Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Każdy może być jak Pitagoras Projekt edukacyjny klasy II Gimnazjum Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego dla Młodzieży Niewidomej i Słabowidzącej w.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Każdy może być jak Pitagoras Projekt edukacyjny klasy II Gimnazjum Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego dla Młodzieży Niewidomej i Słabowidzącej w."— Zapis prezentacji:

1 Każdy może być jak Pitagoras Projekt edukacyjny klasy II Gimnazjum Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego dla Młodzieży Niewidomej i Słabowidzącej w Chorzowie

2 Może na początek kim był Pitagoras? Pitagoras (ok ok. 487 p.n.e.) Grecki matematyk i filozof, założyciel tzw. szkoły pitagorejskiej w Krotonie (południe Włoch). W szkole tej rozważano między innymi takie problemy matematyczne, jak podwojenie sześcianu, trysekcja kąta, kwadratura koła itp. Do klasycznej wiedzy matematycznej przeszło słynne twierdzenie, powszechne zwane twierdzeniem Pitagorasa. O samym Pitagorasie wiemy niewiele. Prąd filozoficzno-religijny związany z jego imieniem trwał przez dwa wieki i nie sposób ustalić, co on zawdzięcza Pitagorasowi, a co jego uczniom. Dlatego mówić należy raczej o pitagoreizmie.

3 Twierdzenie Pitagorasa Założenie: trójkąt jest prostokątny Teza: suma pól kwadratów zbudowanych na przyprostokątnych jest równa polu kwadratu zbudowanego na przeciwprostokątnej

4 Cud odkrycia Pitagoras odkrył wielką prawdę o trójkącie prostokątnym. Jak niesie podanie Pitagoras przez wdzięczność za odkrycie miał złożyć muzom hekatombę, czyli ofiarę ze stu wołów. Związek między liczbami naturalnymi występujący dzisiaj w znanym ogólnie twierdzeniu Pitagorasa odkryli na długo przed Pitagorasem Egipcjanie i Babilończycy, którzy wykorzystywali go do wyznaczania kątów prostych. Pitagoras natomiast jako pierwszy to twierdzenie udowodnił.

5 Dzisiaj my uczniowie klasy II Gimnazjum postanowiliśmy uogólnić twierdzenia pitagorasa na wszystkie wielokąty foremne. Oto nasze twierdzenia wraz z dowodami

6 Zapraszamy

7 Twierdzenie Bartka Założenie:Jeżeli trójkąt jest prostokątny Teza:Suma pól trójkątów równobocznych zbudowanych, na przyprostokątnych trójkąta prostokątnego, jest równa polu trójkąta równobocznego zbudowanego, na przeciwprostokątnej.

8

9

10

11 Dowód

12 Twierdzenie Szymona Założenie:Jeżeli trójkąt jest prostokątny Teza:Suma pól sześciokątów foremnych zbudowanych na przyprostokątnych jest równa polu sześciokąta foremnego zbudowanego na przeciwprostokątnej

13

14 Dowód

15 Twierdzenie Adriana Założenie:Jeżeli trójkąt jest prostokątny Teza:Suma pól półokręgów zbudowanych na przyprostokątnych tego trójkąta jest równa polu półokręgu zbudowanego na przeciwprostokątnej.

16

17 Dowód

18 Zadanie konkursowe dla uczniów SOSW Przez nasze podwórko szkolne przebiega chodnik prowadzący od furtki do drzwi głównych. Sprawdź czy płot ograniczający podwórko jest pod kątem prostym do budynku szkoły. Będą potrzebne Ci : taśma miernicza, kartka, przybory, oraz wiedza z zakresu twierdzenia Pitagorasa. POWODZENIA

19 Zastosowania twierdzenia Pitagorasa

20 Zadanie Szymona Okno Julii znajduje się na wysokości 4 m nad ziemią. Jak daleko od ściany powinien Romeo przystawić dolny koniec drabiny o długości 5 m, aby górny jej koniec dokładnie dosięgnął okna Julii?

21 Rozwiązanie zadania X

22 Zadanie Bartka Dom Ani znajduje się 80m, a dom Basi w odległości 60m od odpowiedniego brzegu rzeki, mosty mają po 4m długości i znajdują się w odległości 140m od siebie(rysunek). Oblicz najkrótszą drogę(oczywiście prowadzącą przez most, możesz iść wzdłuż brzegów rzeki lub też przez łąkę(na przełaj)od domu Ani do domu Basi.

23 Rozwiązanie zadania x 4m 60m

24 Korzystając z Twierdzenia Pitagorasa otrzymujemy 80m 140m x

25

26 Zadanie Adriana Sekwoja ma wysokość 100 m. Huragan przełamał ją na pewnej wysokości tak, że wierzchołek drzewa sięgnął ziemi w odległości 40 m od podstawy drzewa. Na jakiej wysokości (licząc od ziemi) wiatr przełamał drzewo?

27 Sekwoja ma Wysokość 100m.Po złamaniu powstał trójkąt prostokątny Y x 40m x+y=100m x=100-y Wiatr przełamał drzewo na wysokości x czyli x= X=42

28 Zadanie Marcina Na dwóch drzewach czereśniowych które rosną w odległości 5m od siebie siedzą Adam i Marek. Adam znajduję się na wysokości 1m a Marek na wysokości 2m. Jedzą czereśnie i plują pestkami w linii prostej starając się trafić do koszyka. W jakiej odległości od koszyka znajdują się chłopcy jeżeli ich odległość jest równa.

29 Odlegośc między drzewami wynosi 5m Stosując twierdzenie pitagorasa dla obydwu trójkątów powstaje układ równań

30 Wiemy, że x+y=5, czyli x=5-y

31

32 Autorzy projektu Szymon Augustyniak Marcin Gaura Adrian Tempich Bartłomiej Tomkiewicz

33 DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ


Pobierz ppt "Każdy może być jak Pitagoras Projekt edukacyjny klasy II Gimnazjum Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego dla Młodzieży Niewidomej i Słabowidzącej w."

Podobne prezentacje


Reklamy Google