Agnieszka Trela Strategie działania wobec problemu starzenia się.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
Advertisements

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
w kontekście rozwoju człowieka dorosłego
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
Centrum Doradztwa Zawodowego i Wspierania Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie Kompleksowy model wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w.
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Lokalna polityka społeczna wobec osób starszych
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
PRACA SOCJALNA.
UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Bezpieczna Polska Bezpieczna Polska
O aktywności dorosłych i seniorów
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnoprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
PRAWO DO ŻYCIA Jest podstawą wszystkich praw dziecka!
GRUDZIĄDZKIE CENTRUM CARITAS
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
„Praca jest dobrem, które zapewnia Człowiekowi godność
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Romana Pawlińska-Chmara Uniwersytet Opolski
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
w praktyce pedagogicznej
Szkoła Promująca Zdrowie
Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie Wydział Stosowanych Nauk Społecznych.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy będzie wdrażał działania finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata
Sejmowa Komisja Polityki Senioralnej Podsumowanie pracy Elżbieta Achinger Posłanka na Sejm RP.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Prezentacja projektu (Niepełno)Sprawni, Aktywni, Kreatywni Gdynia, r. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Nowe przestrzenie w animacji pracy z ludźmi starszymi Miriam Mościcka-Biedak Joanna Czerniewicz III Toruńska Pedagogiczna Konferencja Studencka 2 czerwca.
Opiekunowie rodzinni osób starszych - jak zbudować skuteczny system wsparcia? - rekomendacje z doświadczeń międzynarodowych dr Jolanta Perek-Białas Szkoła.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
OPS. Regulamin I Obywatelskiego Parlamentu Seniorów Obywatelski Parlament Seniorów - jest apolitycznym, neutralnym religijnie i światopoglądowo ogólnopolskim.
Rządowy Program na rzecz Aktywności Osób Starszych na lata Głównym celem programu jest tworzenie warunków do rozwoju aktywności społecznej osób.
Opiekun w domu pomocy społecznej Czas trwania nauki: 2 lata.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
„Srebrna gospodarka” oraz Wielkopolski Program na Rzecz Osób Starszych do 2020 roku Poznań, r.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
ZDROWIE I PRAWA REPRODUKCYJNE FEDERACJA NA RZECZ KOBIET I PLANOWANIA RODZINY
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Samorządowa polityka senioralna na Mazowszu
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Dyskurs upodmiotowienia, praktyki komercjalizacji.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
„Podnosimy bezpieczeństwo pracy w rolnictwie poprzez wymianę naszych doświadczeń szkoleniowych” Projekt nr PL01-KA
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Agnieszka Trela Strategie działania wobec problemu starzenia się

Wyrazem zainteresowania problematyką osób starszych w wymiarze międzynarodowym od połowy XX w. były liczne spotkania i fora dyskusyjne w znacznym stopniu inicjowane i nadzorowane przez Organizację Narodów Zjednoczonych. Efektem kolejnych spotkań były ustalenia dotyczące strategii działań mających na celu rozwiązywanie najważniejszych problemów osób starszych. Pierwsze forum dyskusyjne z inicjatywy ONZ poświęcone problemom starzenia się ludności w wymiarze światowym odbyło się w Argentynie w 1948 r., drugie zostało zwołane na Malcie w 1969 r. Problematyka starzenia się

Pierwsze Światowe Zgromadzenie na Temat Osób Starszych odbyło się w Wiedniu w 1982 r. z inicjatywy ONZ. Jego efektem było opracowanie Planu Wiedeńskiego (zwanego Deklaracją Wiedeńską), określającego zasady działania wobec osób starszych. W 1991 r., czyli w dziesięć lat po zaaprobowaniu Planu Wiedeńskiego, Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło Zasady Działania na Rzecz Osób Starszych. Zdefiniowano 18 zasad, które dotyczyły pięciu głównych obszarów: niezależności, uczestnictwa, opieki, samorealizacji i godności. Problematyka starzenia się

Zgodnie z zasadą niezależności osoby starsze powinny mieć prawo do odpowiedniego zaopatrzenia, życia w warunkach, które zapewniają bezpieczeństwo i mogą być dostosowane do indywidualnych preferencji, prawo do opieki zdrowotnej, możliwości powiększania dochodów, możliwości podejmowania pracy oraz współdecydowania o jej zaprzestaniu, możliwości dokształcania oraz korzystania z różnych programów edukacyjnych i szkoleniowych podnoszących jakość życia, a także możliwość zamieszkania w domu rodzinnym tak długo, jak długo jest to możliwe. Zasady godnego starzenia się

W myśl zasady uczestnictwa osoby starsze powinny utrzymywać bliską więź ze społeczeństwem, brać aktywny udział w formułowaniu i realizacji programów, które mają bezpośredni wpływ na ich warunki bytowe, powinny dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem z młodszym pokoleniem, powinny mieć możliwość korzystania z różnych form służby na rzecz swoich środowisk oraz zatrudnienia w charakterze wolontariuszy w zakresie zgodnym z zainteresowaniami i możliwościami, powinny także mieć możliwość zakładania organizacji lub stowarzyszeń. Zasada opieki stanowi, że osobom starszym należy się opieka ze strony rodziny i społeczeństwa oraz ochrona zgodna z systemem wartości kulturowych poszczególnych narodów. Zasady godnego starzenia się

Osoby starsze powinny mieć: dostęp do opieki medycznej służącej utrzymaniu lub odzyskaniu optymalnego poziomu aktywności fizycznej i umysłowej, jak również zapobieganiu chorobom; dostęp do usług socjalnych i prawnych dla umocnienia swojej niezależności i odpowiedniej ochrony oraz opieki; mieć możliwość korzystania z właściwych form opieki instytucjonalnej zapewniającej rehabilitację zdrowotną i społeczną, umysłową aktywizację w otaczającym środowisku; możliwość korzystania z praw człowieka i podstawowych swobód w trakcie przebywania w instytucjach zapewniających schronienie, opiekę lub pomoc medyczną - poszanowaniem ich godności, przekonań, potrzeb, prywatności, a także prawa do decydowania o formie opieki i jakości swojego życia. Zasady godnego starzenia się

Zasada samorealizacji stanowi o stwarzaniu osobom starszym możliwości ich dalszego rozwoju osobowego, duchowego i intelektualnego, możliwości dostępu do dóbr kulturalnych, edukacyjnych, duchowych i rekreacyjnych. Zasada godności dotyczy prawa ludzi starszych do szacunku, sprawiedliwego traktowania oraz poszanowania ich wartości i godności niezależnie od stanu zdrowia czy zasobów materialnych. Zasady godnego starzenia się

Deklaracja Wiedeńska miała istotne znaczenie dla aktywizacji stowarzyszeń pozarządowych i różnych form działania na rzecz osób starszych w wymiarze międzynarodowym i poszczególnych państw. Przyczyniła się także do konstruowania programów edukacyjnych osób starszych, dotyczyło to między innymi rozwijających wówczas swoją aktywność uniwersytetów trzeciego wieku. Drugie Światowe Zgromadzenie na Temat Starzenia się Społeczeństw odbyło się w 2002 r. w Madrycie. Jego efektem było opracowanie Międzynarodowej Strategii Działania w Kwestii Starzenia Się Społeczeństw, uwzględniające następujące kwestie: zapewnienie bezpiecznej starości poprzez eliminację ubóstwa, stworzenie osobom starszym możliwości uczestnictwa w życiu społecznym i politycznym. Wpływ Deklaracji Wiedeńskiej na postrzeganie problematyki starzenia się

Konieczne także stały się: dbałość o łagodne przechodzenie na emeryturę i umożliwienie pracy stosownie do potrzeb, zapobieganie dyskryminacji na rynku pracy; umożliwienie indywidualnego rozwoju i udziału w ustawicznym kształceniu, wykorzystanie nowych technologii informacyjnych i komunikacyjnych w celu włączenia osób starszych w rynek pracy, równe traktowanie kobiet i mężczyzn przez systemy społeczne (dotyczy to między innymi uprawnień emerytalnych), stworzenie systemów opieki zdrowotnej i pomocy. Opracowane strategie działania dotyczą także takich obszarów, jak: niezależność, uczestnictwo, opieka, samorealizacja i godność Wpływ Deklaracji Wiedeńskiej na postrzeganie problematyki starzenia się

W 1990 r. Zgromadzenie Ogólne ONZ wyznaczyło dzień 1 października każdego roku jako Międzynarodowy Dzień Osób Starszych. W 1992 r. Zgromadzenie Ogólne ONZ, chcąc zwrócić uwagę na położenie osób starszych, zmagających się z wieloma trudnymi problemami zdrowotnymi i cywilizacyjnymi, ustanowiło rok 1999 Międzynarodowym Rokiem Osób Starszych. Jego podstawę programową stanowiła Deklaracja Wiedeńska, promująca działania praktyczne na rzecz osób starszych w wymiarze międzynarodowym. Działania związane z organizacją Międzynarodowego Roku Osób Starszych wspierały międzynarodowe organizacje pozarządowe: Organizacja Narodów Zjednoczonych do Spraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO), Międzynarodowa Organizacja Zdrowia (WHO), Międzynarodowe Stowarzyszenie Uniwersytetów Trzeciego Wieku (AIUTA). Ustanowienie Dnia Osób Starszych

Tematem przewodnim obchodów Międzynarodowego Roku Osób Starszych była koncepcja społeczeństwa przyjaznego ludziom w każdym wieku, która dotyczyła: indywidualnego rozwoju człowieka w okresie całego życia, integracji wielopokoleniowej, wzajemnych relacji pomiędzy starzeniem się społeczeństw a rozwojem i sytuacją osób starszych. Kolejnym ważnym wydarzeniem realizowanym przez Platformę Europejską Osób Starszych była Europejska Konferencja na Temat Godności i Zagrożeń Osób Starszych, zorganizowana w maju 2009 r. w Pradze. Dotyczyła ona istotnych zmian zachodzących w zakresie opieki i ochrony zdrowia osób w starszym wieku, profilaktyki zagrożeń związanych z wiekiem (dyskryminacja, wykluczanie społeczne, przemoc) oraz ochrony godności osób starszych. Tematyka Międzynarodowego Roku Osób Starszych

Efektem Drugiego Światowego Zgromadzenia na Temat Starzenia się Społeczeństw, które odbyło się w Madrycie w 2002 r., było także opracowanie i zatwierdzenie II Międzynarodowego Planu Wsparcia Osób Starszych, ze specjalnym rekomendowaniem krajów europejskich i badań nad starością w XXI wieku. Plan ten stanowi istotne wyzwanie dla psychologii. W prasie przedstawia się realizowane programy badawcze mające na celu podnoszenie jakości życia i dobrostanu osób starszych i wskazuje na trzy priorytetowe kierunki działania II Międzynarodowego Planu Wsparcia Osób Starszych. Drugie Światowe Zgromadzenie na Temat Starzenia się Społeczeństw

Pierwszy kierunek - Starość i rozwój - dotyczy następujących kwestii: określenie i szacowanie możliwości okresu starości, opracowanie i promocja programów optymalnego starzenia się, określenie potencjalności poznawczych i zdolności uczenia się. Drugi kierunek obejmuje promowanie zdrowia i dobrostanu w okresie starzenia się. Wskazuje się na konieczność uczenia się osób starszych, znaczenie ustawicznego kształcenia dla stanu zdrowia i podtrzymania sprawności funkcji poznawczych. Ważne miejsce zajmuje diagnostyka funkcji poznawczych i różnicowanie związanego z wiekiem obniżenia się sprawności tych funkcji od objawów zespołu otępiennego. Istotne są także działania na rzecz podnoszenia jakości życia osób starszych w różnych miejscach ich pobytu i zamieszkania (domy spokojnej starości, domy opieki społecznej, a także domy własne). Działania na rzecz godnego starzenia się

Trzeci kierunek koncentruje się na kształtowaniu dostępnego, umacniającego i wspierającego środowiska. Postuluje się rozwój systemu bezpieczeństwa dla osób starszych oraz pogłębianie studiów na temat interakcji osób starszych ze środowiskiem społecznym, a także badań mających na celu szacowanie zmian w zakresie społecznego wyobrażenia i stereotypów dotyczących starości własnej i innych osób. W nawiązaniu do pierwszego kierunku prowadzonych badań wskazuje się na konieczność promocji optymalnego - pomyślnego starzenia się. Odwołuje się do koncepcji kompetencji, jako zdolności przystosowania do starości i radzenia sobie z wymaganiami codziennego życia, określonymi przez warunki fizyczne, poznawcze, emocjonalne zdrowotne i społeczne osoby starszej. Działania na rzecz godnego starzenia się

Z realizowanych badań wynika, że sprawność fizyczna, sprawność funkcji poznawczych, sprawność funkcji narządu zmysłów, zdolność kontroli swojego zachowania odzwierciedlają starzenie się pomyślne. Nie oznacza to braku jakichkolwiek zmian związanych ze starzeniem się, zwłaszcza takich, jak wolniejsze tempo poruszania się, trudności lokomocyjne czy trudności w wykonywaniu różnych zadań. Z perspektywy europejskich planów koncepcja optymalnego starzenia się i kompetencji była podstawą realizowania dwóch etapów badań. Pierwszy - EuGeron - zakończył się propozycją prowadzenia europejskich długofalowych badań nad starością. Drugi - EXCELSA-Pilot - był realizowany w wielu państwach europejskich, między innymi w Finlandii, Polsce, Niemczech, Austrii, Włoszech, Hiszpanii i Portugalii. Działania na rzecz godnego starzenia się

W ramach omawianego programu przebadano 672 osoby w wieku lat (96 z każdego kraju). Europejska Ekspertyza danych zawartych w protokole dotyczącym Starości (European Survey on Aging Protocol - ESAP) obejmowała cztery grupy zmiennych:  psychologiczne aspekty funkcjonowania osób starszych: zdolności poznawcze, osobowość, dobrostan, koherencję, umiejętność kontroli,  aspekty biofizyczne: witalność, siła, aktywność, tempo wykonywania zadań,  subiektywne zdrowie: zdolności, styl życia,  warunki socjodemograficzne. Działania na rzecz godnego starzenia się

Rezultaty badania wykazały, że w większości analizowanych zmiennych osoby starsze w wieku lat uzyskiwały niższe wyniki w porównaniu z osobami młodszymi. Największe różnice występowały w zakresie funkcji poznawczych i zmiennych biofizycznych (sprawność fizyczna, siła, wytrzymałość, elastyczność, szybkość, poczucie zdrowia). Do najważniejszych komponentów kompetencji osób starszych należy zaliczyć sprawność poznawczą oraz fizyczną. W kwestii optymalnego starzenia się wskazano na cztery psychospołeczne obszary: zachowanie zdrowia i sprawności fizycznej, funkcjonowanie poznawcze, umiejętności adaptacyjne (emocje, kontrola zachowania, radzenie sobie), funkcjonowanie społeczne, obejmujące aktywność i integrację społeczną. Problematyka starzenia się

Istotne znaczenie przypisano także poznawczej plastyczności i związanej z nią możliwości uczenia osób starszych. Poznawczą plastyczność (potencjalną możliwość uczenia się) określa się jako stopień (zakres) poprawy w efekcie uczenia się, wyników wykonywanych zadań poznawczych. Z realizowanych w projekcie EXCELSA-Pilot badań wynika, że uczenie się osób starszych jest możliwe niezależnie od poziomu ich edukacji; może dotyczyć nietrenowanych wcześniej umiejętności, a jego rezultaty stają się widoczne po około trzech miesiącach. Uzyskane rezultaty stanowią podstawę do promowania różnych form aktywności i aktywizacji, które sprzyjają optymalnemu przystosowaniu się do starości, a jednocześnie opierają się negatywnym stereotypom społecznym dotyczącym starości. Problematyka starzenia się

Starzenie się społeczeństw wiąże się z wieloma konsekwencjami społecznymi, medycznymi, kulturowymi, ekonomicznymi. W aspekcie społecznym proces starzenia się skutkuje wzrostem zapotrzebowania na pomoc społeczną i socjalną, instytucjonalną czy opiekuńczą. W aspekcie medycznym wzrasta zapotrzebowanie na wsparcie lecznicze, rehabilitacyjne. W aspekcie kulturowym ważne staje się zapewnienie osobom starszym uczestnictwa w życiu społecznym, podtrzymanie różnych form ich aktywności, umożliwianie im dalszego kształcenia i nabywania nowych umiejętności. Aspekty starzenia się

W aspekcie ekonomicznym problemem staje się zachwianie równowagi między osobami czynnymi zawodowo, gromadzącymi i wypracowującymi środki służące finansowaniu instytucji państwowych, a tymi, którzy z takich środków korzystają. Obecnie w większości państw uprzemysłowionych stosunek osób aktywnych zawodowo do liczby osób w wieku emerytalnym wynosi około 5:1. Przewiduje się, że do około 2040 r. proporcja ta wyniesie 1:3. Aspekty starzenia się

1. Marczuk M. (red.), Jesteśmy sobie potrzebni, Lubelski Uniwersytet Trzeciego Wieku, Lublin Raport o rozwoju społecznym Polska Ku godnej aktywnej starości, Centrum Analiz Społeczno- Ekonomicznych, Warszawa Steuden S., Psychologia starzenia się i starości, WN PWN, Warszawa Steuden S., Marczuk M. (red.), Starzenie się a satysfakcja z życia Wydawnictwo KUL, Lublin Bibliografia

Dziękuję za uwagę