1 prof. AE dr hab. Janina Filek Jak przekonać przedsiębiorców do idei społecznej odpowiedzialności biznesu? marzec 2006.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Advertisements

2012 Przedsiębiorczość kobiet w Polsce Wyniki projektu badawczego PARP Paulina Zadura-Lichota Dyrektor Departamentu Rozwoju Przedsiębiorczości i Innowacyjności.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
Spektakl dla dzieci „Serce dziecka”. Cele działań Budowanie i umacnianie wizerunku FSD jako godnej zaufania jednostki pożytku publicznego Integracja lokalnej.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
© Copyright by PRS, 2016 ZARZĄDZANIE SPOŁECZNĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ ORGANIZACJI WEDŁUG NORMY ISO – PRAKTYCZNE WDRAŻANIE Prowadzący: Władysław Feist.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego FILARY GOSPODARKI.
 ROK SZKOLNY 2014/15  REALIZACJA PROJEKTU EDUKACYJNEGO : - W RAMACH WSPÓŁPRACY Z AMNESTY INTERNATIONAL  "Prawa człowieka: TERAZ! To jest w Twoich rękach’’
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
DANUTA SZCZEPANIK Sekretarz Miasta Legionowo EWA MILNER-KOCHAŃSKA Pełnomocnik ds. Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym Przeciwdziałanie korupcji.
Ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego.
Logo ośrodka KSU Regionalny Punkt Konsultacyjny KSU.
ZNAM SWOJE PRAWA !!. Po raz pierwszy w historii prawa dziecka zostały zapisane w Konwencji Genewskiej w 1924r. Pierwszy pełny zbiór praw dziecka ukazał.
© Copyright by PRS, 2016 SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ ORGANIZACJI WEDŁUG NORM ISO 26000, SA 8000 Prowadzący: Władysław Feist - Auditor Wiodący PRS Certyfikacja.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Międzynarodowa konferencja naukowo-dydaktyczna Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo. Wyzwania edukacyjne Sustainable development, sustainable.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Pro-ekologiczny Konstantynów Ł ódzki „Dofinansowano ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi”
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Prawdy oczywiste Kiedy zarejestrować działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Prezentacja Analizy SWOT Gminy Nysa. Analiza strategiczna Gminy Nysa obejmuje rozpoznanie sił i słabości, czyli mocnych i słabych stron (analiza wewnętrzna)
Janusz Witkowski GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY Gdynia, marca 2016 roku Rola statystyki publicznej w społeczeństwie 1 Ogólnopolska konferencja naukowa.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Prawa kobiet w XXI wieku
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Współczesna środowiskowa praca socjalna na przykładzie organizowania społeczności lokalnych Zabrze, 15 czerwca 2016 rok.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
Od recesji do koniunktury.. Podstawowe pojęcia. Recesja – zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tempa wzrostu gospodarczego, skutkujące.
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
Współpraca organizacji strzeleckich w Polsce
Bądź częścią rozwiązania
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Szkoła Promująca Zdrowie
Współczesne kierunki polityki społecznej
Edukacja globalna w szkole podstawowej
Miasto Przyjazne Dzieciom
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Zapis prezentacji:

1 prof. AE dr hab. Janina Filek Jak przekonać przedsiębiorców do idei społecznej odpowiedzialności biznesu? marzec 2006

2 Jak przekonać przedsiębiorców do idei społecznej odpowiedzialności biznesu? Co to jest CSR? Najczęściej opisuje się Społeczną Odpowiedzialność Biznesu (Social Corporate Responsibility) jako koncepcję, wedle której przedsiębiorstwa dobrowolnie uwzględniają aspekty społeczne i ekologiczne w swoich działaniach handlowych oraz w kontaktach ze swoimi interesariuszami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza nie tylko spełnianie oczekiwań prawnych, ale również wychodzenie ponad to i większe inwestowanie w zasoby ludzkie, środowisko i relacje z interesariuszami.

3 Jak przekonać przedsiębiorców do idei społecznej odpowiedzialności biznesu? Co to jest CSR? Odpowiedzialny biznes to całościowa koncepcja zarządzania, to podejście strategiczne i długofalowe, prowadzące do osiągnięcia trwałego zysku, a jednocześnie oparte na zasadach dialogu społecznego i poszukiwaniu rozwiązań korzystnych dla wszystkich stron. Społeczna odpowiedzialność jest zobowiązaniem biznesu do przyczyniania się do zrównoważonego rozwoju przy współpracy zatrudnionych, ich rodzin, lokalnych społeczności oraz całego społeczeństwa, zmierzającym do poprawy jakości życia, co służy zarówno biznesowi, jak i rozwojowi (społecznemu).

4 Jak przekonać przedsiębiorców do idei społecznej odpowiedzialności biznesu? Powstanie idei CSR (a propos kontrowersji wokół kwestii: czy CSR jest tylko przejawem mody?) Trzy idee stanowiące fundament CSR: 1.Filozoficzna idea odpowiedzialności, pogłębiona ideą dialogu. 2.Idea wprowadzenia elementów etyki do sfery działań gospodarczych, związana z narodzinami etyki biznesu. 3.Idea demokracji.

5 Jak przekonać przedsiębiorców do idei społecznej odpowiedzialności biznesu? CSR w Europie Za nowy cel strategiczny, zwany Strategią Lizbońską uznano: „Sprawić, aby gospodarka europejska stała się najbardziej konkurencyjną i najbardziej dynamiczną, a jednocześnie opartą na wiedzy gospodarką na świecie, zdolną do zrównoważonego wzrostu gospodarczego przy zapewnieniu większej liczby lepszych miejsc pracy oraz większej spoistości społecznej.”

6 Jak przekonać przedsiębiorców do idei społecznej odpowiedzialności biznesu? CSR w Europie Pod koniec 2001 r. Rada Europy ogłosiła poparcie dla propozycji zawartych w Green Paper on Corporate Social Responsibility. W maju 2002 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję na temat upowszechnienia praktyk odpowiedzialnego biznesu w państwach UE. Efektem konsultacji po opublikowaniu Zielonej Księgi stał się nowy dokument White Paper: Communication on CSR – będący strategią realizacji i upowszechniania społecznej odpowiedzialności biznesu. Dokument ten został adresowany do instytucji europejskich, państw członkowskich, partnerów społecznych, organizacji biznesowych i konsumenckich.

7 Jak przekonać przedsiębiorców do idei społecznej odpowiedzialności biznesu? Niektóre z bardziej bezpośrednich przyczyn powstania idei CSR 1. Gwałtowana degradacja środowiska naturalnego. 2. Seria spektakularnych afer gospodarczych nagłośnionych przez media. 3. Zjawisko globalizacji. 4. Zmiany w sposobie konkurowania oraz wzrost drapieżnej konkurencji. 5. Szybkie zmiany zachodzące w rzeczywistości społeczno-gospodarczej.

8 Jak przekonać przedsiębiorców do idei społecznej odpowiedzialności biznesu? Niektóre z bardziej bezpośrednich przyczyn powstania idei CSR, c.d. 6. Wzrost świadomości konsumentów i siły organizacji ich reprezentujących. 7. Wzrost znaczenia organizacji związkowych. 8. Rozwój społeczeństwa obywatelskiego. 9. Narodziny idei pomocniczości.

9 Jak przekonać przedsiębiorców do idei społecznej odpowiedzialności biznesu? Argumenty przeciw CSR 1. Jedynym celem działalności przedsiębiorstwa jest zysk. 2. Przyjęcie odpowiedzialności kosztuje. 3. Przedsiębiorstwo nie ma zobowiązań moralnych, nie ma bowiem sumienia. 4. Argument ideologiczny. 5. Mechanizm niewidzialnej ręki zasadza się na egoizmie, podczas kiedy społeczna odpowiedzialność steruje w kierunku postawy altruizmu. 6. Argument pełnomocnictwa.

10 Jak przekonać przedsiębiorców do idei społecznej odpowiedzialności biznesu? Argumenty za CSR 1. Zmieniająca rzeczywistość społeczna wymaga właściwej sobie etyki. 2. Odkrycie nierozerwalnej bliskości wolności i odpowiedzialności. 3. Pojęcie odpowiedzialności bardziej pasuje do ducha demokracji niż nieprzystawalne wobec niej pojęcie obowiązku. 4. Pojęcie odpowiedzialności znacznie lepiej niż pojęcie obowiązku chwytuje znaczenie relacji wzajemności.

11 Jak przekonać przedsiębiorców do idei społecznej odpowiedzialności biznesu? Argumenty za CSR, c.d. 5.Zależność człowieka od świata oraz świata od człowieka. 6.Odpowiedzialność za świat z perspektywy jednostki wydaje się niemożliwa, przekracza bowiem kompetencje jednostki. Możliwa staje się dopiero w perspektywie wspólnoty, jako jej wspólne zadanie, czyli jako współodpowiedzialność. 7. CSR jako nowy model gospodarowania.

12 Jak przekonać przedsiębiorców do idei społecznej odpowiedzialności biznesu? Etapy, rodzaje, poziomy odpowiedzialności 1. Odpowiedzialność negatywna (restrykcyjna) i odpowiedzialność pozytywna. 2. Uświadomienie sobie swojej odpowiedzialności, poczuwanie się do niej, podejmowanie jej. 3. Odpowiedzialność narzucona, wymuszona, dobrowolna.

13 Jak przekonać przedsiębiorców do idei społecznej odpowiedzialności biznesu? Etapy budowania społecznej odpowiedzialności przedsiębiorców Rodzaje odpowiedzialnościPoziomy odpowiedzialności Etap wstępny (przed-prawny i przed-etyczny) unikanie odpowiedzialności prawnej brak świadomości jakiejkolwiek odpowiedzialności Etap pierwszy (prawny) przestrzeganie obowiązującego prawa odpowiedzialność negatywna (restrykcyjna) za to, co już się stało lub może się stać odpowiedzialność narzucona przez prawo, przedsiębiorca uświadamia sobie obowiązywanie odpowiedzialności za działanie niezgodne z prawem

14 Jak przekonać przedsiębiorców do idei społecznej odpowiedzialności biznesu? Etap drugi (etyczny) uczciwe postępowanie, oparte na powszechnym przestrzeganiu prawa z należytym uwzględnieniem praw klientów i pracowników odpowiedzialność negatywna (restrykcyjna) za to, co się stało lub może stać odpowiedzialność narzucona przedsiębiorca poczuwa się do odpowiedzialności prawnej Etap trzeci (początki CSR) kształtowanie właściwych relacji ze wszystkimi grupami interesariuszy oraz próby równoważenia ich sprzecznych interesów odpowiedzialność mieszana odpowiedzialność restrykcyjna, z elementami odpowiedzialności pozytywnej odpowiedzialność wymuszona przedsiębiorca poczuwa się do realizowania tych oczekiwań pracowników i konsumentów, które maja prawne zabezpieczenie, ale też uwzględnia te oczekiwania, które mają sile poparcie społeczne oczekiwania oczekiwań

15 Jak przekonać przedsiębiorców do idei społecznej odpowiedzialności biznesu? Etap czwarty (rozwinięta CSR) zaangażowanie społeczne, polegające na kształtowaniu relacji społecznych, dbałość o zrównoważony rozwój odpowiedzialność pozytywna mająca na uwadze zależne od działającej firmy dobro odpowiedzialność świadoma przedsiębiorca świadomie włącza niektóre cele społeczne do swej działalności Etap piąty (zaawansowana CSR) zobowiązanie zmierzające do poprawy jakości życia wszystkich członków społeczności odpowiedzialność pozytywna mająca na uwadze zależne od działającej firmy dobro odpowiedzialność dobrowolna przedsiębiorca świadomie i dobrowolnie podejmuje odpowiedzialność społeczną, przyczyniając się do poprawy jakości życia

16 Jak przekonać przedsiębiorców do idei społecznej odpowiedzialności biznesu? Przyczyny słabszej znajomości idei CSR w Polsce 1.Złożona sytuacja społeczno-gospodarcza kraju. Wniosek: Zmniejszyć skalę bezrobocia. 2.Trudna sytuacja ekonomiczna polskich firm. Wniosek: Stworzyć lepsze warunku dla rozwoju. 3.Odkładanie kwestii etycznej na plan dalszy. Wniosek: Przywrócić etyce należną jej rangę. 4.Mentalność Polaków. Wniosek: Należy działać na rzecz przemiany polskiej mentalności.

17 Jak przekonać przedsiębiorców do idei społecznej odpowiedzialności biznesu? Przyczyny słabszej znajomości idei CSR w Polsce, c.d. 5.Słabe prawo. Wniosek: Podjąć wszechstronne działania na rzecz poprawy jakości przyjmowanego prawa, a w ślad za tym, na rzecz upowszechniania wiedzy o konieczności jego przestrzegania. 6.Wysoki wskaźnik korupcji. Wniosek: Zjawisko korupcji uniemożliwia wdrażanie zasad CSR, należy zatem z całą stanowczością walczyć ze wszystkimi przejawami korupcji w naszym kraju.

18 Jak przekonać przedsiębiorców do idei społecznej odpowiedzialności biznesu? Przyczyny słabszej znajomości idei CSR w Polsce, c.d. 7.Słabość świata polityki. 8.Brak silnego ruchu konsumenckiego. Wniosek: Kształtować oraz podnosić świadomość konsumencką, a także wzmacniać ruch konsumencki. 9.Funkcjonowanie stereotypów dotyczących gospodarowania. Wniosek: Stereotypy wypaczają właściwe ujmowanie i rozumienie wielu kwestii, należy zatem z nimi walczyć, ukazując ich fałszywość.

19 Jak przekonać przedsiębiorców do idei społecznej odpowiedzialności biznesu? Przyczyny słabszej znajomości idei CSR w Polsce, c.d. 10.Mylenie CSR z działalnością charytatywną. Wniosek: Głównym zadaniem kampanii promującej CSR w Polsce powinno być, w pierwszej kolejności, ustalenie rzeczywistego poziomu świadomości moralnej polskich przedsiębiorców, w następnej, poszerzenie ich wiedzy na temat roli przedsiębiorcy w społeczeństwie oraz poziomów etycznego postępowania.

20 Jak przekonać przedsiębiorców do idei społecznej odpowiedzialności biznesu? Główne kierunki działań 1. Wyeliminowanie wielu barier utrudniających wprowadzenie CSR w Polsce, takich jak: korupcja, przyzwolenie na drobne oszustwa, wysoki poziom bezrobocia, biurokracja. 2. Doskonalenie prawa i budowanie społeczeństwa praworządnego. 3. Zmiany w prawie dostosowane do potrzeb rozwijającej się gospodarki, uwzględniające europejskie standardy CSR.

21 Jak przekonać przedsiębiorców do idei społecznej odpowiedzialności biznesu? Główne kierunki działania, c.d. 4.Edukacja: ekonomiczna, społeczna, konsumencka, w zakresie prawa oraz na temat CSR. 5.Stworzenie zachęt dla polskich przedsiębiorców, sprzyjających wdrażaniu przez nich zasad CSR. 6.Stała prezentacja dobrych przykładów zastosowania CSR wraz z kampanią medialną na temat korzyści ekonomicznych i społecznych, wynikających z wdrażania przez firmy zasad CSR. 7.Włączanie do działań na rzecz CSR organizacji pozarządowych – rozwój demokracji partycypacyjnej.

22 Jak przekonać przedsiębiorców do idei społecznej odpowiedzialności biznesu? „Mówi się czasem, że każde przedsiębiorstwo funkcjonuje tak źle jak tylko może, a zmienia się pod presją społeczną.” Stwórzmy zatem presję społeczną!