Pierwsze samoloty pasażerskie w Polsce W nawiązaniu do poprzedniego wystąpienia chciałbym Państwu zaprezentować fotografie z lat dwudziestych i trzydziestych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polskie 10 lat w Unii. Polityczne aspekty członkostwa - jak Polska zmieniła Europę.
Advertisements

© IEn Gdańsk 2011 Wpływ dużej generacji wiatrowej w Niemczech na pracę PSE Zachód Robert Jankowski Andrzej Kąkol Bogdan Sobczak Instytut Energetyki Oddział.
Kronika wymiany uczniowskiej Pobyt grupy uczniów niemieckich w Krakowie
Przedsiębiorczość Technologiczna prezentacja końcowa DRONHD Skład grupy:Rykała Katarzyna Herman Tomasz Marek Majewski Politechnika Warszawska Wydział Transportu.
FREIGHTLINER PL SP. Z O.O.. Freightliner PL (skrót FPL) - to prywatny przewoźnik kolejowy. Członek brytyjskiej grupy Freightliner Group, wiodącego operatora.
Moduł 5 Temat 1 Poziom 2 Dzielenie się pomysłami.
1 Środki transportu Transport kolejowy lokomotywy Klasyfikacja lokomotyw Opracował: Kazimierz Rudnicki.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
2 * dane z Głównego Urzędu Statystycznego - stan na 31.XII.2009 Drogi krajowe o długości:Drogi wojewódzkie o długości: Drogi powiatowe o twardej nawierzchni.
Dywizjon 303. Spis treści Autor Gatunek literacki Czas akcji Miejsce akcji Bohaterowie Część historyczna.
Temat: Państwo wielu narodów. W 1385 r. Polska i Litwa miały wspólnego wroga – Krzyżaków. Postanowiły się połączyć aby z nimi walczyć. Połączenie to nastąpiło.
Z ASADY AMORTYZACJI SKŁADNIKÓW MAJĄTKU TRWAŁEGO 1.
Przedsiębiorczość Technologiczna prezentacja końcowa NanBUD Skład zespołu: Patrycja Jasińska, Marta Kacprzak, Justyna Kawa, Michał Kowalczyk, Michał Mędrek,
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
| Centra Usług Wspólnych (CUW) w jednostkach samorządu terytorialnego Wojciech Lachiewicz, Ryszard Grobelny, Mateusz Klupczyński Poznań, 30 maja 2016 r.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
ING BANK Faktoring –Jednostkom organizacyjnym Lasów Państwowych oferujemy faktoring krajowy z przejęciem ryzyka wypłacalności odbiorcy (bez regresu, pełny).
Ul. Żeromskiego Szkoła przyjazna i otwarta dla każdego ucznia!
Przepisy dotyczące rowerzystów Agata Lewandowska.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Lista tematów dla prezentacji zaliczeniowych z przedmiotu do wyboru „Transport kolejowy” prof. UG dr hab. Stanisław Miecznikowski dr Marcin Wołek Katedra.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
Kuchnie obcych krajów w naszym mieście- Kuchnie obcych krajów w naszym mieście- kuchnia chińska i wietnamska.
Historia firmy sięga 2001 roku. Spółka oferuje szeroką gamę systemów mocujących do aplikacji dachowych, takich jak wkręty i nity malowane proszkowo, podkładki.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
Historia telefonu Aleksandra Adamczyk. Alexander Gaham Bell  fizyk i fizjolog amerykański. Urodził się w 1842 roku w Szkocji. Gdy miał 34 lata, w roku.
„O lataniu wiemy wszystko…”.  FDS OPS Sp. z o.o. ul. Pilchowicka 9/ Warszawa NIP: REGON: KRS: Kapitał zakładowy:
 Chrzest Polski – tradycyjna nazwa chrztu księcia Polan Mieszka I, który zapoczątkował proces chrystianizacji ziem polskich. Niekiedy uważa się go.
Chrzest Polski – tradycyjna nazwa chrztu księcia polan Mieszka I, który zapoczątkował proces chrystianizacji ziem polskich.
TEORIE OSZCZĘDNOŚCI I INWESTYCJI Wykład 6 1. Teorie oszczędności i inwestycji 2  Zainteresowanie kapitałem i jego oszczędzaniem pojawiła się w połowie.
Zastosowanie równań z jedną niewiadomą Aby sprawnie i szybko rozwiązać zadanie z treścią należy je dokładnie przeanalizować pod kątem tego co jest dane.
Dzięki wieloletniemu doświadczeniu, sięgającemu czasów Starożytnego Egiptu i różnorodności klientów (Od Helu aż po Władywostok) nasza firma wyspecjalizowała.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Historia Znaleziska archeologiczne wskazują, że jedwab wytwarzano już w starożytnych Chinach od roku około 2700 lat p.n.e.Chinach Chińskie.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
KARTY RATOWNICZE W POLSCE
AKCJA LATO 2016 Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER.
Historia Obrony cywilnej.
KOMBINATORYKA.
„Korzyści dla inwestorów oraz regionów i gmin z funkcjonowania w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej” Zielona Góra, Krzysztof.
Nadleśnictwo w Złotym Potoku. Co to jest nadleśnictwo? Nadleśnictwo – podstawowa jednostka gospodarcza i organizacyjna w strukturze Lasów Państwowych.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Sieci komputerowe. Podział sieci. Podstawowe pojęcia związane z sieciami. Internet - określenia podstawowych terminów. Komunikacja w sieci.
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
Andrzej Feterowski Dyrektor Wydziału Informatyki Urząd Miasta Szczecin BEZPIECZNI RAZEM, czyli zachodniopomorski portal o bezpieczeństwie.
KATOWNIA NA SZUCHA.
FIRMA OCZAMI UCZNIA Opracowanie: Krystian Kasprzyk, ucz. kl. II c Gimnazjum nr 7 im. K. I. Gałczyńskiego PROJEKT SZKOŁA – PRACA – PRZYSZŁOŚĆ II edycja.
Tanie pożyczki na założenie lub rozwój firmy r Nowy Dwór Mazowiecki.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
HOTEL HILBERTA O NIESKOŃCZONOŚCI Do paradoksów dotyczących nieskończoności należy seria dziwnych zdarzeń w hotelu Hilberta. Na początku XX wieku Dawid.
„JAK JEDNA OSOBA, MOŻE WPŁYNĄĆ NA LOSY CAŁEGO SPOŁECZEŃSTWA?” Mieszko I.
BURZA MÓZGÓW  Pierwszym etapem w pracy nad filmem były długie godziny rozmyślań nad doświadczeniem, które by nas naprawdę zaciekawiło i spełniało wymogi.
Informacja na temat projektu informatycznego „Centralizacja przetwarzania danych” V Krajowa Konferencja System Informacji Przestrzennej w Lasach Państwowych.
POP i SIR POK1 i POK2.
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
VIII Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdańsku.
Wyjazd do niemiec, 2016r..
Poznań – Warszawa: sprawna komunikacja podczas modernizacji
Schematy blokowe.
Bezpieczeństwo ruchu drogowego w Polsce
Los biednych, bezbronnych dzieci.
Duchowa adopcja Dzieci dzieciom.
Duchowa adopcja Dzieci dzieciom
Zapis prezentacji:

Pierwsze samoloty pasażerskie w Polsce W nawiązaniu do poprzedniego wystąpienia chciałbym Państwu zaprezentować fotografie z lat dwudziestych i trzydziestych XX wieku przedstawiające pierwsze samoloty jakie dały początek przewozom pasażerskim w Polsce. Prezentację otwiera efektowne, współczesne zdjęcie latającego do dzisiaj i nadal przewożącego pasażerów Junkersa Ju 52/ 3m (fotografię udostępniła Fundacja Polskie Orły). Polskie Linie Lotnicze LOT posiadały w swojej flocie jeden egz. samolotu tego typu.

Widoczny na fotografii Junkers jest atrakcją pokazów lotniczych w Europie. Mogliśmy go podziwiać na jednym z pikników lotniczych w Góraszce. Być może pojawi się na Lubelszczyźnie i będziemy mogli zobaczyć go na żywo… Wróćmy jednak do historii polskiej żeglugi powietrznej i zobaczmy jakie samoloty były w niej wykorzystywane.

Handley Page 0/400 to klasyczny bombowiec brytyjski z czasów I wojny światowej przystosowany do przewozu pasażerów. Rozpiętość samolotu (ponad 30 m) robi wrażenie do dziś. Dla porównania rozpiętość ATRa 72 wynosi ok. 28 m. Dwa silniki Rols Royce pozwalały rozpędzić ten samolot do prędkości 157 km/h. W powietrzu mógł przebywać aż 8 godzin.

Polska miała zakupić 6 takich maszyn, które zaoferowano w obu wersjach – pasażerskiej i bombowej. Wojna polsko-rosyjska a także bardzo mały rynek przewozów pasażerskich w Polsce w nie dał szansy inicjatorom utworzenia pierwszej polskiej linii lotniczej i zakupiono tylko jeden egz. tego dwupłatowego kolosa. Narodowe Towarzystwo Żeglugi Powietrznej w Polsce, które miało ww. samolotami (każdy z nich wyposażony w dziesięć foteli dla pasażerów) obsługiwać połączenie Gdańsk-Warszawa-Kraków nie powstało. Maszyna stała przez lata w specjalnie wykonanym dla niej hangarze na Mokotowie. Sporadycznie była atrakcją pokazów lotniczych. Wykorzystywano ją także do lotów propagandowych. Na początku lat dwudziestych zbyt mały rynek komunikacji lotniczej w Polsce dawał szansę mniejszym konstrukcjom, przeznaczonym do przewozu dwóch, maksymalnie czterech pasażerów.

W 1920 roku francusko-rumuńskie przedsiębiorstwo lotnicze CFRNA otworzyło w Polsce regularne połączenie pomiędzy Warszawą a czeską Pragą. To połączenie pozwalało skomunikować Warszawę z Paryżem oraz wieloma europejskimi miastami drogą lotniczą. Szczegółowe informacje o CFRNA przekazał mój Przedmówca, dodam jedynie, że połączenie funkcjonowało bez zakłóceń aż do 1938 r. czyli do zaboru ziem sudeckich Czechosłowacji przez III Rzeszę. Wykorzystywano samoloty POTEZ IX i Berline SPAD 46. Pilotami samolotów kursujących na tej trasie byli Polacy, obsługa techniczna także była polska.

Połączenie Warszawa – Praga oraz rozwój siatki połączeń na świecie dał impuls do powstania pierwszych prywatnych przedsiębiorstw lotniczych w Polsce specjalizujących się w przewozach pasażerskich. W 1925 roku poznańska firma AERO Komunikacja Powietrzna SA, zakupiła 5 Farmanów F-70. Samoloty obsługiwały kierunek Poznań Warszawa. Farmany były łatwe w pilotażu ale miały zawodne silniki. Większość - samolotów stała w hangarach z powodu przeróżnych usterek. Na pięć samolotów sprawne były na ogół tylko dwa. Na tym typie samolotów doszło do ponad dwustu lądowań przymusowych! Farmany F-70 nie sprawdziły się w lotnictwie pasażerskim. Najlepsze w tym czasie okazały się niemieckie Junkersy F-13, które stanowiły w końcu lat 20-tych 40% wszystkich używanych na świecie samolotów pasażerskich!

Zaprezentowane na poprzednich fotografiach samoloty były konstrukcji mieszanej. Te rozwiązania z pionierskich lat lotnictwa musiały ustąpić nowoczesnym konstrukcjom metalowym, które już pod koniec pierwszej wojny światowej z powodzeniem zastosował Hugo Junkers. Junkersy F-13 to takie ATRy tamtych czasów, wszechobecne we wszystkich niemal liczących się liniach lotniczych na świecie. Nic więc dziwnego, że pojawiły się również w prywatnych przedsiębiorstwach lotniczych Rzeczypospolitej. Mimo kilku wypadków tych maszyn w Polsce żaden pasażer nie zginął.

Samoloty używały firmy AERO-TARG, AEROLOYD a po reorganizacji tej firmy AEROLOT. Samoloty następnie trafiły do Linii Lotniczych LOT. Wielokrotnie je modernizowano, wyposażając w różne jednostki napędowe, modyfikując podwozie itp. W kraju eksploatowano ponad dwadzieścia tych maszyn, Dziewięć z nich sprzedano Niemcom aby za te pieniądze kupić trzymotorowego Junkersa Ju 52 /m3. Ciekawostką jest to, że jeden z poważnie uszkodzonych Junkersów F-13 został przerobiony na… samochód i jeździł po Lotnisku Mokotowskim. Rynek lotniczy w Polsce rósł i przyszła pora na większe samoloty. Sprowadzono do Polski bardzo wówczas modne Fokkery F VII. Komfortowe, bezpieczne i stosunkowo tanie. Szybko stały się synonimem bezpieczeństwa i luksusu.

Wiklinowe, wygodne fotele obito skórą. Szeroki kadłub pozwalał na wygodne przechodzenie pomiędzy nimi. W samolocie znajdowało się pomieszczenie sanitarne odizolowane od przedziału pasażerskiego, zastosowano nadmuch zimnego i ciepłego powietrza przy każdym z foteli a także oświetlenie elektryczne. Fokkery miały bardzo bogato wyposażoną kabinę pilota w najnowocześniejsze przyrządy nawigacyjne, posiadały także radiostację. Anthony Fokker znany producent samolotów myśliwskich w czasach I wojny światowej był znakomitym marketingowcem i potrafił wylansować swoje produkty nie tylko w czasie wojny ale także po jej zakończeniu, kiedy skończyły się zamówienia wojskowe i magazyny fabryk samolotów były wypełnione po brzegi a zakładom groziło bankructwo. Bardzo szybko wyczuł koniunkturę na samoloty pasażerskie – lotnictwo w latach tak gwałtownie się rozwinęło, że powstanie lotniczych szlaków komunikacyjnych na całym świecie było tylko kwestią czasu.

Kiedy w USA ogłoszono konkurs na najbezpieczniejszy samolot dla linii lotniczych Anthony Fokker wpadł na genialny pomysł aby swoim Fokkerom F VII wyposażonym w jeden silnik rzędowy dodać dwa silniki pod skrzydła. Powstała rewelacyjna i rewolucyjna konstrukcja o trzech motorach Fokker F VII/3m, która w krótkim czasie zdobyła rynek na całym świecie. Samoloty trzymotorowe zdeklasowały samoloty jedno i dwusilnikowe – wkrótce rozwiązanie Fokkera skopiowali Amerykanie w słynnym Fordzie Trimotorze, Niemcy, w Junkersie Ju 52/m3 i Włosi – ci ostatni stworzyli wiele typów trzysilnikowych samolotów pasażerskich i bombowych. Nowoczesnym Fokkerem F-VII/3m zainteresowały się fabryki we Francji, Szwecji, USA, Anglii, Czechosłowacji i Japonii.

Pierwszym krajem, który zakupił licencję na budowę Fokkera F VII/ 3m była Polska. W końcu lat trzydziestych zaczęto poważnie rozważać powołanie krajowego przewoźnika i likwidację słabych ekonomicznie prywatnych przedsiębiorstw, których samoloty ulegające awariom i wypadkom nie służyły rozwojowi rynku pasażerskiego w Polsce. 1 stycznia 1929 roku powstało krajowo-samorządowe przedsiębiorstwo Linie Lotnicze LOT. Kapitał zakładowy przedsiębiorstwa wynosił zł zł wpłacił Skarb Państwa a pozostałą kwotę samorządy śląskie. Na początku nowy przewoźnik rozważał zakup dwudziestu czterech niemieckich Junkersów ale ich cena wraz z opłatami licencyjnymi była bardzo wysoka. Taka kooperacja groziła nadmiernym uzależnieniem się rodzimego przemysłu oraz LOTu od wpływów niemieckich. Dlatego podjęto decyzję o zakupie licencji bardzo ekonomicznego Fokkera od holenderskiego producenta a produkcję samolotów pasażerskich powierzono lubelskiej wytwórni Plage & Laśkiewicz. Wyobraźmy sobie, że dzisiaj w Lublinie produkowane są samoloty pasażerskie. Pod koniec lat trzydziestych XX wieku dla rodzimego – w dodatku prywatnego, istniejącego od niespełna 10 lat przedsiębiorstwa lotniczego było to ogromne wyzwanie. Wyzwanie nie tylko zostało podjęte ale też z powodzeniem przeprowadzone i zakończone z naddatkiem, gdyż lubelskie Fokkery trafiły nie tylko do PLL LOT ale także do eskadr bombowych lotnictwa polskiego.

Rozwój lotnictwa w latach trzydziestych XX wieku ulega przyspieszeniu. Polskie Linie Lotnicze LOT rozpoczynają wymianę floty i rozwijają siatkę połączeń. Fokkery z Lublina będące do tej pory podstawowymi samolotami LOTu muszą ustąpić nowocześniejszym konstrukcjom zagranicznym.