Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

ZSM nr 1. Publiczne Gimnazjum nr 1 im. PCK w Grajewie ID grupy: 96/26_MP_G2 Temat projektu: Niesamowity świat ciała człowieka – robimy eksperymenty lub.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "ZSM nr 1. Publiczne Gimnazjum nr 1 im. PCK w Grajewie ID grupy: 96/26_MP_G2 Temat projektu: Niesamowity świat ciała człowieka – robimy eksperymenty lub."— Zapis prezentacji:

1

2 ZSM nr 1. Publiczne Gimnazjum nr 1 im. PCK w Grajewie ID grupy: 96/26_MP_G2 Temat projektu: Niesamowity świat ciała człowieka – robimy eksperymenty lub doświadczenia przyrodnicze Rok szkolny: 2010/11 Opiekun: Jasińska Mariola

3 Kolejne etapy eksperymentu naukowego Przykład: Karol nie może znaleźć swoich skarpetek. Wie, że są w jednej z 6 szuflad, ale nie pamięta, w której. Problem badawczy: W której szufladzie są skarpetki? Hipoteza: w drugiej od góry ( tak wydaje się Karolowi). Eksperyment: Karol otwiera szufladę i sprawdza czy tam są skarpetki. Wynik: skarpetek nie ma. Wniosek: hipoteza okazała się fałszywa( Karol ją obalił). Następna hipoteza: skarpetki są w trzeciej szufladzie od góry. Tym razem okazuje się, że rzeczywiście tam są, hipoteza zostaje potwierdzona, a problem badawczy rozwiązany.

4 Kliknij! Dowód pierwszy Dowód drugi Dowód trzeci Dowód czwarty Dowód piąty Dowód szósty Dowód siódmy Czym jest problem badawczy? Pytaniem, na które uzyskamy odpowiedz w wyniku doświadczenia. Czym jest hipoteza? Przypuszczalną odpowiedzią na postawione pytanie. Hipoteza: Ciało człowieka jest fascynujące, tajemnicze, podlega określonym procesom podlega określonym procesom.

5 Badanie znaczenia nerwu wzrokowego w procesie widzenia Cel badawczy: Wykrywanie obecności plamki ślepej we własnym oku. Hipotezy 1:Kiedy będziemy skupiać wzrok na banku, dolar zniknie. 2:Kiedy będziemy skupiać wzrok na banku, dolar będzie widoczny. Przebieg: Żeby odnaleźć plamkę ślepą musisz wykonać rysunek plusa i minusa przedstawiony na schemacie oddalony od siebie 5cm. Trzymaj schemat na wyciągnięcie ręki, zakryj prawe oko i powoli przybliżając schemat skoncentruj wzrok na sylwetce banku. Wniosek: Kiedy będziemy skupiać wzrok na banku dolar zniknie. Światło wpada w plamkę ślepą gdzie nie ma fotoreceptorów, stąd brak rejestracji obrazu.

6 Budowa i położenie serca : a) serce leży w śródpiersiu klatki piersiowej na wysokości IV-VIII kręgu piersiowego. b) jest mięśniowym workiem wielkości zaciśniętej pięści. c) od zewnątrz serce otoczone jest cienkim łącznotkankowym workiem - osierdziem. Oplatają go naczynia wieńcowe zaopatrujące serce w tlen i glukozę d) serce jest czterodziałowe zbudowane z : - 2 przedsionków – górna część serca, ściany cieńsze (gr mm) - 2 komór – dolna część serca, o grubszych ścianach (prawa komora – gr. 5 mm, lewa komora gr mm) Tętno: rytm pracy serca, m.in. częstość skurczów serca i ich siła. Wynosi ok. 70 uderzeń na minutę. Podczas wysiłku fizycznego tętno wzrasta. Ciśnienie krwi u człowieka pozostającego w spoczynku wynosi 120/80mmHg. Badanie tętna i ciśnienia krwi

7 Problem badawczy: Jakie właściwości kości, nadają składniki mineralne i związki organiczne? Hipoteza: Składniki mineralne nadają kości twardość, a związki organiczne elastyczność. 1) Kość wymoczona w occie straci swoją twardość. 2) Kość wypalona traci swoją elastyczność. Materiały: kość kurczęcia, kość wypalona, kość wymoczona w occie (24h). Obserwacje: Kość w miejscu wypalenia stała się podatna na skruszenie i złamanie, jednak zachowała swoją wytrzymałość. Kość wymoczona w occie była podatna na zgięcia, jednak utraciła swoją twardość. Wniosek: Kość wypalona została pozbawiona elastyczności, za którą odpowiedzialny jest związek organiczny, zwany osseiną. Osseina jest białkowym składnikiem budulcowym kości, jest wydzielana przez osteoblasty(komórki kostne), nadaje kości sprężystość i odporność na zniekształcenia. Kość wymoczona w occie jest elastyczna, jednak została pozbawiona sztywności. Ocet wypłukał zawarte w kości sole mineralne (sole wapnia i fosforu). Związki wapnia i fosforu nadają kości twardość i wytrzymałość. Przebieg doświadczenia: Przebieg doświadczenia 1 – próba kontrolna 2- – próby badawcze Kość naturalna Kość wymoczona w occie Kość wypalona Zbadanie budowy chemicznej kości

8 Problem badawczy: Badanie wpływu powierzchni jelit na zdolność do wchłaniania substancji. Hipoteza: Wraz ze wzrostem powierzchni jelit (ilości zużytego papieru) wzrasta zdolność do wchłaniania substancji (zmniejsza się ilość wody w zlewce). Przebieg: Wyniki: 1 kawałek papieru 3 kawałki papieru Różnica Obserwacje: Im więcej kawałków papieru włożyłam/em do wody tym więcej wody ubywa ze zlewki. Wniosek: Zwiększenie powierzchni jelit wpływa na zdolności do wchłaniania substancji.PrzedPoPrzedPo200ml170ml250ml228ml 200ml140ml250ml194ml 30ml 60ml 22ml 66ml Wewnątrz każdego z kosmków jelitowych znajduje się centralnie położone naczynie limfatyczne oplecione siecią naczyń włosowatych. jelito cienkie Błona śluzowa wyściełająca jelito cienkie tworzy liczne fałdy pokryte kosmkami jelitowymi. Zobacz publikacje Kliknij!

9 Problem badawczy: Badanie właściwości enzymów jamy ustnej. Hipoteza: Enzymy jamy ustnej strawią cukry zawarte w krakersie. Pomoce do doświadczenia: Krakersy, jodyna, zakraplacz. Przebieg: PK - próba kontrolna PB - próba badawcza Obserwacje: W próbie kontrolnej jodyna zabarwiła krakers na ciemnogranatowo, natomiast w próbie badawczej na jasnobrązowy. Wniosek: Krakersy zawierają skrobię – cukier złożony, w kierunku której działa jodyna (zabarwia się na granatowo). Amylaza ślinowa obecna w ślinie, rozłożyła skrobię na dwucukry, o czym świadczy brak zabarwienia jodyny w próbie badawczej.

10 Problem badawczy: Czy długość żucia pokarmu wpływa na szybkość trawienia skrobi w jamie ustnej. Hipoteza: Zmiana zabarwienia roztworu świadczy o tempie trawienia skrobi. Pomoce do doświadczenia: probówka PK, PB, wodny roztwór skrobi, ślina. Przebieg: PK PB1 PB2 PB3 Obserwacje: Ślina zmienia zabarwienie jedyny w kleiku skrobiowym z granatowego na jaśniejszy. Wniosek: Im więcej śliny tym szybciej zachodzi proces trawienia skrobi. Należy dłużej przeżuwać pokarm aby szybciej i dokładniej strawić cukry zawarte w pokarmie. Próby badawcze PB1PB2PB3 Czas po upływie którego jodyna zmienia zabarwienie z granatowego na kolor jaśniejszy. 14 min.12 min.9 min. ślina kleik skrobiowy z jodyną

11 Cel doświadczenia: Analiza sensoryczna różnych gatunków czekolady – zbadanie zmysłem smaku i węchu próbek czekolady. Materiały: Linijka, kredki, czekolada trzech rodzajów. Przebieg:

12

13

14

15 Problem badawczy: Badanie właściwości enzymów wątroby. Przebieg: 1.Dodanie do moździerza 10g świeżej wątroby, jej starcie i uzupełnienie 50 ml wody destylowanej. 2.Umieszczenie w probówce 1-2 ml homogenatu i sprawdzenie jak reaguje po dodaniu H 2 O Włożenie do probówki żarzącego łuczywka w celu zaobserwowania wzrostu obecności O 2 w probówce. Wynik: Wniosek: Najbardziej prawdopodobnym wynikiem wydaje się wynik Grupy II, ponieważ wydzielające się niewielkie ilości tlenu podtrzymują spalanie, zaś temperatura nieznacznie wzrasta. Reakcja rozkładu wody utlenionej pod wpływem enzymu katalazy jest reakcją egzoenergetyczną (przebiegającą z wydzielaniem energii ) w wyniku której uwalnia się tlen, podtrzymujący spalanie. Reakcja: 2H 2 O 2 katalaza 2H 2 O+O 2 +energia Sugestie: W grupach I i III doświadczenie nie spełniło oczekiwań. Prawdopodobno przyczyną błędu mogło być użycie wody wodociągowej zamiast destylowanej oraz jej wysoka temperatura. Grupa I Grupa IIGrupa III Obserwacje Roztwór po dodaniu H 2 O 2 spienił się. Łuczywko nie zapaliło się, zgasło. Roztwór po dodaniu H 2 O 2 spienił się (zburzył się). Łuczywko nie gaśnie ponieważ w probówce jest tlen, jednak nie zapala się. Roztwór po dodaniu H 2 O 2 spienił się; Łuczywko nie gaśnie i nie zapala się. Reakcje z łuczywkiem -+/- Temperatura homogenatu 32 o C23 o C29 o C Temperatura homogenatu + H 2 O 2 33 o C26 o C29 o C Kliknij! Zobacz film

16 Wniosek: Czyż ciało człowieka nie jest fascynujące i tajemnicze? Prosimy wywnioskować samodzielnie! Dziękujemy za uwagę Grupa projektowa 96/26_MP_G2


Pobierz ppt "ZSM nr 1. Publiczne Gimnazjum nr 1 im. PCK w Grajewie ID grupy: 96/26_MP_G2 Temat projektu: Niesamowity świat ciała człowieka – robimy eksperymenty lub."

Podobne prezentacje


Reklamy Google