William Szekspir ur. prawdopodobnie 23 kwietnia 1564, data chrztu: 26 kwietnia 1564, miejsce ur. Stratford- upon-Avon, zm. 23 kwietnia 1616 (renesans/barok)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co przyczyni się do mojego sukcesu w FM GROUP?
Advertisements

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
BYĆ ALBO NIE BYĆ – OTO JEST PYTANIE!.
SZE Ś CIOLATEK W SZKOLE. Senat RP przyj ą ł 1 lutego nowelizacj ę ustawy o systemie o ś wiaty, która o dwa lata ­ z 2012 r. na 2014 r. ­ przesuwa wprowadzenie.
Mieli ośmioro dzieci z których najstarszy był William.
Pojawił się anioł i spytał: - Czemu tyle czasu Ci to zajmuje?
Farmersi od środka Czyli jak podejmowa ć decyzje by wygra ć i inne informacje Dla początkujących.
Walk ę matematyczn ą prowadzi ł a z nami pani mgr El ż bieta Maciejewska.
Rodzina…. Rodzina jest w ż yciu oparciem, czym ś co chroni, co daje sił ę …
SZLACHETNA PACZKA to ogólnopolska akcja świątecznej pomocy – realizowana od 2001 roku przez Stowarzyszenie WIOSNA. Głównym jej założeniem jest idea.
Dobroć jest silniejsza niż przemoc.
MIŁOŚĆ W EPOCE ROMANTYZMU…
Tajemnice starszych ludzi
Niektórzy chcieliby Niektórzy nigdy nie chcieliby dorosn ąć … …pozostaj ą c na zawsze dzieckiem, obracaj ą c si ę w ś wiecie beztroski, rado ś ci i zabawy…
2 kwietnia 2014r. Dzień Przedsiębiorczości Alicja Rokosz I Liceum Ogólnokształc ą ce ul. Mickiewicza Ła ń cut tel Opiekun: Marta Kaczmarczyk.
Bezpieczny Internet.
Jak można nauczyć korzystania z prawdopodobieństwa.
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
Goście w lesie. Opracowanie: Zespół Szkolno- Przedszkolny w Hołubli
Motyw cierpienia w literaturze
Z wizytą w Bullerbyn Prezentację przygotowała Danuta Gierczak
Prezentacja poświęcona życiu Williama Shakespeare’a i Jego twórczości
Renesans.
SYMBOLE MIŁOŚCI W LITERATURZE I FILMIE
William Shakespeare Autor prezentacji: Monika Pokorska.
TEATR GRECKI.
Wykona ł y: Julia W. i Ola S. z klasy 6c.  Pogrzeb ż uru i ś ledzia by ł obyczajem zwi ą zanym z do ść rygorystycznym przestrzeganiem postu i obchodzonym.
Miłość rodzicielska w literaturze
Pierwszy krok.  Zagro ż enie, które mo ż e dotyczy ć Ciebie i Twojej Rodziny  Ryzyko rozwoju choroby istnieje u kobiet w ka ż dym wieku  Warto wiedzie.
Dziecko widzem i aktorem. Cele: Poznawanie ró ż nych form teatralnych. Odkrywanie własnych mo ż liwo ś ci i uzdolnie ń artystycznych. Rozwijanie zainteresowa.
Bóg jest niesko ń czony w swym miłosierdziu i nieubłagany w swej surowo ś ci dla tych, którym brak odwagi, by si ę odwa ż y ć.
Natalia Dełęgowska klasa Ia
Tworzenie prawa.
Mój blog. Sobota : Na samym pocz ą tku pragn ę powiedzie ć, ż e powsta ł am z ż ebra Adama, lecz on mi w to nie wierzy. Wczoraj po po ł udniu posz ł am.
Sylwester to… …wigilia Nowego Roku, noc z 31 grudnia na 1 stycznia (imieniny Sylwestra). W Kościele katolickim, jako wspomnienie liturgiczne papieża Sylwestra.
JUSTYNA PASZKOWSKA klasa IV TECHNIKUM EKONOMICZNE.
MAJOWE Ś WI Ę TA W SZKOLE PODSTAWOWEJ W ANDRYJANKACH Opracowały: Urszula Parfieniuk Lucyna Rogoza- Naliwajko.
W Wielkiej Brytanii.  Wielkanoc w Wielkiej Brytanii sięga swoim początkiem czasów przed nastaniem chrześcijaństwa, a swoją nazwę (Easter) zawdzięcza.
Rodzaje upraw pomidorów: Hodowanie pomidorów w szklarniach Hodowanie pomidorów w gruncie Hodowanie pomidorów w doniczkach Hodowanie pomidorów,,do góry.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Copyright (c) PortalMatematyczny.pl. Strona Główna Co to jest hazard ? Gry hazardowe Legenda: Slajd końcowy Strona G ł ówna Przejdź do strony głównej.
Spektakl dla dzieci „Serce dziecka”. Cele działań Budowanie i umacnianie wizerunku FSD jako godnej zaufania jednostki pożytku publicznego Integracja lokalnej.
„Dlaczego warto uczy ć si ę j ę zyka niemieckiego?”
Czyli… kilka słów o języku hiszpańskim oraz o tym dlaczego warto uczyć się tego pięknego języka?
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Aborcja - czym jest i dokąd prowadzi? Daniel Karpiński klasa 2e nr 13.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
 Chrzest Polski – tradycyjna nazwa chrztu księcia Polan Mieszka I, który zapoczątkował proces chrystianizacji ziem polskich. Niekiedy uważa się go.
Z mitologi ą greck ą wi ążą si ę narodziny teatru oraz igrzysk olimpijskich.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
William Szekspir. Życiorys Williama William Szekspir urodził się 23 kwietnia 1564r.Urodził się nad rzeką Avon. Powszechnie uważany za jednego z najwybitniejszych.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
Wesołych Świąt. Pierwsza gwiazdka Kiedy w wieczór wigilijny pierwsza gwiazdka znów zabłyśnie, nastrój będzie tak rodzinny, w naszych sercach radość tryśnie.
Moja Patronka. J. Karpińska, P. Ratajczak, A. Zając DROGA DO PATRONA i PIEŚNI MOJEJ SZKOŁY! "...Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z której.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
Rola książki w życiu człowieka
Nie było smutniejszej historii na świecie
Chłopcy z Placu Broni Sebastian.
Liczby pierwsze.
Cieszę się bo dwoje zakochanych ludzi jest wspaniałym dowodem na to,  że całość może być doskonalsza, niż jej poszczególne części. Sam człowiek.
Dlaczego mężczyźni nie mają biustu ?
William Szekspir `.
A ty dla kogo żyjesz? Dla kogo są Twoje kroki i zmagania każdego dnia?
KOBIETA.
Duchowa adopcja Dzieci dzieciom.
Duchowa adopcja Dzieci dzieciom
Zapis prezentacji:

William Szekspir ur. prawdopodobnie 23 kwietnia 1564, data chrztu: 26 kwietnia 1564, miejsce ur. Stratford- upon-Avon, zm. 23 kwietnia 1616 (renesans/barok) – angielski poeta, dramaturg, aktor. Powszechnie uwa ż any za jednego z najwybitniejszych pisarzy literatury angielskiej oraz reformatorów teatru.

teatru el ż bieta ń skiego, Szekspir odrzucił w swoich dramatach zasad ę 3 jedno ś ci (czasu, miejsca, akcji), wprowadził sceny zbiorowe. Z Szekspirem wi ąż e si ę poj ę cie teatru el ż bieta ń skiego, którego nazwa pochodzi od imienia panuj ą cej w czasach Szekspira królowej El ż biety. Szekspir odrzucił w swoich dramatach zasad ę 3 jedno ś ci (czasu, miejsca, akcji), wprowadził sceny zbiorowe.  Sztuki Szekspira zostały przetłumaczone na wszystkie najwa ż niejsze j ę zyki nowo ż ytne. J est najcz ęś ciej cytowanym pisarzem w angloj ę zycznym ś wiecie. Wiele jego neologizmów weszło do codziennego u ż ycia.  Napisał około 40 sztuk, 154 sonety, a tak ż e wiele utworów innych gatunków. Mimo ż e cieszył si ę popularno ś ci ą ju ż za ż ycia, jego sława rosła głównie po jego ś mierci, dopiero wtedy został zauwa ż ony przez prominentne osobisto ś ci. Uwa ż a si ę go za poet ę narodowego Anglii.

Sztuka przedstawia konflikt dwóch zwa ś nionych rodzin, których członkowie zakochuj ą si ę w sobie. Nieszcz ęś liwie zakochany w kobiecie imieniem Rozalina, Romeo Monteki dowiaduje si ę o balu w domu rodziny Capulettich, gdzie ma pojawi ć si ę jego wybranka. Udaje si ę tam wraz z grup ą przyjaciół i poznaje Juli ę - wkrótce dochodzi do pierwszych pocałunków tych dwojga. Pod osłon ą nocy Romeo udaje si ę pod balkon Julii i wyznaje jej miło ść ; ta jednak – ze wzgl ę du na mrok - nie wie kto czeka pod balkonem. Odpowiada wi ę c, ż e jedyn ą osob ą, któr ą kocha jest przedstawiciel wrogiego jej rodu, Romeo Montecchi. Słysz ą c to młodzieniec postanawia ujawni ć swoj ą to ż samo ść. Nast ę pnego dnia nastolatkowie (Julia ma niespełna 14 lat, a Romeo 16) bior ą potajemny ś lub w celi ojca Laurentego.

Wkrótce w Weronie dochodzi do konfliktu pomi ę dzy przyjaciółmi młodzie ń ców. Pojedynek pomi ę dzy Tybaltem (krewnym Capulettich) a Merkucjem (przyjacielem Romea) ko ń czy si ę ś mierci ą tego ostatniego. Kiedy dowiaduje si ę o tym Romeo, dochodzi do kolejnego pojedynku, tym razem pomi ę dzy tytułowym bohaterem, a samym Tybaltem. Tybalt ginie. Kar ą za ś mier ć Tybalta ma by ć wygnanie Romea. Pani Capuletti informuje Juli ę, ż e ta wyjdzie za m ąż za Parysa. Nie chc ą c doprowadzi ć do ś lubu, Julia wypija otrzyman ą od Ojca Laurentego mikstur ę, która wprawia j ą w stan podobny do ś mierci. Laurenty chce poinformowa ć o całej sytuacji Romea, jednak ż e wie ś ci te nie docieraj ą do niego. Na cmentarzu, po zobaczeniu Julii spoczywaj ą cej w trumnie, zrozpaczony Romeo podejmuje decyzj ę o samobójstwie. Dochodzi do przebudzenia Julii, która - widz ą c ś mier ć Romea - postanawia przebi ć swoj ą pier ś sztyletem i równie ż umiera. Ojciec Laurenty tłumaczy przybyłym na miejsce członkom rodzin całe zaj ś cie, co prowadzi do pojednania pomi ę dzy rodami Montecchich i Capulettich.

Gatunek Romeo i Julia to tragedia, gatunek należący do dramatu. konflikt tragiczny Występuje tu konflikt tragiczny, bohaterowie muszą wybierać między lojalnością wobec rodziców a miłością względem siebie, znajdują się w sytuacji bez wyjścia. z góry skazani na porażkę (fatum): Są z góry skazani na porażkę (fatum): wszystkie ich chaotyczne działania prowadzą do smutnego finału. katastrofa (klęska) Dzieło wieńczy katastrofa (klęska) – śmierć kochanków, do której prowadzi przypadek. MelpomenaMelpomena, muza tragedii, z maską tragiczną

Romeo- pochodził z rodu Montekich. Pocz ą tkowo w utworze jest bardzo niedojrzały, marzycielski, skłonny do czułostkowo ś ci, upajaj ą cy si ę własnymi słowami, gotów do miłosnych uniesie ń. Nieszcz ęś liwa, niedojrzała miło ść do Rozaliny pogr ąż yła go w smutku. Ju ż wtedy zauwa ż ymy w nim jednak sporo ciepła, szczero ś ci. Był on szlachetny, dzielny młodzieniec gotowy w ka ż dej chwili broni ć honoru rodu. Prawdziwa miło ść zdecydowanie odmieniła Romea, uspokoiła go, przydała rozs ą dku, uczyniła gotowym do ust ę pstw szczególnie wobec Julii. Kolejne tragiczne do ś wiadczenia czyni ą go osob ą doro ś lejsz ą, odpowiedzialn ą. Pragnie poł ą czy ć si ę z ukochan ą, nie wyobra ż aj ą c sobie bez niej ż ycia. Po jej ś mierci ż egna si ę ze ś wiatem bez rozterek i waha ń. W jego przypadku wielka miło ść jest sił ą niszcz ą c ą wszystko.

Julia - mieszkała w Weronie, mie ś cie poło ż onym we Włoszech. Była ona pi ę kn ą nastolatk ą. Młodzieniec porównuje j ą do ś nie ż nego goł ę bia, gdy jej towarzyszki staj ą si ę gronem kawek. Twierdzi, ż e pi ę kno ść Julii zawstydza blask jarz ą cych si ę ś wiec. Główna bohaterka na pocz ą tku jest jeszcze dzieckiem - nie zna prawdziwej miło ś ci oraz nie jest gotowa na ś lub, dorosłe ż ycie i potomstwo. Jest ona uległa w stosunku do rodziców - godzi si ę na ś lub z Parysem, mimo i ż go nie kocha. Swoje uczucia spycha na dalszy plan, chc ą c zadowoli ć blisk ą rodzin ę. W chwili, gdy spotyka Romea zmienia si ę w kobiet ę, która zaczyna pod ąż a ć za głosem serca. Staje si ę ona czuła i troskliwa, nie boi si ę mówi ć o swoich uczuciach, Ju ż podczas pierwszego spotkania z ukochanym wyznaje mu miło ść. Jest tak ż e w stanie wyrzec si ę swej rodziny i swego nazwiska dla ukochanego. Julia przestaje słucha ć w wi ę kszo ś ci spraw rodziców. Buntuje si ę, gdy ojciec informuje j ą o decyzji wydania j ą za Parysa. Zostaje do ko ń ca wierna swojemu m ęż owi. Dziewczyna odznacza si ę tak ż e odwag ą, gdy wypija tajemn ą mikstur ę od ojca Laurentego. Wielka miło ść do Romea i nierozwaga doprowadzaj ą do ś mierci głównej bohaterki.

Dramat ujawnia prawd ę : zgoda buduje, niezgoda rujnuje. Pokazuje, ile zła mo ż e wyrz ą dzi ć za ś lepiaj ą ca nienawi ść. Dopiero nad zwłokami swych dzieci dumni arystokraci zrozumieli destrukcyjny wpływ ich rodowej wa ś ni na innych ludzi, szczególnie tych najbli ż szych. Ka ż da nienawi ść jest złem. Istotnym czynnikiem kształtuj ą cym los bohaterów jest tak ż e przeznaczenie, ujawniaj ą ce si ę w snach i przeczuciach bohaterów. Od pocz ą tku wszystko zmierza do tragicznego finału. Utwór jest te ż ostrze ż eniem, by nie budowa ć swego ż ycia na kłamstwie i łamaniu powszechnie przyj ę tych norm. Mo ż na si ę znale źć w sytuacji bez wyj ś cia.

miło ść i nienawi ść. Umo ż liwia post ę p, zmiany na lepsze. Autor tragedii skonfrontował na scenie dwie pot ęż ne warto ś ci: miło ść i nienawi ść. Przedstawił dwoje młodych kochaj ą cych si ę ludzi, którym na drodze do szcz ęś cia staje nienawi ść rodów, z których oboje pochodz ą. Miło ść pojawia si ę tu jak o ż ywcza siła - nikt ju ż nie pami ę ta, co poró ż niło rody Kapuletich i Montekich, ich przedstawiciele nie wiedz ą, o co walcz ą. Miło ść Romea i Julii daje mo ż liwo ść zgody i całkowitej zmiany stosunków. Umo ż liwia post ę p, zmiany na lepsze. niszcz ą c ą sił ę nienawi ś ci Szekspir pokazał niszcz ą c ą sił ę nienawi ś ci. W imi ę tej warto ś ci ginie przyjaciel Romea, Merkucjo, a on sam zabija Tybalta. Cho ć ju ż planuje ś lub z ukochan ą, nie mo ż e si ę powstrzyma ć przed zemst ą na mordercy Merkucja. Nienawi ść go za ś lepia. Jego przyjaciel nie b ę dzie ostatnim, który zgin ą ł z powodu rodowego sporu (to jest siła nap ę dowa ka ż dej rywalizacji - ostatni musi zgin ąć przedstawiciel wrogiego rodu, musi by ć oficjalny wygrany i przegrany). W tej sytuacji jest oczywiste, ż e tylko jednoczesna ś mier ć przedstawicieli dwóch pokłóconych rodów mo ż e przynie ść zgod ę. I tak si ę wła ś nie dzieje - gin ą Romeo i Julia. Dobrowolnie popełniaj ą samobójstwo, bo nie mog ą bez siebie ż y ć, a wspólna przyszło ść okazuje si ę niemo ż liwa. Po ich ś mierci Kapuleti i Monteki mog ą odczu ć braterstwo w nieszcz ęś ciu, tragedia zbli ż a ich do siebie. Ju ż nie oceniaj ą si ę w kategoriach wygranych i przegranych. Godz ą si ę przed majestatem ś mierci.

Tragedia Romeo i Julia porusza motywy:  nieszczęśliwej miłości,  zwaśnionych rodów (kłótni),  dojrzewania, przemiany wewnętrznej,  przyjaźni,  śmierci. Frank Dicksee, Romeo i Julia