OBSZAR EWALUACJI Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki WYMAGANIE 1.4 Respektowane.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
z przeprowadzenia ewaluacji wewnętrznej Gimnazjum nr 1 w Rydułtowach
Advertisements

TRAFNE MOTYWUJĄCE SPRAWIEDLIWE OCENIANIE OCENIANIE.
Ocenianie i jego wpływ na efekty kształcenia
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Przedmiotowy System Oceniania z matematyki dla klas IV, V i VI
PRZEDMIOT EWALUACJI SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSOBY OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO Opracowanie: mgr M. Kwartnik (koordynator), mgr B. Buzdygan, mgr.
FREKWENCJI UCZNIÓW W ZSZ NR 30
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Aneks do WSO W roku szkolnym 2013/2014 na lekcjach chemii uczniowie będą oceniani w oparciu o system średniej ważonej.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ZESPOLE SZKÓŁ W KOWALEWIE ZA ROK SZKOLNY 2011/2012.
Wymaganie 1.2 Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
Temat: Organizacja pracy na lekcjach muzyki.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
EWALUACJA 2012/2013 BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE
EWALUACJA WEWNĘTRZNA II
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Wewnątrzszkolny system oceniania
II.2.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej.
EWALUACJA ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH - KOŁA ZAINTERESOWAŃ GIMNAZJUM im. C. K
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł NR 94 W WARSZAWIE. SUKCES NA MIARĘ MOŻLIWOŚCI I POTRZEB KAŻDEGO UCZNIA BEZPIECZNA I ŻYCZLIWA SZKOŁA.
Odpowiedzi ustne. Kartkówki obejmujące niewielką partię materiału. Zadania klasowe, sprawdziany, testy, arkusze egzaminacyjne, badanie wyników nauczania.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
i bezpieczeństwa uczniów
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
ZESPÓŁ SZKÓŁ MIEJSKICH NR 4 W KĘDZIERZYNIE-KOŹLU
Historia Nauczyciel Katarzyna Waszczyk
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
WYNIKI ANKIETY ewaluacyjnej dla nauczyciela: W jaki sposób analiza wyników sprawdzianu wpływa na planowanie i podejmowanie działań przez nauczycieli? kwiecień.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
W roku szkolnym podjęliśmy działania, których celem było poprawienie funkcjonowania szkoły. Aby pozyskać potrzebne informacje : - Zwróciliśmy.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014
I. Prawa Rodziców wynikające z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Podsumowanie ankiet na temat szkolnego systemu oceniania Ankietę przeprowadzono w kwietniu 2012 r. wzięło w niej udział 13 nauczycieli ZSP w Gietrzwałdzie.
Podsumowanie wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów na temat: PSO, WSO - przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz.
Wewnątrzszkolny system oceniania
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2014/2015, w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w.
Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Kowalewie
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
RAPORT Z PRZEPROWADZONEJ EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W SZKOLE PODSTAWOWEJ W JABŁKOWIE W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 DATA SPORZĄDZENIA RAPORTU : CZERWIEC 2015 ZESPÓŁ.
ŚREDNIA WAŻONA SZKOŁA PODSTAWOWA W LIGOCIE
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Technologia informacyjna
Raport z przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu rok szkolny 2015/2016 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z.
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Wewnątrzszkolne Ocenianie
Zapis prezentacji:

OBSZAR EWALUACJI Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki WYMAGANIE 1.4 Respektowane są normy społeczne PRZEDMIOT EWALUACJI Szkoła ocenia sprawiedliwie i zgodnie z procedurami WSO ZESPÓŁ EWALUACYJNY Mateusz Andrzejuk Krystyna Kelner Maria Kiełkowska Anita Kurasz

PROCEDURY I NARZĘDZIA BADAWCZE ANKIETOWANIE: UCZNIÓW RODZICÓW NAUCZYCIELI ANALIZA DOKUMENTACJI: WSO PSO DZIENNIKI ZESZYTY UCZNIÓW WYWIAD Z: DYREKTOREM SZKOŁY DYREKTOREM DS. SP PEDAGOGIEM PRZEDSTAWICIELAMI KLAS I-III

PRÓBA BADAWCZA 36 % UCZNIÓW 35 % RODZICÓW 100 % NAUCZYCIELI

Z przeprowadzonych badań w grupie uczniów wynika iż: Uczniowie znają zasady i kryteria oceniania obowiązujące w szkole i poznają je przede wszystkim od wychowawcy i nauczycieli przedmiotowych. Według uczniów nauczyciele przestrzegają przedstawionych zasad i kryteriów oceniania. Nauczyciele oceniają w naszej szkole sprawiedliwie, jedynie pojedyncze głosy twierdzą, że tak nie jest. Zasady i kryteria oceniania obowiązujące w szkole zachęcają uczniów do poprawiania ocen, a nauczyciele im to umożliwiają. Nauczyciele informują uczniów o ich ocenach oraz uzasadniają je, choć nie jest to codzienną praktyką. Uczniowie są przez nauczycieli oceniani systematycznie. Nauczyciele stosują zasadę różnorodności oceniania. Szkoła motywuje uczniów do osiągania lepszych wyników w nauce, jednak zapisy WSO nie są czynnikami najbardziej motywującymi.

Z przeprowadzonych badań w grupie rodziców wynika iż: Rodzice znają zasady i kryteria oceniania obowiązujące w szkole i poznają je przede wszystkim od wychowawcy. Ankietowani rodzice zgadzają się z przyjętymi w szkole zasadami i kryteriami oceniania, są one dla nich jasne i zrozumiałe. Nauczyciele zdaniem rodziców oceniają sprawiedliwie i umożliwiają uczniom poprawianie ich ocen. Według rodziców uczniowie znają swoje oceny i wiedzą za co je otrzymują. Nauczyciele oceniają systematycznie. Szkoła motywuje uczniów do osiągania lepszych wyników w nauce, choć pojawiają się pojedyncze głosy, że ocenianie nie jest czynnikiem motywującym. Rodzice są na bieżąco informowani o postępach i wynikach dziecka w nauce, najczęściej poprzez zebrania, e-dziennik i konsultacje. Rodzice w naszej szkole bardzo wysoko oceniają swoje kontakty ze szkoła w zakresie otrzymywania informacji o postępach i wynikach dziecka w nauce.

Z przeprowadzonych badań w grupie nauczycieli wynika iż: Nauczyciele w różnorodny sposób zapoznają uczniów z PSO jednak w zdecydowanej większości jest to forma ustna. Zdaniem nauczycieli obowiązujące zasady i kryteria oceniania są przejrzyste i zrozumiałe. Wszyscy nauczyciele przestrzegają zasad i kryteriów oceniania. Wystawiane oceny są uzasadnione i sprawiedliwe. Uczniowie mają możliwość poprawiania swoich ocen. Nauczyciele informują uczniów o ich ocenach i wyjaśniają dlaczego otrzymują takie oceny. W szkole ocenia się uczniów systematycznie. Nauczyciele w różnorodny sposób motywują uczniów do osiągania lepszych wyników w nauce.

WSO jest jasne, przejrzyste, dające możliwość poprawy. Istnieją w nim zapisy motywujące ucznia do nauki, ale tylko uczniów zdolnych np. czerwony pasek, stypendium, wycieczka Wójta (ale dla wybranych najlepszych) itp. Nie ma zapisów motywujących uczniów „średnich”, którzy nie mają na tyle zdolności, aby osiągnąć średnią ocen 4.75 Istnieją zapisy w PSO niezgodne z zapisami w WSO dotyczące czasu poprawiania przez ucznia oceny ze sprawdzianu, np. w WSO uczeń poprawia ocenę w ciągu dwóch tygodni, a w PSO jest na to tydzień. W niektórych PSO jest zapis o możliwości poprawy ocen, ale nie ma informacji w jaki sposób ocena ta ma być poprawiona. W PSO z opisu oceny celującej wynika, że jest możliwa wtedy, gdy uczeń wykracza swoją wiedzą poza podstawę programową, a jest to niezgodne z rozporządzeniem.

W PSO nauczyciele przewidują minimalną ilość ocen np. minimum 5 na semestr z przedmiotu, który odbywa się 2 razy w tygodniu, natomiast w WSO istnieje zapis, że jeśli przedmiot jest raz w tygodniu to ma być minimum 4 oceny, a w przypadku większej ilości liczba ta wzrasta. Oceny do dziennika są wpisywane systematycznie i są raczej różnorodne, ponadto oceniane są różne obszary. Z zeszytów uczniowskich i zeszytów ćwiczeń na niektórych przedmiotach nie wynika, że zadania domowe są sprawdzane – nie ma żadnej oceny nauczyciela.

Uczniowie zwracają uwagę, że niektórzy nauczyciele „faworyzują” uczniów zdolnych oraz, że pojawiają się tak zwani ulubieńcy, którzy nie muszą się wykazywać wiedzą i umiejętnościami, a i tak otrzymują bardzo dobrą lub celującą ocenę. Uczniowie ci mają poczucie niesprawiedliwości. Ponadto pojawiło się stwierdzenie, że dziecko nauczyciela nie jest tak samo traktowane i oceniane jak inne dzieci. Według osób udzielających wywiadu zapisy WSO dają możliwość osiągania lepszych wyników w nauce przez uczniów. Obserwuje się rosnące wyniki w nauce, większa ilość uczniów przystępuje do różnych konkursów. Odnosi się jednak wrażenie, że zapisy WSO takie jak nagrody Wójta, stypendia, świadectwo z czerwonym paskiem motywują jedynie uczniów zdolnych. Uczniowie tzw. „średni”, którzy nie mają takiej zdolności uczenia się, nie są w stanie uzyskać takiej średniej ocen, która kwalifikowałaby ich do wymienionych nagród. Nie ma natomiast zapisów motywujących ich do większego wysiłku.

Ze strony uczniów pojawiły się drobne skargi dotyczące sprawdzianów. Dzieci sygnalizują o nakładaniu się terminów kartkówek oraz sprawdzianów. Twierdzą, że zdarzają się przypadki niedotrzymania terminu sprawdzianu (brak tygodniowego wyprzedzenia) lub zdecydowanego przekroczenia terminu oddania sprawdzianu. Ponadto informują o trudnościach z poprawą niektórych testów – przekładany jest często termin poprawy ze strony nauczyciela z różnych względów (np. brak kserówek) oraz odmowa poprawy oceny dostatecznej, czy dobrej. Ze strony rodziców pojawiła się jedna formalna skarga dotycząca nieprzestrzegania WSO, która została zarejestrowana, rozpatrzona oraz udzielono na nią pisemnej odpowiedzi. Pojawiły się również drobne ustne skargi rodziców dotyczące nieprzestrzegania WSO, które dotyczyły przede wszystkim niesystematycznych i niejasnych wpisów ocen do e-dziennika z niektórych przedmiotów. Nie ma także konkretnego zapisu, że dana ocena została poprawiona. Pojawił się również głos o nieprzestrzeganiu przez nauczycieli dostosowań wymagań edukacyjnych u ucznia posiadającego opinię z PPP. Rodzice sygnalizują również zbyt małą różnorodność ocen na niektórych przedmiotach.

Należy zwrócić uwagę aby informowanie uczniów o ich ocenach oraz uzasadnianie tych ocen odbywało się stale i było praktyką powszechną. Zwiększyć nacisk na motywację uczniów „średnich”. Wyeliminować nieścisłości między WSO a zapisami PSO. Zobligować nauczycieli do częstszego kontrolowania prac domowych w zeszytach przedmiotowych i ćwiczeniach. Na bieżąco uzupełniać oceny w e-dzienniku. Wpisywać do e-dziennika oceny poprawione. Należy bezwzględnie przestrzegać dostosowań wymagań edukacyjnych u ucznia posiadającego opinię z PPP. Dotrzymywać terminów związanych z zapowiadaniem i oddawaniem sprawdzianów. Unikać faworyzowania uczniów.