Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Gospodarka morska jako sektor innowacyjny Gdańsk, 6 listopada 2009 r. Koncepcja Short Sea Shipping na przykładzie hiszpańsko-polskiej wymiany towarowej.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Gospodarka morska jako sektor innowacyjny Gdańsk, 6 listopada 2009 r. Koncepcja Short Sea Shipping na przykładzie hiszpańsko-polskiej wymiany towarowej."— Zapis prezentacji:

1 Gospodarka morska jako sektor innowacyjny Gdańsk, 6 listopada 2009 r. Koncepcja Short Sea Shipping na przykładzie hiszpańsko-polskiej wymiany towarowej

2 Przewozy owoców i warzyw z Hiszpanii do Polski w 2007 r. było to ponad 511 tys. ton, z czego samych owoców południowych – ok. 290 tys. ton w 2007 r. było to ponad 511 tys. ton, z czego samych owoców południowych – ok. 290 tys. ton Hiszpania jest głównym dostawcą owoców południowych do Polski (65% ogółu importu tych towarów) Hiszpania jest głównym dostawcą owoców południowych do Polski (65% ogółu importu tych towarów) Oznacza to wykorzystanie ok samochodów- chłodni rocznie – wysokie koszty zewnętrzne transportu! Oznacza to wykorzystanie ok samochodów- chłodni rocznie – wysokie koszty zewnętrzne transportu! Przejęcie chociaż 1/3 (tj. ok. 170 tys. ton) – ok kontenerów 40 REF rocznie, czyli średnio ok. 120 tygodniowo Przejęcie chociaż 1/3 (tj. ok. 170 tys. ton) – ok kontenerów 40 REF rocznie, czyli średnio ok. 120 tygodniowo

3 Determinanty wyboru środka transportu: koszt jednostkowy transportu koszt jednostkowy transportu czas dostawy (lub też dostępność towaru do odbioru), jej terminowość i bezpieczeństwo czas dostawy (lub też dostępność towaru do odbioru), jej terminowość i bezpieczeństwo prostsze procedury i korzyści w rozliczeniach finansowych i podatkowych prostsze procedury i korzyści w rozliczeniach finansowych i podatkowych

4 Porównanie odległości i kosztów przewozu owoców południowych na trasie Walencja – Warszawa Przybliżona odległość w km Walencja - Warszawa Maksymalna ilość ton brutto na środek transportu Koszt transportu za samochód / kontener (w EUR) Koszt jednostkowy transportu (EUR/tona) Transport drogowy w szczycie sezonu km 22, – – 1 69 Transport multimodalny morsko- drogowy via Bilbao km 22,5 a) – b) – a) 1 69 – 1 95 b) 1 60 – 1 69 Transport multimodalny morsko- drogowy km 29, – – 1 86 a)Transport naczepami samochodowymi (serwis ro-ro Transfennica) b)Transport w kontenerach reefer

5 Porównanie czasu transportu owoców południowych na trasie Walencja – Warszawa Rodzaj transportu Czas transportu (transt time) w dniach Drogowy, bezpośrednio z okolic Walencji do Warszawy 3 – 4 Multimodalny drogowo-morski z okolic Walencji via Bilbao do Warszawy szansa na skrócenie nawet do 8 dni Multimodalny drogowo-morski z Walencji do Warszawy 17-19

6 Prostsze procedury i korzyści w rozliczeniach finansowych i podatkowych centrum dystrybucyjne owoców w porcie polskim centrum dystrybucyjne owoców w porcie polskim Międzynarodowe konsorcjum owocowe + internetowa platforma logistyczna Międzynarodowe konsorcjum owocowe + internetowa platforma logistyczna Korzyści z tzw. efektu wielkiej skali Korzyści z tzw. efektu wielkiej skali Niższe koszty dostaw dzięki dofinansowaniu ze środków UE (1 / 500 tkm, od 20 do 85% na inwestycje w portach, do 35% kosztów eksploatacji statków) Niższe koszty dostaw dzięki dofinansowaniu ze środków UE (1 / 500 tkm, od 20 do 85% na inwestycje w portach, do 35% kosztów eksploatacji statków)

7 Dogodna lokalizacja oraz wyposażenie polskich portów morskich do obsługi dostaw 3 x S owoców i warzyw z Hiszpanii

8 Centrum Logistyczne w porcie Gdynia – symulacja komputerowa

9 Pomorskie Centrum Logistyczne w Gdańsku–Porcie Północnym – symulacja komputerowa

10 Korzyści dla polskich importerów dzięki wdrożeniu koncepcji 3 x S oraz stworzeniu centrum dystrybucyjnego owoców w porcie polskim lub jego bezpośrednim sąsiedztwie: uniezależnienie się od dostępności lądowych środków transportu (zwłaszcza w szczycie sezonu) uniezależnienie się od dostępności lądowych środków transportu (zwłaszcza w szczycie sezonu) ustabilizowanie ceny transportu ustabilizowanie ceny transportu skrócenie czasu dostawy z kilku dni do zaledwie kilku godzin skrócenie czasu dostawy z kilku dni do zaledwie kilku godzin możliwość bezpośredniego dostępu do towaru loco magazyn Gdynia/Gdańsk możliwość bezpośredniego dostępu do towaru loco magazyn Gdynia/Gdańsk poprawa pozycji konkurencyjnej mniejszych importerów, zmniejszenie ryzyka wahań kursów walut poprawa pozycji konkurencyjnej mniejszych importerów, zmniejszenie ryzyka wahań kursów walut przejęcie czynności spedycyjno-transportowych, dokumentacyjnych, celnych, sanitarnych, kontrolnych, ubezpieczeniowych, prawnych, bankowych, reklamacyjnych itp. przejęcie czynności spedycyjno-transportowych, dokumentacyjnych, celnych, sanitarnych, kontrolnych, ubezpieczeniowych, prawnych, bankowych, reklamacyjnych itp. redukcja kosztów własnej infra- i suprastruktury redukcja kosztów własnej infra- i suprastruktury

11 Prostsze procedury i korzyści finansowe dla polskich importerów dzięki konsorcjum owocowemu oraz internetowej platformie logistycznej: niższe ceny zakupu owoców i warzyw hiszpańskich; niższe ceny zakupu owoców i warzyw hiszpańskich; jeszcze lepsze warunki i niższe koszty transportu oraz wszelkich operacji z tym związanych; jeszcze lepsze warunki i niższe koszty transportu oraz wszelkich operacji z tym związanych; negocjowanie korzystniejszych warunków kredytowych i ubezpieczeniowych; negocjowanie korzystniejszych warunków kredytowych i ubezpieczeniowych; dalsze usprawnianie procedur transportowych, celnych, sanitarnych, kontrolnych, informatycznych (IT) i in. dalsze usprawnianie procedur transportowych, celnych, sanitarnych, kontrolnych, informatycznych (IT) i in. przekonywanie władz do zastosowania szczególnych udogodnień podatkowych i finansowych dla importerów oraz firm wdrażających koncepcję 3 x S poprzez np. odstąpienie, względnie częściowe odstąpienie (np. za odcinek morski) od naliczania podatku VAT za usługi transportu multimodalnego z portu w Hiszpanii do polskiego portu przekonywanie władz do zastosowania szczególnych udogodnień podatkowych i finansowych dla importerów oraz firm wdrażających koncepcję 3 x S poprzez np. odstąpienie, względnie częściowe odstąpienie (np. za odcinek morski) od naliczania podatku VAT za usługi transportu multimodalnego z portu w Hiszpanii do polskiego portu pozyskiwanie dopłat z UE (w ramach programu Marco Polo 2 i budowy highways of the sea) pozyskiwanie dopłat z UE (w ramach programu Marco Polo 2 i budowy highways of the sea)

12 Gwarancja współpracy ze strony: producentów/eksporterów hiszpańskich producentów/eksporterów hiszpańskich polskich importerów/odbiorców polskich importerów/odbiorców wszystkich podstawowych uczestników procesu transportowego (zarządy portów/operatorzy terminali, armatorzy, przewoźnicy i in.) wszystkich podstawowych uczestników procesu transportowego (zarządy portów/operatorzy terminali, armatorzy, przewoźnicy i in.) władze administracji państwowej i lokalnej władze administracji państwowej i lokalnej

13 Korzyści dla gospodarki regionu: Rozwój gospodarczy i wzrost zatrudnienia Rozwój gospodarczy i wzrost zatrudnienia Zwiększone wpływy do budżetu z tytułu opłat i podatków Zwiększone wpływy do budżetu z tytułu opłat i podatków Szansa na dopłaty z UE (m.in. program Marco Polo 2, budowa highways of the sea) Szansa na dopłaty z UE (m.in. program Marco Polo 2, budowa highways of the sea) Specjalizacja w określonej branży gospodarki, wdrażanie nowoczesnych technologii transportowo-informatycznych Specjalizacja w określonej branży gospodarki, wdrażanie nowoczesnych technologii transportowo-informatycznych Możliwość dalszego rozwoju poprzez obsługę dostaw tranzytowych do krajów sąsiadujących z Polską Możliwość dalszego rozwoju poprzez obsługę dostaw tranzytowych do krajów sąsiadujących z Polską

14 Dziękuję za uwagę Tomasz Kubicki SEA-LOGISTICS Gdynia


Pobierz ppt "Gospodarka morska jako sektor innowacyjny Gdańsk, 6 listopada 2009 r. Koncepcja Short Sea Shipping na przykładzie hiszpańsko-polskiej wymiany towarowej."

Podobne prezentacje


Reklamy Google