„Polsko-norweska platforma współpracy na rzecz poszanowania energii i klimatu”. projekt parasolowy realizowany przez Związek Miast Polskich, Polską Sieć.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

Miejski Obszar Funkcjonalny
Związku Miast Polskich
innowacyjna wielkopolska
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Grupa Wymiany Doświadczeń : efektywność energetyczna miast moderator : Zbigniew Michniowski Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
III Forum Gospodarcze Województwa Kujawsko-Pomorskiego Toruń, 28 maja 2003r.
Ochrona środowiska, w tym środowiska ludzkiego poprzez m.in. redukcję zanieczyszczeń i promowanie odnawialnych źródeł energii Ochrona środowiska, ze szczególnym.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Polska Sieć www. pnec.org.pl Model strategii zrównoważonego rozwoju energetycznego gminy Mołdawskiej jako element strategii rozwoju regionalnego.
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW USŁUG POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ Konkurs na wykonanie pilotażowego wdrażania standardów usług i modeli instytucji.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW USŁUG POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ Konkurs na pilotażowe wdrażanie standardów usług i modeli instytucji pomocy i integracji.
Partner w Projekcie Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania Katedra Zarządzania Miastem i Regionem.
Konferencja współfinansowana ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego Konferencja.
Zasady wyboru i wytyczne do opisu dobrych praktyk Dr inż. Janusz Adamczyk.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miedzna
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
OGÓLNOPOLSKIE FORUM PORADNICTWA ZAWODOWEGO. 2000r. – powstanie Forum przy Biurze Koordynacji Kształcenia Kadr Cel – stworzenie spójnych rozwiązań podzielonego.
Dolnośląski Klaster Energii Odnawialnej – jak praktycy pomagają gminom oszczędzać na energii Krzysztof Brzozowski Dolnośląski Klaster Energii Odnawialnej.
OGÓLNOPOLSKI SYSTEM WSPARCIA DORADCZEGO DLA SEKTORA PUBLICZNEGO, MIESZKANIOWEGO ORAZ PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ ORAZ OZE NA.
Zainwestujmy razem w środowisko FUNDUSZ WSPÓŁPRACY DWUSTRONNEJ DLA PROGRAMU OPERACYJNEGO PL04 „Oszczędzanie energii i promowanie odnawialnych źródeł energii”
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
CEL PROJEKTU Celem projektu jest zwiększenie kompetencji oraz jakości i efektywności działania 560 pracowników/czek instytucji odpowiedzialnych za kreowanie.
1 Wnioski z konkursu dla JST dot. rozwoju miast, finansowanego ze środków MF EOG.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Monika Jamróz – Koordynator Zespołu ds. Komunikacji, Promocji i Funduszy Europejskich Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Mechanizmy wsparcia rozwoju zrównoważonej energii w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
„Żywiecka Energia Przyszłości”
„Żywiecka Energia Przyszłości”
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
PAKIET DLA ŚREDNICH MIAST – MOŻLIWOŚCI DLA PRZEDSIĘBIORCÓW
Projekt PUBLENEF XIV SAMORZĄDOWE FORUM KAPITAŁU I FIANSÓW.
Kryteria wyboru projektów 10. 3
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o
Zapis prezentacji:

„Polsko-norweska platforma współpracy na rzecz poszanowania energii i klimatu”. projekt parasolowy realizowany przez Związek Miast Polskich, Polską Sieć Energie Cités oraz Kommunenes Sentralforbund (KS) Tomasz Potkański, Związek Miast Polskich Gunnbjørg Navik, KS

Zakres prezentacji : Partnerzy Kontekst doświadczeń Norwegii Cele projektu Etapy realizacji projektu i budżet Oczekiwane produkty Logika interwencji i plan wdrażania Opis kluczowych działań Podsumowanie

Partnerzy Lider: Związek Miast Polskich (ZMP) Największe i najstarsze stowarzyszenie samorządów lokalnych (298 miast). Działa od roku Obok obrony interesów miast promuje zasady efektywnego zarządzania – m.in. w zakresie efektywności energetycznej w miastach. Od roku 2007 partner Norweskiego Związku Władz Lokalnych i Regionalnych (KS). Instytucja Wspierająca realizację Porozumienia Burmistrzów. Polska Sieć Energie Cités (PNEC) Stowarzyszenie gmin (34 członków) funkcjonujące od Szeroko promuje rozwiązania z zakresu efektywności energetycznej i wykorzystanie OZE, wspomaga wymianę doświadczeń między samorządami polskimi w tym zakresie oraz między polskimi i zagranicznymi. Instytucja Wspierająca realizację Porozumienia Burmistrzów. Norweski Związek Władz Lokalnych i Regionalnych (KS) Ogólnokrajowa organizacja gmin i powiatów w Norwegii. Obok obrony interesów samorządów, KS wspiera działania w zakresie promocji efektywności energetycznej i wykorzystania OZE poprzez dialog z rządem oraz inicjowanie projektów dla członków. Współpraca z ZMP od roku Instytucja Wspierająca realizację Porozumienia Burmistrzów.

Norweski Związek Władz Lokalnych i Regionalnych - KS Jedyne ogólnokrajowe stowarzyszenie władz samorządowych w Norwegii – 428 gmin, 19 powiatów i ok. 500 przedsiębiorstw komunalnych Lobbying legislacyjny wobec rządu i reprezentacja JST jako pracodawców – Rzecznictwo interesów JST wobec rządu – Negocjacje ze związkami zawodowymi w imieniu JST – Rola doradcza i konsultacyjna dla JST Siedziba i biuro KS w Oslo – 16 biur regionalnych – Biuro w Brukseli reprezentujące interesy JST wobec UE od1993

miasto Oslo: mieszk.. gmina Utsira: 216 mieszk. RAZEM: 429 gmin oraz 19 powiatów 159 gmin mniej niż mieszk. 50% gmin mniej niż mieszk. 5 gmin więcej niż mieszk. Wszystkie gminy mają ten sam zestaw kompetencji (jak w Polsce) Jednostki samorządu w Norwegii

Kontekst międzynarodowy dla EE i OZE w samorządach Rola gmin wreszcie została wyraźnie doceniona w ramach COP21 w Paryżu Norwegia oraz UE mają wspólną politykę klimatyczną: zobowiązanie do 40 % redukcji poziomu emisji do roku 2030, w tym: – 50 % poza systemem handlu uprawnieniami do emisji. Największy potencjał redukcji emisji jest w sektorze transportowym, w rolnictwie, gospodarce wodno-ściekowej i wykorzystaniu energii w budynkach; – 67 % wykorzystanej energii pochodzi ze źródeł odnawialnych; Współpraca międzynarodowa Norweskich samorządów: w tym ICLEI – Samorządy dla trwałego rozwoju oraz Porozumienie Burmistrzów na rzecz ochrony klimatu i redukcji zużycia energiiICLEI

Zrównoważone planowanie energetyczne i zarządzania energia na poziomie lokalnym: Uwarunkowania prawne, gospodarcze i społeczne Ustawa „Prawo budowlane i zagospodarowanie przestrzenne” - zawiera: – Szczegółowe wymogi dotyczy projektowania budynków – Sporządzanie Lokalnych planów działania na rzecz ochrony klimatu i zarządzania energią – obowiązek każdej gminy Ustawa „Prawo energetyczne”: – Wytwórcy energii muszą opisywać skąd pochodzi ich energia, w tym czy pochodzi ze źródeł odnawialnych Finansowanie z Agencji ENOVA (instytucja rządowa – nadzór Ministerstwa) ENOVA ma także za zadanie działania na rzecz rozwijania świadomości publicznej w zakresie EE i RES, w tym np. program informacyjny “Rain maker” i strona internetowa zawierająca propozycje działań dla młodzieży szkolnej

Obecny stan zrównoważonego planowania energetycznego i zarządzania energią Plany na rzecz ochrony klimatu i oszczędzania energii zostały przyjęte przez większość gmin w Norwegii: – Procesy planowania i zarządzania energią w JST spowodowały wzrost świadomości społecznej i doprowadziły do współpracy mieszkańców, władz i innych interesariuszy – Narzędzie informatyczne - KOMPLETT, przygotowane przez KS – Dane nt klimatu i wykorzystania energii (w tym dane historyczne) są dostarczane wszystkim zainteresowanym przez Statistics Norway (Norweski GUS) Plan na rzecz Klimatu i Energii przyjęty Plan w opracowaniu Brak planu lub stan nieznany

Cel projektu: Celem projektu jest nawiązanie i wzmocnienie współpracy bilateralnej pomiędzy polskimi i norweskimi samorządami lokalnymi, polegającej zwłaszcza na wymianie doświadczeń, wiedzy, technologii i najlepszych praktyk w obszarze efektywności energetycznej (EE) i wykorzystania OZE w sektorze komunalnym (w tym w budynkach użyteczności publicznej).

Etapy projektu i budżet

Logika realizacji projektu

Faza I: Diagnoza sytuacji w zakresie EE i OZE  Czas realizacji: 4 miesiące (Styczeń – Kwiecień 2016)  Główne cele:  Analiza obecnych uwarunkowań w zakresie efektywności energetycznej i OZE w Polsce i Norwegii.  Zbudowanie mechanizmu wspierającego dialog i wymianę doświadczeń między podmiotami z obu krajów  Główne działania:  Utworzenie Polsko-Norweskiej Platformy Współpracy (interaktywna strona www, okresowe spotkania on-line, forum dyskusyjne, webinaria, itp.),  przygotowanie diagnozy sytuacji w Polsce i w Norwegii w zakresie EE i OZE,  przygotowanie katalogu dobrych praktyk,  prezentacja Raportu Diagnostycznego podczas 1 konferencji bilateralnej w Krakowie (22 kwietnia br.)

Faza II: otwarty konkurs grantowy  Czas realizacji: 5 miesięcy (Maj – Wrzesień 2016)  Główny cel: wybór gmin i mikro-projektów, które będą wspierane w ramach projektu parasolowego  Główne działania:  Organizacja otwartego konkursu grantowego na najlepsze innowacyjne pomysły na projekty odpowiadające na wyzwania polskie, a w ramach których doświadczenia norweskie mogą być pomocne  Wybór 10 najlepszych projektów, które otrzymają wsparcie finansowe ( zł) na wykonanie analiz i dokumentacji oraz wzajemne wizyty z partnerem norweskim  Organizacja wizyty studyjnej w Norwegii dla przedstawicieli JST, które otrzymały granty

Faza III: realizacja mikro-projektów  Czas realizacji: 7 miesięcy (Październik 2016 – Kwiecień 2017)  Główne cele:  Wsparcie wybranych JST we wdrożeniu mikro-projektów  Zbudowanie podstaw do rozszerzenia na przyszłość współpracy między samorządami polskimi i norweskimi  Główne działania  Nawiązanie współpracy 10 polskich i 10 norweskich gmin, które mają podobny charakter i zainteresowania w zakresie wdrażania EE i OZE  Podpisanie 10 porozumień o współpracy (memorandum of cooperation)  Organizacja spotkań bilateralnych i wymiana doświadczeń między partnerami (wzajemne wizyty)  Wdrażanie 10 mikro-projektów w obszarze EE i OZE (przygotowanie dokumentacji, wykonanie analiz, itp.) ze wsparciem w postaci doświadczenia partnerów norweskich.

Jakie projekty będą się kwalifikować (1) Projekty, które uzyskają wsparcie, przyczynią się do realizacji co najmniej jednego z czterech głównych celów programu operacyjnego PL04, wymienionych w "Strategii ramowej Funduszu Współpracy Dwustronnej", tj.: poprawy efektywności energetycznej budynków; poprawy świadomości energetycznej społeczeństwa i edukacji w zakresie efektywności energetycznej; wzrostu udziału energii pochodzącej z OZE w bilansie energetycznym budynków; zmniejszenia produkcji odpadów oraz emisji zanieczyszczeń do powietrza, wody i gruntu;

Jakie projekty będą się kwalifikować (2) Projekty konkursowe muszą się wpisywać w co najmniej jeden z obszarów tematycznych określonych w ww. strategii, obejmujących: poprawę efektywności energetycznej w sektorze usług publicznych (w tym: optymalizacja lokalnych systemów energetycznych, budowa innowacyjnych systemów zarządzania energią i monitorowania zużycia energii); wykorzystanie energii odnawialnej w systemach ciepłowniczych obsługujących sektor publiczny (w tym: technologia odzyskiwania ciepła); tworzenie infrastruktury dla wykorzystania energii odnawialnej w sektorze publicznym (w tym: integracja energii odnawialnej w miejskich systemach energetycznych); poprawę jakości planowania energetycznego w gminach (w tym: zintegrowane koncepcje poprawy efektywności energetycznej o rozszerzonym zasięgu terytorialnym, planowanie energetyczne pozwalające na wdrożenie innowacyjnych rozwiązań oraz istotnych oszczędności, integracja systemów produkcji, dystrybucji, magazynowania i zużycia, tworzenie koncepcji miast zeroemisyjnych); współpracę między ośrodkami zajmującymi się efektywnością energetyczną i/lub energią odnawialną (w tym: tworzenie platform współpracy).

Kryteria ocen wniosków konkursowych Podczas oceny merytorycznej wniosków zgłoszonych do konkursu oceniane będą między innymi następujące kwestie: innowacyjność; możliwość replikacji w innych samorządach lokalnych; wykonalność w danych warunkach lokalnych (ekonomicznych, politycznych, społecznych itp.); potencjalny efekt ekologiczny, ekonomiczny i społeczny; efektywność kosztowa i efektywność wykorzystania posiadanych zasobów; trwałość. Dodatkowe punkty zostaną przyznane tym gminom, które będą miały opracowane i przyjęte Plany działań na rzecz zrównoważonej energii (SEAPy) lub Plany Gospodarki Niskoemisyjnej (PGNy), co pozwoli zapewnić, że ich projekty będą elementem szerszej strategii zrównoważonego rozwoju energetycznego.

Harmonogram działań

Podsumowanie: Beneficjenci projektu:  Jednostki samorządu terytorialnego w Polsce i Norwegii, które będą bezpośrednio lub pośrednio włączone w realizację działań projektowych Projekt pozwoli na:  Wsparcie wymiany doświadczeń, dobrych praktyk i know-how w odniesieniu do wdrażania działań na rzecz EE i OZE między samorządami norweskimi i polskimi  Wsparcie realizacji konkretnych innowacyjnych mikro-projektów przez polskie jednostki samorządu  Nawiązanie stałej współpracy między wybranymi samorządami polskimi i norweskimi  Zbudowanie stałej platformy współpracy między podmiotami polskimi i norweskimi, która będzie podstawą przyszłych wspólnych inicjatyw realizowanych w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata (w praktyce od roku 2017).

Dziękujemy za uwagę! Kierownik projektu: Tomasz Potkański Związek Miast Polskich mobile: Anna Jaskuła Polska Sieć Energie Cités mobile: Gunnbjørg Navik KS mobile: