I. Kto to jest konsument? Konsument jest to osoba fizyczna, która nabywa określony towar lub usługę tylko na potrzeby własne lub swojego gospodarstwa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Advertisements

Detaryfikacja – nadchodząca rewolucja (?) na rynku gazowym dr Jerzy Baehr, Senior Partner w WKB Wierciński Kwieciński Baehr dr hab. Jakub Pokrzywniak,
Największy potencjał gruntów inwestycyjnych w ofercie ANR Leszek Świętochowski Prezes ANR Warszawa, 15 kwietnia 2015 roku.
Znaczenie procedur celnych dla sądowej ochrony praw własności przemysłowej w szczególności przed naruszeniem patentów. Dr Ewa Skrzydło-Tefelska Katedra.
Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
ORGANIZACJA KONTROLI OZNAKOWANIA CE W ŚRODOWISKU PRACY – OMÓWIENIE PODSTAWOWYCH PROBLEMÓW POJAWIAJĄCYCH SIĘ W TOKU KONTROLI Warszawa - czerwiec 2005.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
Niedozwolone postanowienia umowne we wzorach umów pośrednictwa handlu nieruchomościami ` Zygmunt Rajchemba Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów Delegatura.
Regionalna Sieć Szerokopasmowa Województwa Podlaskiego „ INTERNET BLIŻEJ WSZYSTKICH Departament Społeczeństwa Informacyjnego Urząd Marszałkowski Województwa.
Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
OBOWIĄZKI INFORMACYJNE BENEFICJENTA Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej.
INFORMA CJA o wynikach kontroli artykułów dla dzieci III kwartał 2014 r.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 1 "Zakupy w sklepie za rogiem czy przez Internet -
DOMY OPIEKI Badanie wzorców umownych stosowanych w placówkach świadczących usługi w zakresie zapewnienia opieki osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym.
SPORZĄDZANIE PROJEKTÓW UMÓW. Inter – Group sp.k. sp. z.o.o. jest właścicielem nieruchomości, składającej się z działki gruntu zabudowanej budynkiem biurowym,
1. 2 Sądownictwo konsumenckie przy Inspekcji Handlowej funkcjonuje od 1991 roku i na stałe wpisało się w realia rynkowe i świadomość konsumentów oraz.
„e-Gdańsk – europejska metropolia on-line” Projekt Współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 1 „Prawa Konsumenta w Unii Europejskiej” Kontrowersyjne.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Umowy Partnerskie w projektach zbiór najważniejszych składników Uwaga! Poniżej znajdują się jedynie praktyczne wskazówki dotyczące tworzenia umów. Dokładne.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Certyfikacja Sklepów Internetowych – Na przykładzie klientów Trusted Shops.
Warszawa, Krótka sprzedaż – monitoring i nadzór GPW Iwona Edris Dyrektor Biura Audytu i Kontroli.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
1 Rozliczenie zadań realizowanych w ramach P FIO 2015.
Odpowiedzialność porządkowa pracowników Za nieprzestrzeganie przez pracownika: ustalonego porządku, regulaminu pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
BUSINESS LEX POZNAŃ, Ul. Chwaliszewo 60/62 Tel Fax
ING BANK Faktoring –Jednostkom organizacyjnym Lasów Państwowych oferujemy faktoring krajowy z przejęciem ryzyka wypłacalności odbiorcy (bez regresu, pełny).
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 11.4 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem Aby zobaczyć prezentację badania należy wybrać przycisk F5. Poruszanie się pomiędzy.
Uwarunkowania prawne telepracy – praktyczne rozwiązania dla pracodawców dr Jacek Męcina.
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
W YBRANE ZAGADNIENIA POSTĘPOWANIA CYWILNEGO W SPRAWACH O OCHRONĘ WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ Prof. dr hab. Feliks Zedler Konferencja „Rynek leków a ochrona.
Porównywarki cen leków w Polsce i na świecie. Porównywarki w Polsce.
Ocena postępowania o udzielenie zamówienia publicznego polega na ocenie zgodności postępowania Beneficjentów z obowiązującymi przepisami dotyczącymi zamówień.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Konsument jest to osoba fizyczna, która nabywa określony towar lub usługę tylko na potrzeby własne lub swojego gospodarstwa domowego. Osoba, która kupuje.
Model Przejść Międzyoperatorskich (na podstawie uwag i rekomendacji izb oraz operatorów) Warszawa, 16 czerwca 2008 r.
Białystok, 10 sierpnia 2010 r. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa 1.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
ORGANY I ORGANIZACJE OCHRONY KONSUMENTA Barbara Denisiuk.
Tanie pożyczki na założenie lub rozwój firmy r Nowy Dwór Mazowiecki.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Podstawy prawne planowania przestrzennego w Polsce Wykład I.
WYDZIAŁ OSWIATY URZEDU MIASTA POZNANIA REKRUTACJA ZASADY REKRUTACJI DO SZKÓŁ PONADGIMAZJALNYCH WSPOMAGANEJ SYSTEMEM KOMPUTEROWYM.
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Klauzule niedozwolone.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
NADZÓR RYNKU RAPORT. na produkcie dla konsumenta w dowolnym państwie Unii Europejskiej - bezpieczeństwo użytkowania deklaracja, że wprowadzany do obrotu.
Zapis prezentacji:

I. Kto to jest konsument? Konsument jest to osoba fizyczna, która nabywa określony towar lub usługę tylko na potrzeby własne lub swojego gospodarstwa domowego. Osoba, która kupuje towar lub usługę w celu jego dalszej odsprzedaży, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej lub na potrzeby swojego przedsiębiorstwa handlowego lub produkcyjnego nie jest już konsumentem.

II. Prawa Konsumenta 1. Prawo wyboru: - konsumenci mają możliwość zakupu artykułów według własnego uznania i w wybranym przez siebie miejscu - konsumenci mają prawo do zwrotu niesprawnych artykułów 2. Prawo do ochrony zdrowia i bezpieczeństwa: - konsumentów chronią wysokie normy bezpieczeństwa dla żywności i innych towarów konsumpcyjnych - konsumenci mają prawo wiedzieć, co spożywają 3. Prawo do informacji: konsumentom należy zapewnić uczciwe warunki umów 4. Prawo do ochrony interesu ekonomicznego: - konsumenci mają prawo do zmiany zdania - konsumentom należy ułatwiać porównanie cen - konsumenci nie mogą być wprowadzani w błąd

5. Prawo do odszkodowania i ułatwień w ich odszkodowaniu oraz prawo do reprezentacji swoich interesów: - konsumentom należy zapewnić pomoc w skutecznym rozstrzyganiu sporów na terenie państwa jak również poza jego granicami.

III. Obowiązki sprzedawcy 1. Cenę oferowanego towaru oraz jego cenę jednostkową (jeśli sprzedawany jest na wagę, na metry lub na sztuki) należy podawać w sposób czytelny. 2. W przypadku gdy towar sprzedawany jest na raty lub na zamówienie albo za cenę powyżej 2 tysięcy złotych, sprzedawca ma obowiązek potwierdzić na piśmie wszystkie istotne warunki umowy, jak i całkowitą cenę, rodzaj towaru i jego ilość. 3. Towar przeznaczony do sprzedaży powinien mieć czytelny opis w języku polskim (zawierać nazwę towaru, producenta, importera oraz kraj pochodzenia). Niektóre przepisami wymagają, aby towar posiadać wymagane certyfikaty, atesty, oznaczenie o dopuszczeniu do obrotu i energochłonność. 4. Sprzedawca ma obowiązek przekazać zakupiony towar razem z jego wyposażeniem, dokumentacją w języku polskim. Instrukcja obsługi musi być napisana w sposób zrozumiały i zawierać ilustracje w graficznej formie. 5. Sprzedający musi wyjaśnić znaczenie poszczególnych punktów umowy w przypadku niejasności. 6. Sprzedawca musi zapewnić warunki umożliwiające kupującemu, wybór towaru, sprawdzenie jego działania, jakości i kompletności wyposażenia.

IV. Instytucje powołane do ochrony interesów Konsumenta

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) UOKiK jest centralnym organem administracji rządowej, właściwym w sprawach ochrony konsumentów, ale także w sprawach ochrony konkurencji. W skład Urzędu wchodzi centrala w Warszawie oraz delegatury Urzędu w Bydgoszczy, w Gdańsku, w Katowicach, w Krakowie, w Lublinie, w Łodzi, w Poznaniu, w Warszawie i we Wrocławiu.

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwrócić się można wówczas, gdy zostały naruszone zbiorowe interesy konsumentów, np. zły system obsługi klienta, wprowadzająca w błąd reklama, nieprawdziwa informacja na opakowaniu produktu, ukryte wady przedmiotu itd. Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie, faksem, pocztą elektroniczną. Po otrzymaniu skargi Urząd może wszcząć postępowanie administracyjne i w jego wyniku podejmuje decyzje, która są publikowane w Dzienniku Urzędowym Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Prezes UOKiK może podawać do publicznej wiadomości także informacje o wynikach kontroli innych organów, podjętych w zakresie ochrony praw konsumentów. Organem, który jest wykorzystywany przez UOKiK, jest także podległa mu Inspekcja Handlowa, wraz z Głównym Inspektorem Inspekcji Handlowej.

Powiatowy (Miejski) Rzecznik Konsumentów Powiatowy (Miejski) Rzecznik Konsumentów Powiatowy (Miejski) Rzecznik Konsumentów wykonuje zadania powiatu (lub miasta) w zakresie ochrony interesów konsumentów. Jego podstawowym obowiązkiem jest zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów. Rzecznik jest naszym reprezentantem, który ma bronić naszych interesów. W Polsce działa 369 rzeczników, którzy wspierają nas w rozwiązywaniu sporów z przedsiębiorcą. Ich działalność ma na celu przede wszystkim przekonać konsumentów do zasadności dochodzenia swoich praw.

Inspekcja Handlowa podlega Prezesowi UOKiK. Jest ona organem kontroli powołanym do ochrony interesów konsumentów oraz interesów gospodarczych państwa.

Do jej zadań należy w szczególności kontrola legalności i rzetelności działania przedsiębiorców, kontrola produktów i usług wprowadzonych do obrotu, jak również podejmowanie mediacji w celu ochrony interesów i praw konsumentów oraz prowadzenie poradnictwa konsumenckiego. Do kompetencji Inspekcji należy także organizowanie i prowadzenie Stałych Polubownych Sądów Konsumenckich, które działają przy Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej. Obecnie w Polsce jest ich 16 oraz 15 ośrodków zamiejscowych. Do sądu polubownego sprawę może wnieść konsument, przedsiębiorca, organizacja konsumencka oraz Powiatowy (Miejski) Rzecznik Konsumentów. Wyroki sądu konsumenckiego, a także ugoda przed nim zawarta, mają moc jak wyrok sądów powszechnych.

Kluby Federacji Konsumentów Kluby Federacji Konsumentów znajdują się w 48 miastach na terenie całej Polski. Do klubu można się zwrócić osobiście lub zadzwonić. W przypadku bardziej skomplikowanych spraw prawnicy federacji mogą podjąć bezpośrednią interwencję - np. zwrócić się do nieuczciwego sprzedawcy i wykazać mu, że postąpił niezgodnie z przepisami.

Stowarzyszenie Konsumentów Polskich Stowarzyszenie Konsumentów Polskich - to organizacja, w której bezpłatnie można uzyskać pomoc i poradę. W odróżnieniu od Federacji Konsumentów nie ma biur regionalnych na terenie kraju, można więc zgłaszać problemy listownie, telefonicznie lub em.

Europejskie Centrum Konsumenckie Europejskie Centrum Konsumenckie należy do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net). Doradza konsumentom w sprawach ich praw, organizuje i ułatwia dostęp do procedur odszkodowawczych, zwłaszcza w sprawach ponad granicznych. Takie centra znajdują się w 22 krajach Unii Europejskiej, a także w Norwegii i Islandii.

V. Zasady zakupów w Internecie 1. Informacje dotyczące firmy prowadzącej sklep internetowy Każdy sklep internetowy powinien posiadać informacje pozwalające na jego identyfikację, a w szczególności: Adresy stron internetowych oraz poczty elektronicznej Nazwę oraz siedzibę i adres firmy, do której należy sklep internetowy Zezwolenia na prowadzenie sprzedaży Informacje o certyfikatach, wyróżnieniach, które podnoszą bezpieczeństwo dokonywania zakupów.

2. Regulamin sklepu i polityka prywatności Każdy sklep internetowy musi zawierać regulamin, w którym powinny znajdować się informacje dotyczące: Warunków dokonywania zakupów – sposób dokonywania zakupu produktu, jakie informacje są wymagane do zrealizowania transakcji, w którym momencie można zrezygnować z dokończenia transakcji; Metod płatności oraz sposobów dostawy z podaniem ich rodzajów oraz kosztów, a w przypadku płatności dokonywanych drogą elektroniczną stosowną informację o ich bezpieczeństwie; Zasad postępowania reklamacyjnego – w jaki sposób należy reklamować towar, ile czasu ma sklep na udzielenie odpowiedzi odnośnie reklamacji, koszty transportu reklamowanego towaru

3. Prezentacja oferty i jej zakup. - Produkty oferowane przez sprzedawcę w sklepie internetowym powinny być szczegółowo opisane, z wyraźnymi zdjęciami. - Powinniśmy także zwrócić uwagę na ceny, gdyż często podawane są ceny netto, a faktyczna cena wyświetlana jest w trakcie finalizacji zamówienia. - W opisie produktu powinny być zamieszczone również informacje dotyczące terminu dostawy oraz gwarancji. - Każdy dokonany w sklepie internetowym zakup powinien zostać potwierdzony odpowiednim listem przesłanym na adres zamawiającego; -W jego treści powinny znaleźć się informacje na temat zamawianych produktów (cena i ilość), dane sklepu, koszty dostawy, możliwość odstąpienia od zakupu w terminie 10 dni od daty sprzedaży. - Podczas podawania danych niezbędnych do realizacji zamówienia klient powinien zostać poinformowany o zasadach polityki prywatności (informacje dotyczące sposobu przechowywania i udostępniania danych osobowych).

VI. Reklamacja VI. Reklamacja W przypadku, gdy towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową kupujący może żądać: 1. Doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową poprzez nieodpłatną naprawę, wymianę na towar nowy. 2. W przypadku, gdy naprawa lub wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów – obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy i zwrot ceny sprzedaży. Sprzedawca zobowiązany jest ustosunkować się do reklamacji w terminie 14 dni od dnia jej zgłoszenia. Reklamacje należy składać : - w terminie do 2 miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru z umową - nie wcześniej niż 2 lata od daty zakupu towaru

VII. Gwarancja Gwarancja jest oświadczeniem gwaranta udzielonym kupującemu w formie pisemnej. Określa uprawnienia kupującego i obowiązki gwaranta w przypadku niezgodności towaru z właściwościami określonymi w gwarancji.

Dokument gwarancyjny musi spełniać następujące wymogi: - gwarancja musi być przyznana klientowi bez osobnej opłaty - w gwarancji musi być określony sprzedawca, producent i jego przedstawiciel na terenie państwa - musi być określona osoba uprawniona do przyjmowania gwarancji lub podana listy zakładów serwisowych- gwarancja musi określać terytorialny zasięg ochrony, okres gwarancji i inne dane potrzebne do dochodzenia roszczeń gwarancyjnych - w dokumentacji musi być zapis, że gwarancja nie wyłącza i nie ogranicza uprawnień klienta wynikających z niezgodności towaru z umową - obowiązkiem sprzedawcy jest wydanie klientowi dokumentu gwarancyjnego oraz sprawdzenie zgodności oznaczeń, stanu plomb i innych zabezpieczeń. Niedopilnowanie tych wymogów nie może pozbawić klienta uprawnień z tytułu gwarancji.

VIII. Wywiad ze sprzedawcą Uczeń: Jak długo pracuje Pani w roli ekspedientki ? Ekspedientka: 5 lat. U: Czy klienci po zrobionych w sklepie zakupach wychodzą zadowoleni ? E: Najczęściej tak, ale czasami trudno dogodzić klientom. U: Czy zdarza się żeby klient skarżył się na towar lub obsługę ? E: Jeśli towar jest uszkodzony to tak, ale na obsługę jak na razie nic mi nie wiadomo. U: Czy zdarzają się Pani pomyłki przy wydawaniu reszty ? E: Nie, ponieważ w pracy korzystamy z kas fiskalnych. U: Miała miejsce kiedykolwiek sytuacja, że klient po zakupieniu towaru próbował zgłosić reklamację ? E: Tak jak już mówiłam, jeśli towar jest uszkodzony, klienci przychodzą i zgłaszają reklamację. Kiedy uznamy to za słuszne, przepraszamy i wymieniamy towar lub oddajemy pieniądze.

U: Kogo wygodniej obsługiwać, młodzież czy osoby starsze ? Dlaczego ? E: Ja osobiście wolę obsługiwać młodzież, ponieważ jest bardziej zdecydowana w dokonaniu wyboru. U: Czy wielu klientów dziennie robi zakupy w tym sklepie ? E: Zależy czy mamy dostawę. Jeśli mamy nowy towar, np. mięsa, wędliny to jest to normalne, że każdy przychodzi akurat w ten dzień, aby mieć świeżą żywność. U: O jakiej porze dnia w sklepie jest największy ruch ? E: Najczęściej rano, bo wtedy klienci kupują pieczywo i dodatki do śniadania, obiadu. U: Czy pracowała Pani wcześniej w innym miejscu niż aktualnie ? E: Nie. U: Ile godzin dziennie Pani pracuje ? E: 8 godzin. U: Czy praca w sklepie należy do wysoce męczących ? E: Według mnie nie, chociaż zdarzają się wyjątki, np. nachalni klienci. Zdarzają się także osoby pod wpływem alkoholu, takich ciężko obsługiwać.

U:Czy podczas pracy jest Pani narażona na stres ? E: Zdarzają się takie sytuacje, np. że przychodzą osoby pod wpływem alkoholu i krzyczą lub chcą kupić jeszcze więcej alkoholu, a nie mają pieniędzy. U: Czy pracuje Pani w weekendy ? E: Zależy od zmiany, czy wypada moja kolej lub koleżanki. U: Co Panią motywuje do efektywnego wykonywania swoich obowiązków ? E: Życzliwi, serdeczni klienci, którzy doceniają moją pracę. U: Czy obsługa kasy fiskalnej jest trudna ? E: Na początku tak myślałam, ale można się nauczyć. U: Zdarzają się sytuacje, z którymi Pani sobie nie radzi ? E: Tak jak już mówiłam wcześniej, są to sytuacje, gdzie przychodzi do sklepu osoba pod wpływem alkoholu i się awanturuje. Na szczęście nie zdarza się to często. U: Jakie zwykle są relacje między sprzedawcą a klientem ? E: Nie wiem jak u innych, ale ja z klientami mam bardzo dobry kontakt.

U: Jaka atmosfera zazwyczaj panuje w sklepie ? E: Miła i przyjazna. U: Co Pani robi gdy w sklepie nie ma zbyt dużego ruchu ? E: Układam na półkach towar, sprawdzam czy każdy produkt ma swoją cenę i czy nie jest uszkodzony. U: Po jaki produkt klienci zdarzają się najczęściej ? E: Są to artykuły spożywcze, np. pieczywo, nabiał, ale także alkohol i papierosy. U: Czy klienci narzekają na ceny ? E: Zdarza się. W naszej okolicy jest duże bezrobocie, ludzie nie ma ją pracy, a jak nie ma pracy to nie ma też pieniędzy. U: Ostatnio ceny spadły, czy może raczej wzrosły ? E: Raczej wzrosły, szczególnie artykuły codziennego użytku. U: Co robią państwo z niezdatnym do użytku towarem ? E: Staramy się go jakoś wykorzystać, np. po popsute marchwie przychodzą ludzie i kupują je po zniżonej cenie dla królików.

U: Czy ciężko było dostać tę pracę ? E: Troszkę tak, najpierw byłam przyjęta na okres próbny. Szefowa sprawdzała, czy wywiązuję się ze swych obowiązków i jaki mam kontakt z ludźmi. Wychodzi na to, że poszło mi dobrze. U: Czy lubi Pani swoją pracę ? E: Raczej tak, staram się nie narzekać i cieszyć się tym co mam. Są jednak takie dni, że z chęcią zostałabym w domu i nigdzie nie wychodziła. U: Co Pani najbardziej lubi w swojej pracy, a co by w niej zmieniła ? E: Najbardziej lubię to, że praktycznie na co dzień mam kontakt z ludźmi i nie mogę się nudzić. Natomiast chciałabym, aby niektórzy klienci byli bardziej wyrozumiali, cierpliwi i życzliwi. U: Pani motto życiowe? E: „Dla chcącego nic trudnego"

1. Czy zna Pan/ Pani swoje prawa jako konsument/ka? Tak20 % Nie30 % Nie, ale chciałbym/abym je poznać50 % 2. Czy spotkał/ a się Pan/ Pani z łamaniem praw konsumenta? Tak30 % Nie 70 % 3. Czy Pana/ Pani zdaniem na każdym produkcie powinna być zamieszczana informacja na temat żywności (np. trwałości produktu, pochodzenia, składzie wewnętrznym zawartości, metodzie wytworzenia itp.)? Tak20 % Nie 0 % Jest mi to obojętne80 % 4. Czy spotkał się Pan/ Pani z zakupem wadliwego towaru? Tak60 % Nie40 % 5. Czy dokonał Pan/ Pani kiedykolwiek reklamacji? Tak20 % Nie30 % Próbowałem/am 50 % IX. Ankieta dotycząca praw konsumenta

6. Czy według Pana/Pani sprzedawcy są uczciwi wobec klientów? Tak10 % Nie30 % Trudno powiedzieć60 % 7. Czy dokonywał Pan/Pani zakupów przez Internet? Tak 50 % Nie50 % 8. Czy uważa Pan/Pani taki sposób za bezpieczny? Tak60 % Nie 40 % 9. Czy wie Pan/Pani ile czasu ma potencjalny konsument na reklamację towaru pochodzącego za sklepu internetowego? Tak 10 % Nie 90 % 10. Czy poniósł pan/Pani szkodę w związku z użytkowaniem produktu? Tak 20 % Nie80 %

Końcowy wynik ankiety 34 % ankietowanych zna swoje prawa jako konsument i zdaje sobie sprawę z trudnościami związanymi z zakupem określonego towaru 37 % ankietowanych nie zna swoich praw jako konsument 29 % ankietowanych ma inne zdanie o panujących prawach dotyczących konsumpcji

X. Nasze prace

Koniec Dziękujemy za uwagę KUPUJMY ODPOWIEDZIALNIE ! Wykonały: Bernatek SylwiaSorbian Roksana Czerwonka MartynaSzmit Dominika Pietras MartynaSzmit Wiktoria Rurarz PatrycjaŚwitoń Karolina Stępień PatrycjaUrban Paulina Sorbian KamilaWalkiewicz Julia