Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

OGRÓD SZKOLNY – SI Ł A TRADYCJI, PI Ę KNO NATURY MIEJSCE REALIZACJI: SZKOŁA PODSTAWOWA IM. KS. JANA TWARDOWSKIEGO W RUMIANIE.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "OGRÓD SZKOLNY – SI Ł A TRADYCJI, PI Ę KNO NATURY MIEJSCE REALIZACJI: SZKOŁA PODSTAWOWA IM. KS. JANA TWARDOWSKIEGO W RUMIANIE."— Zapis prezentacji:

1 OGRÓD SZKOLNY – SI Ł A TRADYCJI, PI Ę KNO NATURY MIEJSCE REALIZACJI: SZKOŁA PODSTAWOWA IM. KS. JANA TWARDOWSKIEGO W RUMIANIE

2 W polskiej zreformowanej szkole chodzi nie tylko o przekazanie wiedzy, ale też o wyposażenie ucznia w konkretne umiejętności i ukształtowanie odpowiedzialnego obywatela naszego kraju. Możliwe jest to dzięki temu, że w szkołach realizuje się edukację na rzecz zrównoważonego rozwoju. Szkoła Podstawowa im. Ks. Jana Twardowskiego w Rumianie jest placówką, która ma duże sukcesy w dziecinie edukacji ekologicznej. Dążąc do poszerzenia oferty edukacyjnej zamierza stworzyć nowe miejsce edukacyjne – rekreacyjne położone na przyszkolnym terenie. Ogród położony na terenie szkoły jest ogólnodostępny i będzie spełniał funkcję zarówno edukacyjną, jak i rekreacyjną.

3 Zaplanowano następujące zadania:

4  Porządkowanie terenu na miejscu realizacji zadania.

5  Przygotowanie projektu wiaty ze szczególnym uwzględnieniem materiałów nawiązujących do zabudowy zabytkowej szkoły.

6  Budowa wiaty – zabudowa na kształcenie prostokąta o dachu dwuspadowym, powierzchnia zabudowy do 25 m2. Jedna połać dachu dłuższa, druga krótsza, pokrycie gontem papowym na deskowaniu. Planuje się wyposażenie wiaty w stół na całej długości – z bali nieobrobionych. Wzdłuż stołu ławki dwustronne z bali nieobrobionych bez oparć. Wiata montowana na stałe na kotwach metalowych. Całość konstrukcji zabezpieczona będzie środkami konserwującymi umożliwiającymi użytkowanie wiaty przez dzieci.

7  Urządzenie miejsca edukacji „Ogródek mojej babci”. Krajobraz wsi od zawsze kojarzony był z przepięknymi przydomowymi ogródkami, pełnymi różnobarwnych kwiatów i motyli, zapachów oraz brzęczenia pszczół. Dziś ogrody, które są w naszej pamięci zanikają. Współczesna wieś zaczyna być jednorodna i nudna. Młode pokolenia nie przywiązują wagi do tradycji. Wolą wygodę i minimalizm. Urządzony na terenie ogrodu szkolnego „Ogródek mojej babci” będzie powrotem do tradycji a jednocześnie będzie stanowił ochronę bioróżnorodności. Głównym celem będzie przywrócenie rodzimych odmian krzewów (pigwowca, derenia jadalnego, maliny, jeżyny, poziomki, winogrona, rabarbar), drzew owocowych (stare gatunki odmian jabłoni, gruszy, śliwy) oraz ziół (melisy, mięty, szałwii, rumianku). Ponadto planuje się nasadzenie kilkunastu odmian kwiatów (narcyzy, malwy, aksamitki, piwonie).

8  Budowa „Hotel dla owadów”. Celem utworzenia jest sztuczna budowla z materiałów naturalnych, zapewniająca różnym gatunkom owadów schronienie, a jednocześnie wykorzystanie w celu poprawy zapylania kwiatów.

9  Przyrodnicze tablice edukacyjne do wyposażenia „Ogródka mojej babci”. Przyrodnicze tablice edukacyjne będą w przejrzysty, prosty sposób przedstawiały informacje na temat zgromadzonych rodzimych gatunków flory, a także zilustrują rodzinę owadów. Tablice będą o wymiarach 150x100cm (wykonane zostaną z blachy ocynkowanej, która przeznaczona jest do ekspozycji na zewnątrz). Tablice zostaną ustawione na specjalnie przygotowanych drewnianych stelażach. Całość tablic zostanie zadaszona. Tablica „Poznajemy krzewy” będzie przedstawiała ilustracje poszczególnych krzewów, a także opis poszczególnych właściwości, proponujemy następujące krzewy: pigwowca, derenia jadalnego, maliny i jałowca pospolitego. „Poznajemy zioła” na tej tablicy zamieścimy materiał ilustracyjny, opis roślin, a także ich znaczenie w medycynie i zastosowanie w kuchni. Proponujemy odbudować „Ogródek ziołowy” w formie następującej roślinności: melisy, mięty, szałwii, rumianku, majeranku. „Kwiaty mojej babci” na tej tablicy umieścimy materiał ilustracyjny przedstawiający gatunki kwiatów, których już nie spotykamy w przydomowych, wiejskich ogródkach. Została zaplanowana odbudowa następujących roślin: narcyzy, malwy, aksamitki, piwonie, marcinki i niemcy. Każda roślina zostanie szczegółowo opisana i zilustrowana. „Poznajemy owady” na tej tablicy przedstawimy bogaty świat owadów (skupimy się na owadach pożytecznych). Na materiale ilustracyjnym pokażemy różne owady, ich budowę a także ciekawostki z życia owadów. Tablica będzie służyła do bezpośredniej obserwacji owadów, które będą zamieszkiwać „Hotel dla owadów” umieszczony w rekonstruowanym „Ogródku mojej babci”. „Poznajemy drzewa” to kolejna tablica, na której w formie ilustracyjnej pokażemy rodzime gatunki drzew owocowych (jabłonie: papierówka, antonówka; grusze: klapsa). Ponadto w treści umieścimy informacje o tym, jak powstają owoce, budowę owocu- przekrój, ponadto ciekawostki o sposobie wykorzystania owoców w kuchni.

10  Zakup rodzimych odmian krzewów, drzew owocowych, ziół i kwiatów, pozyskanie okazów od mieszkańców wsi celem dokonania odnowy gatunkowej.

11  Wykonanie ścieżki prowadzącej z parkingu do wiaty oraz wzdłuż tablic z kamienia polnego na podbudowie z piasku stabilizowanego cementem.

12 Uzasadnienie wyboru inicjatywy Analiza aspektów zrównoważonego rozwoju (przyrodniczego, ekonomicznego, społecznego i kulturowego) pozwoliła krytycznie i twórczo przyjrzeć się własnej placówce i zrozumieć zasady jej funkcjonowania. Położenie szkoły na terenie Welskiego Parku Krajobrazowego okazało się dodatkowym sprzymierzeńcem do realizacji zadań ekologicznych. Aby mała wiejska szkoła, taka jak nasza, miała szansę dalszego istnienia musi stać się niezaprzeczalnym ośrodkiem lokalnego rozwoju. Historycznie teren miejscowości należy do Ziemi Lubawskiej. Obserwacje dowodzą, iż działania szkoły są mocno zakorzenione w tradycji i rozwijają się w kierunku przyrodniczo – historycznym. Koncepcja pracy szkoły na lata zakłada wzmocnienie współpracy społeczności lokalnej na rzecz rozwoju wsi i jej mieszkańców. Analiza wyników ankiet, przeprowadzonych rozmów, obserwacje wspólnie realizowanych przedsięwzięć dowodzą o potrzebie stworzenia ogólnodostępnego miejsca edukacyjno – rekreacyjnego.

13 Cel inicjatywy: Celem głównym przedsięwzięcia jest świadome kształtowanie środowiska przyrodniczego w miejscu zamieszkania oraz poprawa jego stanu przez włączenie się mieszkańców do działań w zakresie stworzenia nowego miejsca edukacyjno – rekreacyjnego oraz poprawy wizerunku szkoły i miejscowości. Ideą zamierzonych działań jest również posadzenie różnorodnych drzew, krzewów i roślin zielnych, które przyczynią się do zmniejszenia ilości dwutlenku węgla w powietrzu, a tym samym staną się ostoją dla ptaków. Organizacja zajęć dla uczniów naszej szkoły i uczniów pobliskich placówek z naszej gminy. Podniesienie jakości oferty edukacyjnej naszej placówki. Promocja podjętych działań na stronie internetowej szkoły, gminy, na łamach lokalnej prasy.

14 Osiągnięcie celu edukacyjnego na rzecz ochrony środowiska poprzez: Rozwój aktywności społecznej przy wykonywaniu nowego miejsca edukacyjno – rekreacyjnego. Zakładamy, że odnową roślin z dawnych przydomowych ogródków zostanie objętych minimum 50 rodzin uczniów uczęszczających do naszej szkoły. Szkolny ogród będzie miejscem spotkań ok. 70 osób, przedstawicieli Rodu Rucińskich. Zadania pozwolą na zwiększenie odpowiedzialności mieszkańców za rozwój, promocję swojej „małej ojczyzny”.


Pobierz ppt "OGRÓD SZKOLNY – SI Ł A TRADYCJI, PI Ę KNO NATURY MIEJSCE REALIZACJI: SZKOŁA PODSTAWOWA IM. KS. JANA TWARDOWSKIEGO W RUMIANIE."

Podobne prezentacje


Reklamy Google