Dr Marek Kościelniak Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TEMAT: ZASADY DIAGNOZOWANIA UCZNIÓW ZDOLNYCH
Advertisements

Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI PRZEGLĄD ROZWIĄZAŃ PRAWNYCH W EUROPIE
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Konferencja dla przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego Tworzenie sieci Powiatowych Ośrodków Wspierania Uczniów Zdolnych w województwie małopolskim.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Zasady konstruowania programów projakościowych
Istnieje coś rzadszego od talentu - talent do tego, by dostrzec talent. … Elbert Hubbart.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Marcin Szala wicedyrektor Szkół ETE im. Alberta Schweitzera
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
GIMNAZJUM NR powodów… …dla których warto wybrać Gimnazjum Nr powodów…
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Szkolnictwo specjalne w Danii
Kuratorium Oświaty w Kielcach
6 powodów, żeby wybrać „SZÓSTKĘ” adres: ul. Wawel 13, Sosnowiec tel/fax:
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
WIZJA Stworzenie dzięki odpowiedniemu programowi, metodom nauczania i środkom dydaktycznym, takich warunków nauczania i uczenia się, które umożliwią.
REKOMENDACJE WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY DOTYCZĄCE PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA NASTĘPNY ROK SZKOLNY: Podsumowanie nadzoru pedagogicznego.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 221 Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI IM. BARBARY BRONISŁAWY CZARNOWSKIEJ W WARSZAWIE.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
1 Nadzór pedagogiczny Lubelskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2014/2015.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 6 W ŁODZI. Szkoła mieści się w pięknej, secesyjnej kamienicy w samym sercu miasta. Usytuowanie:
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
Doradztwo zawodowe w szkołach
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

dr Marek Kościelniak Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego

Małe zróżnicowanie oferty edukacyjnej w ramach systemu, szkoły i klasy. Jeden model szkoły, jeden program dla wszystkich powoduje, że szkoła nie jest dobra dla nikogo. … szkoły skupiają zwykle nieproporcjonalnie więcej uwagi na wynikach słabych … Niestety, na dziś, polskie szkoły są w większości wciąż bardzo daleko od zrealizowania idei edukacji spersonalizowanej, która sprowadza się do tego, aby szkoła podjęła wysiłek dopasowania się do zróżnicowanych potrzeb i predyspozycji uczniów, a nie skupiała się na dopasowaniu każdego ucznia do oferowanego modelu nauczania. Słabą stroną szkół w Polsce jest również to, że nie zapewniają one doradztwa edukacyjno-zawodowego, co utrudnia młodzieży wejście na rynek pracy. KRYTYKA POLSKIEJ POLITYKI EDUKACYJNEJ WOBEC UCZNIÓW ZDOLNYCH w Raporcie o Kapitale Intelektualnym Polski

MODELE ROZWIĄZAŃ SYSTEMOWYCH POLITYKI EDUKACYJNEJ WOBEC UCZNIÓW ZDOLNYCH Modele „integracyjne” oparte na zasadzie równości szans i powszechnym zindywidualizowaniu nauczania Modele „selektywne” proponujące specjalne rozwiązania (tylko) dla uczniów zdolnych Norwegia Finlandia Szwecja Islandia Malta Czechy Łotwa Polska Pozostałe kraje UE

Modele „integracyjne” Kraje realizujące integracyjną politykę edukacyjną, które wybrały model nauczania zindywidualizowanego przyjęły całościowe podejście do zaspokajania potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży zdolnej w ramach swych systemów. Na przykład w Norwegii, w białej księdze z 2003 r., przedstawiono koncepcję „Promowania wiedzy” (Kunnskapsløftet), zgodnie z którą wszyscy uczniowie i przyuczani do zawodu uczniowie-terminatorzy mają prawo do nauki według specjalnie dostosowanych zindywidualizowanych programów kształcenia, opartych na ich wymaganiach i potrzebach. Stworzenie wszystkim uczniom i terminatorom takich samych możliwości rozwijania wiedzy i umiejętności uznaje się za niezbędny warunek równości szans. (Żródło: Eurydice)

Modele „integracyjne” dostosowanie organizacji pracy uczniów i nauczycieli w szkole do wymagań procesu realizacji zindywidualizowanego kształcenia dostosowanie programów kształcenia nauczycieli do wymagań procesu realizacji zindywidualizowanego kształcenia 1.rozpoznanie potrzeb edukacyjnych każdego ucznia 2.opracowanie indywidualnego programu kształcenia 3.„prowadzenie” ucznia przez nauczycieli

Modele „selektywne” Modele te proponują szczególne rozwiązania edukacyjne uczniom (wybitnie) zdolnym, a więc grupie 3 – 10% procent wszystkich uczniów. Wymaga to selekcji/klasyfikacji odwołującej się do określonych kryteriów. Najbardziej rozpowszechnione jest kryterium wyników ze sprawdzianów uzdolnień lub sprawdzianów potencjalnych zdolności. Kryterium to służy klasyfikowaniu dzieci lub młodzieży zdolnej w 15 krajach lub regionach. Pomiar rzeczywistych wyników lub osiągnięć (w nauce szkolnej lub w kategoriach fizycznych bądź artystycznych) stosuje się w 12 krajach. Jednak niemal we wszystkich krajach, z wyjątkiem Łotwy, Polski i Zjednoczonego Królestwa (Szkocji), uzupełnieniem tego kryterium jest sprawdzian uzdolnień lub pomiar zdolności w zakresie różnych badanych aspektów rozwoju. (Żródło: Eurydice)

Modele „selektywne” W większości krajów UE przyjęto szeroką koncepcję inteligencji, uwzględniającą aspekty umysłowe, interpersonalne/emocjonalne, fizyczne i artystyczne. Siedem krajów (Dania, Grecja, Łotwa, Polska, Zjednoczone Królestwo, Islandia i Bułgaria) wymienia wszystkie aspekty, z wyjątkiem interpersonalnego/emocjonalnego. Na Węgrzech i w Portugalii uwzględnia się umysłowe i artystyczne aspekty rozwoju. We Flamandzkiej Wspólnocie Belgii, Francji i Irlandii pojęcie to traktuje się bardziej „restrykcyjnie” i ogranicza jego zakres do ogólnej inteligencji i zdolności poznawczych. Również w Niemczech ten aspekt rozwoju uwzględnia się najczęściej, gdy chodzi o dzieci i młodzież zdolną. (Żródło: Eurydice)

wykorzystanie dostępnych rozwiązań systemowych na poziomie klasy i szkoły oraz pozaszkolnych form wspierania rozwoju zdolności uczniów dostosowanie programów kształcenia nauczycieli do wymagań pracy z uczniem zdolnym 1.rozpoznanie uczniów uzdolnionych („selekcja”) 2.wybór adekwatnego lub dostępnego rozwiązania edukacyjnego 3.wykorzystanie form i metod pracy z uczniem zdolnym Modele „selektywne”

Talenty nie będą kwitły w systemie "urawniłowki" Polska ma zdolną młodzież. Nasi uczniowie osiągają często najlepsze miejsca w wielu konkursach międzynarodowych. Powstaje więc pytanie: Jak nie marnować tych talentów i pozwolić każdemu dziecku zrealizować swój potencjał? … Wprawdzie ze względów praktycznych systemy edukacji muszą być tworzone w taki sposób, aby zapewnić kształcenie dostosowane do większości dzieci i młodzieży, zawsze jednak będą istnieć grupy, które mają specjalne potrzeby i dla których trzeba wprowadzać specjalne rozwiązania. Jedną z takich grup są dzieci i młodzież o dużych zdolnościach (...) Dzieci i młodzież zdolna powinny mieć możliwość korzystania z odpowiednich warunków kształcenia, które pozwolą im w pełni rozwinąć swe zdolności – z pożytkiem dla siebie i całego społeczeństwa 1. W zaleceniu nie wyróżnia się dzieci i młodzieży zdolnej jako grupy priorytetowej, stwierdza się jednak wyraźnie, że należy im zapewnić takie kształcenie, które umożliwi im rozwinięcie w pełni swego potencjału. 1 Zalecenia Rady Europy 1248 (1994) w sprawie edukacji dzieci i młodzieży zdolnej. STANOWISKO RADY EUROPY

Zajęcia na bardziej zaawansowanym poziomie i bardziej zróżnicowane w grupach o zróżnicowanym poziomie zdolności Indywidualne podejście do nauczania (ISCED1-3) Zajęcia na bardziej zaawansowanym poziomie i bardziej zróżnicowane w grupach jednorodnych (-) Najważniejsze rozwiązania edukacyjne dla uzdolnionych dzieci i młodzieży (ISCED 1-3), 2005/06 POLSKA (Żródło: Eurydice)

Kształcenie zindywidualizowane lub zindywidualizowany program nauczania w grupach o zróżnicowanym poziomie zdolności Indywidualny program kształcenia umożliwiający uczniom zdolnym uczęszczanie na lekcje na różnym poziomie (ISCED 1-3). Kształcenie zindywidualizowane lub zindywidualizowany program nauczania w grupach jednorodnych Gimnazja Akademickie (ISCED 2 i 3), przeprowadzające selekcję kandydatów na podstawie określonych kryteriów (oceny ze szkoły podstawowej, testy psychologiczne, sprawdziany z matematyki i języków obcych), które realizują specjalny skrócony program nauczania. Szkoły specjalizujące się w dziedzinach sztuk pięknych lub dyscyplinach sportu (ISCED 1-3). Eksperymentalne i innowacyjne nauczanie w szkołach ogólnodostępnych.

Rozwiązania pozaszkolne dla grup o zróżnicowanym poziomie zdolności Koła zainteresowań, tj. zajęcia pozalekcyjne prowadzone dla wszystkich zainteresowanych uczniów (ISCED 1-3). Rozwiązania pozaszkolne dla grup jednorodnych Warszawskie centrum wspierania rozwoju uzdolnień w Liceum im. S.l. Witkiewicza (ISCED 3) oferujące pomoc uzdolnionym uczniom na poziomach ISCED 1 i 2. Konkursy przedmiotowe na poziomie regionalnym (ISCED 1 i 2), Ogólnokrajowe olimpiady (ISCED 3).

Szybka ścieżka Uczniowie, którzy uzyskują wybitne wyniki lub szybciej opanowują materiał, mogą otrzymać promocję do klasy programowo wyższej (ISCED 1-3). Inne (np. sieci zapewniające wsparcie) Uniwersytet dla Rodziców, ośrodek informacyjno- doradczy zajmujący się uzdolnionymi dziećmi i młodzieżą, prowadzi doradztwo dla rodziców i nauczycieli. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej oferuje specjalną pomoc nauczycielom uzdolnionych dzieci i młodzieży. Szereg programów stypendialnych dla uzdolnionych dzieci i młodzieży, osiągających najlepsze wyniki i/lub wykazujących się wybitnymi osiągnięciami w różnych przedmiotach. Stowarzyszenie Szkół Innowacyjnych, sieć 64 szkół średnich II stopnia (ISCED 3) oferująca wsparcie uczniom zdolnym.

Doskonalenie modelu „selektywnego” ZADANIA Zwiększenie liczby i poprawa jakości rozwiązań edukacyjnych dla uczniów zdolnych Doskonalenie identyfikacji uczniowskich uzdolnień i talentów Poszerzanie grupy uczniów obejmowanych specjalnymi rozwiązaniami edukacyjnymi Rozbudowa szeroko rozumianej „infrastruktury” służącej wspieraniu zdolności i talentów uczniów INICJATYWY Władz oświatowych Szkół, nauczycieli, rodziców i społeczności lokalnych Organizacji pozarządowych Sektora prywatnego Prywatnych osób

Dziękuję za uwagę