Polski sektor energetyczny dywersyfikuje miks energetyczny Węgiel kamienny i brunatny PozostałeOZE Węgiel kamienny i brunatny Pozostałe OZE Na przestrzeni.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dofinansowanie zadań związanych z efektywnością energetyczną z uwzględnieniem OŹE ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Advertisements

Detaryfikacja – nadchodząca rewolucja (?) na rynku gazowym dr Jerzy Baehr, Senior Partner w WKB Wierciński Kwieciński Baehr dr hab. Jakub Pokrzywniak,
Tauron-dystrybucja.pl Rozwój elektroenergetyki na Śląsku Opolskim.
1 Zaopatrzenie w gaz ziemny podmiotów funkcjonujących w północnej części gminy Pełczyce Prezentacja projektu 24 marca 2010.
Redukcja niskiej emisji przez ogrzewanie ciepłem sieciowym Żory, 12 maj
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
Projekty unijne a Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 Poznań, 26 lutego 2010r. Biuro Koordynacji Projektów.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
„Program dofinansowania zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu”
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
GEOTERMIA-CZARNKÓW SP. Z O.O. SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI za 2014r.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego.
2 UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Podsumowanie wdrażania Osi priorytetowej 6 Środowisko przyrodnicze REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY.
Wniosek o dofinansowanie projektu w ramach RPO WP na lata wraz z załącznikami Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej Godów, 2015 Prezentacja w ramach przygotowania Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Godów, realizowanego w ramach konkursu.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Wniosek o dofinansowanie.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
JAKIE INSTRUMENTY INŻYNIERII FINANSOWEJ NA LATA ?
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. PRAWO KOALICJI – ZAKRES PODMIOTOWY USTAWA z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych.
 PODSUMOWANIE PROJEKTU „POSTAW NA SŁOŃCE”. Energia konwencjonalna : ● - spalanie paliw kopalnych ● - promieniowanie pierwiastków Energia Odnawialna:
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
POMOC PUBLICZNA W DZIAŁANIU 6.4 PO IG Warszawa
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
Białystok, 10 sierpnia 2010 r. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa 1.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Artur Szymon Michalski – Zastępca Prezesa Zarządu NFOŚiGW Warszawa Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Aktualna oferta finansowa.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
„Współpraca partnerska instytucji w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Czechy - Polska“ Ing. Michal Janeba Wiceminister ds. rozwoju.
Wieloaspektowa analiza czasowo- kosztowa projektów ze szczególnym uwzględnieniem kryterium jakości rozwiązań projektowych AUTOR: ANNA MARCINKOWSKA PROMOTOR:
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Wsparcie nauki i biznesu w POIR Łukasz Jasek. POIR – ogólne informacje I oś POIR – przegląd i alokacja IV oś POIR – przegląd i alokacja Instrumenty I.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Najczęściej popełniane błędy w przygotowywanych wnioskach o dofinasowanie Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk,
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Informacja o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za 2013 rok.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
EContentplus – szansa dla archiwów, muzeów i bibliotek Anna Bramska Krajowy Punkt Kontaktowy eContentplus Chalin, 5 września 2006.
NADZÓR RYNKU RAPORT. na produkcie dla konsumenta w dowolnym państwie Unii Europejskiej - bezpieczeństwo użytkowania deklaracja, że wprowadzany do obrotu.
Dofinansowanie UE [PLN]
Bądź częścią rozwiązania
Unijny system handlu uprawnieniami do emisji EU ETS Wykorzystanie dochodów z aukcji EU ETS oraz Funduszu Modernizacyjnego we wsparciu inicjatyw na rzecz.
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zasady Działania Unii Europejskiej
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT) w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata (stan na 15 września.
Zapis prezentacji:

Polski sektor energetyczny dywersyfikuje miks energetyczny Węgiel kamienny i brunatny PozostałeOZE Węgiel kamienny i brunatny Pozostałe OZE Na przestrzeni r. udział OZE wzrósł z ok 4% do 16% mocy zainstalowanej, w tym samym czasie łączny udział węgla spadł z ok. 83% to 74% mocy zainstalowanej

Wymiana floty wytwórczej redukuje emisje Zastosowanie wysokosprawnych jednostek wytwórczych jest najbardziej efektywnym sposobem obniżania emisji CO2. Węgiel kamienny

Najmniej szkodliwe dla środowiska bloki energetyczne Sprawność wytwarzania wzrasta wraz z zainstalowaną mocą, jednocześnie spadają też wskaźniki emisji pyłu, SO2, NOx oraz CO2 na jednostkę wytworzonej energii.

30% redukcji w sektorze energetycznym = nakłady wysokości ok. 240 mld PLN! CAPEX w scenariuszu redukcji emisji CO2 o 30% do 2030 r. (mld PLN) Konkluzje BAT/BREF spowodują konieczność poniesienia dodatkowych nakładów w wysokości 17 mld PLN do 2021 r.; Konwencjonalne moce wytwórcze poddane są presji finansowej spowodowanej umiarkowanym zapotrzebowaniem i niskimi cenami na hurtowym rynku energii elektrycznej, a także rosnącym udziałem generacji z uprzywilejowanych źródeł OZE. Źródło: Propozycje rozwiązań w zakresie wdrożenia mechanizmów kompensacyjnych dla Polski wynikających z Konkluzji Rady Europejskiej, EY

Rewizja dyrektywy ETS – kluczowe kwestie Gdzie się znajdujemy: 1.Polski sektor energetyczny dywersyfikuje miks energetyczny – na przestrzeni lat udział OZE wzrósł z ok 4% do16%, kiedy łączny udział węgla spadł z ok. 83% to 74% (mocy zainstalowanej). 2.W celu dalszego finansowania niskoemisyjnej transformacji sektor energetyczny powinien najbardziej efektywnie skorzystać z kompensacji zapisanych w art. 10c i 10d projektu dyrektywy ETS. Obecne brzmienie proponowanych przepisów sprawia, że derogacje będą mogły być wykorzystane jedynie w minimalnym stopniu. Gdzie powinniśmy się znaleźć: 1.Zredukowanie emisji CO2 o 30%, zgodnie z szacunkami EY, spowoduje konieczność nakładów wysokości 240 mld PLN do 2030 r.; 2.Tak znaczące inwestycje powinny jednocześnie zostać przeprowadzone przy jak najmniejszym wzroście cen końcowych energii elektrycznej. Z tych powodów:  Derogacje dla sektora energetycznego powinny stanowić realną kompensację a nie kolejny instrument poddany zasadom podobnym do reguł pomocy publicznej;  Fundusz Modernizacyjny powinien być zarządzany przez państwa-beneficjentów.

Projekt dyrektywy ETS niezgodny z konkluzjami RE Derogacje przestają być mechanizmami kompensacyjnymi Rozwiązania proponowane w projekcie dyrektywy ETS: W celu wyboru inwestycji, która będzie finansowana z wykorzystaniem bezpłatnych uprawnień: „zainteresowane państwo członkowskie organizuje konkurencyjną procedurę przetargową”; Państwo członkowskie określa jasne, obiektywne, przejrzyste i niedyskryminujące kryteria wyboru w odniesieniu do rankingu projektów, aby zapewnić wybór projektów, które są dodatkowe, stanowią wyraźną odpowiedź na potrzeby w zakresie wymiany i modernizacji i nie powodują rynkowego wzrostu zapotrzebowania na energię. Negatywny wpływ na ceny energii elektrycznej i modernizację sektora: Procedura przetargowa oraz restrykcyjne wymagania dot. pomocy publicznej pozbawiają darmową alokację jej kompensacyjnego charakteru; Brak objęcia derogacją źródeł konwencjonalnych, kształtujących ceny energii spowoduje brak wpływu na ich poziom. Alokacja darmowych uprawnień dla jednostek konwencjonalnych jest kluczowa dla powstrzymania wzrostu cen energii elektrycznej; Efekt zachęty: w świetle obecnej definicji darmowa alokacja uprawnień może zostać przyznana jedynie na rzecz tych operatorów, którzy nie wykonaliby inwestycji, gdyby nie derogacje. Znacząco ograniczy to zakres realizowanych inwestycji. W przypadku zwiększenia darmowego przydziału dla przemysłu energochłonnego po 2020 r. Komisja Europejska może dążyć do zmniejszenia puli dla energetyki, aby zmieścić się w całkowitej puli minimalnej uprawnień do sprzedania na aukcji.

Projekt rewizji dyrektywy ETS niezgodny z konkluzjami RE: Fundusz Modernizacyjny Rozwiązania proponowane w projekcie dyrektywy ETS: „Funduszem zarządza rada inwestycyjna i komitet zarządzający, które składają się z przedstawicieli państw członkowskich będących beneficjentami, Komisji, EBI i trzech przedstawicieli wybieranych przez pozostałe państwa członkowskie […]. Rada inwestycyjna jest odpowiedzialna za ustalenie polityki inwestycyjnej na szczeblu Unii, odpowiednich instrumentów finansowania i kryteriów wyboru inwestycji”. „Rada inwestycyjna wybiera przedstawiciela Komisji jako przewodniczącego. Decyzje komitetu zarządzającego podejmowane są zwykłą większością głosów. Jeżeli EBI zaleca, aby nie finansowano inwestycji decyzja może zostać przyjęta jedynie większością dwóch trzecich głosów wszystkich członków za jej przyjęciem.” Negatywny wpływ na ceny energii elektrycznej i modernizację sektora: Wpływ KE oraz EBI na decyzje o dofinansowaniu projektów: KE i EBI dominują nad państwami-beneficjentami. Biorąc pod uwagę, że przedstawiciel KE będzie pełnić funkcję przewodniczącego Rady Inwestycyjnej i uwzględniając ryzyko weta ze strony przedstawiciela EBI –ze środków FM przypuszczalnie finansowane będą OZE i sieci. Inwestycje w technologie węglowe oraz energetykę jądrową mogą zostać zablokowane.

Fundusz Modernizacyjny – proces decyzyjny Proponowana metoda podejmowania decyzji nie zapewnia przejrzystości i czytelnych zasad: Dlaczego przedstawiciel państwa „A” ma decydować w głosowaniu nt. inwestycji w państwie „B” - dotyczy to zarówno państw beneficjentów jak i nie-beneficjentów? Inwestycje muszą wspierać realizację celu dyrektywy ETS tj. redukcji emisji CO2, ponadto powinny uwzględniać również cele Unii Energetycznej, w tym bezpieczeństwo energetyczne. Europejski Bank Inwestycyjny oraz Komisja Europejska: Środki FM mają charakter unijny, KE powinna pełnić rolę koordynatora; Rola EBI powinna być określona jako „wsparcie techniczne” - nie jako podmiot decyzyjny, standardy EBI nie przeszły żadnej ścieżki akceptacji politycznej i legislacyjnej. EBI nie partycypuje finansowo w budżecie FM. Reprezentanci 3 państw nie-beneficjentów: Istnieje ryzyko, że będą faworyzować inwestycje bliskie wizji polityki energetycznej prowadzonej przez swoje rządy; Mogą faworyzować inwestycje, w których będą zaangażowane podmioty (przedsiębiorstwa, technologie) z ich państw.

Projekt dyrektywy ETS – konieczne zmiany Propozycje zmian w dyrektywie ETS (zgodne ze stanowiskiem EURELECTRIC) Derogacje: potrzebna jest ewolucja, a nie rewolucja: Na potrzeby alokacji uprawnień, powrót do możliwości wykorzystania Krajowych Planów Inwestycyjnych (KPI), zamiast przetargów. Zmiana restrykcyjnej definicji efektu zachęty >> Efekt zachęty powinien być rozumiany jako inwestycje podjęte po Wniosek: Wskazane jest utrzymanie obecnej struktury oraz otwarcie KPI na nieograniczone inwestycje w OZE. Fundusz Modernizacyjny: Suwerenność wyboru krajowego miksu energetycznego: Państwa-beneficjenci powinny odgrywać decydującą rolę w wyborze projektów finansowanych przez FM; Wytyczne dot. pomocy publicznej są wystarczająca gwarancją tego, że inwestycje będą zgodne z priorytetami polityki klimatycznej UE; EBI powinien pełnić raczej techniczną i konsultacyjną rolę a KE rolę koordynatora FM; KE oraz pozostałe państwa członkowskie, inne niż beneficjenci FM, nie powinny odgrywać istotnej roli w procesie decyzyjnym, który powinien odpowiadać konkluzjom Rady Europejskiej ( ).