Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warszawa, dnia 5 listopada 2004 r.
Advertisements

Najważniejsze problemy przy implementacji znowelizowanego pakietu dyrektyw łączności elektronicznej kwiecień 2010 r.
Problematyka odmowy przyłączania do sieci elektroenergetycznej Poznań, dnia 20 listopada 2012 r.
Zmiany w procesie podejmowania decyzji refundacyjnych – dostosowanie do dyrektywy przejrzystości Warszawa 19 marca 2008 r.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
UGODA ADMINISTRACYJNA
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
w procedurze zawierania Umowy Offsetowej
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
Karol Jakubowicz Polityka w dziedzinie mediów elektronicznych w UE i Polsce: propozycje „Białej Księgi”
Ochrona danych osobowych
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
II Krakowska Konferencja Młodych Uczonych
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
Harmonizacja rozporządzeń wykonawczych do ustawy o IIP z perspektywy opracowywanych schematów aplikacyjnych UML Dr inż. Zenon Parzyński Warszawa
System, który łączy Zmiany w Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Sieci Przesyłowej -system tranzytowy Warszawa, 24 września 2013.
Nast ę pcze karanie administracyjne (na przykładzie projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów) Projekt jest współfinansowany ze.
Postępowanie administracyjne w zarządzaniu oświatą
Koniec dostępu szerokopasmowego [?] Dr inż. Wacław Iszkowski Prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji © 2009, Wacław Iszkowski, PIIT.
Istota i zadania rachunkowości zarządczej
obowiązki przedsiębiorców telekomunikacyjnych
Właściwość sądów administracyjnych
Instrukcja Ruchu i Eksploatacji Sieci Przesyłowej PSE-Operator S.A.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Ul. Basztowa 22, Kraków tel , fax NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA [ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej.
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Ochrona konsumenta usług bankowych
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
Zakres obowiązywania kpa
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
USTAWA z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Zapewnienie współkorzystania oraz dostępu telekomunikacyjnego do Regionalnych Sieci Szerokopasmowych Urząd Komunikacji Elektronicznej Departament Hurtowego.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Dr hab. Ewa Hellich, prof. SGH Instytut Rachunkowości
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Ochrona konsumenta usług telekomunikacyjnych i świadczonych drogą elektroniczną Barbara Trybulińska.
Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego
Konkurencja a polityka konkurencji
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy
Konstytucyjny system źródeł prawa
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy jako środek zaskarżenia na drodze instancyjnej w postępowaniu administracyjnym Materiały dydaktyczne dla studentów.
Charakter prawny współdziałania Komisji Europejskiej z Prezesem UKE w regulacjach rynku wewnętrznego Mateusz Chołodecki.
Trybunał Konstytucyjny
Rządowa administracja zespolona w administracji
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Publiczne prawo konkurencji
Sądy Administracyjne w Polsce
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Umowy przenoszące prawa
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
UKE Praktyczne aspekty dostępu hurtowego do sieci POPC Warszawa, 20 czerwca 2018 r.
Zapis prezentacji:

Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE

Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie bariery wejścia (ekonomia skali, ekonomia zakresu) Efekt sieciowy Koszty utopione

Ekonomia skali (korzyści skali) Wzrost produkcji Wzrost kosztów

Ekonomia zakresu (korzyści zakresu) Infrastruktura telekomunikacyjna Oferowane produkty/usługi

Efekt sieciowy Rozmiar sieci Liczba użytkowników

Koszty utopione Budowa sieci/infrastruktury

Konkurencja (art. 1 ust. 3 pr. tel.) Regulacja

Regulacja Ingerencja w relacje pomiędzy uczestnikami rynku Ograniczenie swobody podejmowania decyzji gospodarczych Określone cele i zadania regulacyjne

Reguły konkurencji – pełna konkurencja Regulacja – brak skutecznej konkurencji

Regulacja prokonkurencyjna Stopień interwencji zależy od konkurencyjności rynku Ocena konkurencyjności Interwencja regulacyjna

Regulacja ex ante Przyszłe warunki prowadzenia działalności Obejmuje zdarzenia, które jeszcze nie nastąpiły

Cele i zadania regulacyjne

Cele regulacyjne Niedookreślone Brak hierarchii

Cele regulacyjne Cele ustawy – art. 1 ust. 2 pr. tel. Cele polityki – art. 189 ust. 2 pr. tel.

Regulacja prokonkurencyjna Ocena konkurencyjności Nakładanie obowiązków regulacyjnych

Postępowanie regulacyjne Analiza rynku – art. 21 pr. tel. Określenie rynku właściwego Ocena stopnia konkurencji Decyzja dotycząca obowiązków regulacyjnych

Obowiązki regulacyjne Katalog – art. 22 ust. 2 pr. tel. Zasady nakładania – art. 24 pkt 2 lit.a pr. tel.

Katalog obowiązków regulacyjnych Obowiązek uwzględniania uzasadnionych wniosków o zapewnienie dostępu telekomunikacyjnego – art. 34 pr. tel. Obowiązek równego traktowania – art. 36 pr. tel. Obowiązek ogłaszania lub udostępniania informacji w sprawach zapewniania dostępu telekomunikacyjnego – art. 37 pr. tel. Obowiązek prowadzenia rachunkowości regulacyjnej – art. 38 pr. tel. Obowiązki kosztowe – art. 39, 40 pr. tel. Obowiązek przygotowania i przedstawienia oferty ramowej – art. 42 pr. tel. Inne obowiązki sformułowane przez Prezesa UKE – art. 44 pr. tel. Obowiązek rozdziału funkcjonalnego – art. 44b pr. tel. Obowiązki służące zapewnieniu możliwości komunikowania się użytkowników końcowych różnych przedsiębiorców – art. 45 pr. tel. Obowiązki nakładane na rynku detalicznym – art. 46 pr. tel. Obowiązki w zakresie wyboru dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych – art. 72 ust. 3 pr. tel.

Definicje terminów ustawowych art. 2 pr. tel.

Telekomunikacja (pkt 42) Usługa telekomunikacyjna (pkt 48) Publicznie dostępna usługa telekomunikacyjna (pkt 31)

Publiczna sieć telekomunikacyjna (pkt 29)

Użytkownik (pkt 49) Użytkownik końcowy (pkt 50) Abonent (pkt 1) Konsument (pkt 18)

Przedsiębiorca telekomunikacyjny (pkt 27)

Dostarczanie sieci telekomunikacyjnej (pkt 4)

Dostęp telekomunikacyjny (pkt 6) Połączenie sieci (pkt 25) Infrastruktura telekomunikacyjna (pkt 8) Interoperacyjność usług (pkt 13) Kolokacja (pkt 15)

Obowiązek zawarcia umowy o dostępie telekomunikacyjnym Obowiązek prowadzenia negocjacji o zawarcie umowy o dostępie telekomunikacyjnym w zakresie połączenia sieci - ustawa Obowiązek prowadzenia negocjacji o zawarcie umowy o dostępie telekomunikacyjnym w zakresie dostępu telekomunikacyjnego, którego obowiązek zapewnienia wynika z nałożonych obowiązków regulacyjnych – ustawa + decyzja administracyjna (art. 26a)

Zawieranie umowy o połączeniu sieci Negocjacje Oferta i jej przyjęcie

Zawieranie umowy Obowiązki informacyjne -Ogólny obowiązek wynikający z nakazu kontraktowania -Obowiązki nakładane w decyzji regulacyjnej

Wniosek o zawarcie umowy o połączeniu sieci telekomunikacyjnych Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie zapewnienia szczegółowych wymagań dla zapewnienia dostępu telekomunikacyjnego Forma pisemna Propozycje określające w szczególności: -dane techniczne i lokalizacja punktów styku sieci -sposób połączenia sieci -rodzaje usług świadczonych w ramach wzajemnego korzystania z sieci -przewidywane natężenie i strukturę ruchu międzysieciowego -termin połączenia sieci -niektóre z obligatoryjnych postanowień umowy wymienione w art. 31 ust. 2 pkt 3-7 pr. tel.

Oferta ramowa Art.. 42 pr. tel. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie zakresu oferty ramowej o dostępie telekomunikacyjnym

Oferta ramowa - struktura Część ogólna (warunki i zasady wspólne dla całej oferty, definicje, ogólne zasady współpracy, postanowienia dotyczące zawarcia i wykonania umowy, zasady rozstrzygania sporów Część szczegółowa

Oferta ramowa - treść Zasady zawierania umowy o dostępie telekomunikacyjnym Oferowane usługi w ramach połączonych publicznych sieci telekomunikacyjnych Czas trwania umowy o dostępie telekomunikacyjnym Prognozowanie wielkości ruchu wymienianego przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych w połączonych sieciach Zasady rozliczeń z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania świadczonych wzajemnie usług telekomunikacyjnych Tryb reklamacji i zasady odpowiedzialności za niewywiązywanie się z warunków współpracy określonych w umowie Warunki płatności Identyfikacja oraz fizyczna i logiczna lokalizacja punktów styku sieci Techniczne opcje dotyczące połączenia sieci telekomunikacyjnych w budynkach Sposób i warunki realizacji uprawnień abonentów realizowanych w łączonych sieciach Ogólne warunki i procedury Wzory wniosków i umów

Oferta ramowa - przykład Tekst ujednolicony oferty ramowej. Dostępny na: oferty-ramowej-sor oferty-ramowej-sor-16653

Negocjacje Rozpoczęcie – dotarcie wniosku do adresata Cel- zawarcie umowy Ustosunkowanie się do propozycji Koniec – zawarcie umowy (uzgodnienie wszystkich kwestii, podpisanie)

Konsekwencje niewykonania obowiązku zawarcia umowy o połączeniu sieci telekomunikacyjnych

Sądowa kontrola orzeczeń Prezesa UKE

Modele sądowej kontroli orzeczeń Prezesa UKE Sądownictwo administracyjne Sądownictwo powszechne

Sądownictwo administracyjne Kontrola działalności administracji publicznej Brak merytorycznej kontroli Brak rozstrzygnięcia co do istoty

Sądownictwo powszechne Organ odwoławczy Kontrola merytoryczna Orzeczenie co do istoty

Decyzja o dostępie telekomunikacyjnym Prezes UKE – SOKiK Postępowanie hybrydowe Art. 206 ust. 2 pr. tel.

Postępowanie przed SOKiK Toczy się według przepisów k.p.c. Podmioty uprawnione do zaskarżenia decyzji Prezesa UKE Wymagania formalne odwołania od decyzji Prezesa UKE Kontrola odwołania przez Prezesa UKE Zakres rozpoznania sprawy przez SOKiK Rodzaje rozstrzygnięć SOKiK