Oddzia ł ywania behawioralne jako sposób na popraw ę ś ci ą galno ś ci podatków w Polsce 7 lipca 2015 r. 1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracowała: Irena Kisielewska
Advertisements

Interpretacje przepisów prawa podatkowego
Elementy konstrukcji podatku
KSZTAŁTOWANIE STRUKTURY KAPITAŁU A DŹWIGNIA FINANSOWA
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
System Podatkowy w Polsce
Ożywienie mechanizmów partnerstwa lokalnego poprzez realizację zadań Centrum Aktywności Lokalnej w Gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek Pomocy.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Istota i funkcje podatku
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego
Ewidencje w podatku od towarów i usług VAT
SYSTEM PODATKOWY W POLSCE
Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku
Zmiany w Ordynacji podatkowej w zakresie kontroli podatkowej obowiązujące od 1 stycznia 2007 r. Zawiadamianie podatników o planowanej kontroli podatkowej.
Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski Fazy zarządzania planowanie organizowanie decyzja koordynacja kontrolowanie.
Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski. Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski.
Planowanie podatkowe Beata Dutkiewicz. Planowanie podatkowe Beata Dutkiewicz.
Konsultacje Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego
1 % Twojego podatku dla Hufca ZHP Konin Co zrobić, aby przekazać jeden procent podatku? Tylko kilka kroków przez Tobą!
Wypełnianie zeznania podatkowego CIT-8
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Kwalifikowalność podatku od towarów i usług w kontekście działań komercjalizacyjnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna.
Rachunkowość Podatkowa - wykład 4
Patryk Andrzejewski kl.I G
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Dr Agnieszka Chłoń–Domińczak Perspektywy wykorzystania ewaluacji w obszarze krajowych środków publicznych.
Prawdy oczywiste czyli… z czym mamy najwięcej kłopotu rozpoczynając działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
Odsetki za zwłokę Dorota Pasińska.
opracowała: Magdalena Efemberg
Zasady obliczania podatku
Dofinansowanie działalności Ośrodków Pomocy Społecznej – sposób podziału środków oraz rozliczanie dotacji Wydział Polityki Społecznej Małopolskiego Urzędu.
Programy pomocy publicznej - element strategii wspierania innowacyjności i rozwoju przedsiębiorczości.
Prawdy oczywiste Odsetki podatkowe - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Tomasz Konik, Menedżer Dział Doradztwa Podatkowego Katowice, 8 maja 2007 r. Efektywność branży hutniczej a podatki.
ZPAiSA-LKW Postępowanie egzekucyjne w administracji - zmiany prof. UWr dr hab. Lidia Klat-Wertelecka.
Wsparcie w prawidłowości rozliczeń podatkowych unikania opodatkowania
Nadpłata podatku.
Rozwój katalogu usług cyfrowych dla klientów Administracji Podatkowej i Kontroli Skarbowej w zakresie centralizacji obsługi podatków CIT i VAT oraz obsługi.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
„Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców i pracowników – Krajowy Fundusz Szkoleniowy i ustawa o ochronie miejsc pracy” Spotkanie na Brukselskiej w ramach.
Koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Warszawa,
. Lipinki Łużyckie, r.. Liczba złożonych deklaracji 867 w tym:  Liczba deklaracji z segregacją670 /2198 osób /  Liczba deklaracji z brakiem.
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
PROCES PLANOWANIA KONTROLI W WIOŚ W WARSZAWIE NA POZIOMIE ROCZNYM I KWARTALNYM Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Jak wypełnić roczne zeznanie podatkowe?
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Spółki nie będące podatnikami (jawna, komandytowa, partnerska) Utworzenie spółki : wniesienie przez wspólników.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Wprowadzenie, skutki i egzekucja
1 16 września 2013 r..
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Działania podejmowane przez powiaty w związku z budową Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach 18 lipca 2017 r.
RÓŻNE KULTURY – JEDNA TOŻSAMOŚĆ
CZY WIESZ, ŻE… … ISTOTNE ZMIANY W PODATKU DOCHODOWYM OD OSÓB PRAWNYCH
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Umowa na 30 lat – kredyt czy najem?
DZIAŁANIA GRUPY ROBOCZEJ ART.29
Zarządzanie projektem EFS
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Rachunkowość w małych firmach
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
INWESTYCJA W EDUKACJĘ POLSKICH DZIECI
Uszczelnienie systemu podatkowego, co dalej?
Doradca podatkowy nieodłączny partner Twojego biznesu
Zapis prezentacji:

Oddzia ł ywania behawioralne jako sposób na popraw ę ś ci ą galno ś ci podatków w Polsce 7 lipca 2015 r. 1

2 W jaki sposób możemy wysokich kosztów nie zmieniając przepisów W jaki sposób możemy poprawić ściągalność podatków nie generując przy tym wysokich kosztów ani nie zmieniając przepisów?

3 Oddziaływania behawioralne

Nasza misja Zmodyfikować istniejące systemy w celu zapewnienia przestrzegania przepisów podatkowych… …oceniając wpływ interwencji z zachowaniem rygorystycznych zasad statystyki… …i generując jak najmniejsze koszty 4

5 Pierwszy eksperyment w Polsce

6 Standardowe upomnienie

7 Pismo po zmianach (wysyłane pocztą zwykłą, a nie listem poleconym)

8 Jeśli nie zapłaci Pani należnego podatku, może Pani podlegać egzekucji administracyjnej. Zweryfikujemy Pani reakcję na to pismo. Jak wynika z naszych danych, 7 na 10 mieszkańców Warszawy zapłaciło już podatek dochodowy za 2014 rok. Należy Pani do nielicznej grupy mieszkańców, którzy jeszcze nie spełnili tego obowiązku. Pismo po zmianach (wysyłane pocztą zwykłą, a nie listem poleconym)

Eksperyment oparty na próbie randomizowanej: podatek dochodowy od osób fizycznych za 2014 rok 9 Podatnicy, którzy nie zapłacili w terminie (n=31,928) Grupa kontrolna: żadnego pisma (n=10.627) Upomnienie (n=10.533) Pismo nieformalne (n=10.768) Lubuskie (n=5.333) Wielkopolskie (n=26.592)

Ułatwienie dla podatnika: załączony druk wpłaty 10

Eksperyment oparty na próbie randomizowanej: wielkość próby i grupy poddane oddziaływaniu 11 Podatnicy, którzy nie zapłacili w terminie (n=31,928) Grupa kontrolna: żadnego pisma (n=10,627) Upomnienie (n=10,533) Druk wpłaty (n=5,189) Bez druku wpłaty (n=5,344) Pismo nieformalne (n=10,768) Druk wpłaty (n=5,450) Bez druku wpłaty (n=5,318) Lubuskie (n=5,333) Wielkopolskie (n=26,592)

12 Wstępnewyniki

Odsetek podatników, którzy zapłacili podatek dochodowy 4-krotny wzrost odsetka osób płacących podatek 13 10% wzrost Grupa kontrolna

Pisma skutkują wzrostem zapłaconych kwot 14 11% wzrost

Spadają kwoty zobowiązań podatkowych (zadłużenia) 15 8% spadek zobowiązań podatkowych

Dodatkowo, podatnicy płacą szybciej 16 50% wzrost liczby wpłat w okresie 1 tygodnia po otrzymaniu upomnienia/pisma

Wpłaty rosną dzięki ułatwieniu – porównanie: z drukiem i bez druku wpłaty 17 9% wzrost

Wspólna droga 18 Określenie grupy docelowej Opracowanie komunikatów Ustalenie wielkości próby do badania, interwencji i randomizacji Rozesłanie komunikatów Gromadzenie i analiza danych Kroki dostosowawcze i planowanie kolejnych interwencji kwiecień 2015 r. 22 maja 2015 r. 25 maja 2015 r. 1 czerwca 2015 r. po 3, 8, i 12 tyg. wrzesień 2015 r.

Ustalenia Pisma z przekazem behawioralnym wysyłane zwykłą pocztą dobrze się sprawdziły, niezależnie od województwa oraz rodzaju podatnika Integracja baz danych (pomiędzy województwami i rodzajami podatników) będzie sprzyjać efektywności Upraszczając metody płatności można uzyskać poprawę ściągalności podatków (np. odsetki) Automatyzacja wysyłki komunikatów do podatników może obniżyć koszty Kluczem do dobrej koordynacji okazało się powołanie grupy roboczej składającej się z przedstawicieli organów skarbowych 19

Propozycje dalszych działań Kontynuacja testowania różnego rodzaju oddziaływań behawioralnych na rzecz poprawy ściągalności podatków Obniżanie kosztów związanych z przestrzeganiem przepisów podatkowych Ocena i analiza obecnej polityki podatkowej w oparciu o metody para-eksperymentalne Analiza efektów dystrybucyjnych opodatkowania 20

EKSPERYMENT TESTOWANIE WYCIĄGANIE WNIOSKÓW DOSTOSOWYWANIE

Uczymy się szybko… nie angażując nadmiernych zasobów Doskonałe perspektywy dla zastosowania w większej skali Wdrożenie procesu staje się jeszcze ważniejsze niż same wyniki eksperymentu 22

Dzi ę kuj ę Pa ń stwu za uwag ę 23

24 Marco Hernandez