Pojęcie budżetu państwa Zasady budżetowe Wykład 3 Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FORMY ORGANIZACYJNO- PRAWNE JEDNOSTEK SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
Advertisements

1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
„Skąd mamy pieniądze i na co je wydajemy?” GMINA PRUSZCZ.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Budżet państwa Ujęcie ekonomiczne :zestawienie wydatków i dochodów Budżet jako norma prawna (ustawa) Budżet jako system organizacyjny- to skomplikowana.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
Opracowanie projektu ustawy budżetowej Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego WPIA UŁ
Projekty unijne a Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 Poznań, 26 lutego 2010r. Biuro Koordynacji Projektów.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Formy Finansowania Finasowanie spółki ze środków wspólników 1. Dopłaty 2. Pożyczki - zasady ogólne 3. Pożyczki.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Z ASADY AMORTYZACJI SKŁADNIKÓW MAJĄTKU TRWAŁEGO 1.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
Prawo finansowe i polityka finansowa. PRAWO FINANSOWE PRAWO FINANSOWE – jest to ogół norm prawnych regulujących działalność finansową w danym państwie.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
ING BANK Faktoring –Jednostkom organizacyjnym Lasów Państwowych oferujemy faktoring krajowy z przejęciem ryzyka wypłacalności odbiorcy (bez regresu, pełny).
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Wnioskowanie o płatność Sektorowy Program Operacyjny TRANSPORT Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Wniosek o dofinansowanie projektu w ramach RPO WP na lata wraz z załącznikami Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Strona postępowania jako źródło dowodowe Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
Składka na ubezpieczenie społeczne System finansowy ubezpieczeń społecznych Podstawy prawa zabezpieczenia społecznego.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
 Koszty uzyskania przychodów to instytucja podatków dochodowych występująca w art. 15 ust. 1. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 22 ustawy.
Fundusze unijne Rozplanowanie działań i środków w budżecie.
Prawdy oczywiste Kiedy zarejestrować działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
Dr hab. Henryk Dzwonkowski Profesor UŁ. Działalność finansowa to: gromadzenie dochodów i dokonywanie wydatków Rozróżnienie prawa publicznego i prywatnego.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Przedawnienie prawa wymiaru i prawa wykonywania zobowiązań Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
CELE WPROWADZENIA INDYWIDUALNEGO WSKAŹNIKA 1. WZÓR OBLICZENIA INDYWIDUALNEGO WSKAŹNIKA SPŁATY ZOBOWIĄZAŃ gdzie poszczególne symbole oznaczają: R -planowaną.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
WYKONYWANIE ZOBOWIĄZAŃ OBEJMUJE CZYNNOŚCI O ZRÓŻNICOWANYM CHARAKTERZE Czynności wykonywania zobowiązań obejmują: 1.realizację należności finansowych (przekazywanie.
Usługa ePodatki (MF) Michał Dobrzyński, Departament Informatyki MRPiPS tel
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Informacja o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za 2013 rok.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
BUSINESS LEX POZNAŃ, Ul. Chwaliszewo 60/62 Tel Fax
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Klauzule niedozwolone.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
Finanse publiczne i prawo finansowe
Konstytucyjny system źródeł prawa
ZARZĄD POWIATU W RYKACH
RODZAJE PODATKÓW Przygotowała: Magdalena Zawilińska.
Norma prawna.
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
WYKONANIE BUDŻETU MIASTA ŁODZI ZA 2016 R
Finansowanie programu
Finanse JST – pytania uzupełniające
Prawo Finansów Publicznych Sektora Samorządowego Cz. I
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Zapis prezentacji:

Pojęcie budżetu państwa Zasady budżetowe Wykład 3 Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Plan wykładu 1.Definicja budżetu 2.Zasady budżetowe 3.Charakter prawny budżetu 4.Budżet a ustawa budżetowa 5.Stosunek norm ustawy budżetowej do u.f.p. 6.Pojęcie obładowywania ustawy budżetowej Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Definicja budżetu Scentralizowany zasób środków pieniężnych, które państwo gromadzi i wykorzystuje w sposób planowy na realizację swoich powinności i wynikających z nich zadań Jako kategoria ekonomiczna Jako instytucja prawna Budżet- podstawowy plan finansowy państwa, stanowiący prognozę dochodów i limitujący wydatki (dyrektywność budżetu), obejmujący dochody i wydatki o charakterze bezzwrotnym, uchwalany przez parlament w formie ustawy, na okres 1 roku lub na okresy dłuższe. Budżet Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Definicja budżetu Budżet- podstawowy plan finansowy państwa, stanowiący prognozę dochodów i limitujący wydatki (dyrektywność budżetu), obejmujący dochody i wydatki o charakterze bezzwrotnym, uchwalany przez parlament w formie ustawy, na okres 1 roku lub na okresy dłuższe. Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Definicja budżetu - dlaczego „podstawowy” charakter Obejmuje zasadniczą część dochodów i wydatków państwa. Wydatki w nim zaplanowane mają decydujące znaczenie dla funkcjonowania aparatu państwowego, Ma formę ustawy i jest uchwalany przez parlament, co nie dotyczy innych planów, Zgromadzone środki i podjęte w ramach budżetu decyzje przesądzają o innych elementach finansów państwa. Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Definicja budżetu- charakter dyrektywny Plany finansowe Analityczne Przewidywanie zjawisk finansowych na podstawie ich dotychczasowego przebiegu. (tzw. bilanse dochodów i wydatków ludności) Odzwierciedlają tendencje finansowe Nie stanowią wiążącej normy Dyrektywne Stanowią wiążącą normę postępowania dla wykonawcy planu, który odpowiada za jego właściwą realizację. Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Definicja budżetu - Dyrektywność budżetu c.d. W pełni dyrektywna jest tylko strona wydatkowa budżetu dyrektywny po stronie wydatków wydatek jest limitem; niedopuszczalne jest przekroczenie zaplanowanych wydatków budżetowych. Wydatki mogą być niższe, pod warunkiem, że zostaną wykonane zadania państwowe, na które wydatki były zaplanowane Po stronie dochodowej ani przekroczenie planu (osiągnięcie wyższych dochodów) ani niepełne ich zrealizowanie nie powoduje odpowiedzialności wykonawców budżetu. Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Definicja budżetu- charakter dyrektywny Art. 52 ust. 1 Ujęte w budżecie państwa, budżetach jednostek samorządu terytorialnego i planach finansowych jednostek budżetowych: 1) dochody oraz przychody - stanowią prognozy (problematyczny termin) ich wielkości; 2) wydatki oraz łączne rozchody - stanowią nieprzekraczalny limit. Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Obejmuje planowane dochody i wydatki o charakterze bezzwrotnym Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Stosunki prawne (metody) prawa finansowego Metoda bezzwrotna - budżetowa Metoda kredytowa Metoda ubezpieczeniowa Powiązania wielorakie przedsiębiorstw Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Stosunek prawny wydatku - metoda budżetowa - bezzwrotna Budżet Dotacja celowa Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Stosunek prawny wydatku - metoda budżetowa - bezzwrotna Budżet Dotacja przedmiotowa Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Metoda budżetowa – bezzwrotna, stosunek prawny wydatku budżetowego Budżet Dotacja Subwencja Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Metoda budżetowa – bezzwrotna stosunki podatkowoprawne Budżet Podatnik Podatki Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Stosunek prawny kredytu bankowego – metoda zwrotna BankKredytobiorca Kredyt Spłaty rat kretytów …. Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Stosunek prawny ubezpieczenia– metoda zwrotna Instytucja ubezpieczeniowa Składki ubezpieczeniowe Likwidacja szkody Spłaty rat kretytów …. Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Powiązania wielorakie przedsiębiorstw Podmiot gospodarczy Wpłaty podatkóww do budżetu Dotacje Kredyt bankowy Wydatkowanie środkow wlasnych Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Definicja budżetu- czas obowiązywania Uchwalany na tzw. okres budżetowy W RP jest to okres roku kalendarzowego Kredyty budżetowe wygasają 31 grudnia Inne cykle budżetowe: W Kanadzie, Japonii, Wielkiej Brytanii początek roku finansowego- 1 kwietnia, Szwecja, Australia, Nowa Zelandia- 1 lipca, USA- 1 października) Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Definicja budżetu – forma prawna Budżet państwa jest uchwalany w formie ustawy. Nieudane propozycje z lata 70-tych Bielaka nadania budżetowi formy uchwały Sejmowej. Przyczyna dla której budżet powinien mieć formę ustawy: a) ranga prawna, b) procedura ustawodawcza. Budżet j.s.t. ma postać uchwał budżetowych. Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Zasady budżetowe Przez zasady budżetowe rozumie się: a)Cechy idealnego budżetu b)Elementy definicji budżetu c)Postulaty pod adresem budżetu d)Normy prawa budżetowego wyróżnione ze względu na ich szczególne znaczenie dla gospodarki budżetowej. Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Zasady budżetowe 1.Zasada powszechności 2.Zasada jedności formalnej 3.Zasada jedności materialnej(niefunduszowania) 4.Zasada szczegółowości 5.Zasada równowagi 6.Zasada jawności 7.Zasada przejrzystości 8.Zasada uprzedniości Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Zasada powszechności (zupełności, budżetowania brutto) Postulat, aby wszystkie jednostki państwowe wchodziły do budżetu całością swoich dochodów i wydatków (aby całość dochodów i wydatków była objęta budżetem). Postulat politycznej kontroli parlamentu nad całością dochodów i wydatków państwa Zasada ta ma dwa aspekty. Wiąże się z: 1) formami budżetowania 2) zakresem finansowania budżetowego Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Zasada powszechności c.d. Ad.1 Formy budżetowania Budżetowanie bruttoBudżetowanie netto Całość dochodów i wydatków jednostek organizacyjnych finansowanych z budżetu jest centralnie planowana i objęta budżetem państwa Takie powiązanie jednostek organizacyjnych z budżetem, w ramach którego część swoich dochodów przeznaczają one samodzielnie na dokonywanie wydatków Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Finansowanie brutto Finansowanie netto Nadwyżka środków obrotowych 24 Dochody i wydatki Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Zasada powszechności c.d. Ad. 2 Zakres finansowania budżetowego Jaka część dochodów i wydatków jest objęta budżetem? Część dochodów i wydatków może być objęta funduszami pozabudżetowymi, co narusza zasadę powszechności. Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Zasada jedności formalnej budżetu Postulat, aby budżet państwa był ujmowany w jeden, całościowy akt prawny. Pozwala na całościową ocenę zamierzeń rządu w dziedzinie finansów publicznych, ułatwia ich kontrolę. Wyjątki od zasady: -Odrębne budżety bieżące i inwestycyjne (bieżące obejmują wydatki i dochody na utrzymywanie państwa i jego instytucji; inwestycyjne- dochody i wydatki związane z operacjami majątkowymi oraz wydatki na cele rozwojowe, zwłaszcza inwestycje infrastrukturalne) -Budżety zwyczajne i nadzwyczajne (zwyczajne- d+w przewidywane, zgodnie ze stanem prawodawstwa, sytuacją gosp. państwa, kierunkami działania jego władz; nadzwyczajne- dotyczą wydatków, które ujawniają się w trakcie roku budżetowego, a dla których pokrycia przewiduje się dodatkowe dochody). Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Zasada jedności materialnej (niefunduszowania ) Postulat, aby budżet zorganizowany był na zasadzie jednej puli środków, której całość dochodów przeznaczona jest na całość wydatków. Zakaz wiązania określonych dochodów z określonymi wydatkami Umożliwia dokonywanie wydatków zgodnie z aktualnymi potrzebami. Daje organom planującym i uchwalającym budżet swobodę ustalania priorytetów oraz hierarchii potrzeb Alternatywa: przeznaczanie konkretnych dochodów na konkretne wydatki. ( Łączenie dochodów z wydatkami= funduszowanie) Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Zasada szczegółowości (specjalizacji) Postulat, aby budżet był ustalany (uchwalany) i wykonywany ze szczegółowym podziałem dochodów i wydatków a nie tylko w ujęciu ogólnym. Jej realizacji służy klasyfikacja budżetowa- prawnie ustalone zasady grupowania (a także podziału) dochodów i wydatków budżetowych. Klasyfikacja budżetowa może opierać się na różnych kryteriach: podmiotowym, przedmiotowy, podmiotowo- przedmiotowym, funkcjonalnym. Budowa budżetu (części, działy, rozdziały, paragrafy) różna jest szczegółowość projektu budżetu, budżetu uchwalanego oraz tzw. układu wykonawczego budżetu Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Zasada równowagi Ujęcie tradycyjne: takie ukształtowanie wydatków, aby nie przekraczały one wysokości dochodów, tzn. aby nie wystąpił deficyt budżetowy. Teorie przeciwne: -teoria systematycznego deficytu -teoria budżetu cyklicznego- w zależności od cykli gospodarczych, naturalne są deficyty i nadwyżki -Teoria impasu- deficyt jest dopuszczalny, ale tylko w określonych warunkach i granicach Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Zasada równowagi Art Konstytucji RP 1. Zwiększenie wydatków lub ograniczenie dochodów planowanych przez Radę Ministrów nie może powodować ustalenia przez Sejm większego deficytu budżetowego niż przewidziany w projekcie ustawy budżetowej. 2. Ustawa budżetowa nie może przewidywać pokrywania deficytu budżetowego przez zaciąganie zobowiązania w centralnym banku państwa. Art. 7 u.f.p. 1. Dodatnia różnica między dochodami publicznymi a wydatkami publicznymi, ustalona dla okresu rozliczeniowego, stanowi nadwyżkę sektora finansów publicznych, zaś ujemna różnica jest deficytem sektora finansów publicznych. Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Zasada jawności Postulat aby budżet był ujawniany obywatelom w fazie planowania, uchwalania i wykonywania. Przejaw jawności finansów publicznych  Jawność obrad parlamentarnych dotyczących kwestii budżetowych  Informacja o przebiegu dyskusji nad projektami budżetu  Publikacja ustawy budżetowej z załącznikami Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Zasada przejrzystości Wymaga stosowania jednolitych kryteriów klasyfikacji, jasnych, jednolitych zasad rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej oraz czytelnych i jasnych zasad konstrukcji budżetu Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Zasada uprzedniości Postulat, aby budżet był uchwalany przed rozpoczęciem roku budżetowego Art. 222 Konstytucji RP Rada Ministrów przedkłada Sejmowi najpóźniej na 3 miesiące przed rozpoczęciem roku budżetowego projekt ustawy budżetowej na rok następny. W wyjątkowych przypadkach możliwe jest późniejsze przedłożenie projektu. Art. 141 u.f.p. Rada Ministrów uchwala projekt ustawy budżetowej i wraz z uzasadnieniem przedkłada go Sejmowi w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy. Art Konstytucji RP Jeżeli w ciągu 4 miesięcy od dnia przedłożenia Sejmowi projektu ustawy budżetowej nie zostanie ona przedstawiona Prezydentowi Rzeczypospolitej do podpisu, Prezydent Rzeczypospolitej może w ciągu 14 dni zarządzić skrócenie kadencji Sejmu. Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Charakter prawny budżetu 1.Kwestia roszczeń Art. 51 ust. 1 u.f.p Zamieszczenie w budżecie państwa dochodów z określonych źródeł lub wydatków na określone cele nie stanowi podstawy roszczeń ani zobowiązań państwa wobec osób trzecich, ani roszczeń tych osób wobec państwa. Są to normy planu finansowego niemające charakteru podstawy materialnej dla rozstrzygnięcia sądu. Wyjątkiem są jednak subwencje skierowane do gmin na sfinansowanie zadań zleconych bądź wynikających z ogólnych przepisów prawa Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Charakter prawny budżetu 2. Charakter prawny norm Swoistość norm: -zawierają regułę zachowania skierowaną do jednostkowego adresata -zawierają wskaźnik finansowy -określają cel i regułę zachowania, która prowadzi do osiągnięcia tego celu. -ich byt prawny zamyka się w jednorazowym akcie stosowania obowiązują tylko przez okres na jaki ustalony jest plan Schematycznie normy budżetu można przedstawić za pomocą następujących form: Podmiot P zgromadzi kwotę K w czasie T. albo Podmiot P jest zobowiązany do dokonania wydatku W w czasie T na cele C. Mimo tych cech, normy planistyczne budżetu są prawem obowiązującym. Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Charakter prawny budżetu 3. Problem dyrektywności Wydatki budżetowe zawierają limity, których adresat nie może przekroczyć, może wydać mniej, ale nie więcej niż przewiduje norma wydatkowa. Po stronie dochodów budżet to prognoza (zalecenie). Norma budżetowa nie jest zatem tak bezwzględnie wiążąca, sztywna, jak klasyczne normy zawierające ścisłe reguły zachowania. Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Charakter prawny budżetu 4. Elastyczność norm budżetowych Wydatki budżetowe są w założeniu sztywnym limitem, ale mogą być na mocy obowiązujących przepisów zmieniane. Można je przenosić między przedziałkami klasyfikacji budżetowej w granicach kompetencji przyznanych poszczególnym organom. (tzw. viremente) rezerwy budżetowe- także służą uelastycznieniu budżetu ponieważ rezerwa ogólna może być wydana przez uprawniony organ na każdy nieprzewidziany wydatek, a rezerwy celowe choć mają z góry określone przeznaczenie, to uprawnienie do ich uruchamiania pozwala na pewien zakres swobody decydenta. Wydatki budżetowe mogą być w określonych wypadkach blokowane. Jeżeli w ciągu roku dochodów budżetu nie wystarcza na pokrycie wydatków, Rada Ministrów powinna złożyć projekt zmiany budżetu. Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Charakter prawny budżetu 5. Budżet w sensie formalnym i materialnym Pojęcie budżetu w sensie materialnym i formalnym pojawiło się gdy Bismarck nie przedłożył projektu budżety Reichstagowi. Uznano, że uchwalanie budżetu ma wyłącznie formalny charakter i jest zbędne ponieważ brak takiego planu nie hamuje realizacji dochodów i wydatków Koncepcja ta była praktycznie żelazowana tylko za życia Bismarcka i tylko w Niemczech. Uchwalanie budżetu nigdy nie stało się aktem formalnym, a decyzje budżetowe parlamentu również współcześnie mają kluczowe znaczenie dla realizacji funkcji państwa. Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Budżet a ustawa budżetowa Art. 219 ust. 1 Konstytucji RP: Sejm uchwala budżet państwa na rok budżetowy w formie ustawy budżetowej. Treść ustawy budżetowej obejmuje nie tylko budżet państwa ale też elementy dodatkowe. Art. 109 ust. 2. ufp Ustawa budżetowa składa się z: 1) budżetu państwa; 2) załączników; 3) postanowień, których obowiązek zamieszczenia w ustawie budżetowej wynika z niniejszej ustawy lub z odrębnych ustaw. Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Budżet a ustawa budżetowa c.d. Ustawa budżetowa składa się zasadniczo z 2 części: norm klasycznych zawierających tradycyjne reguły zachowania norm planistycznych, zawierających kwoty dochodów i wydatków. Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Stosunek norm ustawy budżetowej do ustawy o finansach publicznych Klasyczne normy ustawy budżetowej oraz normy planistyczne funkcjonują wg reguł ustawy o finansach publicznych. W praktyce stosunek norm ustawy budżetwej do u.fp. jest taki, że normy ustawy budżetowej: a)realizują postanowienia (konkretyzują) normy u.f.p. b)zmieniają normy u.f.p. albo c) zawierają normy niezwiązane z treścią prawa budżetowego. Obładowywanie ustawy budżetowej Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Pojęcie obładowywania ustawy budżetowej Normy zmieniające u.f.p. zawieszają obowiązywanie prawa budżetowego tylko na 1 rok, czyli na czas obowiązywania ustawy budżetowej. Jednak w praktyce te same normy zawieszające, powtarzane każdego roku, praktycznie eliminują z obrotu prawnego normy u.f.p.(pr. budżetowego). Świadczy to albo o niedoskonałości u.f.p., albo o zmianie jej koncepcji, ale generalnie powoduje brak pewności i destabilizację systemu finansowego Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki

Pojęcie obładowywania ustawy budżetowej Normy niezwiązane z prawem budżetowym to przede wszystkim przepisy podatkowe. Ujemna ocena takiej praktyki wynika stąd, że treść ustawy budżetowej staje się niezgodna z jej nazwą, a zmiana systemu podatkowego następuje w niewłaściwym trybie, bez należytej uwagi poświęconej tym unormowaniom. Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki