Które lepsze? – wady i zalety przedsiębiorstw państwowych i prywatnych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Advertisements

„Kluczowa rola gminy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych”
Organizacje pozarządowe
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Grupa Wymiany Doświadczeń : efektywność energetyczna miast moderator : Zbigniew Michniowski Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w.
Układ wniosku Część A – identyfikacja projektu i wnioskodawcy Część B – charakterystyka projektu Część C - efekty realizacji projektu Część D – część
Prywatyzacja usług publicznych.
CZYNNIKI WZROSTU GOSPODARCZEGO W KRAJACH AFRYKI
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Hubert Wiligórski.
Specjalność: Metody i systemy wspomagania decyzji
Gospodarka nieruchomościami
Budżet państwa.
Charakterystyka finansów publicznych
Zarządzanie projektami
Seminaria magisterskie Studia stacjonarne II stopnia
Dochody budżetu państwa
Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw
Dr inż. Sebastian Saniuk
FORMY ORGANIZACYJNO PRAWNE JEDNOSTEK SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH
Finanse Zbigniew Kuryłek
Formy organizacyjno-prawne działania przedsiębiorstw
Technik ekonomista.
Gospodarka w Polsce po roku 1989
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
PODMIOTOWA KLASYFIKACJA ZJAWISK FINANSOWYCH
,,Własność, czyli rzecz o wolności’’.
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
PRODUCENT (PRZEDSIĘBIORSTWO) JAKO PODMIOT W GOSPODARCE.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
GOSPODARKA PRZESTRZENNA
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Celem tej prezentacji jest przedstawienie programu Młodzi przedsiębiorczy i przybliżenie wam podstaw firmy.
Upadek gospodarki centralnie planowanej
1.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Cechy gospodarki rynkowej
Współczesne systemy społeczno - gospodarcze
System Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym
Systemy ekonomiczne; Gospodarka CENTRALNIE PLANOWANA.
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Oczekiwana przez inwestora stopa dochodu. Czas a wartość „Wartość” czasu w finansach – wraz z upływem czasu następuje spadek subiektywnej wartości dóbr.
Formy organizacyjnoprawne działalności gospodarczej.
Ekonomia Socjalizm - Kapitalizm Dr inż. Krzysztof Bogusławski
Opodatkowanie pracy w krajach OECD. Analiza porównawcza i wnioski dla Polski Anna Krajewska Katedra Makroekonomii UŁ Konferencja „W POSZUKIWANIU RACJONALNEGO.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Płaca minimalna – ratunek czy kłopot?. Plan prezentacji 1. Podstawowe pojęcia 2. Zadanie 2 – komiks – zalety i wady płacy minimalnej 3. Zadanie 3 – skutki.
Dobroczynność centralnie planowana czy planowo skuteczna?
Kreatywność i innowacyjność kobiet w biznesie. Warszawa, 03 kwietnia 2009 dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Temat: Ingerować, czy nie? Ile państwa w gospodarce.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Konferencja prasowa Podsekretarza Stanu Ryszarda Zarudzkiego Warszawa, 31 sierpnia 2016 r.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Determinanty dochodu narodowego
Prawo cywilne z umowami w adm 2 Podmioty. Udział w obrocie gospodaczym
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
Rola Państwa w gospodarce
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Rola Państwa w gospodarce
Zapis prezentacji:

Które lepsze? – wady i zalety przedsiębiorstw państwowych i prywatnych

Plan prezentacji 1. Podstawowe pojęcia 2. Zadanie 1 – struktura sektora publicznego 3. Zadanie 2 – sonda 4. Zadanie 4 – komiks „Z kamerą wśród…” – wady i zalety przedsiębiorstw prywatnych 5. Zadanie 5 – drzewo decyzyjne 6. Pytania sprawdzające

Podstawowe pojęcia SEKTOR PUBLICZNY Stanowi tę część gospodarki, która zajmuje się dostarczaniem dóbr i usług dla państwa i obywateli. Jego działalność ma zastosowanie na poziomie państwowym, regionalnym oraz lokalnym. W przeszłości podstawowymi zadaniami sektora publicznego było zapewnienie bezpieczeństwa zewnętrznego (armia broniąca przed najazdem z zagranicy), wewnętrznego (policja chroniąca przed przestępczością) oraz sądów. Z czasem zadania sektora publicznego poszerzono (nie we wszystkich państwach) m.in. o utrzymanie infrastruktury (drogi, tory), edukację, pomoc socjalną dla najsłabszych, planowanie przestrzenne. Do sektora publicznego zalicza się wszystkie jednostki organizacyjne, w których własność państwa lub samorządu ma udział większy niż 50%. Źródło: wyomingworkforce.org

Najważniejsze formy organizacyjne sektora publicznego INSTYTUCJE PUBLICZNE F inansowane z podatków. Ich działalność jest bezpośrednio koordynowana przez rząd. Zadaniem ich nie jest przynoszenie dochodu, lecz dostarczanie niezbędnych usług na rzecz rządu i obywateli. Należą do nich wszystkie jednostki państwowe i samorządowe, posiadające osobowość prawną np. ministerstwa, urzędy. Źródło: biznes.interia.pl

Najważniejsze formy organizacyjne sektora publicznego PRZEDSIĘBIORSTWA PAŃSTWOWE To przede wszystkim firmy, które są w całości własnością państwa lub spółki prawa handlowego z większościowym udziałem podmiotu publicznego. Jest samodzielnym, samorządnym i samofinansującym się podmiotem gospodarczym, posiadającym osobowość prawną. Jako samodzielna jednostka przedsiębiorstwo państwowe jest wyodrębnione zarówno organizacyjnym, ekonomicznym, jak i prawnym. Źródło: krakow.gazeta.pl

Najważniejsze formy organizacyjne sektora publicznego PRZEDSIĘBIORSTWA PAŃSTWOWE Przedsiębiorstwa państwowe mogą być tworzone jako: a) przedsiębiorstwa działające na zasadach ogólnych b) przedsiębiorstwa użyteczności publicznej. Celem ich działania jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie potrzeb ludności m.in. w zakresie: komunikacji miejskiej, zaopatrzenia w energię gazową, elektryczną i cieplną, usług kulturalnych Źródło: dziendobrywloclawek.pl

Podstawowe pojęcia SEKTOR PRYWATNY Stanowią go wszystkie instytucje niepaństwowe występujące w gospodarce. W skład sektora prywatnego wchodzą gospodarstwa domowe, przedsiębiorstwa oraz instytucje finansowe (poza bankiem centralnym). Źródło: sidengo.com

Podstawowe pojęcia SKARB PAŃSTWA Instytucja reprezentująca w obrocie prawnym państwo jako właściciela majątku państwowego z wyłączeniem tej jego części, która pozostaje we władaniu innych państwowych osób prawnych (przedsiębiorstw i banków państwowych). Źródło: americaeconomia.com

Zadanie 1

Zadanie 2 Przeprowadź sondę, a następnie uzupełnij tabelę: Na podstawie własnej wiedzy, doświadczeń, zasłyszanych opinii, porównaj przedsiębiorstwa ze względu na następujące kryteria: Liczba wskazań Przedsiębiorstwa państwowe Przedsiębiorstwa prywatne są bardziej wydajne przynoszą większe zyski są bardziej elastyczne, tzn. szybciej dostosowują się do sytuacji rynkowej i potrzeb klientów działają wystarczająco szybko są sprawnie zarządzane bardziej docenia się wysoką jakość pracy i fachowość pracowników w większym stopniu zapewniają możliwość awansu dobrym pracownikom większe wynagrodzenia pracowników

Zadanie 4 Na podstawie komiksu i tekstu „Jedzenie zupy widelcem – nieefektywność sektora publicznego”, określcie w grupach wady i zalety przedsiębiorstw prywatnych lub państwowych. „Jedzenie zupy widelcem – nieefektywność sektora publicznego” Wiele osób na rosnący problem bezrobocia widzi tylko jedno lekarstwo: państwo powinno wybudować zakłady pracy. Przecież w socjalizmie wszyscy pracowali i było dobrze. Tylko dlaczego socjalistyczna gospodarka upadła? Okazuje się, że firmy prywatne mają dużą przewagę nad firmami państwowymi.

Zadanie 4 a) Państwowe przedsiębiorstwa nie podlegają w pełni prawom konkurencji, mają uprzywilejowaną pozycję względem innych podmiotów działających w branży. Rodzi to koszty dla gospodarki. b) Konsument jest zagrożony koniecznością płacenia wyższych cen, jeżeli przedsiębiorstwo państwowe ma monopol. Z kolei podatnik może być zmuszony co pewien czas do dokładania się do ratowania takiej firmy - państwo pokrywać straty swoich firm z budżetu. c) Firmy prywatne w warunkach konkurencji wygrywają z państwowymi (oferują lepszą jakość w lepszych cenach). d) Państwowe monopole zabierają miejsca pracy, które inaczej zostałyby stworzone w prywatnych przedsiębiorstwach. Dodatkowo, przez swoją nieefektywność obniżają innowacyjność i potencjał wzrostu gospodarczego.

Zadanie 4 e) Firmy prywatne gospodarując swoim kapitałem, analizują rentowność realizowanych inwestycji. Państwowe firmy nie kierują się rachunkiem ekonomicznym. f) Przedsiębiorstwa przemysłowe stanowiące własność sektora publicznego są mniej wydajne niż przedsiębiorstwa sektora prywatnego. Mimo to, ich pracownicy otrzymują wyższe wynagrodzenia niż osoby świadczące pracę w sektorze prywatnym. W Polsce w 2011 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze publicznym (nie uwzględniając różnic w poziomie wykształcenia) było o ok. 30% wyższe niż w sektorze prywatnym, w którym jednocześnie ryzyko utraty pracy jest większe. g) W firmach państwowych często występuje nepotyzm - zamiast menedżerów zatrudniane są osoby z politycznego mianowania. Decyzje w firmach państwowych podporządkowane są kontroli politycznej i rzadko kiedy mają na uwadze długookresowy rozwój firmy. Skutkuje to również rozrostem biurokracji i opóźnieniem wielu procesów.

Zadanie 4 Publiczne pieniądze powinny być przeznaczane na tworzenie przyjaznego środowiska dla przedsiębiorców, a nie na dotowanie państwowych zakładów, jak i działających w nich związków zawodowych. Przedsiębiorca, gdy tylko państwo nie będzie mu utrudniać działalności, przyczyni się do rozwoju gospodarki, stworzy miejsca pracy, a i państwu zapłaci podatek. Forma własności publiczna/prywatna WadyZalety

Zadanie 5

Pytania sprawdzające 1. Sektor publiczny w Polsce zatrudnia ok.: a) 53 % b) 21% c) 5 % ogółu zatrudnionych w gospodarce

Pytania sprawdzające 2. Wskaż obszary gospodarki, w których dominuje sektor publiczny: a) przemysł przetwórczy, gastronomia b) edukacja, kultura c) działalność finansowa i ubezpieczeniowa

Pytania sprawdzające 3. Który z wymienionych podmiotów nie jest podmiotem sektora publicznego: a) firma komputerowa b) przedszkole gminne c) biblioteka wojewódzka

Pytania sprawdzające 4. Działalność instytucji państwowych jest finansowana z: a) wypracowanych zysków b) składek członków c) podatków obywateli

Pytania sprawdzające 5. Wzrost gospodarczy jest efektem: a) wzrostu zatrudnienia w sektorze publicznym b) tworzenia przyjaznego środowiska dla przedsiębiorców c) dofinansowania przedsiębiorstw państwowych

Komiksy ekonomiczne Po więcej komiksów zapraszamy na stronę a także na nasz profil na facebooku: