Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE Część 2 Opracowanie: Agnieszka Brzostowska.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE Część 2 Opracowanie: Agnieszka Brzostowska."— Zapis prezentacji:

1 FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE Część 2 Opracowanie: Agnieszka Brzostowska

2 Demokratyczny Demokratyczny przyjazna atmosfera, rozsądnie zorientowana na zadanie przyjazna atmosfera, rozsądnie zorientowana na zadanie Autokratyczny Autokratyczny większa agresja, większa zależność od przywódcy, orientacja bardziej egocentryczna większa agresja, większa zależność od przywódcy, orientacja bardziej egocentryczna Leseferyczny Leseferyczny Pracują tylko, gdy jest obecny Pracują tylko, gdy jest obecny

3 AUTOKRATYCZNY –sam podejmuje decyzje, kontroluje grupę AUTOKRATYCZNY –sam podejmuje decyzje, kontroluje grupę PATERNALISTYCZNY – podejmuje decyzje przy współudziale grupy, kontroluje wykonanie PATERNALISTYCZNY – podejmuje decyzje przy współudziale grupy, kontroluje wykonanie KONSULTACYJNY – daje prawo swobody udziału w podejmowaniu decyzji, pozwala na swobodę w ich realizacji KONSULTACYJNY – daje prawo swobody udziału w podejmowaniu decyzji, pozwala na swobodę w ich realizacji PARTYCYPACYJNY – decyzje podejmowane poprzez głosowanie, lub jedynie osoby odpowiedzialne za to– nie ma ścisłej kontroli szefa PARTYCYPACYJNY – decyzje podejmowane poprzez głosowanie, lub jedynie osoby odpowiedzialne za to– nie ma ścisłej kontroli szefa

4 Lider- za nim ludzie chcą podążać z własnego wyboru, a nie z przymusu Jest wzorem, ma pozytywne nastawienie Jest wzorem, ma pozytywne nastawienie Dzieli obowiązki Dzieli obowiązki Obowiązują go takie same reguły Obowiązują go takie same reguły Jest otwarty na krytykę Jest otwarty na krytykę Potrafi przyznać się do błędu Potrafi przyznać się do błędu Jest obowiązkowy Jest obowiązkowy

5 Relacja między przywódcą a członkami grupy Fiedler: Fiedler: Lider, który cieszy się zaufaniem, sympatią i lojalnością grupy będzie uważał swoją pracę za mniej trudną niż pozostali liderzy Lider, który cieszy się zaufaniem, sympatią i lojalnością grupy będzie uważał swoją pracę za mniej trudną niż pozostali liderzy

6 Pokaż mi jak pracuje Twoja grupa, a powiem Ci jakim liderem jesteś

7 Lider charyzmatyczny Jeżeli jakiś człowiek pobiegnie nagi ulicą, obwieszczając, że tylko on może uratować innych przed grożącą zagładą, i natychmiast zdobędzie zwolenników, to jest on charyzmatycznym przywódcą: narodziła się relacja społeczna. Jeśli nie zdobędzie zwolenników, będzie po prostu szaleńcem (Wilson, 1975, cyt. Za: hosuse i in 1991, s.366

8 Korzyści z pracy w grupie Pomysły, ewaluacja, Pomysły, ewaluacja, To grupy, a nie pojedyncze osoby tworzą zmianę w środowisku To grupy, a nie pojedyncze osoby tworzą zmianę w środowisku Autobus Autobus - ludzie połączeni jedynie wspólną przestrzenią, ale…. - ludzie połączeni jedynie wspólną przestrzenią, ale….

9 Jeśli autobus stanie…. Zorganizowanie grupy pasażerów do pomocy – pasażerowie stają się zespołem, tworzą się struktury Zorganizowanie grupy pasażerów do pomocy – pasażerowie stają się zespołem, tworzą się struktury

10 Mają wspólny cel Wyłania się lider Wyłania się lider Następuje podział pracy Następuje podział pracy Za chwilę grupa się rozpadnie, ale przez moment stanowiła wspólny organizm Za chwilę grupa się rozpadnie, ale przez moment stanowiła wspólny organizm

11 Społeczność lokalna Pojawienie się impulsu Pojawienie się impulsu - działanie - działanie I w przeciwności do pasażerów z autobusu, taka grupa obywatelska może działać razem dalej. I w przeciwności do pasażerów z autobusu, taka grupa obywatelska może działać razem dalej.

12 Utrzymanie partnerstwa Produktywność – efekty Produktywność – efekty Sprawność – dobra organizacja pracy Sprawność – dobra organizacja pracy Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo Zasady istnienia Zasady istnienia Zdolności adaptacyjne - elastyczność Zdolności adaptacyjne - elastyczność

13 Przeciwności, jakie możemy napotkać Zbudowanie przez członków grupy wspólnej wizji co chcą osiągnąć Zbudowanie przez członków grupy wspólnej wizji co chcą osiągnąć Brak motywacji i zaangażowania Brak motywacji i zaangażowania Lęk przed zmianą – niepewność Lęk przed zmianą – niepewność Obawa przed nawałem pracy Obawa przed nawałem pracy Lęk przed brakiem umiejętności i kompetencji Lęk przed brakiem umiejętności i kompetencji Lęk przed porażką Lęk przed porażką Konflikty w grupie Konflikty w grupie

14 Bibliografia Brown, Rupert, Procesy grupowe, wyd. GWP, Gdańsk 2006 Brown, Rupert, Procesy grupowe, wyd. GWP, Gdańsk 2006 Kowalczyk, B., Jordan, P., Budowanie zespołu, wyd. Boris, Warszawa 1996 Kowalczyk, B., Jordan, P., Budowanie zespołu, wyd. Boris, Warszawa 1996 Lewicka, Maria –środowisko- prezentacja Lewicka, Maria –środowisko- prezentacja Publikacja Stowarzyszenia CAL, Poradnik dla Facylitatorów Publikacja Stowarzyszenia CAL, Poradnik dla Facylitatorów Publikacja Stowarzyszenia CAL Pomiędzy tożsamością a skutecznością Publikacja Stowarzyszenia CAL Pomiędzy tożsamością a skutecznością Pudło, Piotr, zachowania ludzkie – prezentacja Pudło, Piotr, zachowania ludzkie – prezentacja Vopel, Klaus, Poradnik dla prowadzących grupy, wyd. Jedność, Kielce 2006 Vopel, Klaus, Poradnik dla prowadzących grupy, wyd. Jedność, Kielce 2006


Pobierz ppt "FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE Część 2 Opracowanie: Agnieszka Brzostowska."

Podobne prezentacje


Reklamy Google