Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Kierowanie twórczością w organizacji Wykład 4 Czynniki blokujące i sprzyjające twórczemu myśleniu.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Kierowanie twórczością w organizacji Wykład 4 Czynniki blokujące i sprzyjające twórczemu myśleniu."— Zapis prezentacji:

1 Kierowanie twórczością w organizacji Wykład 4 Czynniki blokujące i sprzyjające twórczemu myśleniu

2 Bariery dla twórczości: Bariery dla twórczości: Indywidualne – związane np. ze sposobem myślenia, postawami, wyznawanymi wartościami, obrazem siebie, itp. Indywidualne – związane np. ze sposobem myślenia, postawami, wyznawanymi wartościami, obrazem siebie, itp. Organizacyjne – związane ze strukturą organizacji, jej kulturą (wartości), itp. Organizacyjne – związane ze strukturą organizacji, jej kulturą (wartości), itp. Stymulatory twórczości (tutaj zasygnalizowane, a szerzej na innym wykładzie): Stymulatory twórczości (tutaj zasygnalizowane, a szerzej na innym wykładzie): Podmiotowe Podmiotowe Organizacyjne Organizacyjne

3 Bariery indywidualne Sztywne schematy myślenia Sztywne schematy myślenia Bariery strategiczne Bariery strategiczne Bariery oparte na wartościach Bariery oparte na wartościach Bariery percepcyjne Bariery percepcyjne Bariery wynikające z obrazu samego siebie Bariery wynikające z obrazu samego siebie

4 Schematy myślenia Zwracamy uwagę na pewną część informacji ignorując resztę Zwracamy uwagę na pewną część informacji ignorując resztę Przykłady schematów: Przykłady schematów: Zawsze robiliśmy w ten sposób i było dobrze Zawsze robiliśmy w ten sposób i było dobrze Liczy się doświadczenie – to jedyny sposób nauczenia się czegoś Liczy się doświadczenie – to jedyny sposób nauczenia się czegoś Jest tylko jedno wyjście z tej sytuacji Jest tylko jedno wyjście z tej sytuacji Gdzie kucharek sześć tam nie ma co jeść Gdzie kucharek sześć tam nie ma co jeść

5 Zalety i wady schematów myślowych Zalety: Zalety: Dostrzegamy to co najważniejsze z pewnego punktu widzenia Dostrzegamy to co najważniejsze z pewnego punktu widzenia Korzystamy z doświadczeń, które przyniosły nam sukces Korzystamy z doświadczeń, które przyniosły nam sukces Oszczędzamy czas (nie wyważamy otwartych drzwi) Oszczędzamy czas (nie wyważamy otwartych drzwi) Wady: Wady: Bezużyteczna fiksacja na jednym rozwiązaniu Bezużyteczna fiksacja na jednym rozwiązaniu Bezradność gdy schemat zawodzi Bezradność gdy schemat zawodzi Szybka rezygnacja z działania w sytuacji porażki Szybka rezygnacja z działania w sytuacji porażki

6 Bariery percepcyjne Schematy percepcyjne, czyli: Schematy percepcyjne, czyli: Nadmierne skoncentrowanie na czymś uwagi Nadmierne skoncentrowanie na czymś uwagi Niedostrzeganie (w sensie dosłownym) pewnych elementów Niedostrzeganie (w sensie dosłownym) pewnych elementów Trudności ze zmianą perspektywy spostrzegania Trudności ze zmianą perspektywy spostrzegania

7 Bariery strategiczne Nadmierny krytycyzm Nadmierny krytycyzm Nadmierna analityczność – zbyt wczesne przyglądanie się szczegółom Nadmierna analityczność – zbyt wczesne przyglądanie się szczegółom Wewnętrzny recenzent realności rozwiązań Wewnętrzny recenzent realności rozwiązań Tendencja do sztywnego opierania się na wcześniejszych doświadczeniach lub określonych technikach Tendencja do sztywnego opierania się na wcześniejszych doświadczeniach lub określonych technikach Niedostrzeganie zmian w sytuacji Niedostrzeganie zmian w sytuacji Koncentrowanie się na wąskim zakresie możliwości rozwiązań Koncentrowanie się na wąskim zakresie możliwości rozwiązań Zbyt poważne podejście do problemu (brak humoru) Zbyt poważne podejście do problemu (brak humoru)

8 Bariery oparte na wartościach Osobiste przekonania i wartości (np. etyczne) mogą ograniczać zakres możliwych rozwiązań Osobiste przekonania i wartości (np. etyczne) mogą ograniczać zakres możliwych rozwiązań

9 Bariery wynikające z obrazu samego siebie Nieśmiałość Nieśmiałość Brak wiary w siebie i swoje pomysły Brak wiary w siebie i swoje pomysły Lęk przed niepowodzeniem Lęk przed niepowodzeniem Lęk przed oceną społeczną Lęk przed oceną społeczną

10 Bariery organizacyjne Nadmierna kontrola menedżerska Nadmierna kontrola menedżerska Potrzeba natychmiastowych efektów Potrzeba natychmiastowych efektów Zbyt długa analiza pomysłów Zbyt długa analiza pomysłów Sztywne struktury hierarchiczne Sztywne struktury hierarchiczne Pomijanie drobnych rozwiązań Pomijanie drobnych rozwiązań Cięcie kosztów działów badawczo-rozwojowych za wszelką cenę Cięcie kosztów działów badawczo-rozwojowych za wszelką cenę Hołdowanie zasadzie orientacji rynkowej Hołdowanie zasadzie orientacji rynkowej Przekonanie, że tylko niektóre osoby są twórcze Przekonanie, że tylko niektóre osoby są twórcze

11 Stymulatory twórczego myślenia Kontrolowane procesy grupowe Kontrolowane procesy grupowe Efekt synergii Efekt synergii Emocje i stany emocjonalne Emocje i stany emocjonalne Radość Radość Ciekawość Ciekawość Motywacja Motywacja Autonomiczna i instrumentalna Autonomiczna i instrumentalna

12 Motywacja autonomiczna i instrumentalna M. autonomiczna M. instrumentalna Stymulatory Poznanie czegoś (nowe obiekty, nowe informacje) Postrzeganie wyzwania w nowej sytuacji Zadanie stawiane samemu sobie Ukierunkowanie na cel, zadanie stawiane zewnętrznie Nakaz, przymus wykonania zadania Odczuwane emocje, uczucia (które mogą stać się stymulatorami) CiekawośćZdziwienie Emocje związane z JA – poczucie własnej wartości Obawa przed karą Nadzieja na nagrodę Poczucie skuteczności Poczucie kontroli Podstawowy mechanizm Pozytywne sprzężenie zwrotne między czynnością lub efektem a emocjami Negatywne sprzężenie zwrotne między czynnością lub efektem a emocjami Efekt Utrzymanie istniejących struktur systemu – podtrzymywanie działania Wytwarzanie i przechodzenie do nowych stanów rzeczywistości – dążenie do zakończenia zadania Źródła regulacji aktywności Zaangażowanie JA (waga zadania dla podmiotu) Utożsamianie z zadaniem (zadanie, definiujące podmiot) Samonapędzanie się motywacyjne (najczęściej spowodowane przyjemnymi odczuciami) Zaangażowanie zadaniowe Zewnętrzne kary i nagrody Spadek motywacji po osiągnięciu celu Opracowanie na podstawie: Tokarz, 2005


Pobierz ppt "Kierowanie twórczością w organizacji Wykład 4 Czynniki blokujące i sprzyjające twórczemu myśleniu."

Podobne prezentacje


Reklamy Google