Statystyka społeczna - edukacja. Uczenie się Uczenie się przez całe życie Edukacja wstępna Dalsza edukacja Uczenie się formalne Uczenie się pozaformalne.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

INFORMACJA o stanie wdrożenia modeli i standardów edukacyjnych w przedszkolach i szkołach prowadzonych przez miasto Opole.
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Plan Działania na lata
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
SOCJOLOGIA PEDAGOGIKA Absolwenci są przygotowani do: samodzielnej i zespołowej realizacji badań społecznych posiadają umiejętności komunikacji, mediacji,
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Statystyka społeczna - edukacja
Agata Szuta I Małopolski Wicekurator Oświaty
Województwa Pomorskiego 2020 a jakość edukacji w regionie
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Kuratorium Oświaty w Kielcach
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Monitorowanie rozwoju edukacji w Polsce na tle UE i OECD:  Komisja Europejska – „Education and Training Monitor 2015”  OECD – „Education Policy Outlook:
Kryteria wyboru projektów w ramach XI Osi Priorytetowej RPO WP Jakość edukacji i kompetencji w regionie Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Wydział.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
System oświatowy w Irlandii kierowany jest centralnie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Sprawuje ono nadzór, decyduje o zmianach, w jego gestii są.
1 Nadzór pedagogiczny Lubelskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2014/2015.
PRIORYTET IX PO KL ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH.
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
INFORMACJA o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Kartuzy, w roku szkolnym 2015/2016 w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów w szkołach, których.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Podstawowe dylematy oświaty w kontekście jej efektywności
Pedagogika, studia II stopnia
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zmiany w prawie oświatowym
Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Projekty zrealizowane w ZS1
Sześciolatek idzie do szkoły
Kształcenie specjalne
Droga do zmian Projekt finansowany z RPO WP na lata 2014 – 2020
Finanse w oświacie Kwiecień, 2018 r..
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Zapis prezentacji:

Statystyka społeczna - edukacja

Uczenie się Uczenie się przez całe życie Edukacja wstępna Dalsza edukacja Uczenie się formalne Uczenie się pozaformalne Uczenie się nieformalne

System oświaty w Polsce

Szkolne egzaminy zewnętrzne

Klasyfikacja międzynarodowa ISCED 97 ISCED 0: edukacja przedszkolna Edukację przedszkolną określa się jako wstępny etap zorganizowanego kształcenia. Jest ona prowadzona w takich placówkach jak szkoły/przedszkola lub inne ośrodki i przewidziana jest dla dzieci w wieku od 3 lat. ISCED 1: szkolnictwo podstawowe Kształcenie na tym poziomie rozpoczyna się w wieku od 4 do 7 lat. Jest ono obowiązkowe we wszystkich krajach i na ogół trwa od pięciu do sześciu lat. ISCED 2: szkolnictwo średnie I stopnia Kształcenie na tym poziomie stanowi kontynuację najważniejszych programów ze szkoły podstawowej, ale na ogół jest wyraźniej skoncentrowane na poszczególnych przedmiotach. Ukończenie nauki na tym poziomie zwykle zbiega się w czasie z ukończeniem kształcenia obowiązkowego. ISCED 3: szkolnictwo średnie II stopnia Kształcenie na tym poziomie rozpoczyna się na ogół po ukończeniu kształcenia obowiązkowego, tj. zwykle w wieku 15 lub 16 lat. Warunkiem przyjęcia na ten poziom kształcenia jest zwykle posiadanie odpowiedniego świadectwa (potwierdzającego ukończenie kształcenia obowiązkowego) i spełnienie innych minimalnych wymogów. Kształcenie jest często wyraźniej ukierunkowane na poszczególne przedmioty niż na poziomie ISCED 2. Kształcenie na poziomie ISCED 3 trwa na ogół od dwóch do pięciu lat, w zależności od długości okresu nauki wyróżniane są podpoziomy ISCED 3a, 3b lub 3c.

Klasyfikacja międzynarodowa ISCED 97 ISCED 4: Szkolnictwo policealne niezaliczane do szkolnictwa wyższego Programy te znajdują się na granicy pomiędzy szkolnictwem średnim II stopnia a szkolnictwem wyższym. Ich celem jest rozszerzenie wiedzy absolwentów szkół na poziomie ISCED 3. Typowym przykładem są programy przygotowujące uczniów do podjęcia studiów na poziomie 5, czy też programy przygotowujące uczniów do bezpośredniego wejścia na rynek pracy. ISCED 5: Szkolnictwo wyższe (pierwszy etap) Warunkiem przyjęcia na ten poziom jest na ogół pomyślne ukończenie kształcenia na poziomie ISCED 3 lub 4. Poziom ten obejmuje studia o profilu akademickim (typ A), które mają głównie charakter teoretyczny, i studia o profilu zawodowym (typ B), które są zwykle krótsze niż programy typu A i ukierunkowane na wejście na rynek pracy. ISCED 6: Szkolnictwo wyższe (drugi etap) Poziom ten jest zarezerwowany dla studiów, które prowadzą do kwalifikacji naukowych na zaawansowanym poziomie (stopnia doktorskiego).

Porównywanie systemów edukacji w klasyfikacji ISCED 97 Źródło: [Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego, 2009].

Międzynarodowa i krajowa statystyka edukacji Unia Europejska (Eurostat) OECD Program badań statystycznych w Polsce

Źródła danych w statystyce edukacji powszechne spisy ludności i mikrospisy dane administracyjne i ewidencja bieżąca System Informacji Oświatowej Sprawozdania uczelni Dane Centralnej Komisji Egzaminacyjnej badania specjalne – Reprezentacyjne BAEL EU-SILC – monograficzne

CelZakresZagadnienia Dziedzina 1: Systemy kształcenia i szkolenia Uzyskanie porównywalnych danych na temat kluczowych aspektów systemów kształcenia i szkolenia, a w szczególności na temat uczestnictwa w programach edukacyjnych oraz ich ukończenia, jak również na temat kosztów i typów środków przeznaczanych na kształcenie i szkolenie. Dane dotyczące wszystkich krajowych działań edukacyjnych bez względu na to, kto jest właścicielem instytucji objętych badaniem, kto je finansuje (zarówno instytucje publiczne, jak i prywatne, krajowe i zagraniczne) i jaki jest stosowany przez nie mechanizm przekazywania wiedzy. Odpowiednio, zbierane są dane dotyczące wszystkich uczących się i we wszystkich grupach wieku. a) nabór uczniów/studentów/ słuchaczy z uwzględnieniem ich charakterystyki, b) uczniowie/studenci/słuchacze rozpoczynający naukę, c) absolwenci, świadectwa i dyplomy, d) wydatki na edukację, e) kadra nauczycielska, f) nauka języków obcych, g) wielkości oddziałów/wielkości grup studentów. Dane wykorzystywane są do obliczania wskaźników dotyczących nakładów, procesów i wyników osiąganych przez systemy kształcenia i szkolenia. Dziedzina 2: Udział dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie Uzyskanie porównywalnych danych na temat udziału i braku udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie. Jednostką badania są osoby w przedziale wieku co najmniej lata. Badanie prowadzone jest metodą reprezentacyjną. Administracyjne źródła danych mogą być wykorzystywane w celu zmniejszenia obciążenia respondentów. Wielkość próby ustalana jest, tak aby wyniki charakteryzowały się określoną precyzją (przy założeniu losowania schematu prostego) i jednocześnie aby efektywna wielkość krajowej próby była nie większa niż osób. W ramach tych ograniczeń szczegółowe subpopulacje wymagają oddzielnych rozważań dotyczących wielkości próby a) uczestnictwo i brak uczestnictwa w aktywności edukacyjnej, b) cechy charakterystyczne aktywności edukacyjnej, c) dane dotyczące umiejętności badanych osób, d) informacje społeczno-demograficzne. Dziedzina 3: Inne statystyki z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie Uzyskanie dalszych porównywalnych danych z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie, nieuwzględnionych w dziedzinach 1 i 2, które posłużą jako wsparcie dla polityk na poziomie Wspólnoty. Inne statystyki z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie. a) statystyki dotyczące edukacji i gospodarki, służące monitorowaniu polityk z zakresu edukacji, badań naukowych, konkurencyjności i wzrostu, b) statystyki dotyczące edukacji i rynku pracy, służące monitorowaniu polityk zatrudnienia, c) statystyki dotyczące edukacji i integracji społecznej, służące monitorowaniu polityki zwalczania ubóstwa, polityki integracji społecznej i integracji migrantów.

Statystyka edukacji – podejście OECD Autorzy w systemie edukacji Grupy wskaźników 1. Wyniki i efekty uczenia się i edukacji 2. Uwarunkowania i kontekst wpływający na efekty edukacji 3. Wymagania i ograniczenia polityki edukacyjnej I. Indywidualni uczestnicy edukacji oraz uczenia się 1.I. Jakość oraz rozkład indywidualnych wyników 2.I. Postawy, zaangażowanie oraz zachowanie odnoszące się do nauczania i uczenia się 3.I. Charakterystyki uczących się i nauczycieli II. Uwarunkowania nauczania 1.II. Jakość nauczania. 2.II. Pedagogika, praktyki nauczania i atmosfera klasy 3.II. Warunki uczenia się i warunki nauczania III. Dostawcy usług edukacyjnych 1.III. Produkty i wyniki instytucji edukacyjnych 2.III. Środowisko i organizacja szkoły 3.III. Charakterystyka usługodawców IV. System edukacji1.IV. Ogólne wyniki systemu edukacji. 2.IV. Systemowe uwarunkowania instytucjonalne, alokacja zasobów i podejmowane działania. 3.IV. Krajowy kontekst edukacyjny, społeczny, ekonomiczny i demograficzny

Statystyka edukacji w Polsce BadanieCel badaniaZakres podmiotowyZakres przedmiotowyŹródło danych Szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły ponadgimnazjal ne Uzyskanie danych charakteryzujących edukację podstawową, gimnazjalną oraz na poziomie ponadgimnazjalny m dla dzieci i młodzieży, określenie warunków kształcenia i obserwacja przepływu dzieci i młodzieży przez system szkolny oraz uzyskanie informacji o zakresie uzupełniania edukacji przez dorosłych w systemie szkolnym. Szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne, w tym policealne, szkoły artystyczne, zakłady kształcenia nauczycieli oraz kolegia pracowników służb społecznych, prowadzone przez jednostki administracji rządowej, jednostki samorządu terytorialnego, organizacje społeczne i stowarzyszenia, organizacje wyznaniowe oraz inne organizacje, osoby prawne i fizyczne. Badaniem są objęte szkoły, zakłady i kolegia publiczne, szkoły, zakłady i kolegia niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych oraz szkoły niepubliczne. – organy prowadzące szkoły, zakłady i kolegia, – uczniowie słuchacze i absolwenci, – uczniowie korzystający z zajęć dydaktyczno ‑ wyrównawczych, specjalistycznych, – uczniowie dowożeni do szkół, – uczniowie odbywający praktyczną naukę zawodu, – uczniowie i cudzoziemcy, – uczniowie objęci kształceniem specjalnym, – spełnianie obowiązku szkolnego, – wyniki klasyfikacji uczniów i słuchaczy, – nauczyciele, – nauczanie języków obcych, – nauczanie języka ojczystego mniejszości narodowych, etnicznych i języka regionalnego oraz organizacja nauczania uczniów pochodzenia romskiego, – pomieszczenia szkolne (pracownie szkolne, w tym komputerowe, języków obcych, ćwiczeń praktycznych, sale lekcyjne, sale gimnastyczne, pływalnie/baseny), – liczba stanowisk w pracowniach do prowadzenia praktycznej nauki zawodu, – liczba komputerów w szkole, – liczba szkół posiadających komputery, – liczba książek w woluminach (tomach) w bibliotekach szkolnych. System Informacji Oświatowej

Statystyka edukacji w Polsce BadanieCel badaniaZakres podmiotowyZakres przedmiotowyŹródło danych Opieka nad dziećmi i młodzieżą Informacje z zakresu wychowania, pomocy dzieciom oraz młodzieży w formach przedszkolnych, szkolnych i pozaszkolnych Przedszkola i inne formy wychowania przedszkolnego, szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne, publiczne i niepubliczne szkoły wyższe, młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno ‑ wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, ośrodki rewalidacyjno ‑ wychowawc ze, poradnie psychologiczno ‑ pedagogicz ne, w tym poradnie specjalistyczne, placówki wychowania pozaszkolnego; formy opieki szkolnej i pozaszkolnej – dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego według płci, wieku, typu niepełnosprawności, – nauczyciele w placówkach wychowania przedszkolnego, – uczniowie korzystający z dożywiania w szkole, – uczniowie korzystający z internatów, – dzieci objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, – gabinety profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej oraz gabinety stomatologiczne, – uczniowie objęci kształceniem specjalnym, – poszczególne formy działalności opiekuńczej i wychowawczej, – zajęcia pozalekcyjne – uczniowie otrzymujący stypendia i zasiłki, – domy i stołówki studenckie, – formy pomocy materialnej i socjalnej dla studentów i doktorantów, – studenci i doktoranci otrzymujący stypendia. System Informacji Oświatowej, dane z systemów informacyjnyc h Ministerstw: Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Obrony Narodowej, Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Zdrowia, Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Infrastruktury.

Statystyka edukacji w Polsce BadanieCel badaniaZakres podmiotowyZakres przedmiotowyŹródło danych Szkoły wyższe i ich finanse Uzyskanie danych o działalności szkół wyższych oraz instytucjach prowadzących studia doktoranckie i kształcenie podyplomowe. Dane o przychodach, kosztach, wyniku finansowym, funduszach i wydatkach inwestycyjnych uczelni pozwalają między innymi na uzyskanie informacji o gospodarce finansowej szkół wyższych Publiczne i niepubliczne szkoły wyższe, jednostki prowadzące studia podyplomowe, doktoranckie i przyznające stypendia naukowe. – kandydaci i przyjęci na I rok studiów pierwszego stopnia, jednolitych magisterskich oraz na studia drugiego stopnia, – studenci i absolwenci wyższych studiów pierwszego stopnia, jednolitych magisterskich, studiów drugiego stopnia, w tym cudzoziemcy według kierunków studiów, w tym prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, – studenci i absolwenci z niepełnosprawnością według rodzaju niepełnosprawności, – słuchacze studiów podyplomowych, doktoranci, w tym cudzoziemcy, – niepełnosprawni doktoranci według rodzaju niepełnosprawności, w podziale na studia stacjonarne i niestacjonarne, – liczba wszczętych przewodów doktorskich (liczba przewodów doktorskich wszczętych przez doktorantów), – osoby, które obroniły rozprawę doktorską, z wyszczególnieniem osób, które obroniły rozprawę doktorską w roku ukończenia studiów, – liczba nadanych tytułów i stopni naukowych, – liczba osób pobierających stypendia naukowe (doktoranckie, doktorskie, habilitacyjne), – nauka języków obcych, – pracownicy szkół wyższych oraz instytutów naukowych i badawczych, w tym cudzoziemcy, – liczba komputerów w szkołach wyższych dostępnych dla studentów, w tym z szerokopasmowym dostępem do Internetu, – finanse szkół wyższych, m.in.: przychody, koszty, wynik finansowy, fundusze, wydatki inwestycyjne. Sprawozdawcz ość szkół wyższych oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Statystyka edukacji w Polsce BadanieCel badaniaZakres podmiotowyZakres przedmiotowyŹródło danych Zatrudnienie, wypadki uczniów, wypoczynek dzieci i młodzieży szkolnej, liczba uczniów w szkołach Zebranie danych niezbędnych do wydania aktów prawnych dotyczących regulacji płac nauczycieli, oceny stanu bezpieczeństwa i higieny w szkołach i placówkach, oceny stanu organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży. Dane o liczbie uczniów są niezbędne do oszacowania wstępnej wysokości części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego. Przedszkola i inne formy wychowania przedszkolnego, szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne, artystyczne, bursy, domy wczasów dziecięcych, placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, specjalne ośrodki szkolno ‑ wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, ośrodki rewalidacyjno ‑ wychowawcz e, młodzieżowe ośrodki wychowawcze i młodzieżowe ośrodki socjoterapii, placówki oświatowo ‑ wychowawcze, poradnie psychologiczno ‑ pedagogicz ne, zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli, kolegia pracowników służb społecznych, biblioteki pedagogiczne. – nauczyciele pełnozatrudnieni i niepełnozatrudnieni według poziomu wykształcenia i stopnia awansu zawodowego, – nauczyciele realizujący podwyższone pensum, – nauczyciele uprawnieni do dodatku funkcyjnego, – nauczyciele, z którymi rozwiązano stosunek pracy, przeniesiono ich w stan nieczynny bądź do innej szkoły (placówki), – nauczyciele uprawnieni do otrzymywania dodatku z tytułu zatrudnienia na terenie wsi lub miasta do 5 tys. mieszkańców, – wynagrodzenie i kwalifikacje nauczycieli, – pracownicy niebędący nauczycielami, zatrudnieni w danej szkole (placówce) – tylko w szkołach i placówkach publicznych, – uczniowie i wychowankowie, którzy ulegli wypadkom, – uczniowie korzystający z wypoczynku w okresie wakacji letnich i ferii zimowych, – liczba uczniów i słuchaczy w szkołach. System Informacji Oświatowej

Statystyka edukacji w Polsce BadanieCel badaniaZakres podmiotowyZakres przedmiotowyŹródło danych Kształcenie dorosłych Zdobycie informacji na temat: – uczestnictwa osób badanych w kształceniu formalnym, pozaformalnym i nieformalnym, – znajomości języków obcych, – umiejętności korzystania z komputera, – uczestnictwa osób badanych w wydarzeniach kulturalnych i życiu społecznym. Gospodarstwa domowe oraz osoby w wieku lat będące ich członkami, zamieszkałe w wylosowanych do badania mieszkaniach. Liczebność próby mieszkań. – wielkość i struktura populacji osób korzystających z kształcenia w systemie edukacji szkolnej, dokształcających się poza systemem szkolnym lub kształcących się nieformalnie w powiązaniu z cechami: płeć, wiek, miejsce zamieszkania, poziom i dziedzina posiadanego wykształcenia, – charakterystyka przedsięwzięć edukacyjnych: rodzaj, poziom i dziedzina kształcenia, czas poświęcony na szkolenie, przyczyny podjęcia kształcenia, poziom wykorzystania zdobytej wiedzy – poziom wykształcenia obojga rodziców, umiejętności związane z obsługą komputera, znajomość języków obcych, uczestniczenie w imprezach kulturalnych, – sytuacja rodzinna respondenta (w tym miesięczny dochód gospodarstwa domowego) oraz na rynku pracy (w tym dla osób pracujących cechy charakteryzujące główne miejsce pracy). Badanie reprezentacy jne

Badania międzynarodowe OECD Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów (PISA) Międzynarodowe Badanie Nauczania i Uczenia się (TALIS) Międzynarodowe badanie kompetencji osób dorosłych (PIAAC) Międzynarodowe Stowarzyszenie Ewaluacji Osiągnięć Edukacyjnych (IEA) Międzynarodowe Badanie Osiągnięć w Rozumieniu Czytanego Tekstu (PIRLS) Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych (TIMSS)

Uczestnictwo w edukacji Współczynnik skolaryzacji brutto to: – liczba osób uczących się na poziomie nauczania według stanu na początek roku szkolnego lub akademickiego w relacji do – liczby ludności według stanu na koniec roku w grupie wieku określonej jako odpowiadająca temu poziomowi nauczania

Uczestnictwo w edukacji Współczynnik skolaryzacji netto to: – liczba osób uczących się na poziomie nauczania w grupie wieku określonej jako odpowiadająca temu poziomowi nauczania według stanu na początek roku szkolnego lub akademickiego w relacji do – liczby ludności według stanu na koniec roku w grupie wieku określonej jako odpowiadająca temu poziomowi nauczania

Uczniowie w szkolnictwie ponadgimnazjalnym według typów szkół w latach

Źródło: Education at a Glance 2014, OECD

Inne wskaźniki Wskaźnik oczekiwanej liczby lat nauki (school expectancy). – Wskaźnik ten jest obliczany przez dodanie do siebie wskaźników uczestnictwa w edukacji dla osób w każdym wieku Odsetek osób dorosłych uczestniczących w edukacji i szkoleniu. – Wskaźnik ten mierzy odsetek osób w danej grupie wieku, które potwierdziły uczestnictwo w edukacji lub szkoleniu w ciągu czterech tygodni potwierdzających badanie w relacji do liczby osób ogółem w tej grupie wieku, z wyłączeniem osób które nie udzieliły odpowiedzi na to pytanie.

Zasoby i nakłady na edukację Zasoby systemu edukacji obejmują między innymi dane dotyczące : – Liczby szkół, w tym według typu szkoły oraz formy własności – Liczby oddziałów – Liczby nauczycieli – Wyposażenia szkół

Nakłady na edukację Główne wskaźniki stosowane przez Eurostat – wydatki publiczne na edukację – publiczne wydatki na edukację wyrażone w procentach PKB – prywatne wydatki na edukację wyrażone w procentach PKB – roczne wydatki na publiczne i prywatne instytucje edukacyjne przypadające na ucznia lub studenta, mierzone na każdym z poziomów edukacji (w przeliczeniu na wartość nabywczą) – roczne wydatki na publiczne i prywatne instytucje edukacyjne przypadające na ucznia lub studenta, mierzone na każdym z poziomów edukacji w relacji do PKB per capita

Źródło: Education at a Glance 2014, OECD

Poziom wykształcenia i efekty edukacji Wskaźniki ilościowe – odnoszące się do osiągniętego poziomu wykształcenia Wskaźniki jakościowe – odnoszące się do efektów kształcenia

Odsetek osób z wyższym wykształceniem (25-64 lata) Źródło: Education at a Glance 2014, OECD

Wskaźniki ilościowe – Struktura wykształcenia populacji – Udział osób w wieku lata, które ukończyły co najmniej edukację ponadgimnazjalną – Odsetek osób w wieku lata, które osiągnęły co najmniej wykształcenie ponadgimnazjalne (ISCED 3) – Udział osób z niższym poziomem wykształcenia - odsetek osób w wieku lata (lub w innych grupach wieku), które osiągnęły wykształcenie na poziomie nie wyższym niż ISCED-2 – Udział osób z wykształceniem wyższym – Odsetek osób wcześnie opuszczających system edukacji tj. osób w wieku lata, które spełniają łącznie dwa warunki: ich osiągnięty poziom wykształcenia odpowiada poziomom ISCED 0, 1, 2 lub 3c (krótki cykl edukacji) oraz nie uczestniczą w żadnych formach uczenia się lub szkolenia w ciągu 4 tygodni poprzedzających badanie – Wskaźnik osób nie pracujących oraz nie uczestniczących w edukacji i szkoleniach (NEET)

Wskaźniki jakościowe Poziom umiejętności (językowych, matematycznych) – dane PISA Wyniki przeprowadzanych egzaminów zewnętrznych Kompetencje osób dorosłych – dane PIAAC

Zmiany w wynikach PISA Czytanie i interpretacja Matematyka Nauki przyrodnicze

Odsetki uczniów najsłabszych w UE Matematyka 14,4% Rozumowanie w naukach przyrodniczych 9,0% Czytanie i interpretacja 10,6%

Skala w badaniu  Użyto specjalnej skali od 0 do 500 punktów  Średnia krajów OECD na skali rozumienia tekstu wyniosła 273 punkty, a na skali rozumowania matematycznego 269 punktów.  Na skali rozumienia tekstu 50 pkt różnicy jest równoważne średniemu efektowi 7 lat edukacji  Na skali rozumowania matematycznego ten sam okres uczenia się odpowiada wartości 55 punktów. Łączenie, porównywanie i ocena informacji, ocena związków przyczynowo-skutkowych, ocena argumentacji i logiki wypowiedzi, wyciąganie wniosków, wybieranie odpowiednich informacji, ocena wiarygodności informacji, wiedza Lokalizacja pojedynczych informacji, udzielanie prostych odpowiedzi, podstawowa znajomość słownictwa oraz, w niektórych sytuacjach, ocena wiarygodności informacji

Podstawowe wyniki PIAAC Wyniki Polski są poniżej średniej OECD Rozumienie tekstu: Polska 267 pkt OECD 273 pkt Rozumowanie matematyczne: Polska 260 pkt OECD 269 pkt

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit Rozkład umiejętności – najniższe i najwyższe poziomy Rozumienie tekstuRozumowanie matematyczne

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit Umiejętności Polaków według wieku

Rozumienie tekstu a cechy społeczno- demograficzne

Wybrane przykłady rozkładu umiejętności uczniów w testach PISA (umiejętności matematyczne) Źródło: Hanushek i Woesmman (2011)

Najważniejsze wyniki badań PIRLS i TIMMS w Polsce Badanie PIRLS 2011 pokazuje, że jakość edukacji polskich trzecioklasistów w zakresie czytania poprawia się. W porównaniu z poprzednią edycją badania z 2006 roku, wynik naszych uczniów w rozumieniu pisanego tekstu poprawił się o sześć punktów. Obecnie Polska plasuje się istotnie powyżej średniej międzynarodowej. Ogólna poprawa osiągnięć trzecioklasistów to przede wszystkim skutek zmniejszenia się odsetka uczniów, którzy osiągnęli słabe wyniki. Równocześnie zmniejszyła się luka pomiędzy średnimi osiągnięciami chłopców i dziewcząt. W badaniu TIMSS Polska uczestniczyła po raz pierwszy. W zakresie przyrody polscy uczniowie uzyskali wynik bliski średniej międzynarodowej; w badaniu umiejętności matematycznych polscy uczniowie uzyskali nieco słabszy wynik, mieszczący się poniżej średniej międzynarodowej. Jednak warto podkreślić, że nasi uczniowie lepiej wypadli w zadaniach matematycznych wymagających podejścia problemowego niż w zadaniach typowych. Polscy uczniowie czują się bezpiecznie w szkole Żródło: strona www MEN

Liczba lat w edukacji a wzrost gospodarczy Źródło: Hanushek i Woesmman (2011)

Umiejętności kognitywne i wzrost gospodarczy Źródło: Hanushek i Woesmman (2011)

Edukacyjna wartość dodana – wykorzystanie wyników egzaminów do oceny efektywności działania szkoły