Konsument art. 22¹ kodeksu cywilnego: „Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dr Małgorzata Ganczar Publiczne prawo konkurencji.
Advertisements

1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Powiatowy Urząd Pracy w Śremie Powiatowy Urząd Pracy w Śremie SFINANSUJEMY NOWE MIEJSCA PRACY Śrem, 4 listopada 2010 roku.
Lista realizowanych projektów.
Znaczenie procedur celnych dla sądowej ochrony praw własności przemysłowej w szczególności przed naruszeniem patentów. Dr Ewa Skrzydło-Tefelska Katedra.
Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej.
Wrocław, ul. Świebodzka 2/
Niedozwolone postanowienia umowne we wzorach umów pośrednictwa handlu nieruchomościami ` Zygmunt Rajchemba Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów Delegatura.
Jak finansować rozwój działalności gospodarczej – unijne pożyczki dla firm Leszno, 17 czerwca 2011 r. Ewelina Śmichurska.
Konsument na rynku nieruchomości Konferencja UOKiK, Warszawa, 6 grudnia 2006 r. Rodzaje umów na rynku mieszkaniowym Waldemar Jurasz.
Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
ABC MŁODEGO PRZEDSIĘBIO RCY CZYLI, JAK ZAŁOŻYĆ WŁASNĄ FIRME.
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 1 "Zakupy w sklepie za rogiem czy przez Internet -
Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 Opracowała mgr Irena Krauze.
DOMY OPIEKI Badanie wzorców umownych stosowanych w placówkach świadczących usługi w zakresie zapewnienia opieki osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym.
Projekty unijne a Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 Poznań, 26 lutego 2010r. Biuro Koordynacji Projektów.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Formy Finansowania Finasowanie spółki ze środków wspólników 1. Dopłaty 2. Pożyczki - zasady ogólne 3. Pożyczki.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
PRODUKTY ZABEZPIECZAJĄCE TRANSAKCJE KREDYTOWE ORAZ INFORMACJE NA TEMAT INICJATYWY UNIJNEJ JEREMIE LESZNO, 17 czerwca 2011 Samorządowy Fundusz Poręczeń.
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 1 „Prawa Konsumenta w Unii Europejskiej” Kontrowersyjne.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Umowy Partnerskie w projektach zbiór najważniejszych składników Uwaga! Poniżej znajdują się jedynie praktyczne wskazówki dotyczące tworzenia umów. Dokładne.
Warszawa, Krótka sprzedaż – monitoring i nadzór GPW Iwona Edris Dyrektor Biura Audytu i Kontroli.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
1 Rozliczenie zadań realizowanych w ramach P FIO 2015.
Odpowiedzialność porządkowa pracowników Za nieprzestrzeganie przez pracownika: ustalonego porządku, regulaminu pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny.
BUSINESS LEX POZNAŃ, Ul. Chwaliszewo 60/62 Tel Fax
ING BANK Faktoring –Jednostkom organizacyjnym Lasów Państwowych oferujemy faktoring krajowy z przejęciem ryzyka wypłacalności odbiorcy (bez regresu, pełny).
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 11.4 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
Strona postępowania jako źródło dowodowe Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
l Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na.
URLOP WYPOCZYNKOWY mgr Małgorzata Grześków. URLOP WYPOCZYNKOWY Art §1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Prawdy oczywiste Kiedy zarejestrować działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Uwarunkowania prawne telepracy – praktyczne rozwiązania dla pracodawców dr Jacek Męcina.
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
W YBRANE ZAGADNIENIA POSTĘPOWANIA CYWILNEGO W SPRAWACH O OCHRONĘ WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ Prof. dr hab. Feliks Zedler Konferencja „Rynek leków a ochrona.
Mgr Sandra Król Zakład Prawa Gospodarczego i Handlowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego Umowa o kredyt konsumencki.
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Konsument a informacja i reklama. Nieuczciwe praktyki rynkowe.
UŻYTKOWANIE WIECZYSTE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 1 Stan prac dot. dokumentów proceduralnych oraz podsumowanie spotkania konsultacyjno-szkoleniowego w.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Studium przypadku Crivina Ogrezeni (położona niedaleko Bukaresztu, Rumunia) Przedsięwzięcie – budowa i eksploatacja zakładu uzdatniania wody Celem projektu.
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
Rynek energii — punkt widzenia odbiorcy Raport o polskim rynku energii Warszawa,
UŻYTKOWANIE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie 4, Warszawa.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
BUSINESS LEX POZNAŃ, Ul. Chwaliszewo 60/62 Tel Fax
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Klauzule niedozwolone.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
Lokata terminowa : jej posiadacz w zamian za wyższe oprocentowanie, zobowiązuje się nie podejmować środków z rachunku lokaty, przez czas określony w umowie.
 Co to jest bank? Co to jest bank?  Lokata Lokata  Super konto GRAFITTI Super konto GRAFITTI  Karta kredytowa Karta kredytowa  Karta bankomatowa.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
NADZÓR RYNKU RAPORT. na produkcie dla konsumenta w dowolnym państwie Unii Europejskiej - bezpieczeństwo użytkowania deklaracja, że wprowadzany do obrotu.
Pojęcie działalności gospodarczej w prawie polskim
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA Barbara Denisiuk.
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
Umowa darowizny Mgr Aleksandra Pasek Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
ZBIEG ROSZCZEŃ Literatura:
Nowe podejście do zamówień publicznych
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
Zapis prezentacji:

Konsument art. 22¹ kodeksu cywilnego: „Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.” - czynność prawna = zawarcie umowy - Konsumentem jest OSOBA FIZYCZNA - Konsument podlega ochronie jednie w przypadku, gdy drugą stroną umowy jest przedsiębiorca  tzw. stosunki B2C (business to consumer) Prezentacja dostępna na

art.43 ¹ kodeksu cywilnego: „Przedsiębiorcą osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna nieposiadające osobowości prawnej prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową” art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej: „Działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły” Przedsiębiorca Prezentacja dostępna na

„Klauzule abuzywne” – regulacja pozwalająca na uznanie pewnych zapisów zamieszczonych w umowie z konsumentem za niedozwolone, czyli nieobowiązujące. „Nieuczciwe praktyki rynkowe” – zbiór przepisów określający praktyki rynkowe, których stosowanie jest zakazane. Ich zastosowanie w reklamie, podczas negocjowania umowy oraz jej trwania umożliwia konsumentowi wystąpienia z odpowiednim żądaniem, w tym roszczeniem odszkodowawczym lub odstąpieniem od umowy. Formy ochrony konsumenta Prezentacja dostępna na

Klauzula jest abuzywna kiedy:  Kształtuje prawa i obowiązki konsumenta w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami  Rażąco narusza interesy konsumenta  Nie została uzgodniona indywidualnie  Nie dotyczy postanowień określających główne świadczenia stron  np. odsetki w umowie kredytowej Prezentacja dostępna na Klauzule abuzywne

Oceny czy klauzula kształtuje prawa i obowiązki konsumenta w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami możemy dokonać biorąc pod uwagę jej:  treść  okoliczności zawarcia  umowy pozostające w związku z umową obejmującą postanowienie będące przedmiotem oceny Prezentacja dostępna na Klauzule abuzywne

Oceny czy klauzula rażąco narusza interesy konsumenta możemy dokonać biorąc pod uwagę:  przede wszystkim interes ekonomiczny konsumenta  na drugim planie - stratę czasu - mitręgę - niedogodności organizacyjne - nierzetelność traktowania - wprowadzenie w błąd - naruszenia prywatności konsumenta Prezentacja dostępna na Klauzule abuzywne

Postanowienie umowy nie może zostać uznane za niedozwolone (abuzywne), jeżeli zostało uzgodnione indywidualnie Na gruncie obrotu bankowego postanowienia nieuzgodnione indywidualnie (narzucone) pochodzą: - ze wzorca umownego przedstawionego przez bank, bez możliwość negocjacji oraz regulaminów bankowych  najczęstsze przypadki - z taryf opłat i prowizji pobieranych za czynności bankowe - z tabel oprocentowania udzielanych przez banki kredytów i pożyczek lub środków zgromadzonych na rachunkach bankowych. Prezentacja dostępna na Klauzule abuzywne

Kontrola IncydentalnaAbstrakcyjna Prezentacja dostępna na Kontrola postanowień umownych Kontrola incydentalna polega na rozpatrywaniu konkretnej sprawy przed sądem Przykładowe postanowienie umowne: „Kredytobiorcy służy prawo odstąpienia od niniejszej Umowy, jeżeli Bank nie udostępni środków z tytułu kredytu w terminie 3 dni od dnia spełnienia przez Kredytobiorcę warunków określonych w niniejszej Umowie (…) W przypadku, gdy Kredytobiorca odstąpi od niniejszej Umowy z powodów określonych w ust.1, umowa uważana jest za niezawartą, a Bank zwróci Kredytobiorcy zapłaconą prowizję przygotowawczą Banku, pomniejszoną o opłatę za rozpatrzenie wniosku kredytowego.”

Prezentacja dostępna na Kontrola incydentalna Bank odmawia zwrotu opłaty za rozpatrzenie wniosku kredytowego Konsument wytacza przeciwko Bankowi powództwo o zapłatę W uzasadnieniu pozwu, Konsument wskazuje, że niniejsze postanowienie jest abuzywne (niedozwolone) Sąd, uznając powództwo za zasadne, stwierdza, że rozważane postanowienie jest niedozwolone, w związku z czym nie wiąże Konsumenta i nakazuje bankowi zwrócić opłatę za rozpatrzenie wniosku kredytowego

 Kontrola abstrakcyjna jest dokonywana przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie  Powództwo w sprawach rozpoznawanych przez SOKIK może wytoczyć:  każdy, kto według oferty pozwanego mógłby zawrzeć z nim umowę zawierającą postanowienie, którego uznania za niedozwolone żąda się pozwem  organizacja społeczna, do której zadań statutowych należy ochrona interesów konsumentów,  powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów  Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Prezentacja dostępna na Kontrola postanowień umownych Kontrola IncydentalnaAbstrakcyjna

 Uznanie postanowienia za niedozwolone przez SOKIK skutkuje wpisaniem go do Rejestru Klauzul Niedozwolonych (RKN) prowadzonego przez Prezesa UOKIK.  Sąd uwzględniając powództwo, w sentencji wyroku przytacza treść postanowień wzorca umowy uznanych za niedozwolone i zakazuje ich wykorzystywania Prezentacja dostępna na Kontrola abstrakcyjna Wyciąg z RKN (pełny tekst na stronie )

Przykładowe postanowienie umowne: „możliwa jest zmiana rodzaju oprocentowania, ze stopy stałej na stopę zmienną. Zmiana rodzaju oprocentowania wymaga zawarcia aneksu do umowy kredytu. Za czynności związane ze zmianą oprocentowania Bank pobiera prowizję zgodnie z aktualnie obowiązującą Taryfą opłat i prowizji Banku (…) Sporządzenie aneksu do umowy o kredyt kontraktowy jednorazowo 10 zł (…) Zmiana stopy procentowej ze stałej na zmienną (…), jeżeli pozostały okres obowiązywania stałej stopy ustalonej w umowie nie przekracza: a) 2 lat jednorazowo od kwoty 1,5%, min. 200 zł b) 5 lat aktualnego 3%, min. 200 zł c) 10 lat zadłużenia 6%, min. 200 zł”  W efekcie pobierane są dwie opłaty za jedną czynność Prezentacja dostępna na Przykłady klauzul abuzywnych stosowanych przez Banki

Prezentacja dostępna na Przykłady klauzul abuzywnych stosowanych przez Banki Przykładowe postanowienie umowne: „Kredytobiorca jest zobowiązany do (…) umożliwienia Bankowi kontroli wykorzystania i spłaty kredytu, w szczególności udostępniania nieruchomości – przedmiotu kredytowania w celu dokonania inspekcji prowadzonych robót budowlanych oraz stanu nieruchomości – przedmiotu zabezpieczenia do czasu spłaty wszystkich zobowiązań z tytułu kredytu. Inspekcje odbywać się będą w godzinach pracy Banku po zawiadomieniu Kredytobiorcy na dwa dni robocze wcześniej.”  Zbyt szeroko określone kompetencje banku, który może kontrolować konsumenta bez względu na cel gospodarczy, obciążając Konsumenta nadmiernie uciążliwymi obowiązakami

Kredytobiorca może wypowiedzieć umowę z 3‐miesięcznym okresem wypowiedzenia, licząc od daty złożenia w Banku lub daty nadania w urzędzie pocztowym oświadczenia o wypowiedzeniu. (…) Bank zastrzega sobie prawo wypowiedzenia niniejszej umowy z zachowaniem 30‐dniowego okresu wypowiedzenia i żądania spłaty części lub całości kredytu (…).  Nierówność praw i obowiązków stron umowy Prezentacja dostępna na Przykłady klauzul abuzywnych stosowanych przez Banki

Praktyka rynkowa stosowana przez przedsiębiorcę wobec konsumenta jest nieuczciwa jeżeli:  jest sprzeczna z dobrymi obyczajami  zniekształca, lub może zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta - przed zawarciem umowy - w trakcie zawierania umowy - po jej zawarciu  Za nieuczciwą praktykę rynkową uznaje się w szczególności praktykę rynkową wprowadzającą w błąd Prezentacja dostępna na Nieuczciwe praktyki rynkowe

Praktykę rynkową uznaje się za działanie wprowadzające w błąd, jeżeli działanie to w jakikolwiek sposób powoduje lub może powodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął, w szczególności:  rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji;  rozpowszechnianie prawdziwych informacji w sposób mogący wprowadzać w błąd;  działanie związane z wprowadzeniem produktu na rynek, które może wprowadzać w błąd w zakresie produktów lub ich opakowań, znaków towarowych, nazw handlowych lub innych oznaczeń indywidualizujących przedsiębiorcę lub jego produkty  nieprzestrzeganie kodeksu dobrych praktyk, do którego przedsiębiorca dobrowolnie przystąpił, jeżeli przedsiębiorca ten informuje w ramach praktyki rynkowej, że jest związany kodeksem dobrych praktyk. Prezentacja dostępna na Nieuczciwe praktyki rynkowe

Praktykę rynkową uznaje się za nieuczciwą jeżeli:  pomija istotne informacje potrzebne przeciętnemu konsumentowi do podjęcia decyzji dotyczącej umowy  powoduje lub może powodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął. W razie wątpliwości za istotne informacje uważa się informacje, które dotyczą  istotnych cech produktu w takim zakresie, w jakim jest to właściwe dla danego środka komunikowania się z konsumentami i produktu  imienia, nazwiska (nazwy) i adresu przedsiębiorcy (siedziby) oraz przedsiębiorcy, na którego rzecz działa;  ceny uwzględniającą podatki lub, w przypadku gdy charakter produktu nie pozwala w sposób racjonalny na wcześniejsze obliczenie ceny, sposobu, w jaki cena jest obliczana, jak również wszelkich dodatkowych opłat za transport, dostawę lub usługi pocztowe lub, w sytuacji gdy wcześniejsze obliczenie tych opłat nie jest w sposób racjonalny możliwe, informacji o możliwości powstania takich dodatkowych kosztów;  uzgodnienia dotyczące sposobu płatności, dostawy lub wykonania produktu oraz procedury rozpatrywania reklamacji;  informacje o istnieniu prawa do odstąpienia od umowy lub rozwiązania umowy, jeżeli prawo takie wynika z ustawy lub umowy.  Informacji, które przedsiębiorca stosujący praktykę rynkową jest obowiązany podać konsumentom na podstawie odrębnych przepisów. Prezentacja dostępna na Nieuczciwe praktyki rynkowe

W razie dokonania nieuczciwej praktyki rynkowej konsument, którego interes został zagrożony lub naruszony, może żądać:  zaniechania tej praktyki;  usunięcia skutków tej praktyki;  złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie;  naprawienia wyrządzonej szkody na zasadach ogólnych, w szczególności żądania unieważnienia umowy z obowiązkiem wzajemnego zwrotu świadczeń oraz zwrotu przez przedsiębiorcę kosztów związanych z nabyciem produktu;  zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej, ochroną dziedzictwa narodowego lub ochroną konsumentów. Prezentacja dostępna na Formy ochrony konsumenta