Planowanie strategiczne kampanii wyborczej Segmentacja Targeting Pozycjonowanie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Advertisements

Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski
Warsztat z pomysłem, cz. III
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
PSYCHOLOGIA REKLAMY wykład 7
Racjonalność wyborcy a paradoks partycypacji
Marketing lokalny Dr Joanna Jonczek.
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
MARKETING STRATEGICZNY
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
Katedra Marketingu Usług
SYSTEM INFORMACJI MARKETINGOWEJ
Zarządzanie projektami
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
„Template” Prezentacji Inwestorskiej
Agenda Charakter badania Style Życia Zastosowania Dostępne analizy
Rynek usług medycznych
opis projektu jednym zdaniem
Interactive Marketing Partner marketing
Jak zwiększyć sprzedaż w hipermarketach?
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Biznesplan.
Przedstawienie nowego produktu
Strategia partnerstwa. Strategia - to ogólny program działalności partnerstwa ukierunkowany na wykorzystanie potencjału i zasobów partnerów dla osiągnięcia.
Analiza i planowanie startegiczne 3
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
INFORMACJA MARKETINGOWA
Strategia przedsiębiorstwa
Wprowadzenie do roku czwartego Konkurencja, reklama krajowa, segmentacja.
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
Strategie komunikacji korporacyjnej
Etapy przygotowania biznesplanu Przedsiębiorczy uczeń
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
1.MISSION 2. MARKET 3. MONEY 5.MEDIA 4.MESSAGE
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Opracowanie: Piotr Dereszewski. „…uniwersalna funkcja kreowania i oferowania wartości (użyteczności) dla innych w celu osiągnięcia pożądanych przez organizację.
Agnieszka Kwiatkowska (UW) Zieloni reprezentacja nowych ruchów społecznych na polskiej scenie politycznej.
Opracowanie merytoryczne Joanna Lisowska
Modele zachowań wyborczych
WPROWADZENIE DO ZAJĘĆ SCHEMAT ĆWICZEŃ I METODYKA Marketing Usług Finansowych.
PROJEKT „DZIAŁAJMY RAZEM – AKTYWIZACJA SPOŁECZNA I EKONOMICZNA MŁODZIEŻY POLONIJNEJ W GAGAUZJI” Проект финансирован из средств Министерства Иностранных.
MARKETING MIĘDZYNARODOWY
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
Promocja 10/15 Marketing polityczny. Marketing polityczny - definicja Marketing polityczny zaliczyć należy do marketingu non-profit. Polega na wykorzystaniu.
Kampanie negatywne. Reklama negatywna Reklama negatywna jest próbą kreowania negatywnego wizerunku i wzmacniania negatywnych cech przeciwnika Wizerunek.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
A.M. Zarzycka. Wpływ ogólnych wyobrażeń i opinii o kraju na ocenę produktów lub/i marek pochodzących z danego kraju Stereotyp wizerunku danego kraju A.M.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Sondaże wyborcze Źródło informacji i wpływu. Sondaże jako badania opinii publicznej USA, Instytut Gallupa 1936 r. Polska l. 50, l. 80. CBOS, PBS, TNS.
Transport trolejbusowy w Gdyni w świetle wyników badań marketingowych projektu TROLLEY dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański.
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Segmentacja rynku.
Międzynarodowa segmentacja rynku i selekcja rynków zagranicznych A.M. Zarzycka.
Różne zastosowania metody SWOT opracowała Agnieszka OLSZOK I TIR.
Otoczenie przedsiębiorstwa w marketingu międzynarodowym
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
Marketing. Pojęcie i struktura usług.
SEGMENTACJA RYNKU.
Dominika Muś TiR, grupa 2b
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
Podstawy marketingu (ćwiczenie 1)
Badanie rynku mediów. Problem targetowania przekazów reklamowych
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Analiza SWOT Materiał opracowano w ramach projektu "Szkoła praktycznej ekonomii - młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo" realizowanego ze środków Unii Europejskiej.
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Zapis prezentacji:

Planowanie strategiczne kampanii wyborczej Segmentacja Targeting Pozycjonowanie

Segmentacja W ekonomi podział rynku na grupy nabywców – inne produkty, inny marketing mix - pomijanie – brak dopasowania W polityce – podział na grupy społeczne, ze względu na wspólne cechy, zmienne: – demograficzne, ekonomiczne, społeczne, polityczne, kulturowe; - segment – część elektoratu potrzebna, aby zwyciężyć w wyborach - segmentacja wg podziału na lewicę i prawicę Procedura segmentacji: - badanie rynku politycznego - analiza wyników - profilowanie segmentów – charakterystyki ze względu na określone kryteria; - eksperci od statystyki i programów komputerowych – profile segmentów

Kryteria segmentacji Geograficzne (specyfika regionu, gęstość zaludnienia, wieś, miasto); Demograficzne (wiek, płeć, wykształcenie, zawód); Psychograficzne (styl życia, klasa społ., osobowość, preferencje, poglądy partyjne, ideologia, religia); Behawioralne – lojalność partyjna, afiliacja partyjna - 60 proc. wyborców można zidentyfikować na podstawie tego kryterium); Profil segmentu – dokładny opis umożliwiający przygotowanie oferty.

Badania społeczne Badania terenowe ilościowe – ankiety - grupa reprezenatywna - dobór losowy - dobór kwotowy jakościowe - Focused group interview;

Targeting Wybór rynku docelowego – wybranie grup wyborców, którzy prawdopodobnie odpowiedzą pozytywnie na przekaz kampanii; - nasi wyborcy - ich wyborcy - wyborcy niezdecydowani – niezainteresowani, słabo poinformowani; - wyborcy „sąsiednich partii” Kryterium tego podziału jest przede wszystkim historia głosowania Następny etap w ramach targetingu – dokładne badania wybranych segmentów – kto lubi naszego kandydata, kto nigdy go nie polubi i jakie sprawy ich interesują, jak można ich przekonać.

Pozycjonowanie Cel - utrwalenie cech produktu w świadomości odbiorcy; zajęcie znaczącego miejsca w pamięci odbiorców docelowych; Narzędzie marketingowe w polityce – skuteczna prezentacja kandydata Takie skonstruowanie oferty, aby odpowiadała potrzebom i oczekiwaniom grup docelowych Dotyczy wizerunku, programu oraz pozostałych 4P; Oferta ma się wyróżniać na tle innych - wybrać cechę i na niej się skoncentrować.

Decydujący wpływ na pozycjonowanie mają: Wyniki badań rynku dotyczące kandydata i konkurencji – cechy idealnego i ocena naszego Filozofia kandydata – poglądy polityka a poglądy wyborców Partia i jej pozycja oraz program

Proces pozycjonowania – fazy Określenie profilu – zdefiniowanie cech i korzyści (analiza SWOT) Porównanie Określenie różnic Wybór cech charakterystycznych – przewaga i oddziaływanie na grupy docelowe Promocja – sposób dostosowany do potrzeb i zwyczajów segmentu

Analiza SWOT – narzędzie pozycjonowania Mocne strony – Strengths – cechy kandydata - uwypuklić Słabe strony – Weaknesses– cechy kandydata - ukryć Szanse – Opportunities- cechy otoczenia - wykorzystać Zagrożenia - Threats- cechy otoczenia – przeciwdziałać Analiza strategiczna

USP – unique selling proposition USP - Główna zasada, idea pozycjonowania Pozycjonowanie jednowymiarowe – najlepszy lider (np. A. Kwasniewski) - dwuwymiarowe – np. tradycja i walka z korupcją - trójwymiarowe – nowoczesność, rynek, kompetencja

P. Kotler – siedem rodzajów strategii komunikowania 1. atrybuty, cechy produktu (wykształcenie, kompetencje, skuteczność) – wizerunek 2. korzyści dla klientów – np. niskie podatki 3. sposób korzystania z produktu – łatwy w użyciu (sprawdzony polityk); 4. kategoria użytkowników – np. rolnicy, przedsiębiorcy; 5. konkurencja – zasada kontrastu – liberalni – solidarni; 6. kategoria produktu – np. wysoka jakość, wykształcenie kandydata, tradycje partii 7. cena – koszty, konsekwencje wyboru, np. tanie państwo

Błędy pozycjonowania Pozycjonowanie słabe – wyborcy za mało wiedzą o produkcie Nadmierne – przesadne wyobrażenia; Mylące – mylny, fałszywy obraz oferty Wątpliwe – przekaz rozmija się z tym, co wyborcy już wiedzą o kandydacie

Pozycjonowanie na rynku wyborczym Pozycjonowanie ideologiczne, programowe – lewica – prawica Strategia triangulacji opozycji – zacierania różnic programowych Elektorat socjalny Pozycjonowanie sytuacyjne problemowe – konflikty, emocje Pozycjonowanie outsiderów, innowacyjne

Wymiary orientacji politycznych Cztery wymiary podziałów partyjnych - LEWICA - PRAWICA - ekonomiczny - tożsamościowy

Podziały socjopolityczne w Polsce 1.Prawica ekonomiczna i tożsamościowa (liberalny kapitalizm i konserwatyzm tożsamościowy) 1.Prawica ekonomiczna i lewica tożsamościowa (liberalny kapitalizm oraz tolerancja, świeckość, neutralność ideologiczna) 1.Lewica ekonomiczna i tożsamościowa (państwo opiekuńcze oraz tolerancja, świeckość, neutralność ideologiczna) 1.Lewica ekonomiczna i prawica tożsamościowa (państwo opiekuńcze oraz konserwatyzm tożsamościowy)

Planowanie strategiczne kampanii wyborczej I.Segmentacja – badania rynku politycznego A.Nasi wyborcy B.Ich wyborcy C.Niezdecydowani, nonvotersi, wyborcy naszej partii II wyboru - Zidentyfikować A,B,C na podstawie pytania o historię głosowania oraz aktualny zamiar głosowania, preferencje partyjne

Planowanie strategiczne kampanii wyborczej II. Targeting – wybór grup/y docelowej/ych -Profile segmentów A i C na podstawie kryteriów: -geograficznych -demograficznych -ekonomicznych -społecznych -stylu życia, kulturowych -psychologicznych -ideologicznych Identyfikacja potrzeb segmentów Oferta dla każdego segmentu

Planowanie strategiczne kampanii wyborczej III. Pozycjonowanie Analiza SWOT 4 P – dla każdego z segmentów

Wyborcy niezdecydowani jako segment strategiczny Marketyzacja demokracji