Mapowanie habitatu. Czym jest habitat? (źródło: Wikipedia) Habitat (łac. habitat - mieszka), obrazowo określany jako adres ekologiczny – kompleks specyficznych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Advertisements

PRZYKŁADY WEBQUESTÓW DLA KLAS I – III SZKOŁY PODSTAWOWEJ „Cztery pory roku” Projekt „Razem i osobno” Stowarzyszenie Nauczycieli Edukacji Początkowej Projekt.
PASZPORT JĘZYKOWY DOKUMENTY EUROPASS. 4 X EUROPASS Europass Europass jest inicjatywą Komisji Europejskiej umożliwiającą każdemu obywatelowi Unii lepszą.
„Cztery pory roku” PRZYKŁADY WEBQUESTÓW
Spotkanie informacyjne PRZEDMIOT DOFINANSOWANIA W RAMACH DZIAŁANIA 11.4 OCHRONA RÓŻNORODNOŚCI BIOLOGICZNEJ REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
SPIS TREŚCI WARSTWOWA BUDOWA LASU WYSOKIE DRZEWA PODSZYT RUNO LEŚNE
Czy wiesz, że?... INTERNET …TO JEST SPIS TREŚCI NIEBEZPIECZEŃSTWO SPOŁECZNOŚĆ INTERNETOWA DZIECKO W INTERNECIE ZAUFANE STRONY INTERNETOWE WIRUSY.
ŚRODOWISKO PONAD WSZYSTKO Mała bateria-duży problem.. Co roku w Polsce sprzedaje się około 300 mln baterii. Wyrzucanie ich do kosza negatywnie wpływa.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Opracowanie: mgr Dorota Fabianowicz. Edukacja leśna w polskich szkołach Kształtowanie właściwych postaw dzieci i młodzieży odbywa się na poszczególnych.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Składniki odżywcze i ich rola w organizmie Białka, cukry i tłuszcze
Z ASADY AMORTYZACJI SKŁADNIKÓW MAJĄTKU TRWAŁEGO 1.
ip4inno Moduł XX Zarządzanie własnością intelektualną w projektach B+R Imię i nazwisko prowadzącegoMiejsce i data.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
2.49. Zależności między organizmami w biocenozie Opracowała Bożena Smolik Konsultant Arleta Poręba-Konopczyńska.
PRZYKŁADY WEBQUESTÓW DLA KLAS I – III SZKOŁY PODSTAWOWEJ „Cztery pory roku” Projekt „Razem i osobno” Stowarzyszenie Nauczycieli Edukacji Początkowej Projekt.
NADLEŚNICTWO CHEŁM HISTORIA. O nadleśnictwie Teren nadleśnictwa to około 21,6 tysięcy hektarów lasów. Wśród drzew bardzo ważnymi elementami składowymi.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
PODRÓZNICY AMERYKI POŁUDNIOWEJ. Jesteście podróżnikami badającymi tropikalne zwierzęta, zamierzacie wybrać się do Ameryki Południowej, aby stworzyć album.
FORMAT WYMIANY DANYCH GEODEZYJNYCH TANAGO. TANGO V. 1.
Jest największym orłem europejskim o długości ciała 91 cm, rozpiętości skrzydeł do 250 cm, wadze do 6 kg. W locie można go odróżnić.
Mądre rady na odpady! Prezentacja symboli, które ułatwiają dokonywanie właściwych wyborów podczas zakupów, poszczególne znaki nam to ułatwią.
MAPA HYDROGRAFICZNA HALINA KLIMCZAK INSTYTUT GEODEZJ I GEOINFORMATYKI
Wyk. Karolina Zarzycka Kl. ITE. Terminem żywność ekologiczna określa się żywność, którejsposób wytwarzania jest zgodny z zasadami zawartymi w rozporządzeniu.
Literary Reference Center Przewodnik
Autor: Kierunek: Promotor: Wykorzystanie GIS do wyznaczenia tras bezpiecznego przewozu transportu przez miasto Małgorzata Kość geodezja i kartografia dr.
WSPÓŁRZĘDNE GEOGRAFICZNE.  Aby określić położenie punktu na globusie stworzono siatkę geograficzną, która składa się z południków i równoleżników. Południk.
Wzór dla decydentów (poniższa prezentacja może być wykorzystywana i modyfikowana do Państwa potrzeb) Data, autor, tematyka, itd. „Wyzwania i szanse dla.
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
Co to jest GMO ? GMO to organizm inny niż organizm człowieka, w którym materiał genetyczny został zmieniony w sposób nie zachodzący w warunkach naturalnych.
Hartowanie ciała Wykonała Maria Szelągowska. Co to jest hartowanie? Hartowanie Hartowanie – proces adaptowania ciała do niekorzystnych warunków zewnętrznych.
Departament Rozwoju Regionalnego XV Posiedzenie Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward Reszkowski.
Porównywarki cen leków w Polsce i na świecie. Porównywarki w Polsce.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Algorytmy Informatyka Zakres rozszerzony
 PODSUMOWANIE PROJEKTU „POSTAW NA SŁOŃCE”. Energia konwencjonalna : ● - spalanie paliw kopalnych ● - promieniowanie pierwiastków Energia Odnawialna:
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
2.48. Cechy populacji biologicznej
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
ROŚLINNOŚĆ GÓRSKA Tatry to jedyny w Polsce obszar o charakterze wysokogórskim. Dlatego roślinność tu występująca jest nieobecna w innych regionach naszego.
Nadleśnictwo w Złotym Potoku. Co to jest nadleśnictwo? Nadleśnictwo – podstawowa jednostka gospodarcza i organizacyjna w strukturze Lasów Państwowych.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
„Cztery pory roku” PRZYKŁADY WEBQUESTÓW
BADANIA STATYSTYCZNE. WARUNKI BADANIA STATYSTYCZNEGO musi dotyczyć zbiorowościstatystycznej musi określać prawidłowościcharakteryzujące całą zbiorowość.
NASZE NADLE Ś NICTWO NADLE Ś NICTWO BE Ł CHATÓW Pod zarządem Nadleśnictwa Bełchatów znajduje się prawie hektarów lasów. Leśnicy z Nadleśnictwa.
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
ZNACZENIE WIARYGODNOŚCI DANYCH O WARUNKACH GLEBOWYCH DLA POTRZEB OKREŚLENIA WARTOŚCI GRUNTÓW W PROCESIE SCALENIA I WYMIANY Anna Bielska Katedra Gospodarki.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
BLISKO NAS, czyli co znajdziesz w lasach otaczających nasze osiedle „Kokociniec”
Woda O tym, dlaczego powinniśmy ją oszczędzać Jan Stasiewicz, kl. II C.
NAJCZĘSTSZYCH CHORÓB UKŁADU KRĄŻENA 5. Nadciśnienie tętnicze.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
CENTRALNA KOMISJA EGZAMINACYJNA ul. Łucka Warszawa tel. (022)
Przyroda i zwierzęta. Ro ś linno ść Biorąc pod uwagę tutejsze warunki klimatyczne nie ma co oczekiwać bujnej roślinności. Na południu jest sawanna z wysokimi.
 Co to jest bank? Co to jest bank?  Lokata Lokata  Super konto GRAFITTI Super konto GRAFITTI  Karta kredytowa Karta kredytowa  Karta bankomatowa.
5 KROKÓW DO SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Jak dostać się do szkoły ponadgimnazjalnej? Instrukcja dla uczniów, którzy uczą się w gimnazjach które przekazują.
Eksperyment Symulacja pracy satelitarnego wysokościomierza.
Jak tworzymy katalog alfabetyczny? Oprac.Regina Lewańska.
Czym jest habitat? (źródło: Wikipedia)
Logika dla prawników Podział logiczny.
Temat: Jesteśmy sobie potrzebni – słów kilka o bioróżnorodności.
[Tytuł – najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie ]
Dokumentacja rysunkowa
Zapis prezentacji:

Mapowanie habitatu

Czym jest habitat? (źródło: Wikipedia) Habitat (łac. habitat - mieszka), obrazowo określany jako adres ekologiczny – kompleks specyficznych warunków środowiska życia określonych populacji organizmów:  w szerokim rozumieniu może oznaczać biotop lub siedlisko, a w szczególnych przypadkach – biom,  w wąskim znaczeniu – warunki lub miejsca, część biotopu, w której osobniki danego gatunku znajdują najdogodniejsze warunki życia.

Zróżnicowanie habitatów  Zbiorniki wodne i tereny podmokłe  Tereny morskie i przybrzeżne  Lasy  Łąki, stepy  Żywopłoty (w szerszym rozumieniu: żywe ściany roślinności, ang. hedgerows)  Ziemie uprawne  Góry i wrzosowiska  Miasta i miasteczka

Mapowanie habitatów  Mapa habitatów pokazuje geograficzne zróżnicowanie habitatów na poszczególnych terenach  Jaki jest cel mapowania habitatów?  Zwiększenie bioróżnorodności  Pomoc w ochronie terenu/gatunków obecnych  To jest zwyczajnie bardzo interesujące?

Przykłady Mapa promująca określony rejon Mapa z zaznaczonymi miejscami chronionymi na określonym terytorium

Przygotowania  Jakie wymiary ma teren, który będziemy mapować?  Jaki poziom szczegółowości jest nam potrzebny?  Jakie źródła są dostępne? (czas/pieniądze/dane)?  Parametry fizyczne i biologiczne?  Czy ten teren jest bezpieczny (np. nie rosną tam toksyczne rośliny)?

Potrzebne materiały  Duży arkusz papieru  Kredki, flamastry, ołówki, farby (?)  Przedyskutujcie symbolikę i znakowanie zanim zaczniecie mapowanie  Notes/Zeszyt/arkusze papieru do prowadzenia kroniki gatunków Jeśli mapowany teren znajduje się na zewnątrz terenu (przed)szkolnego  Lokalne i regionalne mapy dla odniesienia

Narysujcie mapę terenu i zaznaczcie granice

Mapowanie habitatu W klasie: Wydrukujcie/narysujecie mapę terenu i zaznaczcie granice W terenie (praca grupowa): Przemierzcie cały teren i naszkicujcie orientacyjną Mapę Habitatu Naszkicujcie (nakreślcie zarys) szczególne punkty waszego habitatu i postarajcie się zidentyfikować je za pomocą używanych do tego symboli Zarejestrujcie dominujące gatunki występujące w terenie (wpiszcie nazwy zwyczajowe lub nadajcie symbole) Dodajcie symbole różnych obiektów Przygotujcie notatki o obiektach towarzyszących (na mapie lub na oddzielnej kartce/w notesie)

Mapowanie habitatów Co dalej? (praca w grupie lub indywidualna):  Stwórzcie pełna kolorów Mapę Habitatu mapowanego terenu zawierającą przyjęte oznakowania  Dodajcie symbole dominujących gatunków (użyjcie wymyślonych wcześniej symboli lub nazw zwyczajowych)  Dodajcie symbole obiektów i notatki

Przykładowa Mapa Habitatu pod koniec pierwszego roku

Zbadajcie habitaty występujące w pobliżu!

Stwórzcie rejestr obecnych gatunków

Jak zbadać teren i zarejestrować gatunki?  Zadajcie sobie kilka pytań i zanotujcie odpowiedzi w „Notesie Przyrodnika”  Co zamierzam zbadać – rośliny, zwierzęta, owady, ptaki?  Jaka jest obecnie pora roku, wiosna, lato, jesień, zima?  Jaka jest aktualnie pogoda?  PAMIĘTAJ! Pora roku i pogoda mogą wpływać na bioróżnorodność  Gdzie jesteś/Jaki rodzaj habitatu badasz?

Przykładowy „Notes Przyrodnika” DataPogodaMiejscaHabitatUwagi 6 majawietrznielas dębowymieszane tereny leśne motyl rusałka 30 czerwcapochmurniedroga nad staw płytkie jezioro (dużo roślin) plamista żaba 3 sierpniasłonecznie i rześko droga do szkoły żywopłotydużo małych ptaszków 14 wrześniasłonecznieparkmieszany (gtrawy/drzewa/ krzewy)

Przykład Notatnika Badań Naukowych Imię rejestrującego Nazwa gatunkuWspółrzędne (sześciopunktowe, jeśli możliwe) DataOtoczenie*Region Polski ObfitośćKomentarz Imię i nazwisko osoby, która poczyniła obserwację. Nazwa ewidencjonowanego gatunku. Sześciopunktowe współrzędne (6 figure grid) - 3 cyfry w każdej współrzędnej, w celu wyznaczenia 100 m2. Prefefowany format to: Data obserwacji Opis miejsca, w którym zaobserwowano organizm, np. 1km na północ od doliny…”. Ideałem byłoby włączenie do mapki nazw własnych obiektów występujących w terenie. Jak wiele przedstawicieli tego gatunku widzę Rachel Boyle Rusałka Pawik M518152dd/mm/rrrr Kerry 1nieżywy * Pierwsze 5 kolumn jest obowiązkowe **Można dodać własne kolumny, np. Wysokość n.p.m., etap życia organizmu. Możecie dodać tak wiele, jak potrzebujecie.

Nigdy nie przestawajcie eksplorować… Nigdy nie wiesz, co możesz znaleźć!