Polityka sp ó jności UE. Polityka sp ó jności w ujęciu czasowym 1957 r. W traktacie rzymskim pierwszy raz wspomniano o r ó żnicach regionalnych 1958 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
ABC Funduszy Strukturalnych dla Nauki Poznań, 17 lutego 2004 Fundusze Strukturalne Unii Europejskiej Ewa Kocińska - RPK Poznań
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
Perspektywa Finansowa
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Polityka spójności na lata
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Związek Powiatów Polskich
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
1. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
Europejski Fundusz Morski i Rybacki
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Efektywne programowanie Bruksela, 3 kwietnia 2014 Dyrekcja Generalna do spraw Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego.
Perspektywa finansowa :
Wsparcie dla rozwoju technologii
Rola spójności terytorialnej w rozwoju obszarów wiejskich Prof. dr hab. K. Duczkowska-Małysz Warszawa, lutego 2009.
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
Rozważania na temat przyszłości spójności i współpracy terytorialnej Jan Březina, europoseł.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Zasady finansowania operacji realizowanych przez Jednostki Sektora Finansów Publicznych Paweł Antoniewicz Kunice, r.
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Założenia RPO WM Konsultacje społeczne
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Solidarność w praktyce − polityka spójności UE
Europejski Fundusz Społeczny projekt rozporządzenia
POLITYKA SPÓJNOŚCI ZAPEWNIENIE KORZYŚCI DLA OBYWATELI
Zapis prezentacji:

Polityka sp ó jności UE

Polityka sp ó jności w ujęciu czasowym 1957 r. W traktacie rzymskim pierwszy raz wspomniano o r ó żnicach regionalnych 1958 r. Utworzono Europejski Fundusz Społeczny 1975 r. Powołano do życia Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego 1986 r. W Jednolitym akcie europejskim ustanowiono podstawy prawne dla polityki regionalnej 1988 r. Połączono fundusze strukturalne w ramach nadrzędnej polityki sp ó jności, aby przystosować się do przystąpienia do EWG Grecji (1981 r.), Hiszpanii i Portugalii (1986 r.) 1993 r. W traktacie z Maastricht ustanowiono Fundusz Sp ó jności, Komitet Region ó w i zasadę pomocniczości r. Podwojono środki dla powyższych funduszy do wartości jednej trzeciej unijnego budżetu 1995 r. Dodano szczeg ó lny cel, aby wspierać słabo zaludnione regiony Finlandii i Szwecji 2000 r. W strategii lizbońskiej następuje przesunięcie priorytet ó w unijnych na wzrost gospodarczy, miejsca pracy i innowacje r. Priorytety tego okresu odzwierciedlają cele ze strategii lizbońskiej. Dzięki instrumentom przedakcesyjnym udostępniono środki finansowania i wiedzę ekspercką krajom oczekującym na przystąpienie do UE 2004 r. Do UE przystąpiło dziesięć nowych kraj ó w, co spowodowało wzrost liczby ludności o 20 %, ale PKB tylko o 5 %. Na nowe państwa członkowskie przeznaczono szczeg ó lny budżet ( ) r., 30 % budżetu zostało zarezerwowane na infrastrukturę służącą ochronie środowiska oraz działania na rzecz walki ze zmianą klimatu, a 25 % – na badania naukowe i innowacje r. W nowym okresie programowania wprowadzono uproszczone wsp ó lne przepisy i położono większy nacisk na rezultaty. Budżet rzędu 351,8 mld EUR w szczeg ó lności skupia się na 11 celach tematycznych (priorytetach), kt ó re mają ułatwić osiągnięcie cel ó w zapisanych w strategii „ Europa 2020 ”

Polityka sp ó jności UE na lata Cele polityki sp ó jności Konwergencja _ EFRR / EFS / Fundusz Sp ó jności Regionalna konkurencyjność i zatrudnienie_ EFRR / EFS Europejska wsp ó łpraca terytorialna _ EFRR

Polityka sp ó jności UE na lata Polityka sp ó jności to gł ó wna polityka inwestycyjna UE. Jej adresatem są wszystkie regiony i miasta w Unii Europejskiej, a jej celem jest wspieranie zatrudnienia, konkurencyjności przedsiębiorstw, wzrostu gospodarczego i zr ó wnoważonego rozwoju, a także podniesienie jakości życia obywateli. Inwestycje w ramach polityki sp ó jności ułatwiają osiąganie wielu innych cel ó w unijnej polityki. Są m.in. uzupełnieniem unijnej polityki w zakresie kształcenia, zatrudnienia, energii, środowiska, jednolitego rynku lub badań naukowych i innowacji. Polityka sp ó jności zapewnia w szczeg ó lności niezbędne ramy inwestycyjne i strategię, kt ó ra zakłada osiągnięcie uzgodnionych cel ó w dotyczących wzrostu gospodarczego (strategia „ Europa 2020 ” ). UE chce zrealizować do 2020 r. pięć konkretnych cel ó w strategicznych związanych z zatrudnieniem, innowacjami, kształceniem, włączeniem społecznym i klimatem/energią. Każde państwo członkowskie określiło własne cele w ramach tych obszar ó w. Aby zrealizować te zamierzenia i zaspokoić r ó żne potrzeby rozwojowe wszystkich unijnych region ó w, na politykę sp ó jności na lata przeznaczono 351,8 mld EUR, co stanowi blisko jedną trzecią całego unijnego budżetu. Uwzględniając wkłady ze środk ó w krajowych i inne prywatne nakłady, oczekuje się, że polityka sp ó jności na lata pozwoli na inwestycje rzędu ok. 450 mld EUR.

Polityka sp ó jności realizowana jest w ramach trzech gł ó wnych funduszy Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) – celem tego funduszu jest wzmacnianie gospodarczej i społecznej sp ó jności w regionach przez inwestycje w sektory stymulujące wzrost gospodarczy, aby zwiększyć konkurencyjność i zatrudnienie. W ramach EFRR finansowane są także projekty z zakresu wsp ó łpracy transgranicznej. Europejski Fundusz Społeczny (EFS) – środki z tego funduszu inwestuje się w ludzi, ze szczeg ó lnym uwzględnieniem zwiększania szans zatrudnienia i kształcenia. Celem tego funduszu jest też pomoc osobom znajdującym się w niekorzystnej sytuacji lub zagrożonym ub ó stwem lub wykluczeniem społecznym. Fundusz Sp ó jności – środki z tego funduszu inwestowane są w ekologiczny wzrost gospodarczy i zr ó wnoważony rozw ó j. Przeznaczane są także na poprawę sieci telekomunikacyjnej w państwach członkowskich, kt ó rych PKB na mieszkańca jest niższy niż 90 % średniej w krajach UE-27.

Cele polityki sp ó jności Inwestycje w rozw ó j gospodarczy i wzrost zatrudnienia Europejska wsp ó łpraca terytorialna

Priorytety Polityki Sp ó jności Na lata w ramach polityki sp ó jności ustalono 11 priorytet ó w wspierających wzrost gospodarczy Środki z EFRR będą inwestowane we wszystkie 11 cel ó w, ale gł ó wnymi priorytetami inwestycyjnymi są cele 1-4 Gł ó wnymi priorytetami dla EFS są cele 8-11, chociaż wsparcie z funduszu obejmie także cele 1-4 Wsparcie z Funduszu Sp ó jności dotyczy cel ó w 4-7 i 11

1. Wspieranie badań naukowych, rozwoju technologicznego i innowacji 2. Zwiększanie dostępności, stopnia wykorzystania i jakości technologii informacyjno-komunikacyjnych 3. Podnoszenie konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw 4. Wspieranie przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną 5. Propagowanie przystosowywania się do zmian klimatu, zapobiegania zagrożeniom i zarządzania ryzykiem 6. Ochrona środowiska naturalne-go i wspieranie efektywności wykorzystywania zasob ó w 7. Promowanie zr ó wnoważonego transportu oraz poprawa najważniejszych infrastruktur sieciowych 8. Promowanie trwałego i wysokiej jakości zatrudnienia oraz wspieranie mobilności siły roboczej 9. Promowanie włączenia społecznego oraz zwalczanie ub ó stwa i wszelkich form dyskryminacji 10. Inwestowanie w edukację, umiejętności i uczenie się przez całe życie 11. Poprawa wydajności administracji publicznej

Kategorie region ó w Trzy zdefiniowane kategorie region ó w będą uprawnione do inwestycji na następujących zasadach Regiony „ mniej rozwinięte ”, kt ó rych PKB na mieszkańca wynosi mniej niż 75% średniego PKB dla UE, więcej niż 75% średniego PKB dla UE 27 (28) lecz mniej niż 75% średniego PKB dla państw byłej 15, mniej niż 90% średniego PNB dla państw UE per capita (państwa korzystające z funduszu sp ó jności) oraz regiony najbardziej oddalone będą nadal gł ó wnym celem strategii inwestycyjnej. W regionach mniej rozwiniętych i najbardziej peryferyjnych maksymalną stawkę wsp ó łfinansowania ustalono na poziomie 75-85%. Regiony „ w okresie przejściowym ”, kt ó rych PKB na mieszkańca wynosi % średniego PKB dla UE, będą mieć stawkę wsp ó łfinansowania na poziomie 60%. Regiony „ bardziej rozwinięte ”, kt ó rych PKB na mieszkańca wynosi ponad 90% średniego PKB dla UE, będą mieć stawkę wsp ó łfinansowania na poziomie 50%.