GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Advertisements

TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Plan Czym się zajmiemy: 1.Bilans przepływów międzygałęziowych 2.Model Leontiefa.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
„Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli - drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
1 TYPOLOGIE ORGANIZACJI Istnieje ogromna ilość różnego rodzaju organizacji. Każda z nich jest inna, tak jak różni są ludzie, którzy je tworzą. Wielu autorów.
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY. Marek Kowalczyk Przewodniczący Centralnej Komisji Szkoleniowej KS PZPN Luty 2005.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Proces rozwoju Partnerstw Irena Krukowska - Szopa.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Wypadkowa sił.. Bardzo często się zdarza, że na ciało działa kilka sił. Okazuje się, że można działanie tych sił zastąpić jedną, o odpowiedniej wartości.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
STRATEGIA DZIAŁANIA NA ROK 2012 REGIONALNA SIEĆ TEMATYCZNA DLA WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO.
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
„Rozwój multimediów od XIX do XXI wieku” Zespół Szkół Specjalnych w Oławie ul. Broniewskiego Oława.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Pacjent dorosły, w sytuacji rezygnacji z leczenia przyczynowego
„Lokalne partnerstwa dzielnicowe” Gdańska Sieć Partnerstw Lokalnych - wnioski z drugiej edycji projektu - Monika Chabior Gdańsk, 10 maja 2010.
Projektowanie organizacji i jej struktura
Magdalena Guillet i Irena Wielowiejska – Comi 05 listopada 2008 r.
Sesja 6 Planowanie wdrożenia: Mapa Procesu Zmian
Dzięki wieloletniemu doświadczeniu, sięgającemu czasów Starożytnego Egiptu i różnorodności klientów (Od Helu aż po Władywostok) nasza firma wyspecjalizowała.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
 Jak zapanować nad ludzkimi uczuciami?.  To powodowana strachem reakcja emocjonalna, która pojawia się, gdy zablokowane jest jakieś dążenie i następuje.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Woli Gimnazjum i co dalej?
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
CZYTANIE to proces poznawczy, jedna z umiejętności nabywanych przez człowieka w procesie edukacji, która umożliwia odbiór informacji przekazywanych za.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
OCENA PRACY DYREKTORA Siła ducha, poczucie własnej wartości i pewność siebie, jak również niezachwiana postawa humanistyczna są podstawowymi cechami osobowości,
Ideą projektu jest polepszanie jakości życia osób niepełnosprawnych oraz wyrównywanie szans w dostępie do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym jak.
Andrzej Feterowski Dyrektor Wydziału Informatyki Urząd Miasta Szczecin BEZPIECZNI RAZEM, czyli zachodniopomorski portal o bezpieczeństwie.
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Kim jesteśmy i co robimy … Polska Izba Żywności Ekologicznej to grupa przedsiębiorców będąca przedstawicielem branży żywności ekologicznej. Naszą misją.
Konflikty i sposoby ich rozwiązywania w grupie
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Renata Maciaszczyk Kamila Kutarba. Teoria gier a ekonomia: problem duopolu  Dupol- stan w którym dwaj producenci kontrolują łącznie cały rynek jakiegoś.
VIII Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdańsku.
Eksperyment Symulacja pracy satelitarnego wysokościomierza.
CRR ČR, Společný technický sekretariát, Olomouc, ul. Jeremenkova 40B, , | tel.: | fax: +420.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
ORGANIZACJA.
Szkoła Promująca Zdrowie
TRZECIE spotkanie Zespołu
Psychologia rodziny – o miłości, przywiązaniu, wychowaniu i konflikcie
Małe Gry Taktyczne Doskonalenie umiejętności utrzymania się przy piłce
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
Zapis prezentacji:

GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński

GRUPA: WIELE RÓŻNYCH CELÓW BRAK LUB CZĘŚCIOWY BRAK WYODRĘBNIONYCH RÓL BRAK LIDERÓW LUB CHAOTYCZNIE ZNIENIAJACY SIĘ LIDERZY/KIEROWNICY SPONTANICZNIE PODEJMOWANE ZADANIA I ZOBOWIĄZANIA BRAK WEWNĘTRZNEJ ORGANIZACJI KOMUNIKACJA SPONTANICZNA ZESPÓŁ: JEDEN WSPÓLNY CEL JASNO OKREŚLONE ZADANIA PODZIAŁ RÓL USTNIENIE PZYWÓDCY/KIEROWNIKA ISTNIENIEWEWNĘTRZNEJ ORGANIZACJI USTALONE SPOSOBY I ZASADY KOMUNIKACJI CECHY GRUPY I ZESPOŁU © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński

ETAPY ROZWOJU ZESPOŁU wg. B.W. TUCKMANA: 1. KSZTAŁTOWANIE SIĘ ZESPOŁU (tworzy swoja kulturę, ustala co dopuszczalne a co nie, wzajemne poznanie się i aklimatyzacja, ustalanie zasad realizacji zadań) 2.ETAP BURZLIWY (realizacja celów egoistycznych, umocnienie pozycji w zespole, konflikty) 3.ETAP TWORZENIA NORM (analiza sytuacji konfliktowych, pojawienie się jedności grupy, wzajemne zbliżenie, budowanie wspólnej struktury ) 4.ETAP EFEKTYWNOŚCI (wszyscy działają jako całość, wysokie poczucie tożsamości zespołowej, współpraca i współdziałanie w realizacji celów, nastawienie pro efektywnościowe ) 5.ETAP KOŃCZENIA DZIAŁALNOŚCI (efektywność staje się mniej ważna, postawy przygnębienia „co ze mną będzie” lub podniecenia „zaczyna się nowa przygoda, wyzwanie ” A WIEC ZESPÓŁ TO DWIE LUB WIECEJ OSÓB WSPÓŁDZIAŁAJĄCYCH I ODDZIAŁUJĄCYCH NA SIEBIE W PROCESACH REALIZACJI CELÓW © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński

WZMOCNIENIE KONSOLIDACJI ZESPOŁU OSIĄGNIESZ POPRZEZ: WPROWADZENIE RYWALIZACJI (konflikt z otoczeniem zwiększa zwartość zespołu) ZACHĘCANIE DO WYRAŻANIA WZAJEMNEJ SYMPATII ZWIĘKSZENIE CZĘSTOTLIWOŚCI WZAJEMNYCH ODDZIAŁYWAŃ DOPROWADZENIE DO WSPÓLNOTY CELÓW I LOSÓW © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński

SKUTECZNOŚĆ ZESPOŁÓW wg. Johna Katzenbacha i Douglasa Smitha ZAANGAŻOWANIE UMIEJĘTNOŚCI ODPOWIEDZIALNOŚĆ © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński

REGUŁY KATZENBACHA WARUNKUJĄCE SKUTECZNOŚĆ: 1.ZADANIA POWINNY DOTYCZYĆ KONKRETNYCH SPRAW A NIE UOGÓLNIEŃ 2.PRACĘ NALEŻY PODZIELIĆ NA ZADANIA A NASTĘPNIE PODZIELIĆ JE POMIĘDZY ZESPOŁY I POJEDYNCZE OSOBY 3.ZESPOŁY NIE SĄ RÓWNOZNACZNE Z „POSIEDZENIAMI” 4.KRYTERIAMI ZAKWALIFIKOWANIA OKREŚLONEGO PRACOWNIKA DO ZESPOŁU POWINIEN BYĆ MOŻLIWY WKŁAD (co może osiągnąć w zespole ?) W JEGO ROZWÓJ oraz POSIADANE UMIEJETNOŚCI I KOMPETENCJE A NIE FORMALNY AUTORYTET 5.PRACA W ZESPOLE POWINNA BYĆ RÓWNOMIERNIE ROZŁOŻONA POMIĘDZY CZŁONKÓW ZESPOŁU 6.SKUTECZNE ZESPOŁY BĘDĄ TYLKO WTEDY, KIEDY WYELIMINOWANY ZOSTANIE TRADYCYJNY, HIERARCHICZNY UKŁAD KOMUNIKACJI I ODDZIAŁYWAŃ (autorytet rzeczywisty) 7.ZESPOŁY KIEROWNICZE POWINNY WSPÓŁPRACOWAĆ JAK WSZYSTKIE INNE – BYĆ OTWARTE, ZAANGAŻOWANE I LOJALNE © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński

KONFLIKT JEST NIEODŁĄCZNĄ CZĘŚCIĄ KONCEPCJI ŻYCIA GRUPOWEGO. JEŻELI CZŁONKOWIE ZESPOŁU NIE POTRAFIĄ WYKORZYSTAĆ KONFLIKTÓW NA SWOJA KORZYŚĆ, ZESPÓŁ NIE MOŻE SIĘ ROZWIJAĆ (autorzy to stwierdzenie traktują jako paradoks i wyróżniają siedem paradoksalnych aspektów funkcjonowania zespołu) 1.PARADOKS TOŻSAMOŚCI LUDZIE ŁĄCZĄ SIĘ W ZESPOŁY, PONIEWAŻ MAJĄ RÓŻNE POGLĄDY I UMIEJĘTNOŚCI I TO TWORZY SIŁĘ ZESPOŁU ale UWAŻAJĄ, ŻE ZESPÓŁ OGRANICZA ICH TOŻSAMOŚĆ 2.PARADOKS UJAWNIANIA ABY OSIAGNĄĆ SUKCES TRZEBA UJAWNIAĆ SWOJE MYŚLI I POGLĄDY ale LĘK PRZED ODRZUCENIEM POWODUJE, ZE MÓWIMY TYLKO TO CO ZESPÓŁ ZAAKCEPTUJE KONFLIKTY WEWNĄTRZ ZESPOŁÓW wg. K.SMITHA i D.BERGA © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński

3.PARADOKS ZAUFANIA ABY W ZESPOLE NASTĄPIŁO ZAUFANIE JEJ CZŁONKOWIE NAJPIERW MUSZA ZAUFAĆ GRUPIE ale RÓWNOCZEŚNIE ZESPÓŁ MUSI UFAĆ SWOIM CZŁONKOM PONIEWAŻ ZAUFANIE BUDUJE SIĘ JEDYNIE DZIĘKI UFNOŚCI 4.PARADOKS INDYWIDUALNOŚCI SUKCES ZESPOŁU OSIĄGA SIĘ DZIĘKI INDYWIDUALNEJ SILE CZŁONKÓW ale CZŁONKOWIE ZESPOŁU MYŚLĄ, ZE ICH INDYWIDUALNOŚĆ MOŻE BYĆ ZAGROŻONA 5.PARADOKS WŁADZY WŁADZA ZESPOŁU TO WŁADZA POSZCZEGÓLNYCH JEJ CZŁONKÓW ale POPRZEZ PRZYSTAPIENIE DO ZESPOŁU JEGO CZŁONKOWIE OGRANICZAJA SWOJĄ WŁADZĘ ODDAJAC JĄ DO DYSPOZYCJI ZESPOŁU 6.PARADOKS REGRESJI CZŁONKOWIE ZESPOŁU PRZYSTĘPUJĄ DO NIEGO BY „BYĆ CZYMŚ WIĘKSZYM” ale ZESPÓŁ WYMAGA ABY STALI SIĘ „MNIEJSI” BO WTEDY ZESPÓŁ BĘDZIE „WIEKSZY ” 7.PARADOKS TWÓRCZOŚCI ZESPOŁY MUSZĄ SIĘ ZMIENIAĆ ABY PRZEŻYĆ ale TWORZENIE „NOWEGO” WYMAGA „NISZCZENIA” STAREGO, A WIĘC NIECHĘĆ DO NISZCZENIA OGRANICZA POTENCJAŁ TWÓRCZY ZESPOŁU © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński

,0 3,9 3,8 3,7 3,6 3,5 3,4 duże Napięcie małe mała Spójność grupy duża Postrzegane napięcie wywołane pracą w zależności od spójności grupy © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński

Stojące przed grupą trudne i odpowiedzialne zadanie wywołuje u jej członków silne napięcie i stres. Zredukowanie stresu nastąpi dopiero po podjęciu decyzji. Dążenie do szybkiego zredukowania stresu i osiągnięcia komfortu psychicznego powoduje uruchomienie w grupie mechanizmów psychologicznych deformujących proces decyzyjny. SYNDROM GRUPOWEGO MYŚLENIA © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński