Orzecznictwo sądów administracyjnych w sprawach górniczych i geologicznych w latach 2009-2010 r. pr. Hubert Schwarz www.kopalnie-odkrywkowe.pl1 www.amadeus.biz.pl.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
Advertisements

DECYZJE ADMINISTRACYJNE
UGODA ADMINISTRACYJNA
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
EWIDENCJA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Analiza zgłaszanych propozycji zmian przepisu art. 75 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2010.
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Koncepcja programowo - przestrzenna terenów położonych przy ulicach: Grudziądzka, Polna, Ugory.
Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest obligatoryjne (tzw. grupa.
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Wspieranie kluczowych inwestycji TAKICH JAK
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
CO, GDZIE, JAK ? czyli przewodnik w sieci procedur dotyczących
Oceny oddziaływania na środowisko – najważniejsze zmiany
MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO (MPZP.)
Koncesje wydobywcze po roku 2013
Wybrane zagadnienia z zakresu gospodarki nieruchomościami leśnymi
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
Program ochrony środowiska przed hałasem dla m.st.Warszawy 1 Rozporządzenie Ministra Środowiska dotyczące Programów Ochrony Środowiska przed Hałasem RADOSŁAW.
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Aspekty formalno - prawne związane z wygaszaniem koncesji
Nadzór prawny nad uchwałami z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego Warszawa, marzec 2010.
Poznań, 15 października 2014 r. Andrzej Tyszecki Wybrane uwarunkowania formalno-proceduralne i systemowe eksploatacji gazu z łupków.
System aktów prawodawczych
Lokalne planowanie i zagospodarowanie przestrzenne
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Specjalna Strefa Ekonomiczna Pustków - Gmina Dębica
Współczesne problemy ochrony dziedzictwa kulturowego w planowaniu przestrzennym dr Monika Drela.
Właściwość sądów administracyjnych
Reglamentacja procesu budowy
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Organy właściwe do kontroli podatkowej
Reglamentacja procesu budowy
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
Prawo zagospodarowania przestrzennego a prawa jednostki.
System aktów planowania przestrzennego
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego
Decyzja o warunkach zabudowy
Decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
ROZPRAWA ADMINISTRACYJNA OTWARTA DLA SPOŁECZEŃSTWA Nowe Miasteczko, r.
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
1 Zmiana studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Gniew – rejon wsi Gogolewo CEL PREZENTACJI: CEL PREZENTACJI: PRZEDSTAWIENIE.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
UST test 1.14 oraz test Test Nadzór nad działalnością komunalną: a) jest sprawowany nie tylko przez organy nadzoru nad działalnością komunalną;
PROCEDURY ODWOŁAWCZE OD DECYZJI URZĘDÓW
Stadia postępowania administracyjnego oprac. mgr Łukasz Kląskała Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa Administracyjnego.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
UST 3.
Kluczowe wymagania prawne z zakresu ochrony środowiska w świetle planowanej eksploatacji kruszyw na obszarach Natura.
Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju
System aktów planistycznych
Upzp a prawa jednostki W planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym uwzględnia się zwłaszcza: zachowanie jawności i przejrzystości procedur planistycznych;
Praktyczne informacje o procedurach administracyjnych
ZGODNIE Z UZYSKANĄ INFORMACJĄ NIE, PROJEKT MPZP. JEST W OPRACOWANIU
System aktów prawodawczych
POSTĘPOWANIA ODRĘBNE -
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
Budownictwo kościelne i sakralne, cmentarze wyznaniowe
Środki nadzorcze i środki o charakterze nadzorczym Ad personam w administracji publicznej środki nadzorcze ad meritum w administracji publicznej.
MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO (MPZP.)
Anonimowość wnioskodawcy
nad uchwałami z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego
Koszty zagospodarowania przestrzennego
Zapis prezentacji:

Orzecznictwo sądów administracyjnych w sprawach górniczych i geologicznych w latach r. pr. Hubert Schwarz

Orzecznictwo jako źródło prawa Czy orzeczenia sądów są źródłem prawa? TEORIA:  brak systemu precedensów,  brak wpływu orzeczeń na inne sprawy (por. opodatkowanie podziemnych wyrobisk). PRAKTYKA:  orzeczenia są często przywoływane w innych podobnych sprawach,  orzeczenia stanowią źródło poznawcze interpretacji przepisów,  na nich wzoruje się administracja przy wydawaniu decyzji,  możliwość wykorzystania we własnych pismach.

KONCESJE Najczęściej orzeczenia w/s koncesji dotyczą decyzji:  w/s uwarunkowań środowiskowych,  w sprawie koncesji na wydobycie,  poprzedzające je – postanowienie w sprawie uzgodnienia decyzji o udzieleniu koncesji na wydobycie.

KONCESJE 24 XI 2010 r. (II SA/Sz 626/10) WSA w Szczecinie  odmowa uzgodnienia decyzji koncesyjnej,  studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania określało dla gruntów przeznaczenie rolne – pomimo, że na gruntach tych zalegała kopalina,  wewnętrzna sprzeczność tegoż studium - działki ze złożem określono jako orne w części opisowej studium, w części graficznej przeznaczono je pod eksploatację surowców mineralnych, Wnioski:  W postępowaniu koncesyjnym, organ powinien badać zarówno część graficzną, jak i opisową miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,  Nie można a priori zakładać, że część graficzna jest ważniejsza od części opisowej planu.

KONCESJE 8 XI 2010 r. (VI SA/Wa 1108/10) WSA w Warszawie  koncesja dot. terenów w strefie obszaru chronionego krajobrazu,  wójt zaopiniował pozytywnie koncesję na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż,  teren w studium uwarunkowań określony jako obszar rolniczy, a nadto położony w stefie obszaru chronionego krajobrazu,  rozporządzenie Wojewody Mazowieckiego z 2007 r. (w sprawie obszaru chronionego): wydobycie odbywać się mogło wyłącznie w oparciu o dokumentację geologiczną zatwierdzoną do roku 2007, Wnioski:  Pozyskanie koncesji na poszukiwanie kopaliny nie daje automatycznie gwarancji na pozyskanie koncesji na jej wydobycie,  Udzielenie koncesji musi być zgodne z innymi przepisami, w tym przepisami prawa miejscowego (np. wydanymi przez wojewodę), które mogą wprowadzać ograniczenia ze względu na np. ochronę przyrody.

KONCESJE 8 XI 2010 r. (VI SA/Wa 1645/10) WSA w Warszawie  Właściciel gruntu („A”) oddał grunt w dzierżawę osobie „B” wraz z dokumentacją oraz przeniósł na B koncesję. „B” następnego dnia zawarł umowę poddzierżawy z „C”, przekazując dalej dokumentację i przenosząc dalej koncesję na wydobycie,  C nie płacił czynszu, A po czterech latach złożył wniosek o stwierdzenie nieważności decyzji przenoszącej koncesję na C. A twierdził, że nie przeniósł na B praw do dokumentacji geologicznej, a jedynie ją udostępnił „w celu zapoznania się z nią”, Wnioski:  przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego nie przewidują możliwości zawieszenia koncesji (decyzji administracyjnej) z powodu niezapłacenia czynszu przez stronę umowy,  przeniesienie koncesji na inny podmiot obejmuje również przeniesienie praw do dokumentacji geologicznej.

KONCESJE 5 V 2010 r. (III SA/Łd 100/10) WSA w Łodzi  Wójt odmówił uzgodnienia decyzji, bowiem ok. 80% powierzchni planowanej kopalni położone było na terenach rolnych,  Ani mapa, ani część opisowa planu nie przewidywała podjęcia na tym terenie działalności wydobywczej, choć Gmina uprzednio wydała zaświadczenie o przeznaczeniu terenu pod taką działalność,  spółka zakupiła sporny teren od Agencji Nieruchomości Rolnych na podstawie ogłoszenia o przeznaczeniu sprzedawanego gruntu pod działalność wydobywczą

KONCESJE 5 V 2010 r. (III SA/Łd 100/10) WSA w Łodzi Wnioski:  zgodnie z art.16 ust. 5 ww. ustawy, uzgodnienie koncesji na wydobywanie kopalin następuje na podstawie planu miejscowego, a nie na podstawie zaświadczenia wydanego przez organ w zakresie informacji o przeznaczeniu terenu w tym planie,  plan miejscowy jest aktem prawa miejscowego, a zatem zawiera normy powszechnie obowiązujące na obszarze, którego dotyczy. Zapisami planu miejscowego są związane wszystkie osoby fizyczne, organy gminy i inne organy administracji publicznej,  dopóki uchwała rady gminy, na mocy której przyjęto miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, nie zostanie wzruszona w sposób przewidziany prawem, istnieje domniemanie jej legalności,  zasadność rozwiązań planu miejscowego nie może być przedmiotem oceny w postępowaniu prowadzonym przez organy administracji w sprawie uzgodnienia koncesji na wydobywanie kopaliny.

KONCESJE 8 XII 2009 r. (II SA/Rz 436/09) WSA w Rzeszowie  jeśli plan przewiduje wydobycie siarki, to uzyskanie koncesji na wydobycie piasku będzie niemożliwe.

KONCESJE 1 XII 2009 r. (II SA/Bd 805/09) WSA w Bydgoszczy  studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nie przewidywały dla planowanego terenu możliwości prowadzenia wydobycia. Wnioski:  Wójt, jako organ wykonawczy, nie może samodzielnie decydować o jakichkolwiek zmianach w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, ani podejmować działań czy uzgodnień niezgodnych z przedmiotowym studium,  zajęcie stanowiska przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) powinno nastąpić nie później niż w ciągu 14 dni od dnia doręczenia projektu rozstrzygnięcia. Jeżeli organ nie zajmie stanowiska w tym czasie, rozstrzygnięcie uważa się za uzgodnione w brzmieniu przedłożonym przez organ koncesyjny.

KONCESJE 14 X 2009 r. (III SA/Łd 350/09) WSA w Łodzi  studium nie przewidywało możliwości prowadzenia wydobycia  argumenty przedsiębiorcy: wysokie koszty rozpoznania złoża, brak wpływu planowanego przedsięwzięcia na system wodny, krótki czas eksploatacji złoża (2,5 roku), dogodne położenie względem sieci dróg, Wnioski:  przedsiębiorca w trosce o swoje sprawy winien przed złożeniem wniosku o koncesję na poszukiwanie (rozpoznanie) złoża sprawdzić co przewiduje plan zagospodarowania przestrzennego, czy studium dla terenu, gdzie zamierza prowadzić ww. działalność,  ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych,  w studium uwzględnia się uwarunkowania wynikające z występowania udokumentowanych złóż kopalin oraz zasobów wód podziemnych.

TEREN GÓRNICZY 24 VII 2009 r. (III SA/Gl 355/09) WSA w Gliwicach  przedsiębiorca posiadał koncesję starościańską na wydobycie kruszywa,  zawnioskował o utworzenie nowego obszaru górniczego sąsiadującego z dotychczasowym obszarem (objętym koncesją),  Prezes WUG odmówił uzgodnienia takiego obszaru, jako sprzecznego z przepisem art. 16 ust. 2a PrGiG (bo ten sam przedsiębiorca eksploatowałby złoże na 2 koncesjach, wskutek czego powstałoby jedno wyrobisko o powierzchni ponad 2 ha) Wnioski:  sprzeczne z art. 16 ust. 2a PrGiG (koncesja starościańska) jest utworzenie i eksploatacja dwóch sąsiadujących obszarów górniczych, jeśli nie będą od siebie oddzielone,  do utworzenia nowego obszaru górniczego konieczna jest nowa dokumentacja geologiczna i dodatek do istniejącej dokumentacji geologicznej z rozliczeniem zasobów,  eksploatacja wydzielonej części jest możliwa, jeśli nie zagraża to prawidłowemu wykorzystaniu złoża

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ I życzę smacznej kolacji ;-)