Szkoła Podstawowa nr 16 Wrocław

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
im. ks. J. Popiełuszki we Włocławku
Wyrównywanie szans edukacyjnych
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Sześciolatek w szkole ZESPÓŁ SZKÓŁ W TUŁAWKACH. Zagadnienia: I. Działania organizacyjne związane z przyjęciem sześciolatków do szkoły II. Wzbogacenie.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
„Od kropelki do kropelki… sukces będzie wielki!”
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
Projekt "Mamo! Tato! Wyrosłem z przedszkola" realizowany jest w ramach zadania publicznego pn. Realizacja szkolnych projektów promujących przyjazną adaptację.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Moja przedsiębiorczość
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
KLASA TWÓRCZA MŁODZI ODKRYWCY.
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Co chcieliśmy osiągnąć?
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Małe dziecko w systemie edukacji
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Konferencja szkoleniowa (KS-1) 11 stycznia 2014 r. 1Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Założenia pilotażu Czas pilotażu : 1 rok z możliwością przedłużenia do 3 lat, Początek pilotażu: 1 września 2016 r. Cel główny pilotażu: Sprawdzenie w.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
Innowacja pedagogiczna: „Poznajemy, rozumiemy, programujemy”
RADA SZKOLENIOWA DNIA
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Pilotażowe wdrażanie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach Pilotaż skierowany jest do każdej szkoły, która chce.
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Co chcieliśmy osiągnąć?
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
LEKCJE TWÓRCZOŚCI W Szkole podstawowej nr 108
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności cz. 4
V Konferencja z cyklu „Łączy nas szkolnictwo zawodowe”
Zapis prezentacji:

Szkoła Podstawowa nr 16 Wrocław Lekcje Twórczości – TRP w praktyce

KLASA 1d rok szkolny 2015/2016 Nauczyciel prowadzący: Małgorzata Sanigórska Nauczyciel wspierający: Małgorzata Łabentowicz

Zanim przejdziemy do rzeczy, szczypta teorii... Kto to jest człowiek kreatywny? Człowiek kreatywny to osoba zdolna tworzyć i wyrażać nowatorskie pomysły, które pozwalają rozwiązać problemy lub zaspokajają istniejące lub potencjalne potrzeby. Nowatorskie jest to, co nowe i wartościowe w skali indywidualnej lub globalnej; to, co sprawia, że świat jest lepszy lub piękniejszy. Kreatywność jest zatem cechą człowieka, która przejawia się w innowacyjnych zachowaniach i jak każdą cechę można rozwijać.

Innowacja Innowacja – Przez innowację rozumie się „wprowadzenie czegoś nowego; rzecz nowo wprowadzona; nowość; reforma (Kopaliński, 1994) . W literaturze przedmiotu można spotkać wiele definicji innowacji, przeważa jednak pogląd, że innowacje to także celowe zmiany wprowadzone przez człowieka, które przyczyniają się do postępu.

Innowacja Rodzaje wdrażanej innowacji: Programowa – nowatorski program nauczania, zgodny z podstawą programową dla edukacji wczesnoszkolnej, zakłada wzbogacenie (rozszerzenie, pogłębienie) treści kształcenia w kl. I-III o nowe treści realizowane w ramach twórczego rozwiązywania zadań i problemów, ze szczególnym uwzględnieniem ich realizacji w edukacjach: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej, społecznej i technicznej.

Innowacja Metodyczna – wprowadzenie do edukacji wczesnoszkolnej nowej strategii kształcenia rozwijającej myślenie twórcze i sposób uczenia (się) uczniów, wykorzystującej metodykę TRP (twórczego rozwiązywania problemów).

Innowacja Organizacyjna – za zgodą organu prowadzącego w roku szk. 2015/2016 do planu nauczania w jednej kl. I zostaje dodana jedna godzina tygodniowo na realizację nowego rodzaju edukacji – edukacji twórczej. W ciągu 3-letniego pilotażu lekcję prowadzi dwóch nauczycieli – nauczyciel prowadzący (Np.) i nauczyciel wspierający (Nw).

Program nauczania TWÓRCZE ROZWIĄZYWANIE POROBLEMÓW (TRP) w praktyce – Edukacja twórcza

Cele i założenia programu Program nauczania TRP jest nowym impulsem pedagogicznym, może stać się przyczynkiem edukacyjnego sukcesu współczesnej szkoły. W celach i założeniach programu widoczny jest akcent położony na naukę myślenia stymulowaną w procesie twórczego rozwiazywania zadań i problemów.

Cele i założenia programu Główny nacisk w programie został położony na poznanie przez dzieci sposobów myślenia i możliwości własnego umysłu. Jednym z ważnych zadań takiego procesu kształcenia i wychowania jest nauczenie dzieci odwagi w myśleniu i działaniu, świadome zdobywanie wiedzy, dokonywania wyborów.

Cele i założenia programu Nauczanie najmłodszych uczniów twórczego rozwiązywania problemów w praktyce a przede wszystkim rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci oraz kształcenie umiejętności formułowania trafnych, ciekawych pytań, to gimnastyka umysłu – usprawniająca płynność, giętkość i oryginalność myślenia – ukierunkowana na rozwijanie mądrości.

Cele i założenia programu To także nauka umiejętności: słuchania innych, pracy zespołowej, podejmowania decyzji, obrony swego zdania, rozwijanie postawy odpowiedzialności, pracowitości, budowania poczucia własnej wartości.

Cele szczegółowe - kształtowanie umiejętności dostrzegania i formułowania problemów, zadawania pytań, świadomego podejmowania twórczego działania, podejmowania i realizacji prac badawczych, doświadczeń i eksperymentów w celu konstruowania wiedzy, wyciągania wniosków i uczenia się, realizacji projektów krótko - i długoterminowych, wytrwałego dążenia do celu, pracy w zespole i doceniania uczenia się od siebie nawzajem, samooceny i oceny koleżeńskiej, formułowania informacji zwrotnej.

W kasie pierwszej położono nacisk na rozwijanie płynności, giętkości, oryginalności myślenia, wrażliwości na problemy i elaborację.

Płynność myślenia to zdolność do wytwarzania w krótkim czasie wielu słów, sentencji, idei czy pomysłów. Polega na umiejętności szybkiego i swobodnego posługiwania się słowami, obrazami, wyobrażeniami dźwiękowymi - w zależności od problemu.

Giętkość myślenia to zdolność do wytwarzania jakościowo różnych wytworów i zmiany kierunku poszukiwań, umiejętność dostosowywania metod rozwiązywania problemów do zmieniających się okoliczności. Giętkość jest przeciwieństwem sztywności myślenia.

Oryginalność myślenia to zdolność wychodzenia poza stereotypowe rozwiązania, umożliwiająca dostrzeganie nowych, niezwykłych aspektów sytuacji. Ułatwia wytwarzanie nieprzeciętnych pomysłów.

Wrażliwość na problemy to zdolność wykrywania luk, wad i niedostatków, korzyści lub kłopotów występujących w różnych dziedzinach i sytuacjach, formułowania pytań w stosunku do obserwowanych sytuacji, wyszukiwanie podobieństw i różnic w rzeczach.

Elaboracja to umiejętność rozwijania, rozszerzania i upiększania, czyli dopracowywania myśli pierwotnej.

HEURYSTYKI TWÓRCZE W PROGRAMIE TRP w klasie pierwszej „Co by było, gdyby...?” „Burza mózgów”, „Piramida priorytetów”, „Burza mózgów - Stop and go” , „Skojarzenia gwiezdne” , „Burza pytań w LT – TRP”, „Łańcuch skojarzeń”, „Zalety, wady i to, co interesujące” (E.de Bono).

HEURYSTYKI TWÓRCZE W PROGRAMIE TRP w klasie pierwszej „Alfabet”, „Technika 635”, „Mapa myśli”, „Obrazki dynamiczne”, „Inny punkt widzenia”, „Metaplan” , „Rozważ Wszystkie Czynniki” (RWC), „Alternatywy, możliwości, wybory” (AMW), „SCAMPER”.

Sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania Realizując program – krok po kroku – należy pamiętać, że podmiotem wszechstronnego oddziaływania nauczyciela w procesie dydaktycznym jest dziecko. Podstawą do uczenia się i rozwoju jest naturalna aktywność małego ucznia, jego chęć do działania i uczenia się. Zadaniem nauczyciela, już od pierwszego dnia nauki w szkole, jest dodawanie uczniom odwagi – budowanie w nich wiary we własne siły i umiejętności twórczego rozwiązywania problemów. Nie daje on gotowych rozwiązań, ale podąża w myśleniu za uczniami, słucha i liczy się z ich zdaniem oraz przyjętymi rozwiązaniami. Stara się jak najczęściej rezygnować z oceny własnej na rzecz wyrażania opinii przez uczniów. W ten sposób uczy oceny koleżeńskiej i/lub samooceny i oddaje pole do aktywności dzieciom. Nadaktywność nauczyciela, wynikająca ze specyfiki nauczania w edukacji wczesnoszkolnej, ustępuje miejsca aktywności uczniów.

Dziękuję za uwagę Małgorzata Sanigórska Małgorzata Łabentowicz