Rynek na produkty i usługi technologiczne Cechy i specyfika.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CREATIVE BRIEF. PYTANIA KIM? KIM? CZYM? CZYM?CO?
Advertisements

Struktura kanałów marketingowych. Definicje kanału dystrybucji Podejście podmiotowe Podejście funkcjonalne zbiór wzajemnie zależnych od siebie organizacji.
RYNEK GOSPODARCZY. Analiza rynku, konkurencji: Aby ka ż dy biznes, bez wzgl ę du na wielko ść, czy obszar dzia ł ania, móg ł sprawnie funkcjonowa ć powinien.
Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
Łukasz Małecki Ministerstwo Rozwoju Wsparcie projektów technologicznych firm w latach
1. Plan prezentacji 1.Misja firmy 2.Model biznesu i działalność firmy 3.Forma organizacyjno-prawna 4.Formy zatrudnienia 5.Analiza rynku 6.Reklama i marketing.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
© Katedra Zarządzania w Gospodarce SGH Katedra Zarządzania w Gospodarce1 PLANOWANIE STRATEGICZNE.
Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
Katedra Zarządzania w Gospodarce1 STRATEGIA DYWERSYFIKACJI.
Niedoceniane tło – stabilny partner w trudnych czasach.
Dr Anna M. Zarzycka Katedra Biznesu Międzynarodowego A.M. Zarzycka.
Tytuł biznesplanu (nazwa przedsięwzięcia)
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Ekonomika i projektowanie przedsięwzięć przedsiębiorstw – plan marketingowy oraz plan zarządzania Michał Suchanek Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw.
Jak rozwijać PS po zakończeniu finansowania ze środków projektowych? OWES subregion centralno-zachodni Tadeusz Durczok
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
„Co chcielibyście wiedzieć o Waszej firmie, ale boicie się zapytać – czy narzędzia informatyczne wpływają na wiarygodność rynkową i sukces ekonomiczny.
PROJEKT „DZIAŁAJMY RAZEM – AKTYWIZACJA SPOŁECZNA I EKONOMICZNA MŁODZIEŻY POLONIJNEJ W GAGAUZJI” Проект финансирован из средств Министерства Иностранных.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Wojewódzki Zakład Doskonalenia Zawodowego w Gorzowie Wlkp.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Obszary inteligentnych specjalizacji Wielkopolski a UEP / SC UEP.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
SOJUSZ DLA PRACY F0607 Zastosowanie metody zarządzania cyklem projektu (PCM) do przygotowania i wdrażania projektu PIW EQUAL.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Dr Piotr SZAJNER IERiGZ-PIB ul. Świętokrzyska Warszawa Tendencje w produkcji mleka w Polsce.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
Kryteria oceny Waga (1-3) Ocena (1-5) Ocena ważona (waga x ocena) 1. Wielkość rynku 2. Przewidywany wzrost rynku (dynamika wzrostu) 3. Rentowność sektora/zyskowność.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem Aby zobaczyć prezentację badania należy wybrać przycisk F5. Poruszanie się pomiędzy.
Cel konferencji. BADANIA JAKOŚCIOWE BADANIA ILOŚCIOWE.
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Równowaga rynkowa w doskonałej konkurencji w krótkim okresie czasu Równowaga rynkowa to jest stan, kiedy przy danej cenie podaż jest równa popytowi. p.
Strategia Koncepcja działania organizacji umożliwiająca osiągnięcie sukcesu w przyszłych warunkach.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Zarządzanie systemami dystrybucji
Produkt w marketingu międzynarodowym
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WP Gdańsk, 20 maja 2016r. Kryteria wyboru projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Wartość rynkowa nieruchomości dr Małgorzata Zięba.
Skorzystaj z doświadczeń ekspertów - jak Energetyka może wykorzystać najlepsze praktyki w budowaniu wartości klienta w sektorze telekomunikacyjnym Renata.
A.M. Zarzycka.  wartość produktu wyrażona w pieniądzu  miernik wartości (z punktu widzenia konsumenta)  instrument marketingu A.M. Zarzycka.
ROLA POT W TWORZENIU ZINTEGROWANEGO SYSTEMU BADAŃ KONSUMENTÓW USŁUG TURYSTYCZNYCH TERESA BUCZAK.
Biznes Wielkopolska to magazyn, który ukazuje się od 2003 roku. Magazyn powstał jako element promocji firm wyróżnionych certyfikatem „Najwyższa Jakość”
Renata Maciaszczyk Kamila Kutarba. Teoria gier a ekonomia: problem duopolu  Dupol- stan w którym dwaj producenci kontrolują łącznie cały rynek jakiegoś.
Kryteria oceny projektów inwestycyjnych Jacek Adamski, Gdańsk,
PLAN MARKETINGOWY Imię i nazwisko. Podsumowanie sytuacji rynkowej  Sytuacja rynkowa: przeszła, bieżąca i przyszła  Uwzględnij udział w rynku, wiodące.
Zarządzanie strategiczne 5
[Tytuł – najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie ]
Struktura kanałów marketingowych
PRAKTYKA ROZWOJU EKSPORTU
Nazwa firmy Plan biznesowy.
Sprzedaż produktu lub usługi
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Prezentacja planu biznesowego
Nazwa firmy Biznesplan.
Tytuł wniosku WPP/2.0/…./2019 Kraków, data ……………………..
Zapis prezentacji:

Rynek na produkty i usługi technologiczne Cechy i specyfika

2 Rynek i uczestnicy rynku technologicznego Badania – pozyskiwanie wiedzy Wynalazki – idea lub koncepcja nowego procesu, produktu Innowacje – komercjalizacja wiedzy Innowacja – skuteczne wejście na rynek nowoczesnego produktu, procesu lub modelu biznesowego Potrzeby odbiorcy Rynek innowacyjnych produktów Rynek technologii komercyjnyc h Rynek technologiczny Rynek niekomercyjn y Innowacja Idea / wynalaze k Technologi a R&D /BR Badania podstawowe R& D /B R Start-up

3 Rynek i konkurencyjność rynku – 5 sił (Porter) 5 sił określających konkurencyjność:  Czy łatwo wejść na rynek, jakie bariery bronią rynku  Czy łatwo zastąpić produkt inną, tańszą ofertą  Jaka jest pozycja klienta?  Jaka jest pozycja dostawcy?  Jak silna jest obecna konkurencja? Nowi konkurenci Rywalizacja w branży istniejąca konkurencja Rywalizacja w branży istniejąca konkurencja Substytuty Odbiorcy Dostawcy Zagrożenie ze strony nowej konkurencji Siła przetargowa dostawców Siła przetargowa nabywców Zagrożenie ze strony substytucyjnych produktów i usług Bariery wejścia MonopolAlianse Imitacja Dominacja?

4 Rynek technologiczny  Cel rynku technologicznego – realizacja potrzeb łańcucha użytkowników poprzez produkcję i użytkowanie towarów i usług  Technologia – wiedza / umiejętności / doświadczenia / rozwiązania  Produkt technologiczny – zastosowanie technologii w celu komercyjnym Co jest przedmiotem handlu?  Wiedza o metodach wytwarzania i same technologie  Same produkty (dobra materialne i usługi)  Metody zarządzania wymagane dla realizacji  Wiedza zawarta w procedurach  Wiedza zawarta w ludziach  Ostatecznie - informacja

5 Charakter rynku technologii  Charakter rynku jest pochodną przedmiotu obrotu – innowacji wyrażonych poprzez technologie i produkty technologii  Istotą produktu jest wiedza i informacja Wiedza / Informacja:  Wiedza jest trudna do pomiaru  Wiedza jest kumulowana i nie podlega zużyciu  Wiedza ma charakter ponadnarodowy  Wiedza jest trudna do samodzielnego odkrycia / odszukania

6 Rynek, a adaptacja technologii (Everett M. Rogers – Dyfuzja innowacji  Adaptacja innowacji następuje sekwencyjnie  Reguła 16/84 – przekonaj innowatora (crossing the chasm..) Jakie cechy innowacji ułatwią adaptację? Jakie decyzje wiążą się z adaptacją innowacji? Kto podejmuje takie decyzje? Konsekwencje innowacji Kanały komunikacji innowacji Rynek pierwotny? Rynek wtórny

7 Słynny model … Cykl adaptacji technologii Geoff Moore’a Innovators Early Adopters Early Majority Late Majority Laggards Bowling Alley Main Street Tornado Źródło: Moore (1995), Inside the Tornado Skok nad rozpadliną..  Sprawny przeskok nad rozpadliną decyduje o powodzeniu wyprawy  Rozpadlina wyznacza granicę oczekiwania na sprawdzone rozwiązania  Dojście do stanu nasycenia wymaga ‘dojrzewania’ na rynku po szczęśliwym ‘trafieniu’ w cel

8 Cechy rynku technologicznego  Istnienie monopolu w wielu segmentach rynku – monopolistyczna pozycja dostawcy  Słaba pozycja przetargowa nabywcy / odbiorcy  Silniejsze relacje dostawcy i odbiorcy (niż na ‘zwykłym’ rynku)  Duża / łatwa segmentacja rynku  Koncentracja geograficzna podaży i popytu  Korelacja między handlem technologią i R&D  Korelacja pomiędzy ochroną technologii (eksportem produktów) i udostępnianiem licencji  Związek między technologią i inwestycjami bezpośrednimi  Pobudzone rynki dóbr inwestycyjnych i pracy kwalifikowanej  Niższy udział sprzedawanych technologii (30%), niż będących przedmiotem wymiany poza komercyjnej (Dominują transakcje wewnątrz korporacji, z centrali do filii)  Trudność obiektywnego ustalenia wartości na ograniczonym i nowym (w danym przypadku) rynku

Badanie rynku Analiza i wnioski dla biznesu

10 Badanie / analiza rynku – dlaczego potrzebujemy badać rynek? Kiedy konieczne badanie rynku:  Start biznesu  Wejście na nowy rynek  Wprowadzenie nowego produktu Dlaczego badamy rynek?  Badamy czy istnieje rynek na nasze produkty i/lub usługi  Tworzymy podstawy do budowy strategii i planu marketingowego  Pozyskujemy informacje konieczne do skutecznego prowadzenia sprzedaży Etapy badania rynku:  Definicja problemu – czy istnieje i jaki jest ‘nasz’ rynek  Analiza stanu obecnego – modele oceny stanu i rynku (5C, PEST, SWOT)  Pozyskiwanie danych – dostępne źródła, dane publiczne, handlowe, konkurencja, źródła komercyjne  Analiza i interpretacja danych  Formułowanie wniosków – strategia marketingowa (rynek docelowy, segmentacja i pozycjonowanie produktu)  Plan działań –plan marketingowy (4P)

11 Badanie rynku – ocena stanu obecnego Wymiary badania rynku:  Wielkość / rozmiar rynku – Stopa wzrostu rynku – dane historyczne i czynniki wzrostu (cykle rozwoju)  Trendy rozwoju – O/T w SWOT  Struktura rynku – segmentacja i koncentracja  Kanały dystrybucji – obecne, potencjalne  Parametry sprzedaż / koszty – łańcuch tworzenia wartości  Rentowność rynku – atrakcyjność rynku, rozkład sił graczy (5F)  Czynniki sukcesu – unikalność, ekonomia skali, dostępność

12 Ocena stanu obecnego – SWOT strengths weaknesses threats opportunities Wewnętrzne cechy firmy Zewnętrzne cechy otoczenia firmy

13 Definiowanie rynku – kim jest klient? Rynek: Potencjalny – chętni kupić produkt Osiągalny – zdolni kupić / posiadający środki Kwalifikowany – prawnie zdolni kupić produkt Docelowy – ta część rynku któremu staramy się służyć Spenetrowany – klienci, którzy już kupili produkt Populacja Potencjalny rynek Osiągalny rynek Osiągalny i kwalifikowany rynek Docelowy rynek Spenetrowany rynek

14 Segmentacja rynku Segment rynku – część rynku zróżnicowana wobec pozostałych  Potrzeba segmentacji – możliwość lepszego rozumienia unikalnych potrzeb i dotarcia do nich z odpowiednim produktem (lepiej niż konkurenci) Kryteria identyfikacji segmentów rynku:  Możliwość identyfikacji – mierzalne czynniki odróżniające dany segment  Możliwości dotarcia – dostępność dla narzędzi komunikacji i kanałów dystrybucji  Istotność – segment rynku powinien być dostatecznie istotny aby uzasadnić metody dotarcia do niego  Unikalność – odrębna wobec innych segmentów reakcja na narzędzia polityki marketingowej  Trwałość – stabilność segmentu rynkowego pozwala unikać kosztów dostosowania do zmian Przykłady segmentacji – rynek konsumencki:  Geograficzna – kraj, region, populacja i jej gęstość, klimat  Demograficzna – wiek, płeć, sposób życia, dochód, zawód, wykształcenie, narodowość, religia, klasa społeczna  Psychologiczna – rodzaj aktywności, zainteresowania, opinie, wartości  Behawioralna – lojalność marki, użyteczność, skłonność do zakupów, okazja Przykłady segmentacji – rynek przemysłowy:  Lokalizacja – koszty dostaw, regionalne potrzeby klasterów firm  Rodzaj i skala firmy – skala działania, branża, zasady zakupów, ośrodki decyzyjne  Zachowania – użyteczność, status zakupu (pierwszy, kolejny, regularny)

15 Formułowanie wniosków i plan działań - 4P – Marketing Mix  Produkt  Cena  Dystrybucja  Promocja Product Price Promotion Place Klasyczny zakres decyzji marketingowych: Rynek docelowy

16 Narzędzia 4P  Funkcjonalność  Marka  Wzornictwo  Jakość  Bezpieczeństwo  Opakowanie  Serwis  Gwarancja  Części zamienne  Strategia cenowa  Sugerowana cena  Ceny masowe  Upusty  Wyprzedaże  Łączenie produktów  Elastyczność cenowa  Dyskryminacja cenowa ProduktCenaDystrybucjaPromocja  Kanały dystrybucji  Pokrycie rynku  Zarządzanie zapasami  Logistyka  Strategie (push / pull)  Reklama  Promocja sprzedawcy  PR  Budżet

17 4P rynku technologicznego Elementy strategii marketingowej Rynek technologiczny (technologie komercyjne) Rynek konsumpcyjny (innowacyjne produkty) PRODUKT często niestandardowy duża rola usług towarzyszących standardowy, usługi towarzyszące mniej ważne CENA niekiedy brak cen standardowychceny standardowe DYSTRYBUCJA krótki łańcuch pośredników bliska i złożona współpraca kupuje zespół formalne procedury długi łańcuch pośredników rzadki i krótki kontakt kupuje jednostka / rodzina brak formalnych procedur PROMOCJA / REKLAMA dla wąskiej grupy odbiorców wymagany kontakt bezpośredni duża waga informacji technicznej środki masowego przekazu kampanie promocyjne

18 Analiza rynku kontra marketing Krok 1 – Rozpoznanie szans rynkowych (Analiza rynku – gdzie i co?)  Identyfikacja potencjalnego rynku  Identyfikacja uczestników rynku / kto jest potencjalnym klientem  Identyfikacja potrzeb rynku  Badanie warunków konkurencyjności – własnych kontra oczekiwanych  Określenie potencjału wzrostu na danym rynku Krok 2: Budowa strategii marketingowej (jak i kiedy?)  Pozycjonowanie na rynku – jak zaistnieć na rynku / dotrzeć do klienta  Określenie celów marketingowych  Budowa strategii penetracji rynku (4P)  Rozważenie możliwości aliansów strategicznych  Wsparcie strategii bieżącą weryfikacją skuteczności poprzez sprzedaż

19 Definicja problemu – kluczowe informacje, jakie chcemy uzyskać w toku badania  Na jakim rynku będzie działać moja firma?  Jacy konkurenci / firmy działają na ‘moim’ rynku?  Jak skuteczna jest konkurencja?  Czy na rynku istnieją produkty zbliżone do moich?  Jak są sprzedawane i z jakim efektem?  Jaki jest udział konkurencji w rynku?  Czy rynek jest nasycony czy otwarty? Jakie czynniki determinują taką sytuację?  Jaka jest wielkość rynku?  Czy rynek rośnie i w jaki sposób?  Czy rynek / branża jest stabilna czy zmienna?  Jakie są trendy rozwoju rynku?  Jak mogę zaistnieć na rynku?  Jak moi konkurenci osiągnęli pozycję na rynku?  Jak działają konkurenci? W jakim modelu biznesowym?  Jakie są oczekiwania klientów wobec mojego produktu? Za co chcą zapłacić?  Jakie cechy produkt powinien spełniać?  Na czym polega moja przewaga konkurencyjna?