Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości Rozliczanie projektów w ramach schematu 2.2 A – wydatkowanie zaliczki 24 października 2013 r. Fundusze europejskie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w projektach 6.2 PO KL
Advertisements

Proces zatwierdzania i certyfikacji wydatków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji.
Umowy o dofinansowanie projektów
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Wniosek o płatność Karolina Bakalarska Olsztyn,
Zmiany w projektach w ramach PO KL
Realizacja projektów systemowych w ramach Poddziałania i PO KL.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Audyty w zakresie wydatkowania funduszy strukturalnych w Perspektywie.
2 System zabezpieczeń prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie projektu w ramach PO IG IZ PO IG wypracowało rozwiązanie odnoszące się do kwestii.
Ryczałtowa metoda rozliczania kosztów ogólnych w ramach projektów w Działaniu 1.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Dział Finansowy.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Wniosek beneficjenta o płatność w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013 oś priorytetowa I Konkurencyjna.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
Opis dokumentów finansowych
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
ROZLICZENIE JEDNORAZOWEJ DOTACJI NA ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1Wrocław, 21 październik 2008 r. Umowa.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Procedury finansowe Toruń, grudzień 2005 r.. Wniosek o płatność podstawą ubiegania się o refundację poniesionych wydatków Wzór określony Rozporządzeniem.
2009 System zaliczkowy w ramach działań PO IG Dorota SzczytowiczWarszawa, 8 czerwca 2009 r.
6. Sprawozdawczość w projekcie Anna Broniarek Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, dnia 23 kwietnia 2008 roku.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Anna Lewandowska r. 1 Ministerstwo Środowiska Departament Ekonomiczny.
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Obsługa finansowa umów w Działaniu 1.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Dział Finansowy NARODOWE CENTRUM BADAŃ I ROZWOJU 1.
Beata Rudzka Departament Instytucji Płatniczej Ministerstwo Finansów
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1Wrocław, 26 marca 2008 r. Wzór Umowy.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Problemy finansowe związane z wdrażaniem projektów systemowych w ramach Priorytetu VII PO KL Warszawa, 21.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Zasady.
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich SZKOLENIE w zakresie rozliczania projektów w ramach PROW
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
UWAGI DO SKŁADANYCH SPRAWOZDAŃ za rok 2012
1 Środki niewygasające w 2008 r. I. Uzyskanie do 15 października informacji od beneficjentów w zakresie: sumy transz dotacji rozwojowej planowanych na.
Rozliczanie operacji PROW Stęszew 6 listopada 2012r Ireneusz Witkowski.
Wprowadzanie zmian do umów z Beneficjentami Działania 8.2 PO IG
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
1 Warszawa, Październik 2008 r. Środki niewygasające w 2008 r.
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Finansowanie projektów z EFS w ramach Działań 1.1, 1.5, 1.6 SPO RZL Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Zmiana Wytycznych Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie uruchamiania i rozliczania środków przyznawanych jednostkom samorządu terytorialnego.
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKU O PŁATNOŚC Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH PROGRAMU INTERREG IIIA CZECHY - POLSKA USTROŃ - 28.X.2005.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Płatności – sposób dokumentowania i rozliczania Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Izabela Puczyłowska Departament Ochrony Klimatu.
KROK PO KROKU PRZEDSTAWIAMY W JAKI SPOSÓB MOŻNA POZYSKAĆ ŚRODKI NA DZIAŁALNOŚĆ STUDENCKĄ I ZASADY ICH WYDATKOWANIA FINANSOMETR ORGANIZACJI STUDENCKICH.
Zasady prawidłowego rozliczania otrzymanego wsparcia w ramach „ Z pracy do pracy” POKL /14.
Nieprawidłowości w perspektywie finansowej
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
Program „Maluch 2014” moduł 3 Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach 1 lipca 2014 r.
Fundusz Współpracy 1 Jachranka, 25 stycznia 2005 Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL WNIOSEK O PŁATNOŚĆ.
Najczęściej popełniane błędy we wnioskach o płatność Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89)
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Działanie 1.1. POPC Instrukcja przygotowania Harmonogramu rzeczowo-finansowego realizacji projektu.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
Umowa o przyznaniu pomocy – wybrane elementy
Program „Maluch 2013”edycja 2
OBOWIĄZKI WNIOSKODAWCY PRZED PODPISANIEM UMOWY O DOFINANSOWANIE
Zmiany w realizacji projektów PO KL
Beneficjenci projektów finansowanych w ramach PO WER
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
FINANSOMETR ORGANIZACJI STUDENCKICH i DOKTORANCKICH
Uproszczone metody rozliczania wydatków w projektach EFS
Kredyt na innowacje technologiczne
Zapis prezentacji:

Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości Rozliczanie projektów w ramach schematu 2.2 A – wydatkowanie zaliczki 24 października 2013 r. Fundusze europejskie dla przedsiębiorców

Po podpisaniu umowy o dofinansowanie, w celu otrzymania płatności zaliczkowej należy złożyć wniosek w wersji papierowej wraz z następującymi załącznikami: -zabezpieczenie prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie – weksel in blanco wraz z deklaracją wekslową, -oświadczenie o braku zaległości z opłatami z tytułu korzystania ze środowiska (wzór do pobrania ze strony internetowej MCP), -zaświadczenie o prowadzonym rachunku, wyodrębnionym do obsługi płatności zaliczkowej. Dofinansowanie w formie zaliczki przekazywane jest jednorazowo w wysokości maksymalnie 50% całkowitej wartości dofinansowania projektu. JAK OTYRZYMAĆ ZALICZKĘ ?

NA CO MOŻNA PRZEZNACZYĆ ZALICZKĘ? Podstawowym założeniem przy udzielaniu zaliczek jest wsparcie Beneficjentów w finansowaniu realizacji projektów w ich początkowej fazie. Zalecanym jest aby środki pochodzące z zaliczki przeznaczane były na wydatki związane z kluczowymi elementami projektu. Punktem wyjścia do ustalenia wartości wnioskowanej zaliczki powinna być wartość wydatków, które Beneficjent zamierza z jej pomocą sfinansować, nie zaś możliwa maksymalna dostępna wartość. UWAGA! Niedopuszczanym jest, by ze środków pochodzących z zaliczki ponoszone były wydatki niekwalifikowane (np. koszty związane z bieżącą działalnością przedsiębiorstwa, nie związane z projektem). W ramach wydatkowania zaliczki należy zwrócić uwagę, by koszty związane z obsługą rachunku były finansowane ze środków własnych Beneficjenta (np. obciążenie konta głównego kosztami związanymi z obsługą rachunku zaliczkowego).

WYDATKOWANIE ZALICZKI 1.Sposób dokonywania płatności: Płatności z rachunku zaliczkowego mogą być dokonywane wyłącznie bezpośrednio na rachunek kontrahenta (dostawcy/wykonawcy) lub pracownika zatrudnionego w ramach projektu. Ponoszenie wydatków kwalifikowanych z udziałem środków zaliczki następuje z zachowaniem procentu dofinansowania wskazanym w §2 ust. 5 umowy o dofinansowanie (70% dla wydatków ponoszonych w ramach badań przemysłowych lub 45% w przypadku eksperymentalnych prac rozwojowych) oraz w proporcji pomiędzy środkami współfinansowania i środkami europejskimi zgodnie z §2 ust. 6 umowy o dofinansowanie (85% środki europejskie oraz 15% pochodzące z Budżetu Państwa).

WYDATKOWANIE ZALICZKI Oznacza to, iż płatności ponoszone z rachunku zaliczkowego mogą być dokonywane wyłącznie na poczet wydatków przewidzianych w harmonogramie rzeczowo – finansowym do wysokości przyznanego dofinansowania. Pozostałą część należności Beneficjent reguluje ze środków własnych. badania przemysłowe eksperymentalne prace rozwojowe

WYDATKOWANIE ZALICZKI 2. Przykład: Beneficjent X Wartość wydatków kwalifikowanych: ,00 PLN Wartość przyznanego dofinansowania: ,00 PLN (badania przemysłowe 70%) Zakres rzeczowy projektu: Środek trwały I: ,00 PLN Środek trwały II: ,00 PLN Koszty osobowe (wynagrodzenie personelu projektu): ,00 PLN Zakup wyników badań: ,00 PLN Maksymalna wartość zaliczki, o jaką może wnioskować Beneficjent: ,00 PLN Beneficjent X złożył wniosek o płatność zaliczkową na kwotę ,00 PLN, by sfinansować zakup 2 środków trwałych. Zaliczkę należy wydatkować w następujący sposób: I ŚT: ,00 PLN x 70% = ,00 PLN II ŚT: ,00 PLN x 70% =14 000,00 PLN

WYDATKOWANIE ZALICZKI Przykład c.d.: Kwoty ,00 PLN oraz ,00 PLN należy uregulować przelewem z rachunku zaliczkowego bezpośrednio na rachunek wystawcy faktury, natomiast pozostałą należność wynikającą z dokumentu księgowego należy dopłacić z własnych środków również bezpośrednio na rachunek wystawcy faktury. Uwaga! Odsetki bankowe narosłe od otrzymanej zaliczki, zgromadzone na rachunku zaliczkowym podlegają zwrotowi na rachunek bankowy wskazany przez MCP. Na etapie rozliczenia zaliczki Beneficjent zobowiązany jest przedstawić kompletny wyciąg z rachunku zaliczkowego obejmującego okres od momentu otrzymania zaliczki do całkowitego jej wydatkowania.

WYDATKOWANIE ZALICZKI 3. Termin wydatkowania środków pochodzących z zaliczki Środki stanowiące współfinansowanie (15% pochodzące z Budżetu Państwa) winny być wydatkowane w terminie do 31 grudnia roku budżetowego, w którym zaliczka została wypłacona, w przeciwnym wypadku Beneficjent zobowiązany jest zwrócić niewydatkowane środki na rachunek MCP w następujących terminach: - w terminie do 15 grudnia tego roku (jeśli zaliczka została wypłacona w pierwszym roku realizacji projektu) lub - w terminie 15 dni od zakończenia realizacji projektu wskazanego w umowie – nie później, niż w dniu złożenia wniosku o płatność końcową. Właściwy termin zwrotu to ten, który przypada wcześniej.

WYDATKOWANIE ZALICZKI UWAGA! W przypadku przekroczenia terminu przewidzianego na wydatkowanie zaliczki w części stanowiącej współfinansowanie (15% pochodzących z BP) i jej zwrotu na rachunek MCP, pozostałą część zaliczki stanowiącą środki europejskie (85%, które Beneficjent otrzymał z Banku Gospodarstwa Krajowego) należy wydatkować zgodnie z poniższym przykładem: Wartość zakupu wyników badań ,00 PLN (poziom dofinansowania: 70%) Maksymalna kwota zaliczki z udziałem środków europejskich regulowana z konta zaliczkowego: (47 000,00 PLN x 70%) – 15% = ,00 PLN – 15% = ,00 PLN

WYDATKOWANIE ZALICZKI Po wcześniejszym dokonaniu zakupu 2 środków trwałych oraz zwrotu niewykorzystanej części zaliczki odpowiadającej współfinansowaniu (15% z Budżetu Państwa) do wykorzystania w ramach zaliczki pozostała kwota: ,00 PLN – 15%= 8 925,00 PLN Z konta zaliczkowego Beneficjent powinien zapłacić kwotę 8 925,00 PLN. Pozostałą należność wynikającą z dokumentu księgowego (brakującą część wydatków kwalifikowanych oraz wkład własny) należy dopłacić z własnych środków również bezpośrednio na rachunek wystawcy faktury. Różnica pomiędzy wartością wydatków kwalifikowanych (47 000,00 PLN), a wydatkiem poniesionym ze środków zaliczki (8 925,00 PLN) podlega rozliczeniu/ refundacji w ramach kolejnego wniosku o płatność.

WYDATKOWANIE ZALICZKI Środki przekazane w ramach zaliczki stanowiące środki europejskie należy wydatkować w terminie do dnia zakończenia realizacji projektu wskazanego w umowie o dofinansowanie. W przeciwnym razie podlegają one zwrotowi na rachunek bankowy wskazany przez MCP w terminie do 25 dni od zakończenia realizacji projektu wskazanego w umowie o dofinansowanie, nie później niż w dniu założenia wniosku o płatność końcową.

ZWROT NIEWYKORZYSTANEJ ZALICZKI Zwrot niewykorzystanych środków otrzymanych w ramach zaliczki należy dokonywać na rachunek MCP w terminach właściwych dla źródła pochodzenia środków. W tytule przelewu stanowiącego zwrot niewykorzystanej części zaliczki należy podać numer projektu, w ramach którego dokonywany jest zwrot. Kwota podlegająca zwrotowi nie może zostać ponownie wypłacona w ramach zaliczki – kolejne transze dofinansowania przekazywane są w formie refundacji.

1.Wydatkowanie lub rozliczenie (w tym zwrot) zaliczki w terminach późniejszych, niż wskazane poniżej wiąże się z daleko idącymi konsekwencjami: ROZLICZENIE ZALICZKI Współfinansowanie (15%)środki europejskie (85%) wydatkowanieDo 31.XII roku budżetowegoDo dnia zakończenia realizacji projektu wskazanego w umowie o dofinansowanie zwrotdo 15.XII. roku budżetowego- Do 15 dni od zakończenia realizacji projektu wskazanego w umowie o dofinansowanie, nie później niż w dniu złożenia wniosku o płatność końcową Do 25 dni od zakończenia realizacji projektu wskazanego w umowie o dofinansowanie, nie później niż w dniu złożenia wniosku o płatność końcową

ROZLICZENIE ZALICZKI Niedotrzymanie terminów zwrotu lub rozliczenia płatności zaliczkowej skutkuje m.in: -obowiązkiem zwrotu środków (w trybie art. 207 ustawy o finansach publicznych) wraz z odsetkami jak dla zaległości podatkowych, liczonych od dnia przekazania Beneficjentowi zaliczki na konto Beneficjenta do momentu zwrotu; - zgłoszeniem Beneficjenta do Rzecznika dyscypliny finansów publicznych.

ROZLICZENIE ZALICZKI 2.W celu monitorowania poprawności wydatkowania zaliczki należy w terminie do 30 listopada 2013 r. dostarczyć do MCP wyciąg z rachunku zaliczkowego wraz z oświadczeniem przedstawiającym stan wydatkowania zaliczki zgodnie poniższym wzorem:

ROZLICZENIE ZALICZKI 3. Sposób rozliczenia zaliczki we wniosku o płatność: Kwota otrzymanej zaliczki: ,00 PLN Pkt. 11 formularza wniosku o płatność: Lp. nr dokumentu numer księgowy lub ewidencyjny data wystawienia dokumentu data zapłaty nazwa towaru lub usługi kwota dokumentu brutto kwota dokumentu netto kwota wydatków kwalifikowanych w tym VAT (jeśli jest kwalifikowany) xxxxxxxxxxxxx.xx.2013 Zestaw komputerowy3 099, , ,0000,00 2xxxxxxxxxxxxx.xx.2013 Wynagrodzenie 2 specjalistów (1 miesiąc) 1 800,00 00,00 3xxxxxxxxxxxxx.xx.2013 Koszty wynajmu pomieszczeń badawczych na etapie prac przemysłowych (1 miesiąc) 369,00300,00 00,00 4xxxxxxxxxxxxx.xx.2013 Zakup wyników badań30 258, ,00 00,00 suma ogółem w PLN , , ,0000,00

ROZLICZENIE ZALICZKI 8a. Całkowita kwota wydatków objętych wnioskiem: ,60 PLN 9. Kwota wydatków kwalifikowanych objętych wnioskiem: ,00 PLN 9a. Kwota wydatków kwalifikowanych objętych wnioskiem (po autoryzacji): …………………………………………………………………………………………………….. PLN 9b. Kwota wydatków kwalifikowanych objętych wnioskiem (w części odpowiadającej pomocy publicznej): ………………………………………………………………………………………... PLN 9c. Wydatki kwalifikowane w odniesieniu do których oblicza się wkład funduszy UE na poziomie programu operacyjnego - podstawa certyfikacji: ……………………………….………………… PLN 10. Wnioskowana kwota:(28 700,00 x 36260,00/ 51800,00) –17 220,00 = ,00 –17 220,00 = 2 870,00 PLN Wnioskowaną kwotę dofinansowania należy pomniejszyć o kwotę wydatkowanej i rozliczanej zaliczki

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ