szkolno- Przedszkolnym w Strzeszowie Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich w tym z obszarów byłych PGR na terenie Gminy Wisznia Mała.
Cel badania Celem podstawowym procesu badawczego jest ewaluacja projektu: „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w tym z obszarów byłych PGR na terenie Gminy Wisznia Mała” realizowanego przez Gminę Wisznia Mała
Kryteria ewaluacji zgodność przyjętych celów z rzeczywistymi potrzebami i oczekiwaniami beneficjentów TRAFNOŚĆ ocena stopnia, w jakim projekt odpowiedział na potrzeby grupy docelowej oraz korzyści jakie uzyskali główni beneficjenci projektu UŻYTECZNOŚĆ ocena ekonomiczności projektu, koszty a korzyści EFEKTYWNOŚĆ ocena osiągniętych rezultatów w stosunku do założonych celów SKUTECZNOŚĆ ocena rezultatów osiągniętych w ramach projektu pod kątem trwania ich po zakooczeniu projektu TRWAŁOŚĆ I ODDZIAŁYWANIE
Próba badawcza I etap – badania ilościowe Rodzice dzieci uczęszczających do otwartych w ramach projektu punktów przedszkolnych Pluszowy Kącik oraz Klub Przedszkolaka N=48 II etap – badanie ilościowe Liderzy społeczni N=10 III etap – badanie jakościowe Nauczyciele mający bezpośredni kontakt z dziedmi uczęszczającymi do powstałych w ramach projektu punktów przedszkolnych N=9
Techniki badawcze Badania ilościowe Badania ilościowe stanowią zespół metod i technik badawczych, które opisują rzeczywistości w kategoriach ilościowych. Na ich podstawie można formułować wnioski dotyczące częstości występowania zjawisk, ich natężenia i zależności pomiędzy nimi. Stosowane metody doboru próby pozwalają generalizować statystyczne wyniki owych badań na całą populację. Badania jakościowe Badanie realizowane metodą jakościową odpowiada na pytania: co? jak? dlaczego? Swobodny sposób prowadzenia rozmowy gwarantuje uzyskanie informacji pogłębionych. Nie jest to metoda mówiąca o natężeniu danej cechy, ale o powodach takiej a nie innej oceny. Wyników badań jakościowych nie generalizuje się na populację. Metoda interpretacji jest więc bardziej swobodna, subiektywna, ale za to odpowiada na pytania, które w przypadku badań ilościowych w ogóle nie są poruszane. Metoda (IDI) ma służyć zrozumieniu rzeczywistości, a nie jej pomiarowi.
WYNIK EWALUACJI
TRAFNOŚĆ I UŻYTECZNOŚĆ WYNIKI BADAŃ POKAZAŁY: Idea funkcjonowania punktów przedszkolnych na terenie Gminy Wisznia Mała jest przedsięwzięciem istotnym dla wszystkich uczestników projektu, uważają je za słuszne i potrzebne w ich Gminie Projekt w całkowitym stopniu spełnił, a nawet przerósł oczekiwania wszystkich jego beneficjentów, ponadto na podstawie przeprowadzonych badań z całą pewnością również dzieci Zastosowane w ramach projektu zajęcia specjalistyczne oraz cała formuła prowadzenia punktów przedszkolnych spowodowały rozwój dzieci w wielu kierunkach Zaproponowane rozwiązania kierowane do dzieci z różnych środowisk trafiły w ich potrzeby oraz często były odpowiedzią na ich problemy. Upowszechnienie tych rozwiązań zależeć będzie od dalszych działań Gminy.
EFEKTYWNOŚĆ I SKUTECZNOŚĆ WYNIKI BADAŃ POKAZAŁY: Projekt, według badanych grup został zrealizowany w sposób optymalny Badani uważają, iż za poświęcony czas oraz inne nakłady nie można było osiągną lepszych rezultatów Według badanych skład i kompetencje zespołu zarządzającego projektem, jak również poszczególnych realizatorów projektu zapewniły efektywną i skuteczną realizację zadań Społeczność lokalna została zintegrowana wokół punktów przedszkolnych, a świadomość dotycząca edukacji przedszkolnej wzrosła Dzięki realizacji Projektu w opinii beneficjentów udało się osiągnąć wszystkie zakładane cele
TRWAŁOŚĆ I ODDZIAŁYWANIE WYNIKI BADAŃ POKAZAŁY: Zastosowane w projekcie programy i metody nauczania w niektórych aspektach przyniosły trwałe rezultaty w postaci wyższych umiejętności dzieci w wieku 3, 4 i 5 lat. Część z umiejętności, aby utrzymała się wśród dzieci wymaga ich kontynuowania Rezultaty osiągnięte podczas realizacji Projektu mogą trwać również po zakończeniu finansowania zewnętrznego Wszyscy uczestnicy projektu są przekonani o konieczności kontynuowania dalszego funkcjonowania punktów przedszkolnych. Przyniesie to rezultaty w postaci długoterminowych zmian w rozwoju dzieci oraz Gminy