Kompetencje asystenta osoby niepełnosprawnej Diagnoza funkcjonalna Samodzielne życie osoby niepełnosprawnej Mieszkania chronione w Polsce D. Judycka, N.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym
Advertisements

Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Specyfika orzekania o niepełnosprawności osób chorujących psychicznie
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Wykorzystanie środków europejskich w latach w województwie dolnośląskim
INFORMATOR o placówkach świadczących pomoc dla osób z zaburzeniami zdrowia psychicznego na terenie Miasta Siemianowice Śląskie.
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Warszawa, 15 marca 2007 r.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Program rozwoju pieczy zastępczej na lata
PRACA SOCJALNA.
UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Działania pomocowe, w tym na rzecz osób niepełnosprawnych W ramach Priorytetu VII PO KL Dorota Wróblewska Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej.
Dobre Polskie i Europejskie Praktyki w godzeniu ról rodzinnych i zawodowych na lokalnym rynku pracy Yves ROLAND-GOSSELIN, Przewodniczący Konfederacji Organizacji.
ROPS Poznań wiedza zmienia przyszłość 23 kwietnia 2009
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Gmina Zawichost ul. Żeromskiego – 630 Zawichost tel. (015) fax. (015) ail: III Spotkanie informacyjne.
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
PRACA SOCJALNA – ZAWÓD NIOSĄCY POMOC W POTRZEBIE.
Opracował J. Stryjkowski
Tytuł projektu: Centrum Integracji Uchodźców Nazwa projektodawcy: Fundacja Edukacji i Twórczości. kwiecień 2010 r. Urząd Marszałkowski Województwa.
NOWE KOMPETENCJE – NOWE ŻYCIE. PROGRAM AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ I SPOŁECZNEJ OSÓB DŁUGOTRWALE POZOSTAJĄCYCH BEZ PRACY W GMINIE KLUCZBORK KLUB,,LUBIĘ BYĆ MAMĄ
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Partnerstwo na Rzecz Rozwoju Kompromis na rynku pracy – innowacyjny model aktywizacji zawodowej kobiet.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL zasady i system wdrażania Departament Zarządzania EFS MGPiPS.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Polityka Zatrudnienia w UE.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
OSOBA NIEPEŁNOSPRAWNA NA OTWARTYM RYNKU PRACY „Prawdziwe człowieczeństwo to akt dobrej woli. Podajmy dłoń tym, którym los podciął skrzydła.”
Europejski Fundusz Społeczny Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: „Promocja integracji społecznej” Działanie 7.1: „Rozwój i upowszechnianie.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Janów Lubelski r.. Zadanie gminy:  Wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych Zadanie powiatu:
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
Środowiskowy Dom Samopomocy
Artur Kochański Sekcja Naukowa Psychiatrii Środowiskowej i Rehabilitacji PTP.
Opiekun w domu pomocy społecznej Czas trwania nauki: 2 lata.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Usługi społeczne dla osób starszych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Sejmiku Senioralnego.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Włączanie dzieci z niepełnosprawnościami w przedszkolu Anna Florek Społeczne Przedszkole Integracyjne Warszawa.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
Asystent osoby niepełnosprawnej Czas trwania nauki – 1 rok.
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
1 DZIAŁANIE 7.4 NIEPEŁNOSPRAWNI NA RYNKU PRACY Termin ogłoszenia konkursu: III kwartał 2012 r. Planowana alokacja: zł Typ konkursu: OTWARTY Typ.
Konkurs i Katowice r..
Konkurs Katowice r..
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Wzmocnienie potencjału instytucjonalnego NSZZ „Solidarność”
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Droga do zmian Projekt finansowany z RPO WP na lata 2014 – 2020
Komplementarność EFS z PO PŻ
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

Kompetencje asystenta osoby niepełnosprawnej Diagnoza funkcjonalna Samodzielne życie osoby niepełnosprawnej Mieszkania chronione w Polsce D. Judycka, N. Oczkowska, M. Cierpioł, K. Musiał MD 2011

Asystent ułatwia osobie niepełnosprawnej wykonywanie czynności dnia codziennego, pomaga jej w uzyskaniu jak największej samodzielności oraz współpracuje z instytucjami i organizacjami społecznymi w celu zapewnienia optymalnych warunków do samodzielnej rehabilitacji; wspiera osoby niepełnosprawne w realizacji programu rehabilitacji społecznej i zawodowej. D. Judycka, N. Oczkowska, M. Cierpioł, K. Musiał MD 2011 JEDNOSTKOWE OGÓLNE współdziałania w podnoszeniu jakości życia osoby niepełnosprawnej poprzez ułatwienie wykonywania czynności dnia codziennego, wykształcenie samodzielności oraz w części przypadków stworzenie warunków do samodzielnej rehabilitacji, diagnozowanie warunków życia i dążenie do usuwania wszelkiego typu barier pobudzanie aktywności osoby niepełnosprawnej oraz jej rodziny w celu zaspokojenia potrzeb biologicznych, psychicznych i społecznych, planowanie, kontrolowanie ocenianie indywidualnego programu, planu pomocy osobie niepełnosprawnej włączanie osoby niepełnosprawnej w programy instytucji i placówek świadczących usługi rehabilitacyjne. współpraca z mediami, wspieranie i wzmacnianie systemu pomocy osobom niepełnosprawnym umożliwiającego realizację optymalnego programu rehabilitacji społecznej i zawodowej, dokonywanie prawidłowej kompleksowej oceny postępów realizowanego programu rehabilitacji.

D. Judycka, N. Oczkowska, M. Cierpioł, K. Musiał MD 2011

obiektem badań diagnostycznych są zachowania człowieka świadczące o trudnościach w przystosowaniu się do otoczenia oraz procesy psychiczne warunkujące ten stan nieprzystosowania CZYM SĄ UMIEJĘTNOŚCI FUNKCJONALNE? to takie umiejętności, które mają bezpośredni wpływ na osiągnięcie większej niezależności, samodzielności i lepszej jakości życia. Ma formę opisową, Zawiera zestawienie umiejętności przejawiających się w codziennym życiu osoby i wpływających w sposób bezpośredni na zwiększenie jego niezależności i poprawę jakości życia, Wskazuje na wszystko to, co osoba potrafi wykonać, Wyszukuje przyczyny, Wskazuje perspektywę rozwoju przez wyznaczenie sfery najbliższego rozwoju, Bada środowisko osoby, Dotyczy umiejętności potrzebnych, przydatnych danemu człowiekowi w jego życiu. Wywiad z rodzicami, Obserwacja dziecka w sytuacjach naturalnych (dom, spacery, wycieczki, itp.), Obserwacja zachowań dziecka w sytuacjach standaryzowanych – próba sprawdzenia określonej reakcji dziecka przez tworzenie w jego otoczeniu określonych warunków (sytuacje badawcze), Uzupełnienie informacji dzięki skalom rozwojowym, tzw. arkuszom do diagnozy umiejętności funkcjonalnych. Która z funkcji jest najbardziej zaburzona? Jaki wykazuje stopień uszkodzenia? Jakie są zachowane możliwości badanej osoby? JAKI JEST CEL? Odpowiedź na pytania: Która ze sfer jest najbardziej zaburzona? Jak znaczny wskazuje stopień upośledzenia? Jakie są zachowane możliwości badanego dziecka? Jakie są wskazania terapeutyczne? Naśladowanie Percepcja Motoryka mała i duża Koordynacja wzrokowo-ruchowa Czynności poznawcze Komunikacja Nietypowe zachowania, charakterystyczne dla danej niepełnosprawności D. Judycka, N. Oczkowska, M. Cierpioł, K. Musiał MD 2011

Program inicjatywy wspólnotowej Equal

Sposób wychowania dziecka z ograniczeniami sprawności tworzy podstawę jego funkcjonowania w dorosłym życiu. Wpływa w znaczącym stopniu na sposób postrzegania świata, innych ludzi oraz samego siebie. Biorąc za podstawę wychowanie do samodzielności wskazano typy funkcjonowania w dorosłości: osiągający, poszukujący, zachowawczy i zubożony. D. Judycka, N. Oczkowska, M. Cierpioł, K. Musiał MD 2011  Proces udostępniania osobom niepełnosprawnym wszystkich ogólnych systemów występujących w społeczeństwie, takich jak: fizyczne i kulturalne środowisko, mieszkania i środki transportu, świadczenia społeczne i lecznicze, placówki oświatowe i zakłady pracy, życie kulturalne i społeczne włączając w to sport i rekreację.  Współcześnie system rehabilitacji zawodowej w Polsce składa się z czterech, pełniących co prawda różne role, ale w założeniu komplementarnych wobec siebie elementów: warsztaty terapii zajęciowej (WTZ) zakłady aktywności zawodowej (ZAZ) zakłady pracy chronionej (ZPCh) pracodawcy otwartego rynku pracy

Jest częścią strategii Unii Europejskiej na rzecz stworzenia większej liczby lepszych miejsc pracy i zapewnienia szerokiego do nich dostępu. Celem jest testowanie oraz popieranie nowych sposobów zwalczania wszelkich form dyskryminacji i nierówności na rynku pracy, z powodu z powodu płci, pochodzenia rasowego, etnicznego, wyznania, przekonań, niepełnosprawności, wieku lub orientacji seksualnej, zarówno wobec osób zatrudnionych, jak i poszukujących pracy. Temat A: Ułatwianie wchodzenia i powrotu na rynek pracy osobom mającym trudności z integracją lub reintegracją na rynku pracy, celem promowania rynku pracy otwartego dla wszystkich. Temat D: Wzmocnienie krajowej gospodarki społecznej (trzeciego sektora), a w szczególności usług na rzecz społeczności lokalnych oraz poprawa jakości miejsc pracy.  Temat F: Wspieranie zdolności przystosowawczych przedsiębiorstw i pracowników do zmian strukturalnych w gospodarce oraz wykorzystania technologii informacyjnych i innych nowych technologii.  Temat G: Godzenie życia rodzinnego i zawodowego oraz ponowna integracja kobiet i mężczyzn, którzy opuścili rynek pracy, poprzez wdrażanie bardziej elastycznych i efektywnych form organizacji pracy oraz działań towarzyszących.  Temat I: Pomoc w społecznej i zawodowej integracji osób ubiegających się o status uchodźcy. D. Judycka, N. Oczkowska, M. Cierpioł, K. Musiał MD 2011

"Ludzkie relacje są autentyczne jeżeli otwierają się na przyjęcie drugiej osoby akceptowanej i kochanej ze względu na godność, którą nadaje jej sam fakt bycia osobą..." Jan Paweł II

osobie, która ze względu na trudną sytuację życiową, wiek, niepełnosprawność lub chorobę potrzebuje wsparcia w codziennym życiu, ale nie wymaga usług w zakresie świadczonym przez jednostkę całodobowej opieki. funkcjonują na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej. D. Judycka, N. Oczkowska, M. Cierpioł, K. Musiał MD 2011 głównie dla osób z zaburzeniami psychicznymi, osób opuszczających rodziny zastępcze, całodobowe placówki opiekuńczo-wychowawcze, młodzieżowe ośrodki wychowawcze oraz uchodźców. MCH jest formą pomocy społecznej przygotowującą osoby tam przebywające, pod opieką specjalistów, do prowadzenia samodzielnego życia lub zastępującą pobyt w placówce zapewniającej całodobową opiekę. pomagają w usamodzielnianiu osób z niepełnosprawnością intelektualną, przeciwdziałają ich wykluczeniu społecznemu i odizolowaniu od społeczeństwa. uczą ich radzenia sobie z problemami dnia codziennego i wyposażają w nowe umiejętności konieczne do samodzielnego życia. osoba upośledzona umysłowo uczy się dbać o gospodarstwo domowe, w którym mieszka. uczy się także gospodarować pieniędzmi oraz czasem wolnym.

Cierpioł Mariola Judycka Dominika Musiał Katarzyna Oczkowska Natalia Kolegium Nauczycielskie II rok Oligofrenopedagogika Metody diagnozy pedagogicznej 2010/2011