Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Kobiety w biznesie dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan Warszawa, 15 lipca 2009 Na podstawie badania.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Kobiety w biznesie dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan Warszawa, 15 lipca 2009 Na podstawie badania."— Zapis prezentacji:

1 Kobiety w biznesie dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan Warszawa, 15 lipca 2009 Na podstawie badania Monitoring kondycji sektora małych i średnich przedsiębiorstw, 2007 i PKPP Lewiatan oraz ankiety przeprowadzonej w czasie panelu Kobiety w biznesie (Kongres Kobiet, czerwca 2009 r.)

2 Czym charakteryzuje się, wg badaczy, przedsiębiorczość kobieca ? Źródło: Julita Wasilczuk, Uwarunkowania prowadzenia firm przez kobiety. Elementy teorii i praktyki. Konicznością łączenia obowiązków rodzinnych i zawodowych Efekt: (1) Działanie w obszarach, które pozwalają na niepełne zaangażowanie się w firmie; (2) Działanie na niewielką skalę Własna firma traktowana jest przez kobiety jako miejsca pracy (brak ofert na rynku pracy), a nie jako realizacja pomysłów Efekt: Brak nastawienia na realizację celów ekonomicznych, brak dążenia do wzrostu Mniejszą pewnością siebie Efekt: brak wykorzystywania okazji Awersją do ryzyka Efekt: Awersja do korzystania z finansowania zewnętrznego Umiejętnością budowania relacji z ludźmi Wykorzystywaniem (także) intuicji w działalności gospodarczej

3 Źródło: Ankieta przygotowana i przeprowadzona przez M.Starczewską-Krzysztoszek w trakcie trwania panelu Kobiety w biznesie, Kongres Kobiet, (ankietowane 400 pań) Wg przedsiębiorczyń najważniejszym powodem dla którego kobiety decydują się na założenie własnej firmy jest chęć realizacji własnych pomysłów i marzeń.

4 Źródło: Ankieta przygotowana i przeprowadzona przez M.Starczewską-Krzysztoszek w trakcie trwania panelu Kobiety w biznesie, Kongres Kobiet, (ankietowane 400 pań) Na ich zawodowe wybory ma wpływ konieczność łączenia obowiązków rodzinnych i zawodowych...

5 Źródło: Ankieta przygotowana i przeprowadzona przez M.Starczewską-Krzysztoszek w trakcie trwania panelu Kobiety w biznesie, Kongres Kobiet, (ankietowane 400 pań) … oraz stereotypy kulturowe. } } 40,9 27,9

6 Koniczność łączenia obowiązków rodzinnych i zawodowych ? A efektem jest: Działanie w obszarach, które pozwalają na niepełne zaangażowanie się w firmie ? Działanie na niewielką skalę ? Czy przedsiębiorczość kobiecą cechuje

7 Źródło: Badanie Monitoring kondycji sektora MŚP 2007 i 2008, PKPP Lewiatan Przedsiębiorstwa, w których własność i zarządzanie jest w rękach kobiet stanowią ponad 20% firm. Własność i zarządzanie należy w ponad 50% firm do mężczyzn.

8 Firmy kobiece to w większym stopniu niż firmy męskie mikroprzedsiębiorstwa. Źródło: Badanie Monitoring kondycji sektora MŚP 2008, PKPP Lewiatan

9 Firmy kobiece dominują w usługach – w handlu oraz w obsłudze nieruchomości i usługach związanych z obsługą działalności gospodarczej. Źródło: Badanie Monitoring kondycji sektora MŚP 2008, PKPP Lewiatan

10 Traktowanie własnej firmy jako miejsca pracy (efekt braku ofert na rynku pracy), a nie jako realizacji pomysłów ? A efektem jest: Brak nastawienia na realizację celów ekonomicznych, brak dążenia do wzrostu ? Czy przedsiębiorczość kobiecą cechuje

11 Źródło: Badanie Monitoring kondycji sektora MŚP 2008, PKPP Lewiatan Firmy kobiece są nastawione na realizację celów ekonomicznych, ale wolą zwiększać rentowność niż skalę działania.

12 Źródło: Badanie Monitoring kondycji sektora MŚP 2008, PKPP Lewiatan Wolą także modernizować się niż zwiększać możliwości produkcyjne (a tym samym także skalę działania).

13 Mniejsza pewność siebie ? A efektem jest: Brak wykorzystywania okazji ? Czy przedsiębiorczość kobiecą cechuje

14 Źródło: Badanie Monitoring kondycji sektora MŚP 2007, 2008 PKPP Lewiatan W okresie dobrej koniunktury firmy męskie ograniczają zainteresowanie innowacyjnością, a firmy kobiece zwiększają to zainteresowanie.

15 Źródło: Badanie Monitoring kondycji sektora MŚP 2007 i 2008, PKPP Lewiatan Więcej firm kobiecych posiada własne wynalazki i chroni je patentami. Chętniej też, niż firmy męskie, sięgają one po kupno patentów.

16 Awersja do ryzyka ? A efektem jest: Awersja do korzystania z finansowania zewnętrznego ? Czy przedsiębiorczość kobiecą cechuje

17 Źródło: Badanie Monitoring kondycji sektora MŚP 2008, PKPP Lewiatan Awersja do ryzyka w firmach kobiecych jest silniejsza niż w firmach męskich.

18 Źródło: Badanie Monitoring kondycji sektora MŚP 2008, PKPP Lewiatan W firmach kobiecych w większym stopniu stosowana jest zachowawcza strategia finansowania działalności i rozwoju.

19 Umiejętność budowania relacji z ludźmi ? Czy przedsiębiorczość kobiecą cechuje

20 Źródło: Badanie Monitoring kondycji sektora MŚP 2008, PKPP Lewiatan Firmy kobiece budują relacje z klientami – to jeden z trzech priorytetów w budowaniu pozycji konkurencyjnej.

21 Kobiety mają większe zaufanie do konkurentów na rynku ! Źródło: Badanie Monitoring kondycji sektora MŚP 2007, PKPP Lewiatan

22 Może dlatego rzadziej stykają się z korupcją i uważają, że problem staje się coraz mniejszy ! Źródło: Badanie Monitoring kondycji sektora MŚP, 2007, 2008, PKPP Lewiatan

23 Wykorzystywanie (także) intuicji w działalności gospodarczej ? Czy przedsiębiorczość kobiecą cechuje

24 Źródło: Badanie Monitoring kondycji sektora MŚP 2008, PKPP Lewiatan Kobiety potrzebują doradztwa przy budowaniu strategii. Natomiast starają się mieć dość szeroką wiedzę o wszystkich obszarach działania firmy.

25 Źródło: Badanie Monitoring kondycji sektora MŚP 2008, PKPP Lewiatan Kobiety nie są tak otwarte na zmiany jak mężczyźni.

26 Źródło: Badanie Monitoring kondycji sektora MŚP 2007, 2008, PKPP Lewiatan I ciągle budują swoją pozycję konkurencyjną przede wszystkim na cenie.

27 Źródło: Ankieta przygotowana i przeprowadzona przez M.Starczewską-Krzysztoszek w trakcie trwania panelu Kobiety w biznesie, Kongres Kobiet, (ankietowane 400 pań) Przedsiebiorczości kobiecej pomogłoby, tak jak firmom męskim obniżenie pozapłaacowych kosztów pracy, ale przede wszystkim potrzebują … sieci wzajemnych kontaktów biznesowych

28 Najważniejsze w punktu możliwości rozwoju przedsiębiorczości kobiecej jest także: Wprowadzenie do programu nauczania (w gimnazjach i liceach) praktycznych lekcji przedsiębiorczości Profesjonalna edukacja genderowa w szkołach Stworzenie warunków (ułatwień) do zakładania żłobków i przedszkoli, które opiekowałyby się w sposób profesjonalny małą liczbą dzieci Zwolnienie osób fizycznych z płacenia składek na ubezpieczenia społeczne za osoby zatrudniane do opieki nad dziećmi Zrównanie praw do zasiłku macierzyńskiego kobiet prowadzących działalność gospodarczą z prawami kobiet zatrudnionych na umowę o pracę Wprowadzenie do prawa pracy na stałe elastycznych form zatrudnienia i elastycznego czasu pracy Stworzenie funduszu poręczeń i gwarancji dla mikroprzedsiębiorstw, których właścicielkami są kobiety

29 Dziękuję.


Pobierz ppt "Kobiety w biznesie dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan Warszawa, 15 lipca 2009 Na podstawie badania."

Podobne prezentacje


Reklamy Google