Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Woda i ryby jako elementy produktu turystycznego Food tourism – rola tradycyjnych produktów lokalnych w budowaniu świadomości marki regionów turystycznych.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Woda i ryby jako elementy produktu turystycznego Food tourism – rola tradycyjnych produktów lokalnych w budowaniu świadomości marki regionów turystycznych."— Zapis prezentacji:

1 Woda i ryby jako elementy produktu turystycznego Food tourism – rola tradycyjnych produktów lokalnych w budowaniu świadomości marki regionów turystycznych Pałac Mierzęcin, 1 lipca 2013 r. dr Krzysztof Piotrowski Zakład Centrum Turystyki i Rekreacji Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych

2 1.Produkt turystyczny 2.Produkt turystyczny obszar 3.Woda jako walor turystyczny 4.Turystyka kulinarna 5.Ryby jako produkty tradycyjne Plan wystąpienia

3 Proces powstawania produktu turystycznego CZŁOWIEK POTEN- CJAŁ TURYSTY- CZNY Środowisko demograficzne Środowisko społeczno- przyrodnicze Środowisko ekonomiczne Środowisko kulturowe Zasoby niematerialne Zagospoda- rowanie turystyczne Atrakcje turystyczne Dostępność komunikacyjna PODAŻ TURYSTYCZNA POTRZEBY PODRÓŻOWANIA POPYT TURYSTYCZNY WALORY TURYSTYCZNE PRODUKT TURYSTYCZNY SPOTKANIE LUB ZETKNIĘCIE PODRÓŻ (DZIAŁANIE, AKCJA) Kaczmarek i J. in. 2002

4 Sensu stricto wszystko co turyści kupują oddzielnie lub w formie pakietu usług. Sensu largo Kompozycja tego, co turyści robią oraz walorów, urządzeń i usług, z których w tym celu korzystają. Produkt turystyczny - definicja Mendlik S. 1995

5 Materialne i niematerialne składowe produktu turystycznego Produkt turystyczny Dobra materialneUsługiOtoczenie Walory turystyczne Infrastruktura turystyczna Wyżywienie Pamiątki Sprzęt turystyczny i sportowy Transport Zakwaterowanie Gastronomia Pilotaż, przewodnictwo Wypożyczalnie Pogoda Kontakty towarzyskie Wrażenia, emocje Nowe doświadczenia, umiejętności Wizerunek miejsca Idea (pomysł), organizacja Strefa ekonomicznaStrefa psychologiczna Kaczmarek i J. in. 2010

6 konsumowany na miejscu wytworzenia, brak możliwości magazynowania, brak możliwości transportu, wysokie koszty stałe (gotowość do świadczenia usług), w momencie zakupu nie można się z nim zapoznać (kupowanie marzeń). Cechy produktu turystycznego

7 złożoność, różnorodność, elastyczność, sezonowość. Cechy pożądane: użyteczność, spójność, oryginalność. Cechy produktu turystycznego

8 1) Prosty: rzecz, usługa. 2) Złożony (prosty + organizacja): wydarzenie, impreza (pakiet turystyczny). 3) Przestrzenny (złożony + lokalizacja): obiekt, szlak, obszar. Kategorie PT

9 Produkt turystyczny obszar (PTO) TPT PTO-1PTO-2 TPT – terytorialny produkt turystyczny; PTO-1, PTO-2 – produkty turystyczne - obszar Kaczmarek i J. in. 2010

10 1.Dziedzictwo 2.Infrastruktura 3.Wartość dodana 4.Organizacja i zarządzanie Produkt turystyczny obszar - składowe

11 zdeterminowany geograficznie, złożony, multiwytwarzalny, komplementarny, synergiczny, brak jednej ceny i standardu, konsumpcja rozłożona w czasie, uzależniony od czynników psychospołecznych. Produkt turystyczny obszar - cechy

12 woda stanowi podstawowy walor turystyczny, wieloaspektowa obecność wody w środowisku i kulturze, silny, mistyczny związek człowieka z wodą – oddziaływanie na sferę fizyczną i psychiczną, woda odbierana jest wszystkimi zmysłami. Woda – element produktu turysytcznego

13 Interakcje pomiędzy różnymi formami aktywności związanymi z wodą zajęcia motorowodne wędrówki po rzekach i jeziorach żeglarstwo i surfing kąpiele w rzekach i jeziorach obserwacje przyrody zajęcia motorowodne wędrówki po rzekach i jeziorach żeglarstwo i surfing kąpiele w rzekach i jeziorach obserwacje przyrody DAWCA BIORCA Oddziaływania stymulująceOddziaływania uzupełniające program Oddziaływania wykluczające (negatywne ) Brak bezpośrednich oddziaływań Krzymowska-Kostrowicka A. 1999

14 degustacje wizyty w miejscach wyrobu udział w produkcji podróże po szlakach kulinarnych wspólne biesiadowanie i poznawanie tradycji lokalnych festiwale muzea stowarzyszenia i wyspecjalizowane biura podróży ochrona prawna produktów Turystyka kulinarna

15 więcej przyjazdów turystycznych, większa sprzedaż, większe zainteresowanie mediów, przewaga konkurencyjna/nisza rynkowa, większe wpływy z podatków, wzrost zainteresowania społeczności lokalnej turystyką, integracja i duma lokalnej społeczności. Turystyka kulinarna – korzyści (World Food Travel Association)

16 ChNP - Chroniona Nazwa Pochodzenia ChOG - Chronione Oznaczenie Geograficzne GTS - Gwarantowana Tradycyjna Specjalność Ochrona produktów prawem UE

17 Polskie produkty chronione w UE KLASA PRODUKTÓWLICZBA Mięso świeże (i podroby)1 Produkty wytworzone na bazie mięsa (podgotowanego, solonego, wędzonego itd.) 4 Sery 5 Inne produkty pochodzenia zwierzęcego (jaja, miód, różne produkty mleczne z wyjątkiem masła, itp.) 4 Oleje i tłuszcze (masło, margaryna, oleje, itp.) 1 Owoce, warzywa i zboża świeże lub przetworzone 9 Świeże ryby, małże i skorupiaki oraz produkty wytwarzane z nich 1 Inne produkty wymienione w załączniku I do Traktatu 4 Wyroby cukiernicze, chleb, ciasto, ciastka, herbatniki i inne wyroby piekarskie 1 Chleb, ciasto, ciastka, wyroby cukiernicze, herbatniki i inne wyroby piekarskie 7

18 1.Kołocz śląski / kołacz śląski 2.Cebularz lubelski 3.Jagnięcina podhalańska 4.Ser koryciński swojski 5.Fasola Wrzawska 6.Fasola Piękny Jaś z Doliny Dunajca / Fasola z Doliny Dunajca 7.Kabanosy 8.Jabłka grójeckie 9.Kołocz śląski/kołacz śląski 10.Miód drahimski 11.Karp zatorski 12.Kiełbasa jałowcowa 13.Kiełbasa myśliwska 14.Chleb prądnicki 15.Jabłka łąckie 16.Śliwka szydłowska 17.Obwarzanek krakowski 18.Kiełbasa lisiecka 19.Suska sechlońska 20.Podkarpacki miód spadziowy 21.Miód kurpiowski 22.Fasola korczyńska 23.Wiśnia nadwiślanka 24.Redykołka 25.Truskawka kaszubska lub Kaszëbskô malëna 26.Pierekaczewnik 27.Olej rydzowy 28.Andruty kaliskie 29.Wielkopolski ser smażony 30.Rogal świętomarciński 31.Trójniak 32.Póltorak 33.Czwórniak 34.Dwójniak 35.Miód wrzosowy z Borów Dolnośląskich 36.Oscypek 37.Bryndza Podhalańska Polskie produkty chronione w UE

19 Lista Produktów Tradycyjnych – tymczasowa ochrona krajowa

20 Ryby na Liście Produktów Tradycyjnych

21 woj. dolnośląskie 1.Karp milicki 2.Pstrąg kłodzki woj. lubelskie 3.Szyneczka z karpia z Pustelni 4.Wędzone dzwonka karpia z Pustelni 5.Karasie z Polesia woj. małopolskie 6.Karp zatorski 7.Karp zatorski wędzony 8.Karp w zalewie octowej woj. mazowieckie 9.Pasta rybna z Radziwiłłowa woj. opolskie 10.Harynki w cebulowej zołzie woj. podlaskie 11.Sejneński szczupak faszerowany woj. pomorskie 12.Klopsiki z pomuchla (dorsza) po kaszubsku 13.Surowy łosoś bałtycki solony 14.Ikra smażona z Kaszub 15.Wątroba miętusa lub dorsza po kaszubsku 16.Śledź pomorski solony z beczki w zalewie słodko- kwaśnej 17.Węgorz wędzony po kaszubsku 18.Hylyng opiekany z cebulą – śledź po kaszubsku 19.Śledzie marynowane w oleju 20.Kotlety kaszubskie 21.Sielawa wędzona (morënka) 22.Szczupak z Jezior Raduńskich 23.Klopsy rybne w zalewie octowej 24.Sałatka śledziowa po kaszubsku woj. śląskie 25.Złotopotocki karp smażony 26.Złotopotocki pstrąg z rusztu 27.Karp gołyski woj. świętokrzyskie 28.Karp z Oksy 29.Karp małyszyński 30.Karp z Rudy Malenieckiej 31.Rytwiański karp 32.Karp z Wójczy woj. zachodniopomorskie 33.Paprykarz szczeciński Ryby na Liście Produktów Tradycyjnych

22 Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., 2002, Produkt turystyczny, albo jak organizować poznawanie świata. Wyd. UŁ, Łódź Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B, 2010, Produkt turystyczny. Pomysł, organizacja, zarządzanie. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa Krzymowska-Kostrowicka A., 1999, Geoekologia turystyki i wypoczynku, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa Mendlik S., 1995, Leksykon podróży, turystyki i hotelarstwa. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa Potocka I., 2012, Percepcja krajobrazu w turystyce jeziornej. maszynopis Bibliografia

23 Dziękuję za uwagę. dr Krzysztof Piotrowski Zakład Centrum Turystyki i Rekreacji Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych


Pobierz ppt "Woda i ryby jako elementy produktu turystycznego Food tourism – rola tradycyjnych produktów lokalnych w budowaniu świadomości marki regionów turystycznych."

Podobne prezentacje


Reklamy Google