1 Ewa Półtorak Zakład Kształcenia na Odległość Instytut Języków Romańskich i Translatoryki Uniwersytetu Śląskiego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

Informacja multimedialna w bibliotece
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Technologia Edukacyjna - po co i jak ?
Technologia informacyjna według MENiS
Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
E-nauczanie, czyli platforma edukacyjna.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
(na podstawie badań ankietowych)
Wykorzystanie Platformy Moodle w dydaktyce języków obcych
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Górze
Szkolenia przygotowujące nauczycieli gimnazjów
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Internetowy System Edukacyjny wspomagający naukę programowania w języku Borlad C++ Builder 3.0 Autor : Michał Gwiazda Promotor : prof. zw. dr hab inż.
TRANSFORMACJA ZAWODOWA NAUCZYCIELA BIBLIOTEKARZA
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
Biblioteka Pedagogiczna w Kazimierzy Wielkiej
E-learning jako element warsztatu informacyjnego współczesnej biblioteki Joanna Rudna Biblioteka WydziałuTechniki Morskiej ZUT.
Z doświadczeń Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
MEDIA CYFROWE W EDUKACJI
Projekt LOG-IN Wspólne działania szkoleniowe z zakresu zastosowania nowych mediów i technologii w nauczaniu języków obcych ukierunkowane na tworzenie innowacyjnych.
Szkoła Podstawowa nr 28 z oddziałami integracyjnymi w Lublinie Rok szkolny 2012/2013 Nasza szkoła rozpoczęła udział w programie Szkoła z klasą 2.0. Jednym.
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
Technologia informacyjna
Co to jest TIK?.
Istota i zastosowanie platformy e-learningowej Moodle
Wykorzystanie TI w wyrównywaniu szans edukacyjnych
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
Założenia PROJEKTU
Fundacja Regionalnej Agencji Promocji Zatrudnienia Przedsiębiorstwo Telekomunikacyjne Optoland S.A Biuro Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego w.
Metodyka nauczania informatyki
Blended learning w naszej szkole WsteczWstecz NaprzódNaprzód Strona domowa WyjścieWyjście Przegląd projektu ITN – Społeczność Innowacyjnych Nauczycieli.
E-Akademia Przyszłości to projekt realizowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. Jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Przedmiot: Technologia informacyjna Autor: Olga Łodyga
Witamy w bibliotece Zespołu Szkół Nr 35 w Warszawie Zapraszamy do obejrzenia prezentacji naszej oferty.
Ucz z zapałem dzieci swoje,.... bo, Ja chętnie Cię wyręczę ;)
Komputer w pracy ucznia na lekcjach sztuki..
LICEUM PROFILOWANE O PROFILU ZARZĄDZANIE INFORMACJĄ
Nauczanie Wspomagane Komputerem
I NTERNETOWE C ENTRUM I NFORMACJI M ULTIMEDIALNEJ Szkoły Podstawowej nr 20 im. S. Batorego w Poznaniu.
Przygotowanie uczniów do egzaminów zewnętrznych Przygotowanie do lekcji Zadawanie prac domowych wymagających użycia Internetu Prowadzenie lekcji.
PRZYSPOSOBIENIE BIBLIOTECZNE ON-LINE Z doświadczeń e-learningu na Uniwersytecie Warszawskim Maria Wilkin, Marcin Skład Centrum Otwartej i Multimedialnej.
Wyszukiwanie informacji w internecie
Era-Entera – e-learning dla młodzieży Projekt realizowany w ramach Działania 3.5 Projekty innowacyjne.
Wydział Rolnictwa i Biologii Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki Centrum Informatyczne Centrum Edukacji Multimedialnej Szkoły Głównej Gospodarstwa.
PROJEKT EDUKACYJNY – blog Pomoce z języka angielskiego Opracowanie: Agnieszka Osińska.
Technologia kształcenia zawodowego
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Ergonomia procesów informacyjnych
Zamiast podręcznika – Internet? IV Forum Frankofońskie 8 października 2010 Dr Małgorzata Twardoń Uniwersytet Śląski – Instytut Języków Romańskich i Translatoryki.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
„ Platforma edukacji zdalnej ”. Czym jest edukacja zdalna? "Nauczanie na odległość jest to metoda prowadzenia procesu dydaktycznego w warunkach, gdy nauczyciele.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Anna DRZEWIŃSKA „Nauczyciele i uczniowie jako uczestnicy procesu uczenia się wykorzystywania.
E-Learning. Co to jest e-learning? E-learning jest to metoda nauczania na odległość z wykorzystaniem technologii komputerowych i Internetu. Pozwala na.
1 Nawigacja w Internecie Ewa Półtorak Zakład Kształcenia na Odległość Instytut Języków Romańskich i Translatoryki Uniwersytetu Śląskiego.
Źródła informacji. Społeczeństwo informacyjne społeczeństwo charakteryzujące się przygotowaniem i zdolnością do użytkowania systemów informatycznych,
Technologie informacyjno-komunikacyjne – wszelkie działania związane z  produkcją i wykorzystaniem urządzeń telekomunikacyjnych i informatycznych oraz.
Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli INFORMATYKA DLA WSZYSTKICH Konferencja OTWARCIA ROKU SZKOLEGO 2015/2016 dla NAUCZYCYCIELI INFORMATYKI Wrocław.
Serwisy Web 2.0 do tworzenia i udostępniania materiałów edukacyjnych (5 godz. szkolenie stacjonarne: 05.11) lub 15 godz. szkolenie.
na rzecz cyfryzacji szkół
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2017/2018.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2016/2017.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
Jaką spełnia funkcję Internet we współczesnym świecie?
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Technologia informacyjna wspomagająca edukację
Wykorzystanie technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych w różnych obszarach kształcenia.
Zapis prezentacji:

1 Ewa Półtorak Zakład Kształcenia na Odległość Instytut Języków Romańskich i Translatoryki Uniwersytetu Śląskiego

2 Zarys głównych zagadnień: I Technologie informacyjne i komunikacyjne jako składnik warsztatu nauczyciela. I Technologie informacyjne i komunikacyjne jako składnik warsztatu nauczyciela. II Multimedia w nauczaniu języków obcych. II Multimedia w nauczaniu języków obcych. III Rola i wykorzystanie nowych technologii w nauczaniu języków obcych. III Rola i wykorzystanie nowych technologii w nauczaniu języków obcych. IV Bibliografia przedmiotu. IV Bibliografia przedmiotu.

3 I Technologie informacyjne i komunikacyjne jako składnik warsztatu nauczyciela: 1. Technologie informacyjne i komunikacyjne w dydaktyce języków obcych: a) „tradycyjne” narzędzia pracy nauczyciela:  pomoce tekstowe;  pomoce audialne;  pomoce wizualne;  pomoce audiowizualne; b) „nowe” technologie informacyjne i komunikacyjne:  pomoce multimedialne.

4 II Multimedia w nauczaniu języków obcych: 1.Definicja pomocy multimedialnych. 2.Charakterystyka pomocy multimedialnych. 3.Ogólna klasyfikacja pomocy multimedialnych.

5 1. Definicja pomocy multimedialnych: Multimedia Multimedia to „połączenie różnych sposobów przekazywania informacji (tekstu, dźwięku, grafiki, obrazów ruchomych i nieruchomych) za pośrednictwem komputera lub skomputeryzowanego sprzętu audiowizualnego [...]”. (Encyklopedia Multimedialna PWN)

6 2. Główne atuty pomocy multimedialnych : → nielinearność prezentowanych informacji ; → multimodalność; → multireferencyjność; → interaktywność (Hirschsprung, 2005).

7 3. Ogólna klasyfikacja pomocy multimedialnych: a)Rodzaj: programy komputerowe wspomagające naukę języka; programy narzędziowe; zasoby Internetu. zasoby Internetu. b)Charakter dokumentu: autentyczne; pedagogiczne.

8 Klasyfikacja zasobów internetowych: źródła ogólnoinformacyjne lub specjalistyczne; źródła edukacyjne przeznaczone do nauki różnych dyscyplin naukowych w danym języku obcym; źródła pedagogiczne przeznaczone do nauczania/uczenia się danego języka obcego; portale i wyszukiwarki pozwalające na selekcję informacji według wybranych przez użytkownika kryteriów (Mangenot).

9 III Rola i wykorzystanie nowych technologii w nauczaniu języków obcych: 1.Możliwości zastosowania nowych technologii informacyjnych i komunikacyjnych w procesie nauczania/uczenia się języków obcych. 2. Korzyści płynące z wykorzystania nowych technologii informacyjnych i komunikacyjnych w procesie nauczania/uczenia się języków obcych. 3. Formy wykorzystania nowych technologii w procesie nauczania języków obcych.

10 1. Możliwości zastosowania nowych technologii informacyjnych i komunikacyjnych w procesie nauczania/uczenia się języków obcych:  z punktu widzenia nauczyciela;  z punktu widzenia ucznia. 2. Korzyści płynące z wykorzystania nowych technologii informacyjnych i komunikacyjnych w procesie nauczania/uczenia się języków obcych:  dla nauczyciela; dla nauczycieladla nauczyciela  dla ucznia. dla ucznia.dla ucznia.

11 Korzyści dla nauczyciela:  możliwość wieloźródłowego wyszukiwania i konsultowania informacji;  przetwarzanie wyszukanych informacji;  adaptacja i wykorzystanie zasobów internetowych do celów naukowych;  realizacja własnych dokumentów i pomocy z wykorzystaniem nowych technologii;  uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego: metod, form oraz technik pracy;  możliwość korzystania z różnorodnych materiałów i dokumentów autentycznych, itp.

12 Korzyści dla ucznia: ► nadanie sytuacjom uczenia się „stopnia autentyczności, który był niewyobrażalny przed rozwojem nowych technologii” (Tardif, 2002 : 19). ► wzmocnienie motywacji ucznia; ► indywidualny rytm uczenia się; ► mobilizacja ucznia do większej aktywności i zaangażowania w proces wyszukiwania informacji i tym samym uczenia się; ► umożliwienie uczniowi dostępu do różnorodnych zasobów i ułatwienie tym samym procesu wyszukiwania potrzebnej informacji;

13 ► rozwój własnych strategii uczenia się; ► ludyczny i interaktywny charakter nauki; ► dynamizacja procesu uczenia się; ► indywidualizacja i autonomizacja procesu uczenia się; ► uczenie się transdyscyplinarne; ► kształtowanie poszczególnych strategii językowych; ► kształtowanie kompetencji ogólnych i komunikacyjnych kompetencji językowych.

14 „Aby zainicjować proces uczenia nie wystarczy stworzyć możliwości przemierzania hiperprzestrzeni, nawigowania po produktach multimedialnych, prowadzenia rozmów z inteligentnym programem. Trzeba jeszcze, aby wszystkie te działania były prowadzone przez ucznia poszukującego informacji umożliwiającej osiągnięcie konkretnego celu nauki.” (Belisle, 1998)

15 3. Formy wykorzystania nowych technologii w procesie nauczania języków obcych: Wykorzystanie nowych technologii do przygotowania zajęć; Nauczanie wspomagane komputerowo (blended learning); Nauczanie na odległość (e-learning):  platformy nauczania na odległość.

16 Bibliografia przedmiotu

17 Altman R., Altman R., 2004: Po prostu Power Point 2003 PL. Gliwice, Wydawnictwo Helion. Bojar B., 2002: Słownik encyklopedyczny informacji, języków i systemów informacyjno-wyszukiwawczych. Warszawa, Wydawnictwo SBP. Danowski B., 2003: ABC tworzenia stron www. Gliwice, Wydawnictwo Helion. Gajek E., 2002: Komputery w nauczaniu jezyków obcych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. Hirschsprung N., 2005 : Apprendre et enseigner avec le multimédia. Paris, Hachette Livre. Jaskuła B., 1995: Psychologiczno-pedagogiczne aspekty komputeryzacji procesu nauczania-uczenia się. Rzeszów, Wydawnictwo oświatowe FOSZE. Juszczyk S., 2002: Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł i precesów. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek. Juszczyk S., 1999: Podstawy informatyki dla pedagogów. IMPULS, Kraków. Musciano C, Kennedy, B. HTML i XHTML. Przewodnik encyklopedyczny. Gliwice, wydawnictwo Helion, 2001

18 Perriault J., 2002: L’accès au savoir en ligne. Paris, Odile Jacob. Pothier M., 2003: Multimédias, dispositifs d’apprentissage et acquisition des langues. Paris, Ophrys. Sokół M., 2002: ABC języka HTML. Gliwice, Wydawnictwo Helion. Twardoń M., 2005 : „Zamiast podręcznika – Internet.” W: Karpińska-Szaj K. (pod red.) Nauka jezyków obcych w dobie integracji europejskiej. Łask, Oficyna Wydawnicza LEKSEM. Vanel T. et alii, 2001: Guide du cybercours, vol.1-2. Paris, Didier. Zeldman J., 2004: Projektowanie stron www. Standardy sieciowe. Gliwice, Wydawnictwo Helion.