Świadczenia osobiste i rzeczowe na rzecz obrony

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Advertisements

Postępowanie dowodowe. Wyrok SA w Białymstoku z r., I ACa 586/13, LEX nr  Fakty niewymagające dowodu  Zgodnie z art. 229 k.p.c. nie.
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Znaczenie procedur celnych dla sądowej ochrony praw własności przemysłowej w szczególności przed naruszeniem patentów. Dr Ewa Skrzydło-Tefelska Katedra.
PRAWO MIĘDZYNARODOWE Protokoły dodatkowe do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 roku dotyczące : I KONWENCJA o ochronie osób cywilnych i chorych w.
Biuro Ochrony Rządu. Spis treści  Struktura i działanie  Formy działania i zakres uprawnień  Możliwości zatrudnienia  Informacje ogólne  Zarobki.
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
PODSTAWOWE DOKUMENTY Z ZAKRESU REALIZACJI ZADAŃ OBRONY CYWILNEJ PREZENTUJE: HIERONIM WAWRZYNIAK Kierownik Oddziału Ochrony Ludności Wydziału Zarządzania.
Rekrutacja Rok szkolny 2016/2017. Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty Nr OP-DO z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów przeprowadzania.
Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 Opracowała mgr Irena Krauze.
TERYT 2 Współdziałanie w zakresie objęcia nadzorem wstępnej weryfikacji danych inicjalnej bazy danych PRG w zakresie granic jednostek i obrębów ewidencyjnych.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
Zasada praworządności Art Organy podatkowe działają na podstawie przepisów prawa. Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Umowy Partnerskie w projektach zbiór najważniejszych składników Uwaga! Poniżej znajdują się jedynie praktyczne wskazówki dotyczące tworzenia umów. Dokładne.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
„Premia na Horyzoncie” środki finansowe na działania wspomagające uczestnictwo jednostek naukowych w programie ramowym w zakresie badań naukowych i innowacji.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Odpowiedzialność porządkowa pracowników Za nieprzestrzeganie przez pracownika: ustalonego porządku, regulaminu pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny.
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
Wnioskowanie o płatność Sektorowy Program Operacyjny TRANSPORT Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
PREZENTACJA Zmiany sposobu zgłaszania i organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży NAJWAŻNIEJSZE PRZEPISY w oparciu o znowelizowane prawo oświatowe.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Strona postępowania jako źródło dowodowe Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
 Koszty uzyskania przychodów to instytucja podatków dochodowych występująca w art. 15 ust. 1. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 22 ustawy.
URLOP WYPOCZYNKOWY mgr Małgorzata Grześków. URLOP WYPOCZYNKOWY Art §1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Uwarunkowania prawne telepracy – praktyczne rozwiązania dla pracodawców dr Jacek Męcina.
Weryfikacja rozstrzygnięć w toku instancji i poza tokiem instancji oprac. mgr Łukasz Kląskała Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa Administracyjnego.
W YBRANE ZAGADNIENIA POSTĘPOWANIA CYWILNEGO W SPRAWACH O OCHRONĘ WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ Prof. dr hab. Feliks Zedler Konferencja „Rynek leków a ochrona.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. PRAWO KOALICJI – ZAKRES PODMIOTOWY USTAWA z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych.
Nauczyciel funkcjonariuszem publicznym Opracował Sierż. Jacek Palarz Komisariat Policji w Rydułtowach.
UŻYTKOWANIE WIECZYSTE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Ustawa z dnia r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczpospolitej Polskiej: art Podstawowymi jednostkami organizacyjnymi do wykonywania.
Białystok, 10 sierpnia 2010 r. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa 1.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Usługa ePodatki (MF) Michał Dobrzyński, Departament Informatyki MRPiPS tel
WZMOCNIENIE POTENCJAŁU SIŁ ZBROJNYCH W PRZYPADKACH UZASADNIONYCH POTRZEBAMI OBRONY PAŃSTWA, POTRZEBAMI SIŁ ZBROJNYCH LUB ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO (art.
Podstawy prawne planowania przestrzennego w Polsce Wykład I.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Zasady postępowania dowodowego
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
WNIOSKI Z KONTROLI I NADZORU NAD REALIZACJĄ ZADAŃ POMOCY SPOŁECZNEJ
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
Udostępnianie pojazdów wojskowych
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Odsetki naliczane za czas postępowania 30 marca 2017
Formy rozstrzygnięcia sprawy administracyjnej
Zapis prezentacji:

Świadczenia osobiste i rzeczowe na rzecz obrony Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego MUW Warszawa, kwiecień-maj 2016 r.

Podstawowe przepisy prawne regulujące problematykę ŚWIADCZENIA OSOBISTE I RZECZOWE Podstawowe przepisy prawne regulujące problematykę dotyczącą świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony Ustawa z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (t. jedn. Dz. U. z 2015 r. poz. 827, z późn. zm.): Dział VII. Świadczenia na rzecz obrony: Rozdział 1. Świadczenia osobiste w czasie pokoju (art. 200-207a), Rozdział 2. Świadczenia rzeczowe na rzecz obrony w czasie pokoju (art. 208-215a), Rozdział 3. Świadczenia w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny (art. 216-220), Rozdział 4. Świadczenia szczególne (art. 221-223), Rozdział 5. Ewidencja świadczeń (art. 223a).

Podstawowe przepisy prawne regulujące problematykę ŚWIADCZENIA OSOBISTE I RZECZOWE Podstawowe przepisy prawne regulujące problematykę dotyczącą świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 października 2004 r. w sprawie świadczeń osobistych na rzecz obrony w czasie pokoju (Dz. U. z 2004 r. Nr 229, poz. 2307, z 2007 r. Nr 175, poz. 1223, z 2008 r. Nr 98, poz. 636, z 2009 r. Nr 149, poz. 1199 oraz z 2014 r. poz. 1196) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 sierpnia 2004 r. w sprawie świadczeń rzeczowych na rzecz obrony w czasie pokoju (Dz. U. z 2004 r. Nr 181, poz. 1872, z 2007 r. Nr 175, poz. 1224, z 2009 r. Nr 93, poz. 762 oraz z 2014 r. poz. 1451) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny (Dz. U. z 2004 r. Nr 203, poz. 2081 oraz z 2007 r. Nr 158, poz. 1109)

Podstawowe przepisy prawne regulujące problematykę ŚWIADCZENIA OSOBISTE I RZECZOWE Podstawowe przepisy prawne regulujące problematykę dotyczącą świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony Rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 czerwca 2004 r. w sprawie ewidencji wojskowej świadczeń na rzecz obrony (Dz. U. z 2004 r. Nr 148, poz. 1556 oraz z 2006 r. Nr 247, poz. 1809) Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t. jedn. Dz. U. z 2016 r. poz. 23) Nie mniej ważne w sprawach z zakresu świadczeń jest Rozporządzenie MON

Ustawa z dnia 21 listopada 1967 r. ŚWIADCZENIA OSOBISTE I RZECZOWE Ustawa z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej DZIAŁ VII Rozdział 1 Art. 200-207a ŚWIADCZENIA RZECZOWE ŚWIADCZENIA OSOBISTE Art. 208-215a Rozdział 2 Rozdział 3 Art. 216-220 ŚWIADCZENIA W RAZIE OGŁOSZENIA MOBILIZACJI I W CZASIE WOJNY Art. 221-223 Rozdział 4 ŚWIADCZENIA SZCZEGÓLNE

ŚWIADCZENIA OSOBISTE I RZECZOWE USTAWA Z DNIA 23 STYCZNIA 2009 r. O WOJEWODZIE I ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ W WOJEWÓDZTWIE (jedn. t. Dz. U. z 2015 r. poz. 525, z późn. zm.) Wojewoda jako przedstawiciel Rady Ministrów Art. 22. Wojewoda odpowiada za wykonywanie polityki Rady Ministrów w województwie, w szczególności: zapewnia współdziałanie wszystkich organów administracji rządowej i samorządowej działających w województwie i kieruje ich działalnością w zakresie zapobiegania zagrożeniu życia, zdrowia lub mienia oraz zagrożeniom środowiska, bezpieczeństwa państwa i utrzymania porządku publicznego, ochrony praw obywatelskich, a także zapobiegania klęskom żywiołowym i innym nadzwyczajnym zagrożeniom oraz zwalczania i usuwania ich skutków, na zasadach określonych w odrębnych ustawach; wykonuje i koordynuje zadania w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa oraz zarządzania kryzysowego, wynikające z odrębnych ustaw.

ŚWIADCZENIA NA RZECZ SIŁ ZBROJNYCH ŚWIADCZENIA NA RZECZ OBRONY ŚWIADCZENIA NA RZECZ SIŁ ZBROJNYCH ŚWIADCZENIA OSOBISTE ŚWIADCZENIA RZECZOWE ŚWIADCZENIA SZCZEGÓLNE W czasie pokoju W czasie wojny DORAŹNE W czasie pokoju W czasie wojny ETATOWE W czasie wojny

planistyczno-sprawozdawcza Dokumentacja planistyczno-sprawozdawcza Opracowywanie (sporządzanie i aktualizowanie) planów świadczeń osobistych i rzeczowych, w tym planowanych do wykonania w razie ogłoszenia i mobilizacji i w czasie wojny, następuje do końca każdego roku kalendarzowego na następny rok kalendarzowy. Zestawienia świadczeń osobistych oraz świadczeń rzeczowych, w tym planowanych do wykonania w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny, należy sporządzać corocznie i przesyłać do końca sierpnia każdego roku kalendarzowego. Obowiązek corocznego i terminowego sporządzania dokumentacji planistyczno-sprawozdawczej przez wójtów, burmistrzów (prezydentów miast) wynika z przepisów powszechnie obowiązującego prawa i ma charakter obligatoryjny. Nie ma żadnych odstępstw i wyjątków od powyższej reguły. Wzory planów oraz zestawień określone zostały w aktach wykonawczych wydanych w drodze delegacji ustawowej, tj. w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie świadczeń osobistych na rzecz obrony w czasie pokoju oraz rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie świadczeń rzeczowych na rzecz obrony w czasie pokoju. Plany oraz zestawienia świadczeń na rzecz obrony są dokumentami jawnymi.

Świadczenia osobiste na rzecz obrony (art. 200-207a) Zgodnie z art. 200 ust. 1 ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej obowiązek świadczeń osobistych, polegających na wykonywaniu różnego rodzaju prac doraźnych na rzecz przygotowania obrony państwa albo zwalczania klęsk żywiołowych i likwidacji ich skutków może być nałożony na osoby, które spełniają łącznie następujące kryteria: posiadają obywatelstwo polskie ukończyły szesnaście lat nie przekroczyły sześćdziesięciu lat życia. Obowiązek może obejmować także obowiązek użycia posiadanych narzędzi prostych, a w stosunku do kurierów (tj. osób wykonujących świadczenia polegające na doręczaniu dokumentów powołania do czynnej służby wojskowej oraz wezwań do wykonania świadczeń) – także posiadanych środków transportowych. (art. 200 ust. 2).

Świadczenia osobiste na rzecz obrony (art. 200-207a) Obowiązek świadczeń osobistych może być nałożony w związku z ćwiczeniami wojskowymi, ćwiczeniami w jednostkach przewidzianych do militaryzacji, ćwiczeniami w obronie cywilnej oraz ćwiczeniami praktycznymi w zakresie powszechnej samoobrony, a także w celu dostarczenia i obsługi przedmiotów świadczeń rzeczowych, z zastrzeżeniem ust. 4. (art. 200 ust. 3). W stosunku do kurierów obowiązek świadczeń osobistych może być nałożony w celu sprawdzenia gotowości mobilizacyjnej Sił Zbrojnych oraz w przypadku powoływania w trybie natychmiastowego stawiennictwa żołnierzy rezerwy posiadających przydziały kryzysowe. (art. 200 ust. 4).

Świadczenia osobiste na rzecz obrony (art. 200-207a) Czas wykonywania świadczeń osobistych nie może przekraczać jednorazowo dwunastu godzin, a w stosunku do kurierów oraz osób dostarczających i obsługujących przedmioty świadczeń rzeczowych – czterdziestu ośmiu godzin. Nałożenie obowiązku wykonania świadczenia osobistego może nastąpić najwyżej trzy razy w roku. Do czasu wykonywania świadczeń osobistych wlicza się: czas dojazdu do miejsca wykonywania świadczenia osobistego i powrotu do miejsca pobytu stałego lub pobytu czasowego trwającego ponad trzy miesiące, nie więcej jednak niż łącznie dwie godziny; czas przeznaczony na wypoczynek, nie więcej jednak niż osiem godzin, jeżeli świadczenie jest wykonywane dłużej niż dwanaście godzin.

WIEK CZAS 60 LAT 16 LAT OSOBY 12 GODZIN KURIERZY 48 GODZIN ŚWIADCZENIA OSOBISTE 60 LAT WIEK 16 LAT OSOBY 12 GODZIN CZAS KURIERZY 48 GODZIN CZAS DOJAZDU I POWROTU NIE WIĘCEJ NIŻ 2 GODZIN CZAS NA WYPOCZYNEK NIE WIĘCEJ NIŻ 8 GODZIN JEŻELI ŚWIADCZENIE JEST WYKONYWANE DŁUŻEJ NIŻ 12 GODZIN NAJWYŻEJ TRZY RAZY W ROKU

Świadczenia osobiste na rzecz obrony (art. 200-207a) Art. 203. 1. Wójt lub burmistrz (prezydent miasta) wydaje w czasie pokoju decyzję administracyjną o przeznaczeniu osoby do wykonania świadczeń osobistych, w tym planowanych do wykonania w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny, na wniosek organów i jednostek organizacyjnych, o których mowa w art. 202 ust. 1. Zgodnie z ww. przepisem organami tymi są: wojskowy komendant uzupełnień, kierownik jednostki organizacyjnej stanowiącej bazę formowania specjalnie tworzonej jednostki zmilitaryzowanej, kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej zadania na potrzeby obrony państwa, o której mowa w art. 208 ust. 2 (jednostki organizacyjne Policji, ABW, AW, CBA, SG, BOR, PSP, SW, jednostki organizacyjne podległe i nadzorowane przez Ministra Obrony Narodowej, nie wchodzące w skład SZ, a także państwowe jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 221 ust. 1 i 2, albo właściwy organ obrony cywilnej.

na wniosek wojskowego komendanta uzupełnień. Świadczenia osobiste na rzecz obrony (art. 200-207a) W myśl art. 203 ust. 2 ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, przeznaczenie osób do funkcji kuriera następuje: z urzędu lub na wniosek wojskowego komendanta uzupełnień. Decyzję administracyjną o przeznaczeniu osoby do wykonania świadczeń osobistych, w tym planowanych do wykonania w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny doręcza się osobie przeznaczonej do wykonywania świadczeń osobistych oraz wnioskodawcy na piśmie wraz z uzasadnieniem. (art. 203 ust. 3). Każda decyzja administracyjna powinna zawierać uzasadnienie, w rozumieniu art. 107 § 3 k.p.a. (uzasadnienie faktyczne i prawne).

Świadczenia osobiste na rzecz obrony (art. 200-207a) Za wykonanie świadczenia osobistego przysługuje ryczałt godzinowy w wysokości 1/178 kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w grudniu roku poprzedniego, ustalanego na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, za każdą godzinę czasu, o którym mowa w art. 201 ust. 1 i 2 ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3. Ryczałt wypłacany jest przez jednostkę organizacyjną, na rzecz której jest wykonywane świadczenie osobiste. Koszty przejazdu do miejsca wykonywania świadczenia osobistego i powrotu do miejsca pobytu stałego lub pobytu czasowego trwającego ponad trzy miesiące ponosi jednostka organizacyjna, na rzecz której jest wykonywane świadczenie.

WÓJT LUB BURMISTRZ (PREZYDENT MIASTA) WNIOSEK ŚWIADCZENIA OSOBISTE WOJSKOWY KOMENDANT UZUPEŁNIEŃ, INNY UPRAWNIONY ORGAN WÓJT LUB BURMISTRZ (PREZYDENT MIASTA) WNIOSEK DECYZJA ADMINISTRACYJNA OSOBA NA 14 DNI PRZED TERMINEM STAWIENIA SIĘ DO WYKONANIA ŚWIADCZENIA OSOBA, NA KTÓRĄ NAŁOŻONO OBOWIĄZEK WYKONANIA ŚWIADCZENIA OSOBISTEGO JEST ZOBOWIĄZANA STAWIĆ SIĘ DO WYKONANIA TEGO ŚWIADCZENIA W TERMINIE I MIEJSCU WSKAZANYM W DECYZJI

WÓJT LUB BURMISTRZ (PREZYDENT MIASTA) WNIOSEK ŚWIADCZENIA OSOBISTE WOJSKOWY KOMENDANT UZUPEŁNIEŃ INNY UPRAWNIONY ORGAN WÓJT LUB BURMISTRZ (PREZYDENT MIASTA) WNIOSEK DECYZJA ADMINISTRACYJNA OSOBA OD DECYZJI PRZYSŁUGUJE ODWOŁANIE W TERMINIE 14 DNI OD DNIA DORĘCZENIA DECYZJI OSOBY, KTÓRYM WYDANO DECYZJE MOGĄ ZOSTAĆ WEZWANE DO WYKONANIA ŚWIADCZEŃ OSOBISTYCH OD WEZWANIA ODWOŁANIE NIE PRZYSŁUGUJE

dotyczących świadczeń osobistych na rzecz obrony Świadczenia osobiste na rzecz obrony (art. 200-207a) Art. 206a Postępowanie administracyjne w sprawach dotyczących świadczeń osobistych na rzecz obrony W toku prowadzonego postępowania administracyjnego w sprawie przeznaczenia do wykonania świadczeń osobistych na rzecz obrony należy ustalić, czy w rozpoznawanej sprawie nie zachodzą przesłanki określone w art. 206a ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej. W przepisie tym wymienione zostały osoby, które nie podlegają obowiązkowi świadczeń osobistych, a mianowicie: osoby wybrane do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej lub organów samorządu terytorialnego na czas pełnienia mandatu, żołnierze pełniący czynną służbę wojskową oraz osoby, którym doręczono kartę powołania do tej służby, jeżeli termin stawienia się do służby koliduje z terminem wykonania świadczenia, osoby odbywające zasadniczą służbę w obronie cywilnej lub służbę zastępczą,

Świadczenia osobiste na rzecz obrony (art. 200-207a) osoby, wobec których orzeczono stałą lub długotrwałą niezdolność do pracy w gospodarstwie rolnym na podstawie ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników, osoby uznane za całkowicie niezdolne do pracy oraz samodzielnej egzystencji albo całkowicie niezdolne do pracy na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, jak również osoby zaliczone do osób o znacznym stopniu niepełnosprawności albo umiarkowanym stopniu niepełnosprawności w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, sędziowie, asesorzy sądowi, prokuratorzy, funkcjonariusze Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Biura Ochrony Rządu, Straży Granicznej, Służby Więziennej, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Ochrony Kolei oraz pracownicy specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych w jednostkach organizacyjnych podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez ministrów, kierowników urzędów centralnych, wojewodów, Prezesa Narodowego Banku Polskiego oraz Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, Art. 206a

Świadczenia osobiste na rzecz obrony (art. 200-207a) kobiety w ciąży i w okresie sześciu miesięcy po odbyciu porodu oraz osoby sprawujące opiekę nad dziećmi do lat ośmiu, osoby sprawujące opiekę nad wspólnie z nimi zamieszkałymi dziećmi od lat ośmiu do szesnastu, osobami, wobec których orzeczono stałą niezdolność do pracy w gospodarstwie rolnym lub uznanymi za całkowicie niezdolne do pracy oraz samodzielnej egzystencji albo zaliczonymi do osób o znacznym stopniu niepełnosprawności na podstawie ustaw, o których mowa w pkt 4, a także osobami obłożnie chorymi, jeżeli opieki tej nie można powierzyć innym osobom, osoby zatrudnione na stanowiskach kierowników podmiotów leczniczych niebędących przedsiębiorcami w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej oraz na stanowiskach w opiece społecznej i placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Zwolnienie ww. osób od obowiązku świadczeń osobistych następuje na podstawie dokumentów potwierdzających przyczynę zwolnienia i przedstawionych wójtowi lub burmistrzowi (prezydentowi miasta) przez zainteresowane osoby. Art. 206a

ŚWIADCZENIA RZECZOWE NA POTRZEBY SIŁ ZBROJNYCH RP pojazdy samochodowe statki powietrzne nieruchomości ŚWIADCZENIA RZECZOWE NA POTRZEBY SIŁ ZBROJNYCH RP statki morskie maszyny SIŁY ZBROJNE RP tabor kolejowy

urzędy i instytucje państwowe przedsiębiorców Świadczenia rzeczowe na rzecz obrony (art. 208-215a) Zgodnie z art. 208 ust. 1 ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, obowiązek świadczeń rzeczowych, polegających na oddaniu do używania posiadanych nieruchomości i rzeczy ruchomych na cele przygotowania obrony Państwa może być nałożony na: urzędy i instytucje państwowe przedsiębiorców inne jednostki organizacyjne osoby fizyczne. Pamiętać przy tym należy, że powyższego przepisu nie stosuje się do zakwaterowania przejściowego Sił Zbrojnych. (art. 208 ust. 4)

Świadczenia rzeczowe mogą być wykonywane na rzecz: Sił Zbrojnych, na rzecz obrony (art. 208-215a) Świadczenia rzeczowe mogą być wykonywane na rzecz: Sił Zbrojnych, jednostek organizacyjnych stanowiących bazy formowania specjalnie tworzonych jednostek zmilitaryzowanych, jednostek organizacyjnych obrony cywilnej, jednostek organizacyjnych wykonujących zadania na potrzeby obrony państwa albo zwalczania klęsk żywiołowych i likwidacji ich skutków.

Świadczenia rzeczowe na rzecz obrony (art. 208-215a) Jednostkami wykonującymi zadania na potrzeby obrony państwa są jednostki organizacyjne: Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Więziennej, jednostki organizacyjne podległe i nadzorowane przez Ministra Obrony Narodowej, nie wchodzące w skład Sił Zbrojnych, państwowe jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 221 ust. 1 i 2. (tj. terenowe organy administracji rządowej, instytucje państwowe, organy samorządu terytorialnego, przedsiębiorcy i inne jednostki organizacyjne).

Świadczenia rzeczowe na rzecz obrony (art. 208-215a) Czas wykonywania świadczeń rzeczowych określony został w art. 209 ust. 1 ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej i nie może przekraczać jednorazowo w przypadku pobrania przedmiotu świadczenia: w celu sprawdzenia gotowości mobilizacyjnej Sił Zbrojnych – czterdziestu ośmiu godzin; w związku z ćwiczeniami wojskowymi lub ćwiczeniami w jednostkach przewidzianych do militaryzacji – siedmiu dni;* w związku z ćwiczeniami w obronie cywilnej lub ćwiczeniami praktycznymi w zakresie powszechnej samoobrony – dwudziestu czterech godzin. Nałożenie obowiązku świadczenia rzeczowego może nastąpić najwyżej trzy razy w roku, z tym że w wymiarze określonym w ust. 1 pkt 2* – tylko jeden raz.

Świadczenia rzeczowe na rzecz obrony (art. 208-215a) Do czasu wykonywania świadczeń rzeczowych, określonego w art. 209 ust. 1 ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej wlicza się czas niezbędny do dostarczenia przedmiotu świadczenia (rzeczy ruchomej) do wskazanego miejsca oraz jego powrotu do miejsca postoju (przechowywania) – nie więcej jednak niż dwie godziny. Powyższe ograniczenie nie dotyczy używania nieruchomości udostępnianych na czas przeprowadzenia rejestracji oraz kwalifikacji wojskowej. Ograniczeń, o których mowa w art. 209 ust. 1 i 2 oraz w art. 210 i 211 nie stosuje się do używania nieruchomości i rzeczy ruchomych udostępnionych w celu zwalczania klęsk żywiołowych i likwidacji ich skutków.

RZECZY RUCHOME I NIERUCHOMOŚCI ŚWIADCZENIA RZECZOWE RZECZY RUCHOME I NIERUCHOMOŚCI W CELU SPRAWDZENIA GOTOWOŚCI MOBILIZACYJNEJ 48 GODZIN W ZWIĄZKU Z ĆWICZENIAMI WOJSKOWYMI LUB W JEDNOSTKACH PRZEWIDZIANYCH DO MILITARYZACJI 7 DNI W ZWIĄZKU Z ĆWICZENIAMI W OBRONIE CYWILNEJ LUB W ZAKRESIE SAMOOBRONY 24 GODZIN CZAS DOJAZDU I POWROTU – NIE WIĘCEJ NIŻ 2 GODZIN NAJWYŻEJ TRZY RAZY W ROKU – PRZY 7 DNIACH TYLKO RAZ

Świadczenia rzeczowe na rzecz obrony (art. 208-215a) Art. 210. ust. 1. Wójt lub burmistrz (prezydent miasta) wydaje decyzję administracyjną o przeznaczeniu nieruchomości lub rzeczy ruchomej na cele świadczeń rzeczowych, w tym planowanych do wykonania w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny, na wniosek organów i kierowników jednostek organizacyjnych, o których mowa w art. 202 ust. 1 ustawy. (tj. na wniosek wojskowego komendanta uzupełnień, kierownika jednostki organizacyjnej stanowiącej bazę formowania specjalnie tworzonej jednostki zmilitaryzowanej, kierownika jednostki organizacyjnej wykonującej zadania na potrzeby obrony państwa, o której mowa w art. 208 ust. 2, albo właściwego organu obrony cywilnej).

WÓJT LUB BURMISTRZ (PREZYDENT MIASTA) ŚWIADCZENIA RZECZOWE WOJSKOWY KOMENDANT UZUPEŁNIEŃ, INNY UPRAWNIONY ORGAN WÓJT LUB BURMISTRZ (PREZYDENT MIASTA) WNIOSEK DECYZJA ADMINISTRACYJNA OSOBA OD DECYZJI PRZYSŁUGUJE ODWOŁANIE W TERMINIE 14 DNI OD DNIA DORĘCZENIA DECYZJI OSOBY, KTÓRYM WYDANO DECYZJE MOGĄ ZOSTAĆ WEZWANE DO WYKONANIA ŚWIADCZENIA OD WEZWANIA NIE PRZYSŁUGUJE ODWOŁANIE

Świadczenia rzeczowe na rzecz obrony (art. 208-215a) Decyzję o przeznaczeniu nieruchomości lub rzeczy ruchomej na cele świadczeń rzeczowych, w tym planowanych do wykonania w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny doręcza się posiadaczowi nieruchomości lub rzeczy ruchomej oraz wnioskodawcy na piśmie wraz z uzasadnieniem. (art. 210 ust. 2). W decyzji o przeznaczeniu nieruchomości lub rzeczy ruchomej na cele świadczeń rzeczowych można zobowiązać posiadaczy nieruchomości lub rzeczy ruchomych do wykonania tych świadczeń bez odrębnego wezwania. (art. 210 ust. 4).

Świadczenia rzeczowe na rzecz obrony (art. 208-215a) Od decyzji w sprawie przeznaczenia do wykonania świadczeń rzeczowych na rzecz obrony przysługuje posiadaczowi nieruchomości lub rzeczy ruchomej oraz wnioskodawcy odwołanie do wojewody, w terminie czternastu dni od dnia doręczenia decyzji. Decyzja ta może być zmieniona przez wojewodę również z urzędu, jeżeli została wydana z naruszeniem przepisów prawa. (art. 210 ust. 3).

Świadczenia rzeczowe na rzecz obrony (art. 208-215a) Zgodnie z art. 208 ust. 4 ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, przedmiotem świadczeń rzeczowych nie mogą być: tereny, pomieszczenia, środki transportowe, maszyny i inny sprzęt, znajdujące się w posiadaniu: jednostek organizacyjnych służących bezpośrednio działalności Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, ministerstw i urzędów wojewódzkich oraz Narodowego Banku Polskiego i banków, a także Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych i Mennicy Państwowej, jednostek organizacyjnych podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych odpowiednio przez Ministra Obrony Narodowej, Ministra Sprawiedliwości, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, ministra właściwego do spraw informatyzacji, Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szefa Agencji Wywiadu oraz Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Art. 208 ust. 4

Świadczenia rzeczowe na rzecz obrony (art. 208-215a) Art. 208 ust. 4 przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych państw obcych oraz innych przedstawicielstw i instytucji zrównanych z nimi w zakresie przywilejów i immunitetów na mocy ustaw, umów lub powszechnie ustalonych zwyczajów międzynarodowych, jak również członków tych przedstawicielstw, urzędów i instytucji oraz członków ich rodzin, a także innych osób zrównanych z nimi w zakresie przywilejów i immunitetów, jeżeli nie posiadają obywatelstwa polskiego; biblioteki, muzea, archiwa i zabytki uznane przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej za pomniki historii oraz dobra kulturalne, o których mowa w art. 218 ustawy, oraz obiekty wpisane na „listę dziedzictwa światowego” na podstawie Konwencji w sprawie ochrony światowego dziedzictwa kulturalnego i naturalnego, przyjętej w Paryżu dnia 16 listopada 1972 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 32, poz. 190 i 191);

Świadczenia rzeczowe na rzecz obrony (art. 208-215a) Art. 208 ust. 4 zbiory naukowe i artystyczne mające charakter publiczny; świątynie, domy modlitwy oraz pomieszczenia kościołów i innych związków wyznaniowych mających osobowość prawną, wraz ze znajdującymi się w nich przedmiotami przeznaczonymi do wykonywania kultu religijnego; przedmioty wyłączone spod egzekucji stosownie do przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2014 r. poz. 1619, z późn. zm.), z wyjątkiem narzędzi prostych oraz środków transportowych; parki narodowe i rezerwaty przyrody; przedszkola, domy dziecka, zakłady opiekuńczo-wychowawcze, szkoły specjalne i internaty tych szkół, specjalne ośrodki wychowawcze i szkolno-wychowawcze oraz poradnie psychologiczno-pedagogiczne;

Świadczenia rzeczowe urządzenia i sieci telekomunikacyjne: na rzecz obrony (art. 208-215a) urządzenia i sieci telekomunikacyjne: ujęte w planach działania, o których mowa w art. 176a ust. 2 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2014 r. poz. 243, 827 i 1198), przewidziane do użycia nas potrzeby jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust. 2, niezbędne do wykonania decyzji nałożonych na przedsiębiorców telekomunikacyjnych przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w trybie określonym w art. 178 ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne; pojazdy samochodowe niedopuszczone do ruchu po drogach publicznych oraz używane wyłącznie do przewozu wewnątrz zakładu, po przedstawieniu przez posiadacza odpowiednich dokumentów. Art. 208 ust. 4

Świadczenia rzeczowe na rzecz obrony (art. 208-215a) Posiadacz nieruchomości lub rzeczy ruchomej, wobec którego wydano ostateczną decyzję administracyjną o przeznaczeniu nieruchomości lub rzeczy ruchomej na cele świadczeń rzeczowych, może być na wniosek organów i kierowników jednostek organizacyjnych, określonych w art. 202 ust. 1, wezwany przez wójta lub burmistrza (prezydenta miasta) do wykonania tego świadczenia. Wezwanie doręcza się na czternaście dni przed terminem wykonania świadczenia, z wyjątkiem przypadków, w których wykonanie świadczenia następuje w celu sprawdzenia gotowości mobilizacyjnej Sił Zbrojnych. Od ww. wezwania nie przysługuje odwołanie. Wezwaniu nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności w terminie w nim określonym.

Świadczenia rzeczowe na rzecz obrony (art. 208-215a) Posiadacz nieruchomości lub rzeczy ruchomej, wobec którego wydano ostateczną decyzję administracyjną o przeznaczeniu nieruchomości lub rzeczy ruchomej na cele świadczeń rzeczowych, jest obowiązany oddać do używania przedmiot świadczenia w terminie i miejscu wskazanym w wezwaniu. (art. 211 ust. 5). Posiadacze nieruchomości i rzeczy ruchomych, wobec których wydano ostateczną decyzję administracyjną o przeznaczeniu tych nieruchomości i rzeczy ruchomych na cele świadczeń rzeczowych, są obowiązani informować wójta lub burmistrza (prezydenta miasta) o rozporządzeniu tą nieruchomością lub rzeczą ruchomą. (art. 212 ust. 1).

ŚWIADCZENIA W RAZIE OGŁOSZENIA MOBILIZACJI I W CZASIE WOJNY 7 DNI JEDNORAZOWO OSOBY PODLEGAJĄCE OBOWIĄZKOWI ŚWIADCZEŃ OSOBISTYCH DO USTANIA POTRZEBY ICH UŻYWANIA RZECZY RUCHOME I NIERUCHOMOŚCI

WÓJT LUB BURMISTRZ (PREZYDENT MIASTA) DOWÓDCA JEDNOSTKI WOJSKOWEJ ŚWIADCZENIA W RAZIE OGŁOSZENIA MOBILIZACJI I W CZASIE WOJNY WÓJT LUB BURMISTRZ (PREZYDENT MIASTA) DOWÓDCA JEDNOSTKI WOJSKOWEJ WNIOSEK POSIADACZ, OSOBA FIZYCZNA DECYZJA ADMINISTRACYJNA DECYZJI NADAJE SIĘ RYGOR NATYCHMIASTOWEJ WYKONALNOŚCI W TERMINIE W NIEJ OKREŚLONYM OSOBY PRZEZNACZONE W CZASIE POKOJU DO WYKONANIA ŚWIADCZEŃ SĄ ZOBOWIĄZANE DO ICH WYKONANIA W TERMINIE I MIEJSCU OKREŚLONYM W DECYZJI O PRZEZNACZENIU LUB W WEZWANIU DO WYKONANIA TYCH ŚWIADCZEŃ

Postępowanie administracyjne ŚWIADCZENIA OSOBISTE I RZECZOWE Postępowanie administracyjne w sprawach dotyczących świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony

ŚWIADCZENIA OSOBISTE I RZECZOWE Organem administracji publicznej uprawnionym do wydawania decyzji administracyjnych w przedmiocie świadczeń na rzecz obrony w świetle obowiązujących przepisów prawa jest wójt, burmistrz, prezydent miasta. Wójt lub burmistrz (prezydent miasta) wydaje w czasie pokoju decyzje administracyjne w pierwszej instancji w sprawach: przeznaczenia do wykonania świadczeń osobistych, lub przeznaczenia nieruchomości lub rzeczy ruchomych do wykonania świadczeń rzeczowych.

ŚWIADCZENIA OSOBISTE I RZECZOWE Postępowanie dowodowe (wyjaśniające) w toku postępowania administracyjnego w sprawach dotyczących świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony Zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego strony powinny być zawiadomione o wszczęciu postępowania administracyjnego (art. 28 i 64 k.p.a.), brać czynny udział w prowadzonym postępowaniu (art. 10 k.p.a.), a także być zawiadamiane o wystąpieniach kierowanych przez organ prowadzący sprawę do innych organów administracji publicznej, w celu zajęcia stanowiska (art. 106 § 2 k.p.a.), zazwyczaj poprzez przesłanie kopii pisma.

Konsekwencje związane z niezapewnieniem ŚWIADCZENIA OSOBISTE I RZECZOWE Konsekwencje związane z niezapewnieniem stronom czynnego udziału w postępowaniu administracyjnym (naruszenie zasady ogólnej postępowania – art. 10 k.p.a.) Jeżeli w postępowaniu administracyjnym organ nie umożliwia czynnego udziału wszystkim stronom, albo umożliwia tylko niektórym z nich udział w tym postępowaniu i wypowiedzenie się co do zebranego materiału dowodowego, to okoliczności faktyczne ustalone w tym postępowaniu nie mogą być uznane za udowodnione. Naruszenie obowiązku zawiadomienia wszystkich stron postępowania administracyjnego, a w rezultacie pominięcie którejkolwiek ze stron w prowadzonym postępowaniu powoduje wadliwość proceduralną – naruszenie zasady czynnego udziału strony jest w istocie naruszeniem norm procesowych.

Przebieg postępowania administracyjnego ŚWIADCZENIA OSOBISTE I RZECZOWE Przebieg postępowania administracyjnego Po otrzymaniu wniosku o nałożenie świadczeń na rzecz obrony, złożonego przez uprawniony organ należy: przeprowadzić wstępną merytoryczną i formalną ocenę (analizę) wniosku, dokonać oceny, czy organ administracji publicznej, do którego wpłynął wniosek, jest właściwy do rozpoznania sprawy. W przypadku pozytywnej wstępnej oceny wniosku i uznania swej właściwości, organ prowadzący postępowanie zawiadamia o wszczęciu postępowania wszystkie osoby będące stronami w sprawie. W przypadku negatywnej wstępnej oceny wniosku (np. braki formalno-prawne), organ administracji publicznej wzywa wnioskodawcę do braków w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania (art. 64 § 2 k.p.a.).

ŚWIADCZENIA OSOBISTE I RZECZOWE Obowiązek przeprowadzenia postępowania dowodowego (wyjaśniającego) w toku postępowania administracyjnego w sprawach dotyczących świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony (art. 7 k.p.a.) Wydanie decyzji administracyjnej przez wójta lub burmistrza (prezydenta miasta) winno być każdorazowo poprzedzone: zbadaniem pod względem formalno-prawnym wniosku (w razie braków wezwanie do usunięcia tych braków i uchybień przez wnioskodawcę), wszczęciem postępowania administracyjnego (pisemne zawiadomienie wszystkich stron biorących udział w postępowaniu i wnioskodawcy o wszczęciu postępowania w przedmiotowej sprawie), zapewnieniem stronom czynnego udziału w każdej fazie postępowania, przeprowadzeniem postępowania dowodowego (wyjaśniającego), mającego na celu wyjaśnienie okoliczności stanu prawnego oraz stanu faktycznego (zebranie materiału dowodowego mającego istotne znaczenie w rozpoznawanej sprawie i wpływ na jej rozstrzygnięcie).

ŚWIADCZENIA OSOBISTE I RZECZOWE Potrzeby jednostki organizacyjnej PRZEBIEG POSTĘPOWANIA ADMINISTRACYJNEGO (3 ETAPY)

Postępowanie dowodowe (wyjaśniające) w toku postępowania ŚWIADCZENIA OSOBISTE I RZECZOWE Postępowanie dowodowe (wyjaśniające) w toku postępowania administracyjnego w sprawach dotyczących świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony Postępowanie dowodowe (druga faza postępowania): Ustalenie stanu faktycznego na podstawie zebranego w toku postępowania materiału dowodowego – ma na celu dojście do prawdy obiektywnej przy wykorzystaniu dowodów i do ich prawidłowej oceny. Dowodem jest wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem (dokumenty, zeznania świadków, opinie biegłych oraz oględziny). Podjęcie wszystkich kroków niezbędnych dla dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego jest warunkiem niezbędnym wydania decyzji o przekonującej treści (art. 7 k.p.a.). Dokonanie tych czynności pozwoli na rzeczywistą ocenę stanu faktycznego. (postępowanie dowodowe jest jednym z podstawowych etapów procesu stosowania normy prawa materialnego).

ŚWIADCZENIA OSOBISTE I RZECZOWE Potrzeby jednostki organizacyjnej

ŚWIADCZENIA OSOBISTE I RZECZOWE Obowiązek prowadzenia postępowania dowodowego (wyjaśniającego) w toku postępowania administracyjnego w sprawach dotyczących świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony

ŚWIADCZENIA OSOBISTE I RZECZOWE Postępowanie dowodowe – oględziny W oględzinach mogą brać udział upoważnieni przez wójta lub burmistrza (prezydenta miasta) przedstawiciele organów wnioskujących o nałożenie świadczeń na rzecz obrony. W przypadku stwierdzenia nieprzydatności nieruchomości lub rzeczy ruchomych na potrzeby świadczeń, wójt lub burmistrz (prezydent miasta) odstępuje od nałożenia obowiązku świadczenia i zawiadamia o tym organ wnioskujący o nałożenie ww. świadczeń. W odniesieniu do nieruchomości i rzeczy ruchomych, które zostały już przeznaczone na cele świadczeń, decyzja o przeznaczeniu do wykonania świadczeń rzeczowych podlega uchyleniu przez wójta lub burmistrza (prezydenta miasta) – z urzędu lub na wniosek organów wnioskujących o nałożenie świadczeń, w przypadku stwierdzenia nieprzydatności albo zbycia tych nieruchomości lub rzeczy ruchomych, w ramach oględzin stanu utrzymania nieruchomości lub rzeczy ruchomych, stanowiących przedmiot świadczeń.

Postępowanie dowodowe – opinia biegłego (art. 84 k.p.a.) ŚWIADCZENIA NA RZECZ OBRONY Postępowanie dowodowe – opinia biegłego (art. 84 k.p.a.) Jeśli w sprawie wymagane są wiadomości specjalne, organ administracji publicznej może zwrócić się do biegłego lub biegłych o wydanie opinii. Swobodę w korzystaniu z ww. środka dowodowego wyznacza zasada prawdy obiektywnej (obowiązek podjęcia przez organ wszelkich czynności mających na celu ustalenie rzeczywistego stanu faktycznego sprawy). W sprawach o zawiłym stanie faktycznym, który można wyjaśnić dopiero wówczas, gdy dysponuje się specjalnymi wiadomościami, organ orzekający w sprawie zobowiązany jest wykorzystać ten środek dowodowy.

Postępowanie dowodowe (wyjaśniające) ŚWIADCZENIA OSOBISTE I RZECZOWE Postępowanie dowodowe (wyjaśniające) Rozpatrzenie zebranego materiału dowodowego mającego na celu ustalenie stanu faktycznego zgodnego z rzeczywistością polega na: dokonaniu wszechstronnej oceny wniosków dowodowych strony i okoliczności faktycznych, ustalonych z urzędu, a także wskazywanych przez stronę dla wyjaśnienia swego postępowania, na podstawie analizy całego materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie, uzasadnieniu w sposób wymagany przez przepisy k.p.a. stanowiska wyrażonego w decyzji w sprawie przeznaczenia do wykonania świadczeń rzeczowych na rzecz obrony. Na organie administracji publicznej prowadzącym postępowanie w sprawie świadczeń na rzecz obrony spoczywa obowiązek zapewnienia stronom czynnego udziału w prowadzonym postępowaniu administracyjnym we wszystkich fazach tego postępowania.

ŚWIADCZENIA OSOBISTE I RZECZOWE W przypadku opóźnienia w załatwieniu sprawy strona ma prawo: zostać poinformowana o niezałatwieniu sprawy w terminie (art. 35 k.p.a.), składać zażalenia na niezałatwienie sprawy w terminie (art. 36 k.p.a.) Art. 35. § 1. Organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki. Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, zaś w postępowaniu odwoławczym – w ciągu miesiąca odo dnia otrzymania odwołania. (art. 35 § 3 k.p.a.) Do terminów określonych w przepisach poprzedzających nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu. (art. 35 ust. 5)

ŚWIADCZENIA OSOBISTE I RZECZOWE Art. 36. § 1. O każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie określonym w art. 35 lub w przepisach szczególnych organ administracji publicznej jest obowiązany zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy. § 2. Ten sam obowiązek ciąży na organie administracji publicznej również w przypadku zwłoki w załatwieniu sprawy z przyczyn niezależnych od organu. Art. 37. § 1. Na niezałatwienie sprawy w terminie określonym w art. 35 lub w przepisach szczególnych, ustalonym w myśl art. 36 lub na przewlekłe prowadzenie postępowania służy stronie zażalenie do organu wyższego stopnia, a jeżeli nie ma takiego organu – wezwanie do usunięcia naruszenia prawa.

Definicja strony postępowania administracyjnego ŚWIADCZENIA OSOBISTE I RZECZOWE Definicja strony postępowania administracyjnego

Definicja strony postępowania administracyjnego ŚWIADCZENIA OSOBISTE I RZECZOWE Definicja strony postępowania administracyjnego Stroną postępowania administracyjnego jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek (art. 28 k.p.a.). Stronami postępowania administracyjnego są zatem osoby, którym wydana decyzja: przyznaje (lub odbiera) jakieś prawa albo nakłada (lub zdejmuje) z nich jakieś obowiązki (świadczenia na rzecz obrony). Nadto ustawy mogą regulować, kto jest stroną postępowania w danych sprawach. Według ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej są to osoby posiadające obywatelstwo polskie, pomiędzy 16-tym a 60-tym rokiem życia.

ŚWIADCZENIA OSOBISTE I RZECZOWE Prawa strony postępowania administracyjnego w toku postępowania administracyjnego w sprawach dotyczących świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony Stronom postępowania przysługuje prawo do: czynnego udziału na każdym etapie postępowania administracyjnego (art. 10 k.p.a.), składania wniosków dowodowych (np. o przeprowadzenie dowodu z opinii biegłego) oraz przedkładania dowodów (np. dokumentów, zaświadczeń, orzeczeń), wypowiadania się na temat zgromadzonych dowodów.

ŚWIADCZENIA OSOBISTE I RZECZOWE Prawa strony postępowania administracyjnego w toku postępowania administracyjnego w sprawach dotyczących świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony Strona powinna być zawiadomiona o miejscu i terminie przeprowadzenia dowodu ze świadków, biegłych lub oględzin przynajmniej na 7 dni przed terminem. Datą zawiadomienia strony o tych czynnościach jest dzień doręczenia zawiadomienia stronie. Decyzja o wzięciu udziału w przeprowadzeniu dowodu należy wyłącznie do strony, a nie do organu, przed którym toczy się postępowanie.

ŚWIADCZENIA OSOBISTE I RZECZOWE Prawa strony postępowania administracyjnego w toku postępowania administracyjnego w sprawach dotyczących świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony Strona ma prawo: zostać poinformowana o wszczęciu postępowania na wniosek innej strony (organu uprawnionego) lub z urzędu (art. 61 § 4 k.p.a.), żądać odsunięcia od sprawy pracownika, co do którego zachodzi wątpliwość, co do jego bezstronności (art. 24 § 3 k.p.a.), zostać poinformowana o faktach znanych organowi z urzędu (art. 77 § 4 k.p.a.), zostać należycie i wyczerpująco poinformowana o okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy (art. 9 k.p.a.),

ŚWIADCZENIA OSOBISTE I RZECZOWE Prawa strony postępowania administracyjnego w toku postępowania administracyjnego w sprawach dotyczących obowiązku świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony Strona ma prawo: otrzymywać wyjaśnienia i wskazówki prawne tak, aby nie ponieść szkody przez swoją ewentualną nieznajomość prawa (art. 9 k.p.a.), przeglądać akta sprawy, robić z nich notatki i odpisy oraz żądać wydania uwierzytelnionych odpisów z akt sprawy (art. 73 k.p.a.), z wyjątkiem takich, które są objęte tajemnicą państwową (art. 74 k.p.a.),

Prawa strony postępowania administracyjnego ŚWIADCZENIA OSOBISTE I RZECZOWE Prawa strony postępowania administracyjnego w toku postępowania administracyjnego w sprawach dotyczących obowiązku świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony W zakresie udziału w postępowaniu: ma prawo brać czynny udział w postępowaniu, a w szczególności: być informowana o podejmowanych działaniach urzędu, przedstawiać wnioski i dowody, otrzymywać wydane postanowienia i składać na nie zażalenia, wypowiedzieć się co do zebranych dowodów na koniec postępowania (art. 10 k.p.a.), ma prawo być zawiadamiana o wystąpieniach kierowanych przez urząd prowadzący sprawę do innych urzędów w celu zajęcia stanowiska (art. 106 § 2 k.p.a.), zazwyczaj przez przesłanie kopii pisma, ma prawo zgłaszać dowody w sprawie (art. 75 k.p.a.), ma prawo żądać przeprowadzenia dowodu (art. 78 k.p.a.), ma prawo być poinformowana o miejscu i terminie przeprowadzenia dowodu ze świadków, biegłych i oględzin na 7 dni przed terminem, brać w nim udział, zadawać pytania, składać wyjaśnienia (art. 79 k.p.a.)

ŚWIADCZENIA OSOBISTE I RZECZOWE Prawa strony postępowania administracyjnego w toku postępowania administracyjnego w sprawach dotyczących obowiązku świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony W przypadku rozprawy administracyjnej: powinna zostać wezwana na rozprawę administracyjną z wyprzedzeniem 7 dni (art. 90 k.p.a.). Rozprawę należy odroczyć, jeżeli wezwanie nie było prawidłowe albo strona nie mogła na nią przybyć (art. 94 § 2 k.p.a.) ma prawo składać wyjaśnienia na rozprawie administracyjnej, zgłaszać żądania, propozycje i zarzuty oraz przedstawiać dowody na ich poparcie, a ponadto wypowiadać się co do wyników postępowania dowodowego (art. 95 k.p.a.)

ŚWIADCZENIA OSOBISTE I RZECZOWE Prawa strony postępowania administracyjnego w toku postępowania administracyjnego w sprawach dotyczących świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony Naruszenie przez organ administracji wskazanych uprawnień strony jest uchybieniem mogącym mieć istotny wpływ na wynik sprawy i może stanowić podstawę wznowienia postępowania. W sprawie zakończonej decyzją ostateczną wznawia się postępowanie między innymi w przypadku, gdy strona bez własnej winy nie brała w nim udziału.

ŚWIADCZENIA OSOBISTE I RZECZOWE Uzasadnienie decyzji administracyjnej – integralna część każdej decyzji administracyjnej. Każda decyzja powinna zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne. Decyzja, która nie zawiera wszystkich elementów określonych w art. 107 § 1 i 3 k.p.a. lub w przepisach szczególnych jest decyzją wadliwą. Uzasadnienie decyzji administracyjnej nie może być lakoniczne i zdawkowe – jego zadaniem jest wyjaśnienie rozstrzygnięcia, stanowiącego dyspozytywną część decyzji. Decyzja administracyjna jest prawidłowa (obowiązuje), jeżeli: została podjęta i wydana przez właściwy organ administracji publicznej, we właściwym trybie, na podstawie właściwych przepisów prawa.

ŚWIADCZENIA OSOBISTE I RZECZOWE

Wadliwość uzasadnienia (wadliwość decyzji administracyjnej): ŚWIADCZENIA OSOBISTE I RZECZOWE Wadliwość uzasadnienia (wadliwość decyzji administracyjnej): niepełność uzasadnienia (pominięcie istotnych motywów lub wyjaśnienia zastosowania wszystkich przepisów będących podstawą prawną decyzji), pozorność uzasadnienia (powtórzenie podstawy prawnej lub ogólnikowość sformułowań bez powiązania z konkretnym stanem faktycznym), niepowiązanie uzasadnienia z rozstrzygnięciem decyzji (np. sprzeczność uzasadnienia z rozstrzygnięciem), wady formalne (błędy logiczne i budowy wewnętrznej).

o wszczęciu postępowania administracyjnego Nr ............ miejscowość, dnia ............... (znak sprawy) Pan (i) ........................................... WZÓR ........................................... ZAWIADOMIENIE o wszczęciu postępowania administracyjnego Działając na podstawie art. 61 § 1 i 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 23), w związku z art. .... (art. 203 – w przypadku świadczeń osobistych LUB art. 208 i 210 – w przypadku świadczeń rzeczowych) ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2015 r. poz. 827, z późn. zm.) zawiadamiam, że w dniu ........ zostało wszczęte, na wniosek Wojskowego Komendanta Uzupełnień w ..... (innego organu) postępowanie administracyjne w sprawie przeznaczenia do wykonania ............ (świadczeń osobistych – przeznaczenia Pani/Pana np. do funkcji kuriera z posiadanym środkiem transportu, funkcji kuriera, nałożenia obowiązku wraz z posiadanym narzędziem prostym, świadczeń rzeczowych – np. przeznaczenia nieruchomości LUB rzeczy ruchomych do wykonania świadczeń rzeczowych na rzecz obrony w czasie pokoju LUB przeznaczenia do wykonania świadczeń rzeczowych w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny, itp.). Przedmiotem świadczeń będzie: ............. (dokładne określenie przedmiotu świadczeń). Wykonywanie świadczeń osobistych (rzeczowych) przewidziane jest do wykonania (realizacji) w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny. Ww. nieruchomość (rzecz ruchoma) przeznaczona będzie w ramach świadczeń rzeczowych na rzecz ..... (dokładna nazwa i adres jednostki organizacyjnej, na rzecz której świadczenia mają być wykonane – zgodnie z wnioskiem), w celu ..... W związku z powyższym informuję o przysługującym stronie prawie czynnego udziału w prowadzonym postępowaniu i proszę o zgłaszanie na piśmie lub osobiście, w terminie 7 dni od daty otrzymania zawiadomienia, wniosków i zastrzeżeń oraz wszelkich informacji mających istotne znaczenie dla prowadzonej sprawy. ……………………………. Imię, nazwisko i funkcja osoby reprezentującej organ Uwaga: Uzasadnienie może być dostosowywane do potrzeb danej sprawy. Otrzymują: 1. strona 2. strona 3. a/a Do wiadomości: 1. WKU ........

Sprawa zostanie rozpatrzona w terminie do dnia ………..… r. Nr ............ miejscowość, dnia ..................... (znak sprawy) Pan (i) ........................................... WZÓR ........................................... ZAWIADOMIENIE Na podstawie art. 36 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 23) informuję, że rozpatrzenie sprawy wszczętej na wniosek nr …..… z dnia …………… Wojskowego Komendanta Uzupełnień w …. (lub innego uprawnionego organu) o przeznaczenie do wykonania świadczeń osobistych (rzeczowych) na rzecz obrony nie zostanie zakończone w terminie określonym w art. 35 k.p.a. z powodu konieczności przeprowadzenia postępowania dowodowego mającego na celu wyjaśnienie wszystkich okoliczności sprawy objętej wnioskiem. Sprawa zostanie rozpatrzona w terminie do dnia ………..… r. Za przedłużenie terminu rozpatrywania sprawy przepraszamy. ……………………………. Imię, nazwisko i funkcja osoby reprezentującej organ Uwaga: Uzasadnienie może być dostosowywane do potrzeb danej sprawy. Otrzymują: 1. strona 2. strona 3. a/a Do wiadomości: 1. WKU ........

Przewidywany termin załatwienia sprawy wyznaczam na dzień ......... Nr ............ miejscowość, dnia ............... WZÓR Pan ........................................... ZAWIADOMIENIE Zgodnie z art. 36 § 1 i 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 23), informuję, że sprawa dotycząca wydania decyzji o przeznaczeniu do wykonania świadczeń rzeczowych na rzecz obrony tj. ..................... (dokładne określenie przedmiotu świadczeń), będących w posiadaniu .......... (imię i nazwisko, pełna nazwa i adres posiadacza nieruchomości lub rzeczy ruchomej), na rzecz ...... (dokładna nazwa i adres jednostki organizacyjnej, na rzecz której świadczenia mają być wykonane – zgodnie z wnioskiem), nie może być załatwiona w ustawowym terminie, z uwagi na konieczność uzupełnienia materiału dowodowego. Przewidywany termin załatwienia sprawy wyznaczam na dzień ......... Uwaga: Uzasadnienie może być dostosowywane do potrzeb danej sprawy. Otrzymują: 1. strona 2. strona 3. aa. Do wiadomości: 1. WKU ........

Nr ............ miejscowość, dnia ............... WZÓR Pan ........................................... WEZWANIE Na podstawie art. 50 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 23), wzywa się Pana w charakterze strony, w sprawie dotyczącej przeznaczenia nieruchomości (rzeczy ruchomych) do wykonania świadczeń rzeczowych na rzecz obrony, tj. ..................... (dokładne określenie przedmiotu świadczeń), na rzecz ...... (dokładna nazwa i adres jednostki organizacyjnej, na rzecz której świadczenia mają być wykonane – zgodnie z wnioskiem), w celu złożenia wyjaśnień istotnych dla przedmiotowej sprawy w dniu ...... o godz. .... w Urzędzie Gminy (Miasta) w ....... (numer pokoju) lub złożenia na piśmie w terminie do dnia ....... (14 dni). Jednocześnie informuję, że strony mogą zapoznać się z aktami sprawy oraz uzyskać wyjaśnienia w przedmiotowej sprawie. Otrzymują: 1. strona 2. strona 3. aa. Do wiadomości: 1. WKU ........

o zakończeniu postępowania dowodowego Nr ............ miejscowość, dnia ............... WZÓR Pan ........................................... ZAWIADOMIENIE o zakończeniu postępowania dowodowego Zgodnie z art. 10 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 poz. 23), zawiadamiam że postępowanie dowodowe prowadzone na wniosek nr ........ z dnia ...... złożony przez ..... (np. Wojskowego Komendanta Uzupełnień w .....) w sprawie przeznaczenia do wykonania świadczeń rzeczowych na rzecz obrony nieruchomości (lub rzeczy ruchomych) ........ (dokładne określenie przedmiotu świadczeń), będących w posiadaniu .......... (imię i nazwisko, pełna nazwa i adres posiadacza nieruchomości lub rzeczy ruchomej), na rzecz ...... (dokładna nazwa i adres jednostki organizacyjnej, na rzecz której świadczenia mają być wykonane – zgodnie z wnioskiem), zostało zakończone. Stosownie do przepisu art. 10 § 1 i art. 81 k.p.a. organ administracji obowiązany jest przed rozpatrzeniem materiału dowodowego i wydaniem decyzji administracyjnej do wysłuchania wypowiedzi stron co do przeprowadzonych dowodów, zgromadzonych materiałów oraz zgłoszonych żądań. Wypełniając ustawowy obowiązek należytego i wyczerpującego informowania stron, uprzejmie przypominam, iż wspomniany przepis jest jednocześnie szczególnym uprawnieniem stron z racji ich czynnego udziału w każdym stadium postępowania. W związku z powyższym, zgodnie z art. 73 § 1 k.p.a. informuję, że z dokumentacją przedmiotowej sprawy można zapoznać się w Urzędzie Gminy (Miasta) w ..... (nazwa i dokładny adres, numer pokoju) w godzinach pracy Urzędu, tj. ....... oraz zgłosić swoje uwagi i wnioski w terminie 14 dni od dnia otrzymania niniejszego zawiadomienia. Otrzymują: 1. strona 2. strona 3. aa. Do wiadomości: 1. WKU ........

Imię, nazwisko i funkcja osoby reprezentującej organ ZAWIADOMIENIE O WNIESIENIU ODWOŁANIA OD DECYZJI ORGANU I INSTANCJI Nr ............ miejscowość, dnia ............... (znak sprawy) Pan (i) ........................................... WZÓR ........................................... ZAWIADOMIENIE Na podstawie art. 131 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 23) informuję, że od decyzji nr ….. znak: ………. Wójta (burmistrza, prezydenta miasta) z dnia ……….. Wniesione zostało odwołanie. Odwołanie zostało przekazane do rozpatrzenia przez Wojewodę Mazowieckiego w dniu ……… r. Załączniki: Odwołanie Akta sprawy (oryginały) ……………………………. Imię, nazwisko i funkcja osoby reprezentującej organ Otrzymują: 1. strona 2. strona 3. a/a

WZÓR Wójt, burmistrz (prezydent miasta) ................................................. Miejscowość, dnia ............... /imię i nazwisko/ ...................................................... /adres zamieszkania/ /seria i numer dowodu osobistego/ Nr ............ WZÓR Wójt, burmistrz (prezydent miasta) …...................................................... W związku ze sprzedażą (likwidacją)*) samochodu ................................... Nr rej. ........................ będącego przedmiotem świadczeń rzeczowych na rzecz Sił Zbrojnych (państwowych jednostek organizacyjnych wykonujących zadania na potrzeby obrony państwa)*), zwracam się z prośbą o uchylenie decyzji Nr ................... z dnia ................................... w sprawie przeznaczenia do wykonania świadczeń rzeczowych na rzecz obrony. ............................... /podpis / Załącznik: kserokopia umowy kupna-sprzedaży (dowodu likwidacji środka trwałego) *) niepotrzebne skreślić

Dziękuję za uwagę Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie Dorota Trzeciak e-mail: dtrzeciak@mazowieckie.pl; www.mazowieckie.pl tel. tel. 22 695 64 59