Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE (c) prof. dr hab. Aneta Zelek1 Panel III: Strategie na poziomie korporacyjnym.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE (c) prof. dr hab. Aneta Zelek1 Panel III: Strategie na poziomie korporacyjnym."— Zapis prezentacji:

1 ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE (c) prof. dr hab. Aneta Zelek1 Panel III: Strategie na poziomie korporacyjnym

2 Analiza SPACE (STRATEGIC POSITION AND ACTION EVALUATION) w procesie wyboru strategii Siła finansowa Atrakcyjność rynku KonkurencyjnośćStabilność sektora PROFIL AGRESYWNY PROFIL KONKURENCYJNY PROFIL KONSERWATYWNY PROFIL DEFENSYWNY

3 Profile strategiczne i strategie w modelu SPACE

4 Analiza SPACE w procesie wyboru strategii Siła finansowa Atrakcyjność rynku KonkurencyjnośćStabilność sektora STRATEGIA KONCENTRACJI (JEDNOBIZNESOWA)

5 Strategia koncentracji – strategia jednobiznesowa Przesłanki: Dobra sytuacja finansowa Zdolność do konkurowania Atrakcyjny i stabilny rynek Ryzyko: podatność na recesję sektora zaangażowanie kapitału w jednej branży (c) prof. dr hab. Aneta Zelek5 Strategia koncentrowania działalności w dotychczasowych sektorach / dziedzinach - kontynuacja dotychczasowej strategii rozwoju

6 Analiza SPACE w procesie wyboru strategii Siła finansowa Atrakcyjność rynku KonkurencyjnośćStabilność sektora STRATEGIA INTEGRACJI PIONOWEJ STRATEGIA INTEGRACJI PIONOWEJ STRATEGIA INTEGRACJI POZIOMEJ STRATEGIA INTEGRACJI POZIOMEJ

7

8 Strategia integracji pionowej Przesłanki: Dobra pozycja konkurencyjna Atrakcyjny rynek Słaba / słabnąca efektywność finansowa Ryzyko: brak doświadczenia w nowej dziedzinie niezbędne inwestycje nieefektyw ność dużych organizacji (c) prof. dr hab. Aneta Zelek8 Strategia łączenia w ramach logiki technologicznej - strategie kooperacyjne

9 Koncepcja integracji pionowej – konglomerat stoczniowy 93 (c) prof. dr hab. Aneta Zelek9 Stocznia Szczecińska S.A. Fabryka silników im. CegielskiegoHuta Częstochowa

10 Strategia integracji poziomej (c) prof. dr hab. Aneta Zelek10 Przesłanki: Dobra pozycja konkurencyjna Atrakcyjny rynek Brak lub słaba rentowność Niestabilna sytuacja w sektorze Ryzyko: uzależnienie od partnerów niezbędne inwestycje nieefektywność dużych organizacji Strategia łączenia z konkurentami z sektora – INTEGRACJA, KONSOLIDACJA

11 Strategia integracji poziomej w polskim przemyśle stoczniowym 96 (c) prof. dr hab. Aneta Zelek11 Koncepcja połączenia stoczni Szczecińskiej ze Stoczniami w Gdańsku i Gdyni Etap I Wchłonięcie (połączenie) mniejszych stoczni remontowych Etap II

12

13 Dywersyfikacja jako strategia integracyjna

14 Analiza SPACE w procesie wyboru strategii Siła finansowa Atrakcyjność rynku KonkurencyjnośćStabilność sektora STRATEGIA LIKWIDACJI STRATEGIA REORGANIZACJI STRATEGIA DYWESTYCJI

15 (c) prof. dr hab. Aneta Zelek15 Case study:

16 (c) prof. dr hab. Aneta Zelek16

17 Strategie naprawcze

18 Analiza SPACE w procesie wyboru strategii Siła finansowa Atrakcyjność rynku KonkurencyjnośćStabilność sektora STRATEGIA DYWERSYFIKACJI STRATEGIA DYWERSYFIKACJI KONGLOMERATOWEJ STRATEGIA DYWERSYFIKACJI KONCENTRYCZNEJ

19 Strategia dywersyfikacji – strategia wielobiznesowa Przesłanki: Dobra sytuacja finansowa Słaba konkurencyjność Słaba atrakcyjność sektora Ryzyko: brak doświadczenia w nowej dziedzinie niezbędne inwestycje (c) prof. dr hab. Aneta Zelek19 Strategia rozwoju działalności na nowe sektory / dziedziny - tzw. strategia wielobiznesowa

20 Strategia dywersyfikacji jako rozwój wewnętrzny firmy

21

22 Dywersyfikacja Dywersyfikacja oznacza rozszerzanie działalności w drodze tzw. wejść dywersyfikacja koncentryczna - rozszerzenie działalności na rynki / produkty pokrewne dywersyfikacja konglomeratowa - rozszerzenia działalności na rynki / produkty niepokrewne (c) prof. dr hab. Aneta Zelek22

23 Dywersyfikacja a wyniki organizacji Brak dywersyfikacji Dywersyfikacja koncentryczna Dywersyfikacja konglomeratowa słabe wyniki dobre

24 Dywersyfikacja koncentryczna w Hondzie (c) prof. dr hab. Aneta Zelek24 HONDA – Czy zmieścisz osiem Hond w swoim garażu?

25 Strategia dywersyfikacji spokrewnionej firmy Phillips – wykorzystanie technologii elektronicznej Żarówki i systemy oświetleniowe to tradycyjna specjalizacja Phillipsa W latach 70. Phillips zainwestował w elektronikę użytkową W II połowie lat 70. Phillips zachęcił pracowników do innowacji Jedną z takich innowacji były dyski optyczne jako nośniki informacji – dzisiaj CD

26 Dywersyfikacja konglomeratowa w DAEWOO Koreański gigant (czebol) zbankrutował na skutek przeinwestowania w różnorodne branże Nam kojarzył się z niedrogą marką samochodów Ale to także producent elektrotechniki Lider przemysłu maszynowego Największa stocznia ….. I wiele wiele innych branż

27 – dywersyfikacja po euroepjsku Koncern VIRGIN uchodzi dzisiaj za najbardziej zdywersyfikowaną firmę w Europie Zaczęło się od inwestycji Richarda Bransona (dzisiaj najbogatszego Brytyjczyka) Za młodu zainwestował w sieć sklepów muzycznych Dzisiaj to wytwórnie płytowe, linie lotnicze, operator telefoniczny, linie kolejowe, usługi turystyczne, a nawet loty w kosmos (c) prof. dr hab. Aneta Zelek27

28 Case Study Strategia koncernu Saint Gobain

29 Koncern międzynarodowy

30 Rozmiary koncernu

31 Czy wiesz, że Saint-Gobain: Wyprodukowało 660 szklanych rombów, które posłużyły do budowy Piramidy w Luwrze. Wytwarza szkło do co drugiego samochodu w Europie. Zapewnia izolację co piątego domu w USA. Produkuje 30 miliardów szklanych opakowań (m.in. do perfum). Wyposażyło 80 stolic i 1000 dużych miast na całym świecie w instalacje wodociągowo – kanalizacyjne. Posiada w Europie ponad punktów sprzedaży materiałów budowlanych w 24 krajach, pracowników. Zarejestrowało w 2007 roku 317 patentów. Produkuje kryształy stosowane w urządzeniach skanujących na lotniskach oraz w skanerach medycznych, które umożliwiają wykrycie groźnych chorób w bardzo wczesnym stadium ich rozwoju.

32 Dynamika wzrostu – ostatnia dekada

33 Pytania do Case Study 1. W jakich branżach operuje Saint Gobain? 2. Jaki typ strategii korporacyjnej stosuje Saint Gobain? 3. Jakie są przesłanki stosowania tej strategii? 4. Na czym polega efekt synergii w stosowanej strategii? 5. Na czym polega ryzyko stosowania tej strategii?


Pobierz ppt "ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE (c) prof. dr hab. Aneta Zelek1 Panel III: Strategie na poziomie korporacyjnym."

Podobne prezentacje


Reklamy Google