Orzecznictwo sądów administracyjnych w sprawach górniczych i geologicznych w latach r. pr. Hubert Schwarz
Orzecznictwo jako źródło prawa Czy orzeczenia sądów są źródłem prawa? TEORIA: brak systemu precedensów, brak wpływu orzeczeń na inne sprawy (por. opodatkowanie podziemnych wyrobisk). PRAKTYKA: orzeczenia są często przywoływane w innych podobnych sprawach, orzeczenia stanowią źródło poznawcze interpretacji przepisów, na nich wzoruje się administracja przy wydawaniu decyzji, możliwość wykorzystania we własnych pismach.
KONCESJE Najczęściej orzeczenia w/s koncesji dotyczą decyzji: w/s uwarunkowań środowiskowych, w sprawie koncesji na wydobycie, poprzedzające je – postanowienie w sprawie uzgodnienia decyzji o udzieleniu koncesji na wydobycie.
KONCESJE 24 XI 2010 r. (II SA/Sz 626/10) WSA w Szczecinie odmowa uzgodnienia decyzji koncesyjnej, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania określało dla gruntów przeznaczenie rolne – pomimo, że na gruntach tych zalegała kopalina, wewnętrzna sprzeczność tegoż studium - działki ze złożem określono jako orne w części opisowej studium, w części graficznej przeznaczono je pod eksploatację surowców mineralnych, Wnioski: W postępowaniu koncesyjnym, organ powinien badać zarówno część graficzną, jak i opisową miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, Nie można a priori zakładać, że część graficzna jest ważniejsza od części opisowej planu.
KONCESJE 8 XI 2010 r. (VI SA/Wa 1108/10) WSA w Warszawie koncesja dot. terenów w strefie obszaru chronionego krajobrazu, wójt zaopiniował pozytywnie koncesję na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż, teren w studium uwarunkowań określony jako obszar rolniczy, a nadto położony w stefie obszaru chronionego krajobrazu, rozporządzenie Wojewody Mazowieckiego z 2007 r. (w sprawie obszaru chronionego): wydobycie odbywać się mogło wyłącznie w oparciu o dokumentację geologiczną zatwierdzoną do roku 2007, Wnioski: Pozyskanie koncesji na poszukiwanie kopaliny nie daje automatycznie gwarancji na pozyskanie koncesji na jej wydobycie, Udzielenie koncesji musi być zgodne z innymi przepisami, w tym przepisami prawa miejscowego (np. wydanymi przez wojewodę), które mogą wprowadzać ograniczenia ze względu na np. ochronę przyrody.
KONCESJE 8 XI 2010 r. (VI SA/Wa 1645/10) WSA w Warszawie Właściciel gruntu („A”) oddał grunt w dzierżawę osobie „B” wraz z dokumentacją oraz przeniósł na B koncesję. „B” następnego dnia zawarł umowę poddzierżawy z „C”, przekazując dalej dokumentację i przenosząc dalej koncesję na wydobycie, C nie płacił czynszu, A po czterech latach złożył wniosek o stwierdzenie nieważności decyzji przenoszącej koncesję na C. A twierdził, że nie przeniósł na B praw do dokumentacji geologicznej, a jedynie ją udostępnił „w celu zapoznania się z nią”, Wnioski: przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego nie przewidują możliwości zawieszenia koncesji (decyzji administracyjnej) z powodu niezapłacenia czynszu przez stronę umowy, przeniesienie koncesji na inny podmiot obejmuje również przeniesienie praw do dokumentacji geologicznej.
KONCESJE 5 V 2010 r. (III SA/Łd 100/10) WSA w Łodzi Wójt odmówił uzgodnienia decyzji, bowiem ok. 80% powierzchni planowanej kopalni położone było na terenach rolnych, Ani mapa, ani część opisowa planu nie przewidywała podjęcia na tym terenie działalności wydobywczej, choć Gmina uprzednio wydała zaświadczenie o przeznaczeniu terenu pod taką działalność, spółka zakupiła sporny teren od Agencji Nieruchomości Rolnych na podstawie ogłoszenia o przeznaczeniu sprzedawanego gruntu pod działalność wydobywczą
KONCESJE 5 V 2010 r. (III SA/Łd 100/10) WSA w Łodzi Wnioski: zgodnie z art.16 ust. 5 ww. ustawy, uzgodnienie koncesji na wydobywanie kopalin następuje na podstawie planu miejscowego, a nie na podstawie zaświadczenia wydanego przez organ w zakresie informacji o przeznaczeniu terenu w tym planie, plan miejscowy jest aktem prawa miejscowego, a zatem zawiera normy powszechnie obowiązujące na obszarze, którego dotyczy. Zapisami planu miejscowego są związane wszystkie osoby fizyczne, organy gminy i inne organy administracji publicznej, dopóki uchwała rady gminy, na mocy której przyjęto miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, nie zostanie wzruszona w sposób przewidziany prawem, istnieje domniemanie jej legalności, zasadność rozwiązań planu miejscowego nie może być przedmiotem oceny w postępowaniu prowadzonym przez organy administracji w sprawie uzgodnienia koncesji na wydobywanie kopaliny.
KONCESJE 8 XII 2009 r. (II SA/Rz 436/09) WSA w Rzeszowie jeśli plan przewiduje wydobycie siarki, to uzyskanie koncesji na wydobycie piasku będzie niemożliwe.
KONCESJE 1 XII 2009 r. (II SA/Bd 805/09) WSA w Bydgoszczy studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nie przewidywały dla planowanego terenu możliwości prowadzenia wydobycia. Wnioski: Wójt, jako organ wykonawczy, nie może samodzielnie decydować o jakichkolwiek zmianach w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, ani podejmować działań czy uzgodnień niezgodnych z przedmiotowym studium, zajęcie stanowiska przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) powinno nastąpić nie później niż w ciągu 14 dni od dnia doręczenia projektu rozstrzygnięcia. Jeżeli organ nie zajmie stanowiska w tym czasie, rozstrzygnięcie uważa się za uzgodnione w brzmieniu przedłożonym przez organ koncesyjny.
KONCESJE 14 X 2009 r. (III SA/Łd 350/09) WSA w Łodzi studium nie przewidywało możliwości prowadzenia wydobycia argumenty przedsiębiorcy: wysokie koszty rozpoznania złoża, brak wpływu planowanego przedsięwzięcia na system wodny, krótki czas eksploatacji złoża (2,5 roku), dogodne położenie względem sieci dróg, Wnioski: przedsiębiorca w trosce o swoje sprawy winien przed złożeniem wniosku o koncesję na poszukiwanie (rozpoznanie) złoża sprawdzić co przewiduje plan zagospodarowania przestrzennego, czy studium dla terenu, gdzie zamierza prowadzić ww. działalność, ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych, w studium uwzględnia się uwarunkowania wynikające z występowania udokumentowanych złóż kopalin oraz zasobów wód podziemnych.
TEREN GÓRNICZY 24 VII 2009 r. (III SA/Gl 355/09) WSA w Gliwicach przedsiębiorca posiadał koncesję starościańską na wydobycie kruszywa, zawnioskował o utworzenie nowego obszaru górniczego sąsiadującego z dotychczasowym obszarem (objętym koncesją), Prezes WUG odmówił uzgodnienia takiego obszaru, jako sprzecznego z przepisem art. 16 ust. 2a PrGiG (bo ten sam przedsiębiorca eksploatowałby złoże na 2 koncesjach, wskutek czego powstałoby jedno wyrobisko o powierzchni ponad 2 ha) Wnioski: sprzeczne z art. 16 ust. 2a PrGiG (koncesja starościańska) jest utworzenie i eksploatacja dwóch sąsiadujących obszarów górniczych, jeśli nie będą od siebie oddzielone, do utworzenia nowego obszaru górniczego konieczna jest nowa dokumentacja geologiczna i dodatek do istniejącej dokumentacji geologicznej z rozliczeniem zasobów, eksploatacja wydzielonej części jest możliwa, jeśli nie zagraża to prawidłowemu wykorzystaniu złoża
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ I życzę smacznej kolacji ;-)