2 * dane z Głównego Urzędu Statystycznego - stan na 31.XII.2009 Drogi krajowe o długości:Drogi wojewódzkie o długości: Drogi powiatowe o twardej nawierzchni długości: Drogi gminne o twardej nawierzchni długości: Łącznie: Podstawowe znaczenie dla województwa mają drogi krajowe i wojewódzkie, które zapewniają połączenia z sąsiednimi województwami, głównymi miastami i ośrodkami gospodarczymi i turystycznymi, a niektóre z nich takie jak droga Nr 4 Zgorzelec – Korczowa i droga Nr 9 Radom – Barwinek, pełnią rolę dróg międzynarodowych. Drogi powiatowe oraz gminne pełnią funkcję połączeń o znaczeniu lokalnym dla potrzeb gospodarczych i społecznych powiatów, a także gmin. Sieć dróg publicznych na obszarze województwa podkarpackiego wg kategorii określonych w Ustawie o drogach publicznych jest następująca: 771,1 km.1 673,1 km.6 803,0 km.9 000,8 km km.*
Od początku lat dziewięćdziesiątych liczba pojazdów zarejestrowanych w woj. podkarpackim w latach
styczeń/wrzesień 2010 styczeń/wrzesień 2011 wzrost / spadek WYPADKI ZABICI RANNI KOLIZJE
Liczba OfiarLiczba ZabitychLiczba Rannych Motorowerzyści Piesi Rowerzyści Użytkownicy autobusów Użytkownicy ciągników Użytkownicy innych pojazdów 413 Użytkownicy motocykli Użytkownicy pojazdów uprzywilejowanych 303 Użytkownicy samochodów ciężarowych Użytkownicy samochodów osobowych Razem
Liczba Ofiar Liczba Zabitych Liczba Rannych Razem Kobiety Mężczyźni
Liczba Ofiar Liczba Zabitych Liczba Rannych plus Razem
Autobus inny Autobus komunikacji publicznej Ciągnik rolniczy Inny pojazd Motocykl Motorower Nieustalony Pojazd uprzywilejowany6044 Pojazd wolnobieżny Rower Samochód ciężarowy do przewozu ładunków bez przyczepy Samochód ciężarowy do przewozu ładunków z przyczepą Samochód osobowy Piesi Razem Liczba WypadkówLiczba ZabitychLiczba RannychLiczba Kolizji
b/d Kobiety Mężczyźni Wypadki Zabici Ranni Kolizje Razem
b/d Kobiety Mężczyźni Wypadki Zabici Ranni Kolizje
Liczba Wypadków Liczba Zabitych Liczba Rannych Liczba Kolizji plus b/d Razem
Liczba Wypadków Liczba Zabitych Liczba Rannych Liczba Kolizji plus b/d20215 Razem
WRD KWP w Rzeszowie Gwałtowne hamowanie50732 Jazda bez wymaganego oświetlenia1019 Jazda po niewłaściwej stronie drogi Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu Nieprawidłowe: cofanie Nieprawidłowe: omijanie Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla pieszych Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla rowerów4041 Nieprawidłowe: skręcanie Nieprawidłowe: wymijanie Nieprawidłowe: wyprzedzanie Nieprawidłowe: zatrzymywanie, postój40532 Nieprawidłowe: Zawracanie Nieprawidłowe: zmienianie pasa ruchu Nieprzestrzeganie innych sygnałów20239 Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami Wjazd przy czerwonym świetle Zmęczenie, zaśnięcie Gwałtowne hamowanie50732 Liczba Wypadków Liczba Zabitych Liczba Rannych Liczba Kolizji
Liczba Wypadków Liczba Zabitych Liczba Rannych Liczba Kolizji Chodzenie nieprawidłową stroną drogi 6242 Nieostrożne wejście na jezdnię: przed jadącym pojazdem Nieostrożne wejście na jezdnię: zza pojazdu, przeszkody Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym 8262 Stanie na jezdni, leżenie Wejście na jezdnię przy czerwonym świetle 1013 Zatrzymanie, cofnięcie się 2111 Razem
Liczba Wypadków Liczba Zabitych Liczba Rannych Liczba Kolizji Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Razem
Liczba Wypadków Liczba Zabitych Liczba Rannych Liczba Kolizji Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Niedziela Razem
Liczba Wypadków Liczba Zabitych Liczba Rannych Liczba Kolizji
Kierujący Wypadki Zabici Ranni Kolizje Pieszy Razem
Liczba ujawnionych wykroczeń Liczba nałożonych mandatów karnychNa kwotę zł
- Koszt statystyczny utraty życia – ok. 2.6 mln zł - Koszt statystyczny ciężkiego obrażenia ok.650 tys. Zł - Roczny koszt wypadków śmiertelnych ok. 10 mld zł - Całkowity roczny koszt wypadków ok. 27 mld zł (2% PKB, 10% budżetu państwa)
Główne problemy brd w IV Programie UE Nadmierna prędkość Alkohol i narkotyki Pasy i wyposażenie brd dla dzieci Modernizacja infrastruktury drogowej Wyposażenie samochodów w ITS
HASŁO IV PROGRAMU BRD UE Hasło Europejskiego Programu BRD „Wspólna odpowiedzialność” jest dobrym określeniem metodyki realizacji „Wizji Zero”, jednakże dziś rozszerza się zakres tej odpowiedzialności z „tworzenia wizji” na „odpowiedzialność za jej realizację” (Prof. Tingvall, 2009).
Cele ilościowe IV Programu BRD UE na lata Mniej o 40 % śmiertelnych ofiar Mniej o 40 % śmiertelnych ofiar Mniej o 60% zabitych dzieci w wieku 0-14 Mniej o 60% zabitych dzieci w wieku 0-14