Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

STAN I PERSPEKTYWY SPPES - Stowarzyszenie Polskich Producentów Etykiet Samoprzylepnych Data powstania i podstawowe cele organizacji;

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "STAN I PERSPEKTYWY SPPES - Stowarzyszenie Polskich Producentów Etykiet Samoprzylepnych Data powstania i podstawowe cele organizacji;"— Zapis prezentacji:

1 STAN I PERSPEKTYWY

2 SPPES - Stowarzyszenie Polskich Producentów Etykiet Samoprzylepnych Data powstania i podstawowe cele organizacji; zebranie założycielskie i powstanie SPES w dniu 11 kwietnia 1997 r. w Poznaniu wydanie zaświadczenia przez Starostę Poznańskiego o zarejestrowaniu SPPES 13 maja 2008r. po zmianie nazwy i regulaminu organizacyjnego Stowarzyszenia integracja właścicieli oraz członków zarządu producentów etykiet samoprzylepnych w Polsce

3 spotkania z dostawcami materiałów popularyzacja etykietowania produktów za pomocą etykiet samoprzylepnych dla poszerzenia rynku odbiorców wymiana informacji z innymi stowarzyszeniami branżowymi reprezentowanie członków i ich interesów w kontaktach z organizacjami krajowymi i międzynarodowymi rozpowszechnianie technicznych nowości wśród członków wspieranie się wzajemne członków w sytuacjach losowych prowadzenie strony internetowej i forum dyskusyjnego

4 ilość maszyn rolowych do produkcji etykiet samoprzylepnych w Polsce po przemianach w 1989 r.

5 jak wzrastało zużycie m2 - papieru i folii samoprzylepnych w stosunku do ilości maszyn i zapotrzebowania rynku ….

6 Dane FINAT dotyczące konsumpcji surowców samoprzylepnych za rok

7 Historia etykiet samoprzylepnych w Polsce lata 80-te - powstawanie pierwszych zakładów poligraficznych mogących działać jako mała poligrafia na bazie zezwolenia Ministerstwa Kultury i Sztuki; zrzeszone były w spółdzielniach rzemieślniczych, np. introligatorów Pierwsze etykiety na polskim rynku

8 import prywatny pierwszych maszyn wąskowstęgowych typograficznych typu Gallus i Nilpeter do produkcji etykiet z roli na rolę wolny rozwój sektora etykiet samoprzylepnych w Polsce po 1989 r.

9 do końca lat 90tych na rynku polskim górowały maszyny drukujące głównie na farbach solventowych i wodnych, po 2000r. tendencja zaczęła się zmieniać na korzyść techniki UV flexo, która jakością na dzień dzisiejszy nie odbiega od metody offsetowej i rotograwiurowej z końcem lat 90tych zaczęła wygasać produkcja maszyn typograficznych w takich firmach jak Nilpeter i Gallus na rzecz flexografii

10

11 Zmiany na rynku etykiet samoprzylepnych w Polsce przez ostatnie kilkanaście lat zaczęła mocno zmieniać się tendencja w przygotowaniu form drukarskich z technologii analogowej na cyfrową, z kolei w ostatnich 2 latach technologia cyfrowa wzbogaciła się o wytwarzanie fleksograficznych form drukarskich HD, po 2005 r. wprowadzone zostały rolowe maszyny cyfrowe tj. HP Indigo, Xerox i inne. Druk cyfrowy stał się bardzo trendy dla małych nakładów, gdzie jest wymagana bardzo wysoka jakość,

12 za tym trendem wytworzył się rynek dla producentów maszyn wykańczających, tj. ABG, które to służą do preimerowania wszystkich popularnych podłoży tj. papier, folia, laminaty, kartoniki i inne, oraz uszlachetniania uprzednio wydrukowanych na maszynie cyfrowej etykiet, w postaci lakierowania UV, laminowania, złocenia, tłoczenia

13 Aktualna sytuacja na rynku etykiet oraz kondycja branży druk etykiet i opakowań jest obecnie najlepiej rozwijającym się segmentem poligrafii, w związku z tym część drukarni specjalizujących się do tej pory w innych asortymentach przestawia się na druk etykiet i opakowań giętkich, co zwiększa z roku na rok ilość konkurencji; doprowadza to do sytuacji nieuczciwej walki cenowej pomiędzy drukarniami i doprowadza do coraz mniejszej opłacalności produkcji. Największa konkurencja jest głównie w segmencie prostych etykiet samoprzylepnych i dlatego wytwarza się trend do inwestowania przez drukarnie w nowe, innowacyjne technologie do wytwarzania wysoko przetworzonych etykiet z uszlachetnieniami

14 Etykiety samoprzylepne na produkty z różnych branż

15 producenci farb, materiałów samoprzylepnych, folii do złocenia, tłoczenia, polimerów itp. w ostatnich kilkunastu latach zrobili ogromny postęp w swojej dziedzinie, a wszystko po to, aby drukarnia mogła osiągnąć idealny produkt o najwyższej jakości

16 jakość wytwarzanych etykiet wzrasta, lecz niestety ceny na rynku spadają drastycznie. Terminy realizacji są coraz krótsze, a płatności stale się wydłużają, przez co rentowność niektórych prac spada czasami nawet do zera. Wszystko razem daje dość kiepskie perspektywy na optymistyczną przyszłość. Stale rosnące koszty surowców, energii, paliwa, robocizny, transportu powodują coraz mniejszą zyskowność w drukarniach. W ostatnich 2 latach 5-krotnie drożały materiały samoprzylepne, co powodowało coraz mniejszą zyskowność i jeśli do tego dodamy wahający się kurs Euro, niektóre miesiące w wielu drukarniach były niedochodowe.

17 w ostatnich latach wiele drukarni skorzystało i korzysta z dotacji unijnych z programu konkurencyjności i zakupiło wiele nowych maszyn i urządzeń poligraficznych, które trzeba dzisiaj spłacać i przy ilości konkurencji na rynku powoduje to nieuczciwą walkę cenową, która doprowadza do braku opłacalności produkcji i braku możliwości rozwoju inwestycji na przyszłość

18 sytuacja rynkowa i strach nad kolejną falą kryzysu hamuje wiele inwestycji i powoduje stagnację na rynku globalizacja spowodowała to, że na rynku zaczęli liczyć się tylko duzi gracze, a małym drukarniom będzie coraz ciężej konkurować na rynku banki zaostrzyły kryterium przyznawania kredytów, leasingów, co w wielu przypadkach w obecnej sytuacji gospodarczej stało się przeszkodą do prawidłowego funkcjonowania i zapewnienia płynności finansowej firm

19 wielu naszych odbiorców poza długimi terminami płatności oczekuje od dostawców kilkumiesięcznego finansowania poprzez magazynowanie etykiet i wydawanie ich w partiach z magazynu

20 Zmiana przepisów unijnych dotycząca opakowań i etykiet – Wymogi badań laboratoryjnych oraz znakowania żywności oprócz różnego rodzaju badań laboratoryjnych będą wchodziły nowe przepisy i producenci będą musieli dostosować się do znakowania żywności, które wejdą w życie za 2 lata. Całkowite zmiany opakowań i etykiet czeka wszystkich producentów żywności w UE od 13.XII r. Chodzi o rozporządzenie z października 2011 r., które reguluje minimalne wielkości czcionki, określa nowe zasady i zakres podawania informacji o wartości odżywczej oraz pochodzeniu produktów. Producenci będą mieli problem z zaprojektowaniem i wymianą opakowań na czas, gdyż części nowych przepisów nie można jednoznacznie zinterpretować. W Polsce zmiany obejmą ponad firm

21 Tendencje rozwojowe i szanse stałe inwestowanie w nowoczesny i wydajny park maszynowy dobieranie maszyn i urządzeń minimalizujące ilość odpadów produkcyjnych (urządzenia do 100 % kontroli jakości wytwarzanych etykiet) konfigurowanie linii technologicznych pozwalających na drukowanie nie tylko materiałów samoprzylepnych, ale drukowanie różnych podłoży takich jak laminaty wielowarstwowe, folie PP, PE, PET, PVC, AL i inne, co daje większe możliwości produkcyjne i poszerzanie oferowanych usług drukarskich

22 Nowoczesne formy dekoracji opakowań

23 idea łączenia się polskich drukarni etykiet jest szansą na przyszłość jeśli chodzi o rozwój i przetrwanie pozwala na uzyskanie lepszego potencjału jako silna i duża grupa w rozmowach zarówno z dostawcami, jeśli chodzi o zakupy surowców, jak również z odbiorcami, gdyż daje to większą wiarygodność i bezpieczeństwo kupującym silna grupa stwarza możliwości pozyskania łatwiej kapitału nie tylko poprzez finansowanie ze strony banków, ale poprzez wejście na giełdę i pozyskanie z niej środków

24 Dziękuję za udział Przewodniczący SPPES Artur Nowaczyk


Pobierz ppt "STAN I PERSPEKTYWY SPPES - Stowarzyszenie Polskich Producentów Etykiet Samoprzylepnych Data powstania i podstawowe cele organizacji;"

Podobne prezentacje


Reklamy Google