ZASADY RUCHU KOLEJOWEGO ZRK NST I st WYKŁAD: 6W(godz.)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© IEn Gdańsk 2011 Wpływ dużej generacji wiatrowej w Niemczech na pracę PSE Zachód Robert Jankowski Andrzej Kąkol Bogdan Sobczak Instytut Energetyki Oddział.
Advertisements

© IEn Gdańsk 2011 Technika fazorów synchronicznych Łukasz Kajda Instytut Energetyki Oddział Gdańsk Zakład OGA Gdańsk r.
BEZPIECZEŃSTWO W RUCHU DROGOWYM Gabriel Milczarek II b.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
PRIORYTETOWA ODPRAWA AUTOKARÓW eBOOKING BUS
Plan Czym się zajmiemy: 1.Bilans przepływów międzygałęziowych 2.Model Leontiefa.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 6: Zjawisko tarcia i jego wpływ na pracę ciągników i maszyn rolniczych (1 godz.) 1. Zjawisko tarcia 2. Tarcie ślizgowe.
FREIGHTLINER PL SP. Z O.O.. Freightliner PL (skrót FPL) - to prywatny przewoźnik kolejowy. Członek brytyjskiej grupy Freightliner Group, wiodącego operatora.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
2 * dane z Głównego Urzędu Statystycznego - stan na 31.XII.2009 Drogi krajowe o długości:Drogi wojewódzkie o długości: Drogi powiatowe o twardej nawierzchni.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Z ASADY AMORTYZACJI SKŁADNIKÓW MAJĄTKU TRWAŁEGO 1.
Rozliczanie kosztów działalności pomocniczej
Excel 2007 dla średniozaawansowanych zajęcia z dnia
Znakowanie butli Kod barwny (PN-EN ) Cechowanie (PN-EN )
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
Według Europejskiego Technicznego Biura Związków Zawodowych ds. ochrony zdrowia i bezpiecznej pracy.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Czynniki występujące w środowisku pracy.. Cele lekcji Po zajęciach każdy uczeń: - Nazywa i wymienia czynniki występujące w środowisku pracy, - Wymienia.
Niepewności pomiarowe. Pomiary fizyczne. Pomiar fizyczny polega na porównywaniu wielkości mierzonej z przyjętym wzorcem, czyli jednostką. Rodzaje pomiarów.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Czy spalanie biomasy jest neutralne w kontekście CO 2 ? Wydział Przyrodniczo-Technologiczny Instytut Inżynierii Rolniczej Studenckie Koło Naukowe BioEnergia.
Przepisy dotyczące rowerzystów Agata Lewandowska.
Tekst podkreślony lub wytłuszczony jest do zapamiętania Edukacja dla bezpieczeństwa.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Lista tematów dla prezentacji zaliczeniowych z przedmiotu do wyboru „Transport kolejowy” prof. UG dr hab. Stanisław Miecznikowski dr Marcin Wołek Katedra.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Autor: Kierunek: Promotor: Wykorzystanie GIS do wyznaczenia tras bezpiecznego przewozu transportu przez miasto Małgorzata Kość geodezja i kartografia dr.
Badania elastooptyczne Politechnika Rzeszowska Katedra Samolotów i Silników Lotniczych Ćwiczenia Laboratoryjne z Wytrzymałości Materiałów Temat ćwiczenia:
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
Zmienne losowe Zmienne losowe oznacza się dużymi literami alfabetu łacińskiego, na przykład X, Y, Z. Natomiast wartości jakie one przyjmują odpowiednio.
Znaki ostrzegawcze uprzedzają o miejscach na drodze, w których występuje lub może występować niebezpieczeństwo albo przeszkody. Znaki te zobowiązują uczestników.
ENERGIA to podstawowa wielkość fizyczna, opisująca zdolność danego ciała do wykonania jakiejś pracy, ruchu.fizyczna Energię w równaniach fizycznych zapisuje.
Analiza tendencji centralnej „Człowiek – najlepsza inwestycja”
Radosław Stefańczyk 3 FA. Fotony mogą oddziaływać z atomami na drodze czterech różnych procesów. Są to: zjawisko fotoelektryczne, efekt tworzenie par,
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Model warstwowy OSI Model OSI (Open Systems Interconnection) opisuje sposób przepływu informacji między aplikacjami programowymi w jednej stacji sieciowej.
Gmina Stepnica „Przebudowa Basenu Kolejowego w Porcie Morskim w Stepnicy”
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Sieci komputerowe. Podział sieci. Podstawowe pojęcia związane z sieciami. Internet - określenia podstawowych terminów. Komunikacja w sieci.
Teoria masowej obsługi Michał Suchanek Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych.
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
Systemy logistyczne 2 M. Stanisławski
Czym jest gramofon DJ-ski?. Gramofon DJ-ski posiada suwak Pitch służący do płynnego przyspieszania bądź zwalniania obrotów talerza, na którym umieszcza.
Pole magnetyczne Magnes trwały – ma dwa bieguny - biegun północny N i biegun południowy S.                                                                                                                                                                     
Wieloaspektowa analiza czasowo- kosztowa projektów ze szczególnym uwzględnieniem kryterium jakości rozwiązań projektowych AUTOR: ANNA MARCINKOWSKA PROMOTOR:
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Rozbudowa Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej przez Samorząd Województwa Małopolskiego 30 czerwca 2016r. Jacek Krupa Marszałek Województwa Małopolskiego.
POP i SIR POK1 i POK2.
„Poprawa bezpieczeństwa na Centralnej Magistrali Kolejowej poprzez likwidację przejazdów w poziomie szyn w km 127 i 147 oraz budowę skrzyżowań dwupoziomowych”
Ogólne zasady ruchu drogowego – ruch pojazdów na autostradzie i drodze ekspresowej, strefie zamieszkania oraz na drogach wewnętrznych.
O PARADOKSIE BRAESSA Zbigniew Świtalski Paweł Skałecki Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii Uniwersytet Zielonogórski Zakopane 2016.
Zespół telematyczny ERA Warszawa, r.
DEBATA TRANSPORTOWA Rozwój kolejowych przewozów intermodalnych w Polsce w latach Prof. Juliusz Engelhardt Uniwersytet Szczeciński Wydział.
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Poznań – Warszawa: sprawna komunikacja podczas modernizacji
W kręgu matematycznych pojęć
Liczby pierwsze.
FIGURY.
INWESTUJEMY W KOMFORT I BEZPIECZEŃSTWO NA LATA
Lekcja 5 Temat: Zasady pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach
Prawa ruchu ośrodków ciągłych c. d.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Nowym Sączu
Zapis prezentacji:

ZASADY RUCHU KOLEJOWEGO ZRK NST I st WYKŁAD: 6W(godz.)

SIEĆ KOLEJOWA Sieć kolejowa–to zbiór dróg kolejowych na danym obszarze.

Linia kolejowa i jej elementy Każda linia kolejowa ma początek i koniec. Numeracja linii kolejowych, kierunek uprzywilejowany. Linia dzieli się na odcinki, szlaki i odstępy.

POSTERUNKI RUCHU I ICH PODZIAŁ następcze przejazdowe osłonne stacje post. odgałęźne zapowiadawcze odstępowe Posterunki ruchu

POCIĄGI I ICH RODZAJE Pociąg jest to skład wagonów z czynnym pojazdem trakcyjnym, który: - ma nadany numer, - jest osygnalizowany, - ma dokumenty pociągowe, - ma drużynę pociągową. Pociągiem (lub traktowany jak pociąg) jest również: lokomotywa luzem, drezyna, maszyna torowa itp. Rodzaje pociągów: pasażerskie, towarowe, mieszane. stałe, niestałe, dodatkowe, nadzwyczajne,

STACJE KOLEJOWE I ICH RODZAJE Stacja – definicja. Rodzaje stacji: - pasażerskie, towarowe, pasażersko – towarowe, - ładunkowe (naładunkowe, wyładunkowe, przeładunkowe), - specjalne, portowe, przemysłowe, postojowe, - węzłowe, pośrednie, manewrowe, - czołowe, czołowo – boczne. Na stacji pociągi rozpoczynają lub kończą jazdę, zmieniają kierunek lub kolejność jazdy.

Stacja pośrednia Rodzaje torów stacyjnych i ich numeracja. Numeracja rozjazdów

URZĄDZENIA SRK ŁĄCZNOŚCI I SYGNALIZACJI Urządzenia srk Stacyjne Liniowe Pociągowe Manewrowe blokada urządzenia na liniowa przejazdach urządzenia tor - pojazd Urządzenia srk StacyjneLiniowe PociągoweManewrowe Blokada liniowa Urządzenia na przejazdach Urządzenia tor - pojazd Podział urządzeń według kryterium przeznaczenia

Urządzenia srk MechaniczneElektromechaniczne Elektryczne Ręczne (kluczowe) Pędniowe Podział urządzeń według kryterium sposobu nastawiania

Urządzenia łączności - zapowiadawcza, - strażnicowa, - stacyjna, - pociągowa, - dyspozytorska. Urządzenia sygnalizacji Sygnalizacja kolejowa stanowi system porozumiewania się pracowników w sprawie prowadzenia ruchu pociągów i wykonywania manewrów. Porozumiewanie odbywa się za pomocą ustalonych znaków optycznych i akustycznych, zwanych sygnałami. Przekazywanie sygnałów: sygnalizatory, przybory sygnałowe, tablice.

ZASADY PROWADZENIA RUCHU POCIĄGÓW NA STACJACH I SZLAKACH - Prowadzenie ruchu pociągów na szlaku - zapowiadanie telefoniczne (stwierdzenie wjazdu i wyjazdu), - półsamoczynna blokada liniowa (Po, Ko, Poz), - samoczynna blokada liniowa. -Prowadzenie ruchu pociągów na stacji - rejony manewrowe, - stacyjne posterunki ruchu, - blokada stacyjna,

WYKRES RUCHU POCIĄGÓW Układ osi x- y. Odległość pomiędzy stacjami – w osiach stacji. Pociąg – jako materialny punkt. Obliczenie czasu jazdy pociągu: - w przybliżeniu, - z wykorzystaniem programów komputerowych (KORPRO, ODPROF, DOPOGR, CHARLOK, SYMPOC, WYKRES, OGRAN),

WYDAJNOŚĆ LINII KOLEJOWEJ - Zdolność przewozowa linii kolejowej. - Zdolność przepustowa linii kolejowej.

Zdolność przewozowa linii kolejowej. - W przewozach towarowych zdolność tę określa się jako masę ładunków która może być przewieziona po danej linii w jednostce czasu (doba lub rok), z wykorzystaniem określonych środków prowadzenia ruchu, określonego taboru i określonej organizacji ruchu lub jako pracę przewozową w tonokilometrach netto, w jednostce czasu. gdzie: M d - dobowa zdolność przewozowa linii w jednostkach masy netto; N t – przeciętna liczba poc. w dobie, G n – przeciętna masa netto pociągu. gdzie: M l d - dobowa zdolność przewozowa linii wyrażona pracą przewozową netto, L – długość linii..

W przewozach pasażerskich jest to liczba pasażerów w jednostce czasu lub praca przewozowa w pasażerokilometrach, w jednostce czasu. gdzie: O d – dobowa zdolność przewozowa linii w pasażerach, N p. – przeciętna liczba pociągów pasażerskich w dobie, P - przeciętna liczba pasażerów w pociągu. gdzie: O l d – dobowa zdolność przewozowa linii w pasażerokilometrach,

Analogicznie przedstawiona jest zdolność przewozowa roczna: - w ruchu towarowym: - w ruchu pasażerskim:

Zdolność przepustowa linii kolejowej Aby mówić o przepustowości odcinka linii kolejowej, należy poznać pojęcie przepustowości szlaku. Na przepustowość szlaku wpływa organizacja ruchu. Analizie poddamy dwa rysunki: - na pierwszym przedstawiono dwa wykresy ruchu pociągów o maksymalnej zdolności przepustowej w ruchu jednokierunkowym, - na drugim – w ruchu dwukierunkowym.

Wykres ruchu pociągów w ruchu jednokierunkowym dla max. zdolności przepustowej a – szlak bez post. odst. b – szlak z post. odst. Maksymalna zdolność przepustowa toru szlakowego na linii dwutorowej.

Zdolność przepustowa odcinka linii kolejowej jednotorowej przy wykresie równoległym. Jeżeli chcemy określić zdolność przepustową jednotorowego odcinka linii kolejowej z zastosowaniem wykresu równoległego, koniecznym będzie przeanalizowanie następujących wariantów przepuszczania pociągów przez szlak krytyczny:

Wariant I: w którym pociągi obu kierunków wyjeżdżają ze szlaku krytycznego bez zatrzymania. Rys. Pociągi obu kierunków wyjeżdżają ze szlaku krytycznego bez zatrzymania

Wariant II: w którym pociągi obu kierunków wjeżdżają na szlak krytyczny bez zatrzymania.

Wariant III: w którym pociągi kierunku nieparzystego przejeżdżają przez szlak krytyczny bez zatrzymania.

Wariant IV: w którym pociągi kierunku parzystego przejeżdżają przez szlak krytyczny bez zatrzymania.

WAGONY I ICH RODZAJE - ilostan wagonów inwentarzowy, - ilostan wagonów roboczy. - wagony pasażerskie, - wagony towarowe, - uniwersalne (np. kryte, węglarki, platformy), - specjalistyczne (np. talboty). - specjalnej budowy (np. cysterny, chłodnie, platformy z obniżoną podłogą), Wagony podzielono ze względu na różnice w rodzajach, typach i seriach,

Różnice te zachowane są w numeracji i oznaczeniach wagonów. Każdy wagon towarowy oznaczony jest 12-cyfrowym numerem, składającym się z pięciu części: 1- dwie pierwsze cyfry określają system komunikacji, np – wagon na osiach stałych, w komunikacji międzynarodowej, - 22 – wagon na osiach przestawnych, w komunikacji międzynarodowej, w tym z kolejami o innej szerokości torów (Hiszpania, Portugalia, Ukraina, Białoruś), 2- cyfry trzecia i czwarta określają zarząd kolejowy jako właściciela, np.: - 51 – Polska, PKP, - 53 – Rumunia, CFR, - 80 – Niemcy, DB, - 87 – Francja, SNCF.

3. cyfry piąta do ósmej określają rodzaj, typ i serię oraz cechy techniczno eksploatacyjne. 4. cyfry dziewiąta do jedenastej określają kolejny numer wagonu w danej serii. 5. cyfra dwunasta – jest cyfrą samokontroli. Oznaczenia małymi literami oznaczają cechy eksploatacyjne wagonów.

MIERNIKI PRACY PRZEWOZOWEJ Przebieg wagonów: - ładownych, - próżnych, - całkowity. Współczynnik próżnego przebiegu: Zastępcza praca naładunku: Kurs wagonu: - ładownego, - próżnego, - całkowity.

Naładunek statyczny i dynamiczny wagonów Naładunek statyczny jest to przeciętna masa ładunku naładowanego do wagonu. gdzie: - masa ładunku naładowana do wagonów, - liczba wagonów naładowanych na stacji. Naładunek dynamiczny, jest to masa ładunku w przeciętnym wagonie, podczas przebiegu wszystkich wagonów ładownych. gdzie: - praca przewozowa [tkm netto], - przebieg wag. ład [wagkm].

Obrót wagonów Obrót wagonów jest podstawowym miernikiem oceny ich wykorzystania. Jest to czas jaki upływa od naładunku wagonu, do jego ponownego naładunku. Przykład: Ile trzeba wagonów, aby zapewnić naładunek na stacji, na której ładuje się codziennie 15 wagonów, a ich obrót trwa 4 doby? 15 x 4 = 60 wag. Gdyby skrócić ich obrót do 3 dób, potrzeba by: 15 x 3 = 45 wag. Z obliczeń wynika, że pomiędzy tymi trzema wielkościami występuje zależność: gdzie: - obrót wagonów, - dobowy naładunek, n – ilostan roboczy wag.

stąd: Współczynnik obrotu wagonów W rejonie występują wagony trzech komunikacji, z których każda wykonuje fragment cyklu przewozowego, nie jest możliwe obliczenie obrotu tych wagonów. Dlatego zamiast obrotu wagonu, obliczany jest współczynnik obrotu wagonów. Pamiętając, że obrót wagonów: ilostan roboczy wagonów w rejonie będzie analogicznie:

Współczynnik obrotu wagonów ogółem będzie więc wynosił: a współczynniki obrotu wagonów w stanie ładownym i próżnym będą:

Szczegółowa analiza przebywania wagonów w procesie przewozowym pozwala określić tzw. wzór trójczłonowy współczynnika obrotu wagonów: gdzie: - wielkość dobowego naładunku, - wielkość dobowego wyładunku, - zastępcza praca naładunku, - czas przebywania wagonów na punktach ład. - prędkość handlowa pociągów, - wagony w tranzycie przez wszystkie stacje manewrowe na drodze jazdy, - średni czas pobytu na stacjach manewrowych. - czas przebywania wagonów w pociągach jadących z v h (czas ten składa się z czasu jazdy z prędkością v t + czasy postoju na stacjach pośrednich)

PRZEWOZY ŁADUNKÓW NIEBEZPIECZNYCH Materiały niebezpieczne to takie, które ze względu na swoje właściwości fizyczne, chemiczne lub biologiczne, w przypadku niewłaściwego obchodzenia się z nimi w czasie transportu, mogą powodować śmierć, utratę zdrowia albo zniszczenie środowiska lub dóbr materialnych. Materiały te podzielone są na klasy:

- Do materiałów szczególnie niebezpiecznych (MSN), do których stosuje się szczególnie ostre zasady postępowania przy przewozie, wg RID, zalicza się materiały klasy: - 7, - niektóre z klasy 2, 3, 6.1, 8, - Ładunki niebezpieczne przewożone są jako przesyłki całopociągowe, przesyłki jedno lub kilkuwagonowe, lub w jednostkach ładunkowych transportu intermodalnego. - Na stacjach technicznych obowiązują zaostrzone przepisy podczas manewrowania, podobnie przy załadunkach, przeładunkach i wyładunkach. - Zasadnicze zmniejszenie zagrożenia podczas transportu występuje gdy przewozi się w hermetycznych jednostkach ładunkowych bez przeładunku.

W Polsce do przewozu materiałów niebezpiecznych stosuje się: - kontenery zbiornikowe dla ładunków z klasy 3, 5, 6, 8. - nadwozia wymienne zbiornikowe dla ładunków z klasy 3, 5, 6, 8. - naczepy siodłowe zbiornikowe do przewozu gazów. - naczepy siodłowe zbiornikowe do przewozu paliw płynnych. - naczepy siodłowe zbiornikowe izolowane do przewozu produktów chemicznych. Przewóz ładunków niebezpiecznych podlega śledzeniu. Informacje o przewozie ich przekazywane są telefonicznie na całej drodze ich przewozu. Pociągi przewożące takie ładunki muszą mieć obsadę konduktorską i wraz z drużyną pociągową, poinformowana jest o ładunku Rozkazem Szczególnym O.

PRZEWOZY INTERMODALNE Przewozami intermodalnymi nazywamy przewozy, w których ładunek przewożony jest w tej samej jednostce ładunkowej transportu intermodalnego (naczyniu transportowym), przez kilka gałęzi transportu. Pierwszą „jednostką ładunkową” był zastosowany w 1956 roku tzw. kontener wielki. Jednostki ładunkowe transportu intermodalnego” (jłti): - paleta, pakiet, kontener, naczepa, nadwozie wymienne, - pojazd drogowy z przyczepą, pojemnik specjalistyczny. Rozwój przewozów intermodalnych odkrył nowe techniki przewozu: Przewozy multimodalne są to przewozy przy użyciu co najmniej dwóch rodzajów transportu, a ładunek może podlegać przeładunkom (nie ma jednego naczynia transportowego).

Przewozy kombinowane jest to transport intermodalny, w którym jednostka ładunkowa przewożona jest w jłtk (jłti – bez palety i pakietu) w ruchu dalekobieżnym koleją i statkiem (żeglugi śródlądowej lub morskiej), natomiast dowóz i odwóz – samochodem. Metody transportu kombinowanego - transport kontenerów i pojemników specjalistycznych – na platformach kolejowych i samochodowych, - transport naczep samochodowych – na wagonach kieszeniowych lub ciągnikach drogowych, - transport zestawów samochodowych (ciągnik drogowy z naczepą) – na wagonach niskopodwoziowych, - transport bimodalny – formowanie pociągów przy użyciu specjalnych wózków wagonowych, na wagonach specjalnych (np. kieszeniowych).

Zalety transportu kombinowanego 1. zmniejszenie szkód nawierzchni - według opracowania Cambridge Uniwersity, jeden 40-tonowy "tir" niszczy nawierzchnię drogi tak, jak samochodów osobowych. 2. zmniejszenie kosztów przewozu ładunków drobnicowych - mniejsze opory toczenia koła po szynie niż po asfalcie sprawia, że do przewiezienia tego samego ładunku koleją zużywa się blisko dziewięć razy mniej energii, niż "tirem". 3. skrócenie czasu przewozu - brak korków i przymusowych postojów na granicy czy autostradzie. 4. zwiększenie punktualność dostaw. 5. zwiększenie bezpieczeństwa transportu. 6. zmniejszenie szkodliwego oddziaływania transportu na środowisko.

Wady transportu kombinowanego 1.Przeładunek kontenerów lub naczep samochodowych wymaga sieci specjalistycznych terminali i regionalnych centrów logistycznych, które muszą być wyposażone w rampy wjazdowe dla samochodów, dźwigi i suwnice, lecz przede wszystkim muszą one powstać. 2.Dodatkowo w tym systemie współczynnik masy taboru do masy towaru jest najmniej korzystny. 3.W Polsce brak jest przygotowanych szlaków, które z uwagi na niskie zawieszenie składów muszą być bardzo równe. 4.Jest o 1,5 do 1,8 razy droższy niż przewozy drogowe i tym samym należy do najdroższych metod przewożenia ładunków 5.Jest czasochłonny, a na dodatek jego standard w Europie spada i to właśnie z winy kolei: w ubiegłym roku tylko 43 proc. składów w systemie kombinowanym dojechało na miejsce o czasie - dwa lata wcześniej 60 proc. 6.Bezspornym mankamentem jest to, że nie można go rozwijać bez dotacji.

Hierarchia tych postulatów zależy od charakteru potrzeby transportowej. Poszczególne gałęzie transportu spełniają w różny sposób wymienione postulaty. Gradacja zaspokajania postulatów przebiega w następujący sposób: prędkość (lotniczy, samochodowy, kolejowy), masowość (kolejowy, żegluga śródlądowa, samochodowy), bezpieczeństwo (lotniczy, kolejowy, żegluga śródlądowa, samochodowy), kosztowność (żegluga śródlądowa, kolejowy, samochodowy), dostępność (samochodowy, kolejowy, żegluga śródlądowa,lotniczy), niezawodność (kolejowy, lotniczy, samochodowy), kompleksowość obsługi (samochodowy, kolejowy, żegluga śródlądowa, lotniczy).