Instytut Partnerstwa Publiczno-Prywatnego ul. Noakowskiego 24 00-668 Warszawa ©MWJ.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konferencja „Ppp w praktyce” 7 X 2013 r. Zagadnienia wstępne
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
Partnerstwa w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Jak najlepiej wykorzystać ? środki finansowe z Unii Europejskiej? 6 kwietnia 2006.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Weryfikacja Ostatecznego Studium Wykonalności dla projektu spalarniowego Październik 2009 Grzegorz Tryc Mirosława Szewczyk.
Inwestycje budowlane ze środków publicznych Jerzy Jacek Rybiński 1 Inwestycje budowlane ze środków publicznych Strategia przygotowania inwestycji.
Kontrola realizacji projektów w ramach RPOWŚ
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
5. Projekty inwestycyjne „twarde” – np. wniosek i studium wykonalności
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1 Podsumowanie wdrażania Regionalnego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Kwalifikowalność w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
2009 Zamówienia publiczne w projektach dotacyjnych realizowanych przez Beneficjentów Magdalena Łempicka Warszawa, 8 czerwca 2009r.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Zasady udzielania zamówień oraz wyboru wykonawców w transakcjach nieobjętych ustawą Prawo Zamówień Publicznych.
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
Finansowanie w projektach PPP Marcin Bejm Adwokat 25 listopada 2010.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Formularz wniosku i wymagane załączniki Działanie 9.1 Wysokosprawne.
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Analiza wykonalności przedsięwzięcia
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
Komercyjne wykorzystanie infrastruktury
25 lat w w w. n f o s i g w. g o v. p l 25 lat Katarzyna Stankiewicz Starszy Inspektor Departament Ochrony Klimatu Wydział Systemu Zielonych Inwestycji.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
KONTRAKTY RÓŻNICOWE W POLSKIM PORZĄDKU PRAWNYM dr JERZY BAEHR
Polska w Unii Europejskiej
Regionalny Program Operacyjny Województwa Opolskiego Etap Wdrażania Projektu.
WKŁAD WŁASNY NIE MUSI STANOWIĆ WŁASNOŚCI BENEFICJENTA
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
Zainwestujmy razem w środowisko FUNDUSZ WSPÓŁPRACY BILATERALNEJ MECHANIZMU FINANSOWEGO EOG DLA PROGRAMU OPERACYJNEGO PL02 PN.: „OCHRONA RÓŻNORODNOŚCI.
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju 1 Droga urynkowienia wynalazków – stan prawny, zasady finansowania Leszek Grabarczyk Warszawa, 19 października 2015.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Pomoc publiczna w projektach – podsumowanie z dnia pierwszego WST PL-SK.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Partnerstwo Publiczno-Prywatne – o co chodzi? I dlaczego ustawa o PPP lub jej brak nie jest tak istotna. Poznań 25 czerwca 2008 r.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Zasady współpracy w projektach dofinansowanych w ramach RPO WP (partnerstwo) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
01 Departament Wdrażania RPO Kwalifikowalność wydatków Departament Wdrażania RPO.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Citr Centrum Innowacji Technologii i Rozwoju Sp. z o.o.
1 Zasady realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Spotkanie robocze Warszawa r. Projekt współfinansowany przez.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Zatrudnianie nauczycieli
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
Kryteria wyboru projektów 10. 3
z-ca dyrektora Dep. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

Instytut Partnerstwa Publiczno-Prywatnego ul. Noakowskiego Warszawa ©MWJ

Instytut PPP  ul. Noakowskiego 24, Warszawa  tel. (22)  faks (22)  internet  KRS  REGON  NIP  PKO BP Instytut Partnerstwa Publiczno-Prywatnego Wzajemne relacje między PPP a funduszami UE

Instytut PPP  ul. Noakowskiego 24, Warszawa  tel. (22)  faks (22)  internet  KRS  REGON  NIP  PKO BP Instytut Partnerstwa Publiczno-Prywatnego SamorządPrzedsiębiorca Cele społeczne Oparte na prawie i wymogach sytuacji politycznej Cele ekonomiczne Wynikające z interesu Inwestorów, realizowane w ramach swobody gospodarczej. Potrzeby inwestycyjne/wydatki bieżąceZasoby do zainwestowania Zadania publiczne jako cel władz a zadania i cel sektora prywatnego

Instytut PPP  ul. Noakowskiego 24, Warszawa  tel. (22)  faks (22)  internet  KRS  REGON  NIP  PKO BP Instytut Partnerstwa Publiczno-Prywatnego Przyczyny rozwoju przedsięwzięć typu PPP zdaniem Komisji Europejskiej Konieczność realizowania coraz nowszych inwestycji infrastrukturalnych, szczególnie w zakresie transportu, energetyki, gospodarki wodno-kanalizacyjnej i telekomunikacji, warunkujących rozwój gospodarki.

Instytut PPP  ul. Noakowskiego 24, Warszawa  tel. (22)  faks (22)  internet  KRS  REGON  NIP  PKO BP Instytut Partnerstwa Publiczno-Prywatnego Źródła prawa UE dotyczące PPP W obszarze prawnym Unii Europejskiej partnerstwo publiczno-prywatne regulowane jest jedynie tzw. „prawem miękkim”. Komisja Europejska nie zdecydowała się na harmonizację przepisów w tym zakresie, przyjmując jednakże szereg dokumentów o charakterze kierunkowym. Wśród najistotniejszych wymienić należy: 1) Wytyczne dotyczące udanego partnerstwa publiczno-prywatnego, Komisja Europejska, Bruksela 2003 Intencją autorów Wytycznych było wyjaśnienie, w jaki sposób PPP może wkomponować się w system pomocy udzielanej przez Komisję Europejską. Wytyczne nade wszystko wskazują podstawowe problemy i kierunki przyszłych rozwiązań prawnych, ułatwiających podmiotom gospodarczym z całego obszaru UE dostęp do świadczenia usług użyteczności publicznej w sposób zapewniający poszanowanie swobód konkurencji, wynikających z Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Wytyczne stanowią sui generis poradnik dla pomiotów publicznych dotyczący tego, jak zawierać i wykonywać kontrakty w modelu PPP.

Instytut PPP  ul. Noakowskiego 24, Warszawa  tel. (22)  faks (22)  internet  KRS  REGON  NIP  PKO BP Instytut Partnerstwa Publiczno-Prywatnego Źródła prawa UE dotyczące PPP 2) Zielona Księga w sprawie partnerstw publiczno-prywatnych i prawa wspólnotowego w zakresie zamówień publicznych i koncesji, COM (2004) 327, Bruksela 2004 Jest to dokument ilustrujący przebieg i wynik debaty organów UE w sprawie zastosowania prawa Wspólnoty w zakresie zamówień publicznych oraz koncesji w zjawisku PPP. Zielona Księga ma na celu ukazanie, które zasady Wspólnoty są stosowalne na etapie wyboru partnera prywatnego i na etapach następnych. 3) Komunikat wyjaśniający Komisji w sprawie stosowania prawa wspólnotowego dotyczącego zamówień publicznych i koncesji w odniesieniu do zinstytucjonalizowanego PPP (ZPPP), COM (2007) 6661, Bruksela 2008 Dokument wyjaśnia problemy prawne związane ze stosowaniem przepisów zamówieniowych odnośnie zawiązywania zinstytucjonalizowanego PPP (spółki o kapitale mieszanym).

Instytut PPP  ul. Noakowskiego 24, Warszawa  tel. (22)  faks (22)  internet  KRS  REGON  NIP  PKO BP Instytut Partnerstwa Publiczno-Prywatnego PPP a fundusze UE – wsparcie, alternatywa czy uzupełnienie? Od początku prac nad instytucjonalizacją PPP, współpraca między sektorem prywatnym i publicznym postrzegana była przez pryzmat pozyskania dodatkowych środków finansowych przez władze publiczne – szczególnie jako wkładu własnego dla projektów współfinansowanych przez UE. Zaangażowanie sektora prywatnego miało służyć wygenerowaniu środków na mityczne 15% udziału własnego i pre-finansowanie. Próba nowelizacji ustawy o PPP wydaje się wpisywać w tą „tradycję”. PPP nie jest sposobem na BBP czyli „Budowanie Bez Pieniędzy”.

Instytut PPP  ul. Noakowskiego 24, Warszawa  tel. (22)  faks (22)  internet  KRS  REGON  NIP  PKO BP Instytut Partnerstwa Publiczno-Prywatnego Przeszkody wynikające z niedostosowania programów operacyjnych do koncepcji PPP jako dźwigni finansowej (tworzenia projektów „hybrydowych”): 1. Niedookreślenie kategorii beneficjentów PPP – Wśród kategorii beneficjentów należy zidentyfikować kategorię podmiotów działających w oparciu o ustawę o ppp lub o koncesji na roboty budowalne lub usługi – ew. koncesjonariusz/partner. W zasadzie wystarczy wskazać przedsiębiorcę bez bliższej identyfikacji włascicielskiej. W przypadku Funduszu Spójności była taka możliwośćod od poczatku jednak nie sprzyjała temu praktyka NFOŚiGW.

Instytut PPP  ul. Noakowskiego 24, Warszawa  tel. (22)  faks (22)  internet  KRS  REGON  NIP  PKO BP Instytut Partnerstwa Publiczno-Prywatnego PPP – FUNDUSZE UE PRZESZKODY Kwestia pomocy publicznej – w razie uzyskania dotacji przez beneficjenta przedsiębiorcę dalej istnieje konieczność zgodności wsparcia z prawem ochrony konkurencji – ostatecznie wielkość dozwolonej intensywności pomocy może przyczynić się do nieatrakcyjności wsparcia. Szczególnie wobec czasu jaki potrzebny jest na pozyskanie dotacji i jej rozliczenie. Formalizm procesu udzielania środków pomocowych (zakaz zmiany zakresu przedsięwzięcia) jak i związane z tym faktem obowiązki informacyjne i kontrolne.

Instytut PPP  ul. Noakowskiego 24, Warszawa  tel. (22)  faks (22)  internet  KRS  REGON  NIP  PKO BP Instytut Partnerstwa Publiczno-Prywatnego PPP – FUNDUSZE UE PRZESZKODY...c.d 3. Ograniczenia w zakresie dochodowości projektu – dochodowość projektu w całym cyklu jego życia jest różnie oceniana przez KE i sektor prywatny. Projekty opłacalne z ekonomicznego punktu widzenia nie będą chętnie (lub w wysokim stopniu) dofinansowywane, natomiast projekty nieopłacalne ze swej natury nie zapewniają odpowiedniego zysku sektorowi prywatnemu. Paradoksalnie projekt zakładający PPP, może uzyskać dofinansowanie jako projekt służący wzrostowi konkurencyjności partnera prywatnego.

Instytut PPP  ul. Noakowskiego 24, Warszawa  tel. (22)  faks (22)  internet  KRS  REGON  NIP  PKO BP Instytut Partnerstwa Publiczno-Prywatnego PPP – FUNDUSZE UE PRZESZKODY...c.d 4. Udział własny – kwalifikowany tylko publiczny udział krajowy a nie udział krajowy– w przypadku wielu projektów, wkład finansowy strony prywatnej może jedynie spowodować zmniejszenie wielkości dofinansowania – proporcjonalnej do wkładu własnego.

Instytut PPP  ul. Noakowskiego 24, Warszawa  tel. (22)  faks (22)  internet  KRS  REGON  NIP  PKO BP Instytut Partnerstwa Publiczno-Prywatnego PPP – FUNDUSZE UE PRZESZKODY...c.d 5.Ograniczenia w zakresie dysponowania majątkiem wytworzonym w trakcie realizacji projektu – 5 lat od finansowego zakończenia projektu.

Instytut PPP  ul. Noakowskiego 24, Warszawa  tel. (22)  faks (22)  internet  KRS  REGON  NIP  PKO BP Instytut Partnerstwa Publiczno-Prywatnego PPP – FUNDUSZE UE PRZESZKODY...c.d 6. Obowiązek wydatkowania dotacji w procedurze zamówień publicznych – zniechęca sektor prywatny, który w swej chęci odgrywania roli partnera prywatnego kieruje się również chęcią konsumpcji środków UE jako ich współbeneficjent 7. Kiedy nawiązać koncesję – przed czy po założeniu wniosku

Instytut PPP  ul. Noakowskiego 24, Warszawa  tel. (22)  faks (22)  internet  KRS  REGON  NIP  PKO BP Instytut Partnerstwa Publiczno-Prywatnego PPP – FUNDUSZE UE PRZESZKODY...c.d 7. Konieczność uwzględnienia koncepcji realizacji inwestycji i sposobu zarządzania –pomoc publiczna czy luka finansowa. Kwestia podmiotów wewnętrznych. 8. Nie wszystkie przedsięwzięcia (rodzaje projektów) będą uznane za „kwalifikowane” w świetle programów operacyjnych.

Instytut PPP  ul. Noakowskiego 24, Warszawa  tel. (22)  faks (22)  internet  KRS  REGON  NIP  PKO BP Instytut Partnerstwa Publiczno-Prywatnego PPP A FUNDUSZE – SZANSA REALIZACJI 1. W skali makro – rezygnacja z niewykonalnych projektów hybrydowych – pozwoli na racjonalne zarządzanie środkami budżetowymi. Wprowadzając PPP i fundusze jako równoprawne ale w zasadzie niezależne od siebie źródła finansowania przedsięwzięć zapisanych w Wieloletnich Planach Inwestycyjnych, można uniknąć „zamrażania” środków publicznych w projektach (co prawda) teoretycznie dofinansowywanych, jeśli możliwe są do realizacji na zasadach PPP. W razie stosowania PPP tam gdzie jest ono możliwe władze zaoszczędzą środki na udział współ i pre- finansowania w projektach, które jako niedochodowe szybciej uzyskają wsparcie. Przykładem złudnej „dostępności” dofinansowania był nabór wniosków o dotacje na dofinansowanie projektów termomodernizacyjnych. Studia wykonalności projektów, które nie uzyskały wsparcia mogą po odpowiednim przedefiniowaniu być punktem wyjścia do ich realizacji w formule PPP.

Instytut PPP  ul. Noakowskiego 24, Warszawa  tel. (22)  faks (22)  internet  KRS  REGON  NIP  PKO BP Instytut Partnerstwa Publiczno-Prywatnego PPP A FUNDUSZE – SZANSA REALIZACJI c.d. 2. Wariant operatorski – wymagający rozdziału spółki właścicielskiej (100% publicznego beneficjenta pomocy) i operatora – partnera prywatnego. Rozwiązanie to wymaga zasygnalizowania we wniosku aplikacyjnym (sposób zarządzania projektem). 3. Wariant chronologiczny – po okresie ograniczeń w zakresie dysponowania infrastrukturą, uzyskaną dzięki dotacji, następuje włączenie go do współpracy opartej o koncepcję PPP. W tym przypadku możliwe jest uzyskanie środków na nieprzewidziane wydatki niekwalifikowane – w formie przedpłaty za dostęp do infrastruktury.

Instytut PPP  ul. Noakowskiego 24, Warszawa  tel. (22)  faks (22)  internet  KRS  REGON  NIP  PKO BP Instytut Partnerstwa Publiczno-Prywatnego PPP A FUNDUSZE – SZANSA REALIZACJI c.d. 4. Wariant funkcjonalny – niezależne od siebie projekty (o autonomicznych budżetach) stanowią funkcjonalną całość. W części współfinansowanej z dotacji (publicznych środków) w części w ramach PPP. Najlepiej sprawdzić może się w rewitalizacji. 5. Wariant KONCESYJNY – wydatkowanie środków UE następuje w formie udzielenia koncesji na roboty budowlane – projekt jest rozliczany w zakresie w jakim jest kwalifikowany a pozostała cześć przedsięwzięcia jest już opłacana w formie prawa do eksploatacji – w takim wypadku środki dotacyjne są konsumowane bezpośrednio przez koncesjonariusza w interesie koncesenta.

Instytut PPP  ul. Noakowskiego 24, Warszawa  tel. (22)  faks (22)  internet  KRS  REGON  NIP  PKO BP Instytut Partnerstwa Publiczno-Prywatnego PPP A FUNDUSZE – SZANSA REALIZACJI c.d. 6. Wariant w którym wydatkowanie środków UE jest powiązane z wyłonieniem partnera prywatnego – jako wkład publiczny lub wynagrodzenie.

Instytut PPP  ul. Noakowskiego 24, Warszawa  tel. (22)  faks (22)  internet  KRS  REGON  NIP  PKO BP Instytut Partnerstwa Publiczno-Prywatnego PPP a fundusze UE 1. Kto będzie beneficjentem 2. Kiedy nawiązać współpracę 3. Jakie ppp? SPV? 4. Jaka koncesja? SPV? 5. Faktura czy nota – podmiot upoważniony do ponoszenia wydatków?

Instytut PPP  ul. Noakowskiego 24, Warszawa  tel. (22)  faks (22)  internet  KRS  REGON  NIP  PKO BP Instytut Partnerstwa Publiczno-Prywatnego PPP a fundusze UE 1. Studium wykonalności 2. Umowa o dofinansowanie 3. Realizacja projektu i jego zakończenie 4. Oferta inwestycyjna! – plan B w razie braku koncesjonariusza

Instytut PPP  ul. Noakowskiego 24, Warszawa  tel. (22)  faks (22)  internet  KRS  REGON  NIP  PKO BP Instytut Partnerstwa Publiczno-Prywatnego PPP a fundusze UE 6. Pomoc publiczna? 7. Podmiot wewnętrzny? 8. Zapewnienie środków – plan finansowy 9. Sposób zarządzania projektem/zyski 10 Koszty kwalifikowane projektu a JRP 11. Inżynier projektów – a ilość kontraktów

Instytut PPP  ul. Noakowskiego 24, Warszawa  tel. (22)  faks (22)  internet  KRS  REGON  NIP  PKO BP Instytut Partnerstwa Publiczno-Prywatnego Dziękuję za uwagę Bartosz Korbus – Instytut PPP