dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
Plan wykładu 1. Internacjonalizacja przedsiębiorstwa. Istota marketingu międzynarodowego 2. Firmy globalne. Standaryzacja i adaptacja w marketingu międzynarodowym 3. Międzynarodowe otoczenie marketingowe 4. Strategie wejścia przedsiębiorstw na rynki zagraniczne 5. Badania marketingowe rynków zagranicznych 6. Segmentacja i proces selekcji rynków zagranicznych A.M. Zarzycka
Plan wykładu c.d. 7. Produkt w marketingu międzynarodowym 8. Dystrybucja międzynarodowa 9. Promocja międzynarodowa 10. Ceny w marketingu międzynarodowym 11. Organizacja marketingu międzynarodowego w przedsiębiorstwie A.M. Zarzycka
Literatura obowiązkowa E. Duliniec, Marketing międzynarodowy, PWE, Warszawa 2004 lub A.M. Zarzycka
Internacjonalizacja (umiędzynarodowienie) ujęcie dynamiczne ujęcie statyczne czynna (zewnętrzna) bierna (wewnętrzna) globalizacja A.M. Zarzycka
Wskaźniki intensywności internacjonalizacji przedsiębiorstwa liczba rynków zagranicznych objętych działaniami przedsiębiorstwa udział obrotów zagranicznych w obrotach firmy ogółem udział zysków osiąganych za granicą w całkowitym zysku firmy udział pracowników zatrudnionych za granicą w jej całkowitym zatrudnieniu A.M. Zarzycka
Wskaźniki intensywności internacjonalizacji przedsiębiorstwa c.d. udział majątku firmy za granicą w całym jej majątku udziały przedsiębiorstwa w rynkach zagranicznych wielkość bezpośrednich inwestycji zagranicznych formy zagranicznego zaangażowania w wymiarze wartościowym lub ilościowym A.M. Zarzycka
Przyczyny (motywy) internacjonalizacji przedsiębiorstwa 1) według rodzaju korzyści rynkowe kosztowe zaopatrzeniowe polityczne 2) według roli kierownictwa przedsiębiorstwa proaktywne („pchanie”) reaktywne („ciągnięcie”) A.M. Zarzycka
Motywy internacjonalizacji - przykłady 3M (Scotchcast) – przeniesienie produkcji do Polski - dogodne położenie geograficzne - dostęp do rynków na Wschodzie - akcesja Polski do UE - wykwalifikowana siła robocza LPP S.A. (Reserved,Cropptown) – produkcja na Dalekim Wschodzie i w Polsce - własne salony w Europie Środkowo-Wschodniej A.M. Zarzycka
Motywy internacjonalizacji - przykłady Polska branża meblarska IKEA Nowy Styl A.M. Zarzycka
Orientacje międzynarodowe przedsiębiorstw orientacja etnocentryczna orientacja policentryczna orientacja regiocentryczna orientacja geocentryczna (globalna) A.M. Zarzycka
Marketing międzynarodowy A.M. Zarzycka działania marketingowe, prowadzone poza granicami państwa, w którym firma ma swoją główną siedzibę całokształt aktywnych działań przedsiębiorstwa ukierunkowanych na zaspokajanie potrzeb i rozwiązywanie problemów nabywców w różnych krajach za pomocą odpowiadającej ich wymaganiom kompozycji marketing-mix (T. Sztucki) czynności przynoszące zysk, których celem jest kierowanie przepływem towarów i usług, stanowiących produkt przedsiębiorstwa, do konsumentów i użytkowników w więcej niż jednym kraju (Ph. Kotler)
Biznes międzynarodowy i pokrewne obszary wiedzy A.M. Zarzycka Logistyka globalna Biznes międzynarodowy Logistyka międzynarodowa Marketing międzynarodowy Handel międzynarodowy Zarządzanie międzynarodowe Marketing globalny Finanse międzynarodowe
Cechy marketingu międzynarodowego i marketingu globalnego CechyMarketing międzynarodowy Marketing globalny Cel przedsiębiorstwaOsiąganie przewagi na poszczególnych rynkach lokalnych (krajowych) Osiąganie przewagi konkurencyjnej w skali światowej OfertaDostosowana do wymogów rynku lokalnego Standaryzowana Ogólna koncepcja działania Strategia dostosowana do wymogów rynku lokalnego Jednolita strategia w skali światowej A.M. Zarzycka
Marketing globalny standaryzacja marketingu-mix duże zaangażowanie firmy w działalność na rynkach zagranicznych (rynki Triady) wielka skala działania firmy A.M. Zarzycka