Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

XIII MIĘDZYNARODOWE FORUM GOSPODARCZE GDYNIA 2013 Julian Skelnik XIII MIĘDZYNARODOWE FORUM GOSPODARCZE GDYNIA 2013 Julian Skelnik.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "XIII MIĘDZYNARODOWE FORUM GOSPODARCZE GDYNIA 2013 Julian Skelnik XIII MIĘDZYNARODOWE FORUM GOSPODARCZE GDYNIA 2013 Julian Skelnik."— Zapis prezentacji:

1 XIII MIĘDZYNARODOWE FORUM GOSPODARCZE GDYNIA 2013 Julian Skelnik XIII MIĘDZYNARODOWE FORUM GOSPODARCZE GDYNIA 2013 Julian Skelnik

2

3 REGULACJE DOTYCZĄCE SIARKI W PALIWIE STATKOWYM Limity globalne siarki (w tym kraje UE nienależące do SECA) 3.5% - w dniu dzisiejszym 0.5% globalnie od 2020 lub 2025 Limity siarki w SECA (Sulphur Emission Control Area), wewnątrz Kanału La Manche, Morza Północnego i Bałtyku: 1.0% - dzisiejsze maksimum (od lipca 2010) 0.1% od 2015 Obszar geograficzny regulacji IMO dot. siarki Sulphur Emission Control Area (SECA) Kraje z dostępem do morza tylko w SECA Kraje z częściowym dostępem w SECA Kraje z dostępem do morza poza SECA Federacja Rosyjska

4 INNE CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA SYTUACJĘ SEKTORA PORTOWEGO 1. Kondycja gospodarki europejskiej i światowej 2. Spodziewane zmiany relacji gospodarczych na świecie 3. Nowa polityka portowa UE 4. Nowa perspektywa budżetowa UE 5. Zmiana struktury TEN-T 6. Koncentracja kapitału w łańcuchu transportowym

5 REGION MORZA BAŁTYCKIEGO 100 milionów konsumentów Setki tysięcy firm Dynamiczne rynki Rosnący popyt Wzrost wartości przewożonego ładunku Zmiany strumieni towarowych Tendencja do rozwiązań intermodalnych

6 LUDNOŚĆ NA ZAPLECZU PORTÓW GDYNIA I GDAŃSK - POTENCJAŁ WZROSTU / GDYNIA

7 10 NAJWIĘKSZYCH PORTÓW BAŁTYCKICH : 2012: Mln ton Gdańsk + Gdynia Gdańsk + Gdynia

8 10 NAJWIĘKSZYCH BAŁTYCKICH PORTÓW KONTENEROWYCH : 2012: Gdańsk + Gdynia Gdańsk + Gdynia

9 photo: Maciej Nicgorski, City Hall of Gdansk PORT GDAŃSK Przeładunki ogółem w 2012 r.: 26,9 milionów ton Wartość obsłużonego ładunku: 159 miliardów PLN Zatrudnienie: Ponad 40 tys. pracowników Wartość administrowanego majątku: 1 miliard PLN

10

11 KONSEKWENCJE REGULACJI IMO SOX Wzrost cen bunkru o 45-80% – średnio o 75% Wzrost kosztów transportu morskiego o 30-50% Wzrost kosztów w przedziale 2-9 za tonę produktu Przesunięcie towarów na drogi i kolej – zwiększenie emisji CO 2 Zmiany w europejskich przepływach logistycznych zmierzające do unikania SECA

12 INNE KONSEKWENCJE REGULACJI IMO SOX Ograniczenie liczby i wzrost wielkości hubów kontenerowych Możliwe bankructwa małych portów Rozwój nowoczesnych technologii Pogorszenie kondycji sektora żeglugowego, szczególnie Ro-Ro i promów Wzrost jednostkowej wielkości statków Pogorszenie konkurencyjności cenowej produktów wrażliwych na cenę transportu morskiego Transfer kapitałów z regionu Morza Bałtyckiego

13 ILE STATKÓW LNG BĘDZIE NA MORZU BAŁTYCKIM 1 STYCZNIA 2015? 1

14 ILE STACJI BUNKROWANIA LNG BĘDZIE NA MORZU BAŁTYCKIM 1 STYCZNIA 2015? KILKA

15 KONSEKWENCJE WPROWADZENIA DYREKTYWY SIARKOWEJ I KONCENTRACJI KAPITAŁU W ŁAŃCUCHU LOGISTYCZNYM Dla Portu Gdańsk Dla Portu Gdynia Dla Portów Szczecin-Świnoujście Dla Portu Koper Dla Portu Narwik

16 JAK POSTĘPOWAĆ W OBECNEJ SYTUACJI? 1. Szeroko zakrojone działania edukacyjno-informacyjne 2. Wypracowanie koncepcji systemu bunkrowania LNG w portach polskich (rezerwacja terenów) 3. Współpraca z administracją, światem nauki i organizacjami międzynarodowymi – monitorowanie sytuacji 4. Podjęcie próby wykorzystania sytuacji jako szansy dla usprawnienia i modernizacji sektora 5. Działania na rzecz ustanowienia równych zasad dotyczących standardów ochrony środowiska w całej UE

17 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ


Pobierz ppt "XIII MIĘDZYNARODOWE FORUM GOSPODARCZE GDYNIA 2013 Julian Skelnik XIII MIĘDZYNARODOWE FORUM GOSPODARCZE GDYNIA 2013 Julian Skelnik."

Podobne prezentacje


Reklamy Google