JAK WSPOMÓC NASZE DZIECKO W WYBORZE WŁAŚCIWEJ ŚCIEŻKI EDUKACYJNEJ? PREZENTACJĘ PRZYGOTOWAŁ DORADCA ZAWODY - MGR TERESA RAPACZ.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w systemie kształcenia zawodowego od 1 września 2012
Advertisements

Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Vademecum zawodu - „Nauczyciel”.
Rodzic jako doradca zawodowy
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Dane informacyjne Nazwa szkoły: ZSO nr 1 I Liceum Ogólnokształcące im. ppor. Emilii Gierczak w Nowogardzie ID grupy: 97_6_G_P1 Opiekun: Barbara Papuszka.
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego na poziomie GIMNAZJUM
Szkolnictwo ponadgimnazjalne – nowa podstawa programowa i zmiana przepisów od 1 września 2012 roku Zmiany dotyczą: 1. Ustawa z dnia o zmianie.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W POWIECIE KLUCZBORSKIM Miejsce: Aula Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Adama Mickiewicza w Kluczborku Termin: 28 listopada 2007.
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym od 1 września 2012
Zmiany w szkolnictwie zawodowym wprowadzane od września 2012 r.
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
Modyfikacja Mariola Przybylska
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum im. W. Witosa w Pławie
WYBIERAMY SZKOŁĘ PONADGIMNAZJALNĄ
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym
ZMIANY W KSZTAŁCENIU PONADGIMNAZJALNYM od roku szkolnego 2012/2013
DOKUMENTACJA SKŁADANA W SZKOLE PONADGIMNZJALNEJ podanie 2 zdjęcia zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do kształcenia w zawodzie Termin składania.
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
Chojnice 2009 rok. Wiedza pozwala dobrze wybra ć !
REKRUTACJA na rok szkolny 2013/2014 TECHNIKUM MECHANICZNO - BUDOWLANE ul. Brzeźnicka Radomsko tel
REKRUTACJA 2007 szkoły ponadgimnazjalne zasady rekrutacji.
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Rola szkoły ponadgimnazjalnej w procesie przygotowania ucznia do życia we współczesnym społeczeństwie Jerzy Fraś.
Co uczeń gimnazjum i jego rodzic powinni wiedzieć o nauczaniu w szkole ponadgimnazjalnej od 1 września 2012 r.? Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli.
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa I.
„Kształcenie ponadgimnazjalne”
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa II.
Zmiany w szkolnictwie zawodowym
Obowiązuje od roku szkolnego 2012/2013 © FILOMATA.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Co dalej Gimnazjalisto ?
Zasady rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych na podbudowie gimnazjum w województwie wielkopolskim 2014/2015.
Kurs kwalifikacyjny w ZSEiO Olesno. Kwalifikacyjny kurs zawodowy to pozaszkolna forma kształcenia ustawicznego, której program nauczania uwzględnia podstawę
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
Doradztwo zawodowe Gimnazjum im. J.Pawła II w Wielowsi
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
DORADZTWO ZAWODOWE OPRACOWAŁY: EWA MŁYNARSKA, EWA SZYNDLER.
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
1. Składanie podań przez kandydatów (w przypadku rekrutacji elektronicznej do szkół pierwszego wyboru) od r. do r. do godz.
Zasady wyboru przedmiotów rozszerzonych i uzupełnień w Zespole Szkół Odzieżowych.
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Kleczewie Dołącz do nas!!!
KLASA WIELOZAWODOWA. Wybierz zawód i kształć się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami!
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lublin, grudzień 2007 Kuratorium Oświaty w Lublinie.
CO DALEJ PO SZKOLE ZAWODOWEJ? Zmiany w kształceniu zawodowym.
WYBIERAMY SZKOŁĘ PONADGIMNAZJALNĄ INFORMACJE DLA TRECIOKLASISTÓW I NIE TYLKO……… /2017.
Zanim wybierzesz szkołę ponadgimnazjalną. Liceum: Liceum ogólnokształcące da ogólną wiedzę lepiej przygotuje do matury i dalszego kształcenia Umożliwi.
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Organizacja zajęć w zakresie rozszerzonym w latach szkolnych 2016/17 klasa I 2017/18 klasa II 2018/19 klasa III MATURA.
Badanie losów edukacyjnych absolwentów
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Zmiany w kształceniu zawodowym – czyli jak zdobyć upragniony zawód?
dobry start w przyszłość
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
REKRUTACJA rok szkolny 2019/2020
Powiat Buski.
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

JAK WSPOMÓC NASZE DZIECKO W WYBORZE WŁAŚCIWEJ ŚCIEŻKI EDUKACYJNEJ? PREZENTACJĘ PRZYGOTOWAŁ DORADCA ZAWODY - MGR TERESA RAPACZ

DECYZJA O WYBORZE SZKOŁY/ZAWODU POWINNA BYĆ PRZEZ DZIECKO: Przemyślana - niepodejmowana pod wpływem rówieśników czy zasłyszanych informacji NIE NARZUCANA ODGÓRNIE Podjęta przez dziecko przy wsparciu rodziców po uwzględnieniu wszystkich czynników

KTO MA NAJWIĘKSZY WPŁYW NA EDUKACYJNE I ZAWODOWE WYBORY GIMNAZJALISTÓW? rodzice oraz tradycje rodzinne grupa rówieśnicza nauczyciele wiedza czerpana z Internetu sieć szkół w danym regionie odległość danej placówki od miejsca zamieszkania moda na dany zawód przypadek

CZYM SIĘ KIEROWAĆ WYBIERAJĄC Z DZIECKIEM SZKOŁĘ PONADGIMNAZJALNĄ? Aby dobrze wybrać szkołę dziecko powinno kierować się: informacjami o sobie : - Jakie ma zainteresowania (co lubi robić w wolnym czasie, co robi chętnie) i zdolności - Jaki jest stan jego zdrowia ( czy sprosta wymaganiom konkretnego zawodu) -Jaki ma temperament (czy jest zdolne do długotrwałej, jednostajnej pracy, czy szybko się męczy, czy jest spokojne, staranne, lubi ciszę, czy może ruchliwe itp.) -Kim chce być w życiu, co chce osiągnąć, co jest dla niego ważne, jakie ma wartości? -Jak radzi sobie z umiejętnościami personalnymi potrzebnymi w danym zawodzie (współpraca w grupie, rozwiązywanie konfliktów, radzenie sobie ze stresem, itp.) informacjami o swoich możliwościach ( należy pamięć, że dostanie się do szkoły to jedno, a bycie jej uczniem i utrzymanie się w niej to drugie) - jak radzi sobie z nauką w gimnazjum - jakie ma oceny, z których przedmiotów radzi sobie najlepiej a z których najgorzej, - jaką ma motywację do nauki, jak długo chce się dalej uczyć aby zdobyć dany zawód? Poziomem kształcenia w danej szkole, jej osiągnięciami Istotne zwłaszcza dla osób, które wybierają szkołę pod kątem przygotowania do matury

Informacjami o zawodzie, który chciałby wykonywać Rozmawiając z dzieckiem o zawodach uwzględnijmy -jakie dziecko ma preferencje zawodowe - a więc w jakim środowisku chciałby w przyszłości pracować np.. w biurze, na powietrzu, w zespole czy indywidualnie, z kim lub z czym chce pracować, jaka ma być to praca (np. umysłowa czy fizyczna?), jakie czynności chciałby wykonywać np. obsługa maszyn, pomoc ludziom, opieka nad zwierzętami, prowadzenie prac usługowych, itp. ) -- co dziecko wie na temat danego zawodu – jego wykonywanych czynności, wymagań psychofizycznych niezbędnych w danym zawodzie, warunków pracy, ścieżki kształcenia, zarobków, możliwości zatrudnienia w dalszej perspektywie) -Szukajmy wspólnie z dzieckiem informacji na temat interesujących go zawodów -Zaangażujmy inne osoby z naszego otoczenia w proces decyzyjny naszego dziecka ofertą edukacyjną szkoły, a dokładnie jej zgodnością z zainteresowaniami i dziecka Oferta szkół wraz z zasadami rekrutacji znajduje się na stronach internetowych danych szkół, w Informatorze dla kandydatów szkół ponadgimnazjalnych znajdującym się na stronie Kuratorium Oświaty w Krakowie, w systemie rejestracji elektronicznej wymogami rekrutacyjnymi obowiązującymi w danej szkole Aby dobrze wybrać szkołę dziecko powinno kierować się:

w przypadku LO o tym co kryje się pod pięknie brzmiącą nazwą profilu — co oferuje, jakie przedmioty są rozszerzone i do czego się dziecku przyda? W przypadku szkół zawodowych - informacjami czy szkoła współpracuje z pracodawcami, jak wyglądają praktyki zawodowe? Jaką szkoła ma ofertę zajęć pozalekcyjnych, jakie ma możliwości uzyskania dodatkowych kwalifikacji? Czy szkoła bierze udział szkoły w projektach – (np. unijnych, wymiany między państwami, itp.) Jak atmosfera panuje w szkole Jaką szkoła ma opinię w środowisku lokalnym – renoma szkoły, czy szkoła jest bezpieczna, przyjazna Jaka jest odległość szkoły od domu Aby dobrze wybrać szkołę dziecko powinno kierować się:

PODSTAWOWE INFORMACJE O SZKOLNICTWIE PONADGIMNAZJLANYM

LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE – 3 LATA W I KLASIE UCZEŃ REALIZUJE WSZYSTKIE PRZEDMIOTY NA POZIOMIE PODSTAWOWYM BEZ WZGLĘDU NA WYBRANY PROFIL. W ZALEŻNOŚCI OD SZKOŁY UCZEŃ PO KLASIE I MOŻE TEŻ WYBRANY PROFIL ZMIENIĆ. W CZASIE REKRUTACJI DO LICEUM. W ZALEŻNOŚCI OD SZKOŁY UCZEŃ WYBIERA PROFIL: (przedmioty rozszerzone) POD KONIEC NAUKI W KLASIE I

W KLASIE II I III OBOWIĄZKOWO JEST: JĘZYK POLSKI WYCHOWANIE FIZYCZNE DWA JEZYKI OBCE MATEMATYKA 2-4 PRZEDMIOTY ROZSZERZONE Z DUŻĄ ILOŚCIĄ GODZIN – W ZALEŻNOŚCI OD PROFILU Z TYM ŻE CO NAJMNIEJ JEDNYM Z TYCH PRZEDMIOTÓW POWINNA BYĆ: HISTORIA, GEOGRAFIA, BIOLOGIA, CHEMIA LUB FIZYKA. HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO ( JEŚLI WŚRÓD PRZEDMIOTÓW ROZSZERZONYCH NIE WYBRAŁ HISTORI) PRZYRODA ( JEŚLI WŚRÓD PRZEDMIOTÓW ROZSZERZONYCH NIE WYBRAŁ GEOGRAFI, BIOLOGI, CHEMI LUB FIZYKI) LUB

CO PO UKOŃCZENIU LICEUM? W PRZYPADKU ZDANEJ MATURY : W PRZYPADKU BRAKU MATURY: STUDIA SZKOŁA POLICEALNA KURSY KWALIFIKACYJNE WIECZOROWEJ WIECZOROWEJ ZAOCZNEJ DZIENNEJ JEDNOLITE MAGISTERSKIE (5 LAT) LICENCJACKIE UZUPEŁNIAJĄCE MAGISTERSKIE KONIECZNOŚĆ DALSZEJ NAUKI BRAK KONKRETNEGO ZAWODU W FORMIE:

NOWE KSZTAŁCENIE ZAWODOWE NOWA KLASYFIKACJA OBEJMUJE 200 ZAWODÓW WPROWADZONO NOWE ZAWODY NIEKTÓRE ZAWODY WYKREŚLONO DO KAŻDEGO ZAWODU WYMAGANY JEST OKREŚLONY POZIOM WYKSZTAŁCENIA KAŻDY ZAWÓD SKŁADA SIĘ OD 1 DO 3 KWALIFIKACJI (KONKRETNYCH UMIEJĘTNOŚCI) KAŻDA KWALIFIKACJA TO OSOBNY EGZAMIN, SKŁADAJĄCY SIĘ Z CZĘŚCI TEORETYCZNEJ I PRAKTYCZNEJ

OGRODNIK 2. WYKONYWANIE ZABIEGÓW KOSMETYCZNYCH CIAŁA, DŁONI I STÓP TECHNIK POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH TECHNIK USŁUG KOSMETYCZNYCH 1 kwalifikacja: 2 kwalifikacje 3 kwalifikacje 1. WYKONYWANIE ZABIEGÓW KOSMETYCZNYCH TWARZY Typ szkoły którą trzeba ukończyć: ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA ZAKŁADANIE I PROWADZENIE UPRAW OGRODNICZYCH 1. DIAGNOZOWANIE I NAPRAWA ELEKTRYCZNYCH POJAZDÓW MECHANICZNYCH 2. DIAGNOZOWANIE I NAPRAWA PODZESPOŁÓW SAMOCHODOWYCH 3. ORGANIZACJA I PROWADZENIE OBSŁUGI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH Typ szkoły którą trzeba ukończyć: SZKOŁA POLICEALNA Typ szkoły którą trzeba ukończyć: TECHNIKUM

CONAM DAJĄ TE KWALIFIKACJE? DLA PRACODAWCY ZDANA KWALIFIKACJA TO KONKRETNA INFORMACJA CO PRZYSZŁY PRACOWNIK UMIE ROBIĆ DODATKOWE KWALIFIKACJE MOŻNA ZDOBYĆ NA KURSACH KWALIFIKACYJNYCH ŁATWĄ I SZYBKĄ MOŻLIWOŚĆ PRZEKWALIFIKOWANIA SIĘ W ZAWODACH POKREWNYCH CZĘŚĆ KWALIFIKACJI MOŻE BYĆ TAKA SAMA

ABY ZOSTAĆ TECHNIKIEM RACHUNKOWOŚCI WYSTARCZY POTWIERDZIĆ TYLKO JEDNĄ KWALIFIKACJĘ (A WIĘC UKOŃCZYĆ KWALIFIKACYJNY KURS ZAWODOWY I ZDAĆ Z NIEGO EGZAMIN) I MAMY DRUGI ZAWÓD!!! I MAMY DRUGI ZAWÓD!!! NP. – UCZEŃ MA TYTUŁ TECHNIKA EKONOMISTY A DODATKOWO CHCE ZOSTAĆ TECHNIKIEM RACHUNKOWOŚCI TECHNIK EKONOMISTA 3. PROWADZENIE RACHUNKOWOŚCI TECHNIK RACHUNKOWOŚCI 2. ROZLICZANIE WYNAGRODZEŃ I DANIN PUBLICZNYCH 1. PLANOWANIE I PROWADZENIE DZIAŁALNŚCI W ORGANIZACJI MA 2 KWALIFIKACJE: MA 3 KWALIFIKACJE: