Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

 Narzędzie, które poznajemy, pozwala identyfikować główne modele zachowań, aby usprawnić interakcje z innymi ludźmi, pomaga nam efektywniej zarządzać.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: " Narzędzie, które poznajemy, pozwala identyfikować główne modele zachowań, aby usprawnić interakcje z innymi ludźmi, pomaga nam efektywniej zarządzać."— Zapis prezentacji:

1  Narzędzie, które poznajemy, pozwala identyfikować główne modele zachowań, aby usprawnić interakcje z innymi ludźmi, pomaga nam efektywniej zarządzać i motywować.  Model jest narzędziem do obserwacji i analizy zachowań, a nie do analizy osobowości.  Model nie klasyfikuje ludzi jako dobrych lub złych, nie mierzy ich inteligencji, ani wiedzy czy umiejętności.  Żaden ze modelów zachowań nie jest lepszy, ani gorszy. MODELE ZACHOWAŃ

2 JAK ROZPOZNAĆ MODELE ZACHOWAŃ INNYCH? Wiedza o własnym naturalnym modelu zachowania oraz modelach członków twojego zespołu, przełożonych, podwładnych, klientów pozwala:  lepiej się komunikować;  usprawnić podejmowanie decyzji;  skutecznie motywować podwładnych;  efektywnie pracować w zespole.

3 Impulsywny WódzAnalityk Przyjaciel Emocjonalny Racjonalny MówcaSłuchacz

4 MODELE ZACHOWAŃ wódzanalityk Myślenie Uczucie MówcaSłuchacz impulsprzyjaciel Dokładny Przestrzega zasad Logiczny, ostrożny Formalny, zdyscyplinowany Unika towarzyskości Nie wyraża opinii Utyka w szczegółach Nie podejmuje ryzyka Dobry słuchacz Wzbudza zaufanie Ostrożny, cierpliwy Spokojny, opanowany Uparty Unika zmian Nie wyraża opinii Opiera się nowym pomysłom Nieustępliwy Niezależny, pewny siebie Lubi konkurować, wymagający Łatwo podejmuje decyzje, stanowczy Przytłaczający Nadużywa władzy Agresywny, bez ogródek Skoncentrowany na sobie Towarzyski Przekonywujący Lubi mówić, otwarty Pełen entuzjazmu i energii Krzykliwy Traci poczucie czasu Nieostrożny, niedyskretny Pobudliwy, postępuje pochopnie

5 Myślenie Uczucie MówcaSłuchacz analityk wódz przyjaciel impuls CZTEROSTREFOWY MODEL ZACHOWAŃ

6 WÓDZ  Łatwo podejmuje decyzje, twardy;  Nieustępliwy;  Lubi konkurować, wymagający;  Niezależny, skoncentrowany na sobie;  Pod presją – niewzruszony;  Obawa – utrata kontroli.  Józef Piłsudski  Leszek Miller  Hillary Clinton  Madonna

7 IMPULSYWNY  Towarzyski;  Lubi rozmawiać, otwarty;  Pełen entuzjazmu i energii;  Przekonywujący;  Pod presją – niezorganizowany;  Obawa – odrzucenie przez otoczenie.  Aleksander Kwaśniewski  Andrzej Lepper  Robin Williams  Bill Clinton  Jim Carrey

8 PRZYJACIEL  Spokojny, opanowany;  Ostrożny, cierpliwy;  Dobry słuchacz, skromny;  Wzbudza zaufanie;  Pod presją – zbyt ustępliwy;  Obawa – utrata stabilizacji.  G andhi  Tadeusz Mazowiecki  Bronisław Geremek  Jerzy Buzek  George Bush  Księżna Diana

9 ANALITYCZNY  Dokładny;  Przestrzega zasad;  Logiczny, ostrożny;  Formalny, zdyscyplinowany;  Pod presją – przesadnie krytyczny;  Obawa – krytyka własnej pracy.  Leszek Balcerowicz  Al Gore  Albert Einstein

10 WÓDZ  Przymiotniki konkurencyjny, wymagający, wypowiadający się, odważny, inicjujący;  Określenia reorganizator, lider projektu, twórca pomysłów, pionier;  Jak zidentyfikować taką osobę często ci przerywa, rozmawia jednocześnie przez telefon; zazwyczaj się spieszy, zajmuje się wieloma projektami na raz; nie zawsze jest uprzejmy;

11  Komunikacja często jednokierunkowa od niego/niej do słuchaczy; własne opinie są komunikowane jako fakty nie podlegające dyskusji; może być bezceremonialny; mówi to, co myśli; bardzo dobrze się czuje w sytuacjach wymagających dyscypliny, kiedy kompromis nie jest poszukiwany np. w sytuacjach kryzysowych. WÓDZ (c.d.)

12 IMPULSYWNY  Przymiotniki rozmowny, towarzyski, komunikatywny;  Określenia showman, dusza towarzystwa, kolekcjoner pomysłów;  Jak zidentyfikować taką osobę podekscytowany, otwarty i przyjazny kiedy zgadza się z tobą, wyraża to; podkreśla pozytywne aspekty spraw i problemów;

13  Komunikacja sprzedaje tematy i inspiruje; uwielbia dużo mówić, ale unika szczegółów; unika poruszania trudnych tematów; bardzo dobrze się czuje udzielając konstruktywnej informacji zwrotnej. IMPULSYWNY (c.d.)

14 PRZYJACIEL  Przymiotniki nieśpieszny, ostrożny, stabilny, systematyczny;  Określenia pracownik o stałych wynikach, nie rzuca się w oczy, nie zazdrości innym, stąpa twardo po ziemi, siła spokoju;  Jak zidentyfikować taką osobę spokojny, stabilny; postępuje ostrożnie; słucha i przytakuje;

15  Komunikacja często jednokierunkowa; on/ona słucha; odpowiada tylko, kiedy pytany/pytana; mówi spokojnie i monotonnie; preferuje rozmowy na tematy, na których się zna; preferuje rozmowy 1:1; dobrze instruuje. PRZYJACIEL (c.d.)

16 ANALITYCZNY  Przymiotniki dokładny, pedantyczny, logiczny;  Określenia obawia się popełnienia błędu, postępuje zawsze zgodnie z zasadami, krytykuje wyniki / jakość pracy innych;  Jak zidentyfikować taką osobę wszystko ma uporządkowane np. Biurko; skupia się na detalach; jest uprzejmy, dyplomatyczny;

17  Komunikacja preferuje komunikację pisemną; ma trudności z wyrażaniem przeciwstawnych opinii; dopieszcza szczegóły; może utracić główny wątek; nie lubi dyskutować o opiniach albo kwestiach abstrakcyjnych; nie rozkazuje, odnosi się do zasad. ANALITYCZNY (c.d.)

18 Marek Marek jest nieśmiały i cichy, lecz jest bardzo zdecydowanym menedżerem regionalnym. Ceni uczciwego i uprzejmego przełożonego. Odnosi sukcesy. Nie lubi uczestniczyć w publicznych spotkaniach, czy promocjach sprzedaży, szczególnie jeśli musiałby spotykać nowych ludzi w nowych miejscach. Z wykształcenia jest technikiem elektronikiem. Jest najszczęśliwszy, kiedy może zarządzać po swojemu swoim regionem. Może potrzebować wsparcia w czasie zmian. Lubi wyzwanie, jakie daje mu ta praca.PA W PAP W AP ĆWICZENIE: ROZPOZNAWANIE MODELÓW

19 Tomek Tomasz jest twardym i zorientowanym na wyniki przedsiębiorcą, jest przyjazny gdy ma na to ochotę. Robi wszystko co w jego mocy, aby zmobilizować innych do skupienia wysiłków na osiągnięciu jego celów. Nie radzi sobie najlepiej z administracyjną rutyną, jednakże jest w stanie zorganizować działania innych. Tomasz podjął duże ryzyko w zrezygnowaniu ze swojej pracy, aby rozpocząć własną działalność w bardzo konkurencyjnym obszarze. W W I WWIW ĆWICZENIE: ROZPOZNAWANIE MODELÓW (c.d.)

20 PRZYWÓDZTWO I MODELE ZACHOWAŃ WÓDZ  Autorytet oparty na strachu, władzy i dystansie  Dobrze się czuje w sytuacjach kryzysowych oraz podczas zmian  Lider „spraw”, patrzy na wyniki, obraz całości, może traktować ludzi tak jak inne zasoby IMPULS  Autorytet oparty na charyzmie, motywacji i dobrej atmosferze  Dobrze się czuje w budowaniu pozytywnej atmosfery oraz w nowych, rozwijających się organizacjach  Lider „ludzi” chce i potrzebuje mnóstwa kontaktów z ludźmi PRZYJACIEL  Autorytet oparty na doświadczeniu, wiedzy i statusie biurokratycznym  Dobrze się czuje w działaniach rutynowych, jest stały i zorientowany na usługi  Lider „małych zespołów”, partycypacyjny styl przywództwa ANALITYK  Autorytet oparty na zasadach, standardach, dystansie  Podkreśla zasady i jakość  Lider „spraw”, zainteresowany faktami, szczegółami i analizami

21 KORZYŚCI I WYZWANIA DLA PRZEŁOŻONEGO WÓDZ Korzyści  Jest niezależny  Nie przeszkadza  Nie wymaga zbyt wiele uwagi Wyzwania  Może przekraczać uprawnienia  Może się przeciwstawiać, bywa uparty  Pracuje na własny sposób i zgodnie ze swoim rozkładem IMPULS Korzyści  Nie jest nieśmiały  Bierze na siebie budowę atmosfery  Generuje nowe pomysły Wyzwania  Za dużo mówi  Nie koncentruje się  Skupia się na przyjemnych sprawach  Zwleka z decyzjami (niepopularnymi) PRZYJACIEL Korzyści  Godny zaufania  Pozostaje w swoim obszarze odpowiedzialności  Zawsze dokończy zadanie Wyzwania  Wymaga wsparcia w zmianach  Może za dużo rozmyślać  Trzyma się swoich zasad ANALITYK Korzyści  Zapewnia poprawność instrukcji  Pyta, kiedy nie wie  Potrafi analizować Wyzwania  Może wymagać wiele wskazówek i wsparcia  Może nie być aktywny

22 WÓDZ Korzyści  Wskazuje kierunek działania  Ucina plotki, paplaninę  Dba o własne projekty  Popycha zespół do przodu Wyzwania  Może nie doceniać innych  Może nie słuchać innych  Może być zbyt bezceremonialny  Może rozkazywać innym IMPULS Korzyści  Znajduje pozytywne aspekty  Sprzedaje pomysły zespołowi  Daje pozytywny przykład Wyzwania  Głowa w chmurach  Może zakłócać ustalony porządek  Może nie widzieć problemów  Chce za bardzo „dogadzać” innym PRZYJACIEL Korzyści  Zapewnia, że zadania będą wykonane  Pomaga i wspiera innych  Jest sumieniem zespołu Wyzwania  Może przeciwstawiać się nowym pomysłom  Otrzymuje, ale nie daje informacji  Nie potrafi obiektywnie ocenić swojego zespołu ANALITYK Korzyści  Skupia się na problemach  Pełni funkcję kontroli wewnętrznej  Zwraca uwagę  Zapewnia część analityczną Wyzwania  Może działać zbyt samodzielnie  Może być zbyt ostry  Może być zbyt krytyczny KORZYŚCI I WYZWANIA DLA ZESPOŁU

23 PODEJMOWANIE DECYZJI I MODELE ZACHOWAŃ  Chce podejmować decyzje Szybki  Podejmuje decyzje na zimno  Obejmuje całość problemu  Niezależny  Nie przestrzega zasad  Może przekroczyć uprawnienia  Nie potrzebuje wiele informacji  Ryzykuje  Oparty na uczuciach  Relatywnie szybki  Szuka popularnych, preferowanych rozwiązań  Myśli o ludziach  Nie potrzebuje wiele informacji  Może pominąć detale  Optymistyczny co do rezultatów  Może odkładać decyzje  Sprawdza dwa razy  Powolny  Szuka precedensów  Szuka dodatkowych informacji  Jest ciekawy  Stara się unikać ryzyka  Szuka wsparcia  Rozważa wpływ na innych  Może nie podejmować ostatecznych decyzji  Potrzebuje wiele informacji  Jest zdolny do analizy mnóstwa informacji  Unika ryzyka, powolny  Przestrzega zasad  Skupia się na faktach i detalach  Może utracić obraz całości

24 JAK UNIKAĆ KONFLIKTÓW analityk impulsprzyjaciel wódz Upewnij się, że on/ona może wziąć odpowiedzialność za swoja pracę Podtrzymuj jej/ jego podekscytowanie i aktywność poprzez zachęcanie, zapewnianie, i branie jej/ jego pod uwagę Zwracaj uwagę zarówno na sukcesy zespołowe jak i indywidualne Daj szansę swobodnego wyrażania uczuć, z uwagą, bez krytyki Bądź szczerze zainteresowany nim /nią jako osobą Daj równą szansę wywierania wpływu Okaż nie podzieloną uwagę kiedy słuchasz jego /jej Umożliw uczestnictwo w rozwiązywaniu problemów i podejmowaniu decyzji

25 WÓDZ Nie: Nie torpeduj jego/jej entuzjazmu do rozpoczynania działania. Nie ograniczaj jego uprawnień. Nie trać czasu na nieistotne kwestie. IMPULS Nie: Nie ustalaj zbędnych ograniczeń. Nie torpeduj jego/jej entuzjazmu. Nie reaguj negatywnie. PRZYJACIEL Nie: Nie bądź niecierpliwy. Nie dokonuj nagłych zmian. Nie postępuj niezgodnie z ustaleniami. ANALITYK Nie: Nie zachowuj informacji dla siebie. Nie naciskaj na natychmiastowe odpowiedzi. JAK NIE MOTYWOWAĆ?

26 PRZYJEMNE ZADANIA WÓDZ  Niezależne  Kompleksowe  Ryzykowne  Wielowymiarowe  Jasne policzalne cele  Wolne od rutyny, pomagania i słuchania innych IMPULS  Praca z ludźmi  Pozytywne  Wymagające komunikacji  Wielowymiarowe  Angażujące różne typy ludzi  Wolne od twardych faktów, nieprzyjemnych decyzji, konfliktowych sytuacji PRZYJACIEL  Jasno określone i przewidywalne  Pozwalające na własne tempo  Powiązane z własną ekspertyzą  Bycie w tle  Wolne od nagłych sytuacji ryzykownych, niepotrzebnego bałaganu, nakładających się projektów, pośpiechu ANALITYK  Rozwijające własne umiejętności profesjonalne  Jasno określone  Wykonywane samodzielnie  Logiczne  Wolne od szybkich decyzji, agresywności, abstrakcji

27 CELE ZWIĄZANE Z KARIERĄ WÓDZ  Zazwyczaj chce zwiększyć swoją władzę, autorytet oraz strefy wpływów  Chce się pozbyć czynności rutynowych, chce móc patrzeć na problemy z większej perspektywy IMPULS  Chce zwiększyć swoją sieć współpracowników i przyjaciół, zajmować się sprawami związanymi z ludźmi i atmosferą  Chce się uwolnić od pracy papierkowej i wywierania nacisku na innych PRZYJACIEL  Chce mieć większy wkład w sukces organizacji, mogąc wykorzystywać swoją wiedzę ekspercką  Nie chce być na łasce innych, chce móc przewidzieć swoją przyszłość ANALITYK  Chce wykorzystywać swoje umiejętności i wiedzę zawodową w bardziej wyzywających sytuacjach  Chce się pozbyć sprzecznych instrukcji, chce mieć szanse pracy w oparciu o czarno-białe kryteria


Pobierz ppt " Narzędzie, które poznajemy, pozwala identyfikować główne modele zachowań, aby usprawnić interakcje z innymi ludźmi, pomaga nam efektywniej zarządzać."

Podobne prezentacje


Reklamy Google