Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Zajęcia specjalizacyjne Zarządzanie Przedsiębiorstwem

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Zajęcia specjalizacyjne Zarządzanie Przedsiębiorstwem"— Zapis prezentacji:

1 Zajęcia specjalizacyjne Zarządzanie Przedsiębiorstwem
KULTURA ORGANIZACYJNA dr hab. Beata Glinka dr Tomasz Ochinowski

2 nasze intelektualne join venture
dr hab. Beata Glinka Zakład Teorii i Metod Organizacji dr Tomasz Ochinowski Zakład Socjologii Organizacji

3

4 Jakby tu kulturalnie zaliczyć?
wystarczy spełnić odpowiednią część następujących kryteriów: test końcowy (50% oceny), analiza przypadków (30% oceny) test z literatury przedmiotu dotyczącej kontaktów międzykulturowych i okolic (20% oceny, termin testu do ustalenia; jest możliwość „zarobienia” 10% przez udział w badaniu)

5 I jeszcze… A fuj!!! Lektura do sprawdzianu
Reynolds, S. i Valentine, D. (2009). Komunikacja międzykulturowa. Warszawa: ABC a Wolters Kluwer business. Stańczyk, S. (2009). Nurt kulturowy w zarządzaniu. Wrocław: Wyd. UE we Wrocławiu, rozdz. 3. Zarządzanie na styku kultur, s. 103 – 152. Hillesland, E. (2009). Coaching międzykulturowy. W: Sidor – Rządkowska, M. (red.). Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków. Kraków: Oficyna a Wolters Kluwer business, s. 123 – 143. Grzymała-Moszczyńska, H i Kownacka, E (2005). Szok kulturowy – zło konieczne?, Alma Mater, nr. 71. Dostępne w: [ ] Sennett, R. (2006). Kultura nowego kapitalizmu, Europa [dodatek do miesięcznika Newsweek], nr. 45, z dn , s. 8…. Dostępne w: www. newsweek.pl, zakładka „Magazyn Europa” szukaj w archiwum i wśród autorów[ ]

6 Lektura do testu końcowego (ale, trzeba też mieć wiadomości z zajęć – niestety !!!)
Hofstede, G. i Hofstede, G.J. (2007). Kultury i organizacje, PWE: Warszawa. Aniszewska, G. (2007). Kultura organizacyjna – istota zjawiska, s oraz Aniszewska, G. (2007). Zarządzanie w sytuacji zmiany, s. 202 – 224; obydwa rozdziały w: Aniszewska, G. (red.), Kultura organizacyjna w zarządzaniu. Warszawa: PWE. Hay, D. (2006). Jakość życia/ jakość zarządzania: znaczenie świadomości relacyjnej, Problemy zarządzania, nr 1, s Sennett, R. (2006). Korozja charakteru. Osobiste konsekwencje pracy w nowym kapitalizmie. Warszawa: Muza.

7 Relacje międzykulturowe
Pojęcie różnic międzykulturowych i co z tego wynika?

8 O pożytkach z podejścia międzykulturowego
na przykładzie poznawczych pożytków z picia piwa

9 zakup Manhattanu przez Holendrów od Indian
26 maja 1626 zakup Manhattanu przez Holendrów od Indian

10 Peter Minuit pierwsza z 50 najlepszych transakcji w historii biznesu (Michael Craig) wykonał ją Peter Minuit [ok ], Walon z północnej Westfalii (Niemcy), wówczas dyrektor generalny Nowych Niderlandów

11 cena? 60 guldenów (ok. 24$) 60 florenów koraliki = 24$ równowartość 10 bobrowych futer 30 bobrowych skórek = jeden muszkiet + jedna bela tytoniu partia tkanin, koralików, toporków i in. drobiazgów równowartość półtora funta srebra = obecne 72$

12 dobry interes? i dlaczego był to dobry interes?
Kto zrobił dobry interes? i dlaczego był to dobry interes?

13 Indianie? ówczesne 24$ = kilka tysięcy dzisiaj
Indianie wcale nie zasiedlali tego terenu i znaleźli się tam tymczasowo; wykorzystali strach Miniuta przed Indianami, jego dążenie do pokoju i brak rozeznania w terenie Indiane nie znali pojęcia własności, gest Minuita uznali za gest przyjaźni (po transakcji nie opuścili terenu, ani nie płacili za ich użytkowanie) transakcja była okupem – kupowano nie ziemię, a pokój (por. np. Indianie Ratitan z Staten Island „sprzedawli” tę wyspę 7 razy) To rzadki wypadek, że Indianie cokolwiek dostali (Europejczycy respektowali ich prawo własności)

14 Indianie szersze znaczenie transakcji
uzyskanie nowych materiałów od przybyszów – zmiany w sztuce indiańskiej odroczenie przelewu krwi uzależnienie się od materiałów i narzędzi europejskich

15 purytańska wizja „Miasta na górze” jako wzoru społeczności dla świata?
Holendrzy? kupno wyspy: purytańska wizja „Miasta na górze” jako wzoru społeczności dla świata?

16 …nie w wypadku Holendrów
podchodzili użytkowo; interesowało ich robienie pieniędzy; byli „kupcami świata”

17 No to jak z tym interesem ?
kupno spokoju u bezpieczeństwa za cenę, na którą było stać kupującego w znacznej mierze uniknięto walk i rozlewu krwi, co było wyjątkiem przy kolonizacji Ameryki pozwoliło to na rozwój tego terenu – dało podwaliny współczesnego Manhattanu 1674 wewnętrzne problemy Holandii zmusiły ją do scedowania praw własności Nowego Amsterdamu na rzecz Anglii (Nowy York) nieco ponad 100 lat później: USA

18 wprowadził system patronalny – bogacenie się i wyzysk Minuit odwołany
pracował dla konkurencyjnych kolonii Szwecji (bez entuzjazmu Szwedów) pokonany przez nowego gubernatora Nowego Amsterdamu udał się na wygnanie ( po kilku latach taki sam los spotkał zwycięzcę)

19 Dlaczego Indianie nie nazywali ludzi Minuita
„bladymi twarzami”?

20 no dlaczego? Indianie byli „kulturowymi daltonistami” europocentryzm konotacje rasistowskie

21 nie wiadomo jak to dokładnie było? (trudności w rekonstrukcji wydarzeń i ocenie transakcji) czy i komu się to w końcu opłacało? Jak na tym wyszedł menedżer? ale przecież warto było… …to może też warto będzie uczestniczyć w tych zajęciach

22 Etapy kontaktu z inną kulturą, (krzywa akulturacyjna) Geert Hofstede
I. euforia uczucia pozytywne II. szok kulturowy uczucia pozytywne mogą przerodzić się w negatywne, czasem bardzo silne, grożące załamaniem.

23 Jak się tworzą stereotypy? Michael Billig
I. podejście poznawcze: „kategoryzacja” - dążenie do minimalizacji różnic w obrębie kategorii i wyolbrzymiania różnić między kategoriami; „asymilacja”; „spójność” - dążenie do zrozumienia świata i ochrony własnej integralności (np. Henri Tajfel)

24 kategorie mają charakter wyłącznie językowy; znając
stereotypy c.d. II. podejście dyskursywne (retoryczne): kategorie mają charakter wyłącznie językowy; znając język mogą posługiwać się nim w sposób elastyczny, mogą wchodzić w szczegóły swoich kategorii, mogą je krytykować język istnieje w kontekście ideologicznym dowcipy są często ważnym elementem wyrażania uczuć związanych z ideologią język wyznacza jak i o czym należy mówić- a jednocześnie – „o czym się nie mówi”

25 3 siły napędowe globalizacji
Rozwój technologiczny (od internetu do telegrafu), Etos produktywności, to, co nie wiąże się z PKB, nie istnieje !!! Mit społeczeństwa otwartego (przeniesiony na transport towarów i usług). (Paweł Dembiński)

26 Globalizacja jako skutek modernizacji (Anglia XVIII w....)
pojawienie się klasy średniej zwiększenie dochodu na głowę mieszkańca zwiększenie ruchliwości społecznej – migracje powstawanie wielkich aglomeracji miejskich zmiana sytuacji w rodzinie: podejmowanie pracy przez kobiety w efekcie pod koniec XIX w. coraz częstszy model rodziny z dwojgiem lub jednym dzieckiem zamiast wielodzietnej,

27 Skutki modernizacji c.d.
upowszechnienie szkolnictwa elementarnego demokratyzacja kultury, w efekcie pojawienie się kultury masowej aktywizacja polityczna grup dotychczas nieaktywnych upowszechnienie się kolorowych strojów – wcześniej były one bardzo drogie (kolorowe stroje ludowe np. łowicki, pojawiły się w XIX w., gdy tanie stały się kolorowe materiały) inne np. ważna rola (rzeczywista i symboliczna) „czystości” w kulturze (psychoanaliza, Dracula, nacjonalizmy). (Arnold Labrie)

28 „Europejski cud?” „W tamtym czasie tylko nieliczni Europejczycy zdawali sobie trud postawienia podstawowego pytania, dlaczego proces modernizacji nastąpił w Europie, a nie gdzie indziej. Odpowiedź tkwi prawdopodobnie w szczególnym zbiegu okoliczności ekologicznych, gospodarczych, społecznych, kulturalnych i politycznych, które nie zaistniały w innych, starszych i bardzo rozwiniętych, cywilizacjach świata. Trzeba podkreślić, że był to właśnie szczególny zbieg okoliczności – innymi słowy „europejski cud”” (Norman Davis)

29 nadal „europejski cud”?
„Europa to przede wszystkim człowiek, a trudno i darmo – gatunek człowieka psuje się ostatnio z zatrważającą szybkością. Europejczyk traci wszystkie te cechy, które stanowiły o jego wyższości dawniej: przedsiębiorczość, pęd do rozsądnego ryzyka, zdolność indywidualnego sądu, rozsądne nieposłuszeństwo.” (A. Bobkowski, lata 40-te XX w.)

30 Mentalnościowe skutki europejskiego „cudu”
„Trudno (...) oprzeć się pokusie porównywania dzieł swoich z dziełami innych, a w konsekwencji spoglądania na biedniejszych, mniej przedsiębiorczych, czy też nieszczęśliwszych, jako na przeznaczonych z wyroku Opatrzności na sąd i potępienie(...) I nie bez przyczyny „productivity” stała się ( w koloniach protestanckich - uwaga T.O) znacznikiem wyższości jednej kultury nad drugą, jednego narodu nad innymi. Stała się w końcu religią wszystkich materializmów, gdy źródła doktryny zostały zapomniane, a wynikłe z niej przeświadczenia okazały swoją samą w sobie użyteczność, a także obrastały w nowe filozofie” (Barbara Toporska, 1962)

31 a w Europie Środkowo-wschodniej…
Druga strefa gospodarcza : wyraźny kontrast w stosunku do zmodernizowanej Północy i Zachodu kontynentu uprzemysłowienie tylko lokalnych obszarów, „wysp” (jedna z nich to trójkąt: Łódź – Warszawa – Dąbrowa Górnicza) „wyspy” nie miały sił, by napędzać gospodarkę małe możliwości miast w zakresie poprawy bytu chłopów i ograniczony zakres zatrudniania ich w przemyśle, spóźniony rozwój klasy średniej, ograniczony do niektórych „wysp”, podobnie z mieszczaństwem

32 Trójkąt modernizacji na terenach dzisiejszej Polski (oprac. P
Trójkąt modernizacji na terenach dzisiejszej Polski (oprac. P. Żebrowski)

33 na przykład Polska 1896 Paryż – premiera sztuki Alfreda Jarry „Ubu Król”, akcja dzieje się w „w Polsce czyli nigdzie” 1984 – brytyjski historyk Norman Davis krótką historię Polski zatytułował „Serce Europy” 2007 – inny brytyjski historyk Tony Judt: „ Wyrobiono sobie obraz Europy Wschodniej jako dziwacznego tworu, ponieważ nic o niej nie wiedziano. Bo niby skąd można było się czegokolwiek dowiedzieć? Przypominam sobie czasy, gdy studiowałem w Cambridge, a potem wykładałem w Oksfordzie. Wtedy cos takiego jak historia Polski, Czech czy Węgier w ogóle nie istniało. Historia krajów Europy Wschodniej pojawiała się jedynie jako element tzw. soviet studies i była ważna jedynie na tyle, na ile wiązała się z historia Związku Sowieckiego (…) I aby to zmienić, trzeba bardzo dużo czasu i wysiłku. Obraz polskiego hydraulika, który kradnie prace miejscowym(…) wpisuje się w te tradycje. Dziś dochodzi do tego jeszcze strach Zachodu przed globalizacją - przed niepewnym jutrem, nieszczelnymi granicami, delokalizacją, konkurencja nowych gospodarek. Otwarcie na Wschód stanowi w oczach Zachodu element tej serii zdarzeń”.

34 Niewolnik czy „slave”? „Zanim dwanaście milionów Afrykanów porwano i sprzedano w nowym świecie jako niewolników, głównymi ofiarami niewolnictwa byli Słowianie. To od nazwy tego ludu (slav) pochodzi angielska nazwa „niewolnik” (slave). Słowian, łapanych przez Rzymian, chrześcijan, muzułmanów, wikingów i Tatarów, sprzedawano na całym świecie. I słowo Słowianin zaczęło oznaczać cudzoziemca. (…) Bliżej naszych czasów, gdy Słowianami zaczęli rządzić tyrani i lud ten nie przejawiał nadziei na wyzwolenie, niektórzy doszli do ponurego wniosku, że najwidoczniej w charakterze ludzi słowiańskiego pochodzenia tkwi coś, co skazuje ich na niewolnictwo. Ale taki wniosek został wyprowadzony z fałszywych przesłanek (…)” (Theodore Zeldin)

35 przypadek Polaków – członków zarządu francuskiej firmy Lafarage Gisp (2000-2004)
oskarżenie o stosowanie mobbingu przez nowego prezesa wobec Polaków- członków zarządu (jeden proces zakończony dużym odszkodowaniem dla Polaka, drugi proces trwa) „wielkie gówno” na określenie czteroletniej pracy Polaków, ironiczne: „polska logika myślenia”, „polska inteligencja” zlecanie dyrektorowi finansowemu obliczania kosztów utrzymania prywatnego domu prezesa spółki; ironiczne stwierdzenie, ze dyrektor mógłby także skosić trawnik przed domem prezesa

36 Fabryka Samochodów Osobowych w Warszawie Dewoo FSO pod zarządem koreańskim (1997-2004)
przekazywanie polskim robotnikom i inżynierom wiedzy oraz doświadczenia technicznego, które już posiadali niektóre elementy nowego systemu zarządzania jakością kojarzyły się w Polsce z fasadowymi obrzędami czasów komunistycznych zdarzały się wypadki agresji fizycznej wobec pracownikow ze strony koreańskich menedżerów nie respektowano przywiązania Polaków do 8 godzinnego dnia pracy nie brano pod uwagę faktu, ze w Europie władza ma charakter bardziej poziomy (np. w Polsce ważna rola związków zawodowych i nieformalnych powiązań), niż to jest w azjatyckim systemie wartości właściciel koreański okazał się kryminalistą (dziś jest w więzieniu w USA) Slogan polskich robotników FSO z tamtych czasów: „Przeżyliśmy czerwonych (to jest władze komunistyczna), przeżyjemy i żółtych”

37 SWOT Analysis of Taiwanese companies in Poland Hsinyi Tsai 2007
Strengths Small and medium business, have more flexibility Easy to realize their business strategies Weakness Polish bureaucracy is not efficient Cultural difference such as language

38 SWOT Analysis of Taiwanese companies in Poland Hsinyi Tsai 2007
Opportunities Potential market, after Poland jointed to EU, and big population in central and eastern European countries, GDP is getting better than before Threats New competitors entered the Polish market, such as China

39 myślenie postkolonialne Ewa Thompson
kategoria, którą polsko- amerykańska slawistka z Rice University zaproponowała przenieść z literaturoznawstwa do analizy politycznej sytuacji Polski polega na przystosowywaniu działań danego kraju wyłącznie do racji hegemonów (najsilniejszych państw) zamiast formułowania i artykułowania własnych interesów zerwanie z takim myśleniem przez polityków reprezentujących dane państwo jest ważnym krokiem ku normalności zgodnej z demokratycznycznymi regułami gry – a w działalności biznesowej ?

40 Kompetencje międzykulurowe Sławomir Magala
Holden: zarządzanie wieloma kulturami w ramach organizacji z wykorzystaniem procesów transferu wiedzy i nauczania organizacyjnego zarządzanie wiedzą Jackson: nierówny podział władzy na świecie Magala: -aspekt lingwistyczny -aspekt medialny Sławomir Magala, Uniwersytet im. Erazma w Rotterdamie

41 Kompetencje międzykulturowe Sławomir Magala
relatywistyczna ocena statusu metodologicznego koncepcji (język naturalny i język nauki zdefiniowany, uzasadniany i zmieniany na przestrzeni lat „generowania wiedzy”) – przynajmniej dwie aktywne społeczności badawcze relatywistyczna ocena wpływu mediów na percepcję kompetencji „Musimy stworzyć parlament subkultur, w których można będzie negocjować różnice, a opcje jasno przedstawić pełnemu pasji rządowi i organizacji wykonawczej kształtowanej przez interesy władzy. Na dłuższą metę właśnie o to chodzi w kompetencji międzykulturowej. Wyrasta ona w cieniu władzy i pasji”

42 Etapy kontaktu z inną kulturą (krzywa akulturacyjna) Geert Hofstede c
Etapy kontaktu z inną kulturą (krzywa akulturacyjna) Geert Hofstede c.d. III. Akulturacja - uczucia negatywne IV. Stabilizacja - stan równowagi, przyjmujący jedną z trzech postaci: „gorzej niż w rodzinnym domu” (wyobcowanie) „jak u siebie w domu” (dwukulturowość) „lepiej w nowej kulturze niż w swojej własnej” (rdzenny tubylec)

43 na przykładzie „imperializmu amerykańskiego”
Dyfuzja kulturowa na przykładzie „imperializmu amerykańskiego” (oprac. Malvina Tyminska i Daniel Sienkiewicz)

44 Fazy rozwoju komunikacji międzykulturowej Geert Hofstede
I. uświadomienie sobie, że każdy z nas został inaczej wychowany i ma inaczej zaprogramowany umysł. II. zrozumienie, iż wiedza jest niezbędna do tego, by porozumiewać się z przedstawicielami innych kultur. II. umiejętności = połączenie świadomości, wiedzy i praktyki.

45 Dyfuzja Kulturowa termin socjologiczny wprowadzony przez Edwarda Burnetta Tylora oznacza rozprzestrzenianie się i przenikanie elementów jednej kultury do drugiej, najczęściej na drodze zapożyczenia.

46 Rodzaje dyfuzji: bezpośrednia i pośrednia (za pośrednictwem mass mediów środki masowego przekazu lub przedstawicieli innej kultury) dyfuzja zamierzona (planowe zapożyczanie pewnych treści przez kulturę przejmującą lub narzucenie jej elementów przez kulturę przekazującą) niezamierzona (oparta na spontanicznych kontaktach przedstawicieli różnych kultur).

47 Świadomie ale wbrew woli Świadomie z własnej inicjatywy Spontanicznie
Proces przenoszenia elementów kulturowych z jednego społeczeństwa do drugiego może przebiegać w trojaki sposób: Świadomie ale wbrew woli Świadomie z własnej inicjatywy Spontanicznie

48 Daniel J. Boorstin AMERYKANIE Doświadczenie kolonialne
Doświadczenie narodowe Doświadczenie demokratyczne

49 Amerykanizacja kultury - czyli We’re all living in America
We’re all living in America (Wszyscy żyjemy w Ameryce) Amerika ist wunderbar (Ameryka jest cudowna) Amerika, Amerika (Ameryka, Ameryka) Coca-Cola sometimes war (Coca-cola, czasem wojna) Amerika Amerika (Ameryka, Ameryka

50 Amerykanizacja w polskiej kulturze
Święta i obrzędy Słownictwo Wolny czas Spożywanie posiłków Ubiór I inne

51 Amerykanizacja świąt:
WALENTYNKI HALLOWEEN

52 SŁOWNICTWO Sorry…. KEN i madonna i inne

53 Inne zapożyczenia: Wolny czas Ubiór Spożywanie posiłków

54 Kultura Co jest piękne, a co brzydkie? (USA i Europa)

55 Jak było…i jak jest

56 Kultura i choroby psychiczne Anorexia Bulimia

57

58 “The American teenager, living in the wealthiest country in the world, is suffering from anorexia…obsessed with the ideal of achieving a slim body, she has eventually given up eating all together.“ (Chernin Kim, The Hungry Self, pp.7)

59 Czy widzieliscie kiedyś lalke barbie z nadwagą?

60 1976

61 2005

62 S-XXXXXS

63

64

65

66 Chiny

67 Yamanba

68

69

70 Metrosexuals

71

72

73 Doświadczanie francuskie
„Objęcie Francji przez Amerykę swoimi wpływami, które można uznać za subtelną formę kolonizacji w dziedzinie techniki i zarządzania, nie pozbawiło jej własnych korzeni życia prywatnego. Na tym zresztą polega siła, i być może, dobre imię amerykańskiego imperium, że utrzymuje się ono i rozrasta, nie kwestionując tożsamości narodowej społeczeństw, jako że nie zostały one „zniewolone”, ponieważ dobrowolnie wyraziły chęć przynależenia do „modelu”, z którego wybrały i przyswoiły tylko odpowiadające im fragmenty, nie niszczące ich odwiecznych obyczajów” (S. Body- Gendrot i K. Orfali, 1999)


Pobierz ppt "Zajęcia specjalizacyjne Zarządzanie Przedsiębiorstwem"

Podobne prezentacje


Reklamy Google