Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt „Naukowy zawrót.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt „Naukowy zawrót."— Zapis prezentacji:

1 Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt „Naukowy zawrót głowy” WND-POKL /13 Liceum Ogólnokształcące im. J. Iwaszkiewicza, ul. Okrzei 1, Brzeziny Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne z biologii dr Małgorzata Bartosz

2 Wykrywanie substancji organicznych w produktach spożywczych i przemysłowych Wykrywanie białek Wykrywanie białek Wykrywanie skrobi Wykrywanie skrobi Wykrywanie glukozy Wykrywanie glukozy Badanymi materiałami są :różne gatunki mąki, owoce i warzywa, śmietana, mleko, kremy i maseczki kosmetyczne oraz suplementy diety stosowane przy wspomaganiu odbudowy chrząstki stawowej. Badanymi materiałami są :różne gatunki mąki, owoce i warzywa, śmietana, mleko, kremy i maseczki kosmetyczne oraz suplementy diety stosowane przy wspomaganiu odbudowy chrząstki stawowej.

3 Białka zbudowane są z aminokwasów Cząsteczki aminokwasów zawierają dwie grupy funkcyjne: grupę aminową -NH 2 i grupę karboksylową -COOH.

4 Wiązanie peptydowe

5 Aminokwasy egzogenne

6

7 Reakcja biuretowa Rozcieńczyć roztwór biała solą fizjologiczną Rozcieńczyć roztwór biała solą fizjologiczną Do 1ml roztworu białka dodajemy 1 ml roztworu 10% NaOH i parę kropli roztworu 0,5% roztworu CuSO 4. Pojawia się barwa fioletowa. Do 1ml roztworu białka dodajemy 1 ml roztworu 10% NaOH i parę kropli roztworu 0,5% roztworu CuSO 4. Pojawia się barwa fioletowa. Próba kontrolna 1ml soli fizjologicznej + 1ml 10% NaOH + kilka kropli CuSO 4. Próba kontrolna 1ml soli fizjologicznej + 1ml 10% NaOH + kilka kropli CuSO 4. Reakcja biuretowa pozwala wykryć dopiero trójpeptydy. Nie ma pozytywnej reakcji z aminokwasami wolnymi i dwupeptydami. (Dodatnią reakcję biuretową dają także produkty hydrolizy białek i dwuamidy) Reakcja biuretowa pozwala wykryć dopiero trójpeptydy. Nie ma pozytywnej reakcji z aminokwasami wolnymi i dwupeptydami. (Dodatnią reakcję biuretową dają także produkty hydrolizy białek i dwuamidy)

8 Reakcja biuretowa – wykrywanie białka Jasny :kontrola i roztwór glukozy, ciemnoniebieski roztwór białka

9 Do wykrywania białek służy także reakcja ksantoproteinowa ze stężonym kwasem azotowym HNO 3 Obserwujemy pojawienie się żółtego zabarwienia zmieniającego się na pomarańczowe po wpływem działania amoniaku. Reakcja ta polega na nitrowaniu pierścieni aromatycznych występujących w łańcuchach bocznych niektórych aminokwasów Obserwujemy pojawienie się żółtego zabarwienia zmieniającego się na pomarańczowe po wpływem działania amoniaku. Reakcja ta polega na nitrowaniu pierścieni aromatycznych występujących w łańcuchach bocznych niektórych aminokwasów

10 Skrobia - budowa

11 Skrobia - wykrywanie Skrobię wykrywamy płynem Lugola lub jodyną. Są to roztwory zawierające JOD. Z jodem reaguje amyloza dając niebieskie zabarwienie a amylopektyna –fioletowo- czerwone. Aby zaszła reakcja z jodem skrobia musi mieć kształt helisy. Jeżeli próbkę ogrzejemy zabarwienie znika ponieważ rozkręca się helisa Skrobię wykrywamy płynem Lugola lub jodyną. Są to roztwory zawierające JOD. Z jodem reaguje amyloza dając niebieskie zabarwienie a amylopektyna –fioletowo- czerwone. Aby zaszła reakcja z jodem skrobia musi mieć kształt helisy. Jeżeli próbkę ogrzejemy zabarwienie znika ponieważ rozkręca się helisa

12 Zegar skrobiowy Do wody dodajemy kilka kropel jodyny i trochę octu. Kolor ma przypominać herbatę. Do wody dodajemy kilka kropel jodyny i trochę octu. Kolor ma przypominać herbatę. Przygotowujemy roztwór witaminy C i powoli dolewamy do roztworu jodyny aż do jej odbarwienia. (zachodzi reakcja redoks i jod się odbarwia) Przygotowujemy roztwór witaminy C i powoli dolewamy do roztworu jodyny aż do jej odbarwienia. (zachodzi reakcja redoks i jod się odbarwia) Dodajemy kleik skrobiowy (1:1) mieszamy i dodajemy pewną ilość H 2 O 2. Obserwujemy zmiany. Dodajemy kleik skrobiowy (1:1) mieszamy i dodajemy pewną ilość H 2 O 2. Obserwujemy zmiany.

13 Wybarwione ziarna skrobi obserwowane w mikroskopie

14 Zdjęcie (z mikroskopu) wykonane na zajęciach: barwienie ziaren skrobi płynem Lugola

15 Glukoza

16 Wykrywanie glukozy Należy przygotować odczynnik: Należy przygotować odczynnik: Płyn Fehlinga I wodny roztwór siarczanu miedziowego Płyn Fehlinga II wodny roztwór winianu sodowo - potasowego (sól Seignette'a) i dodajemy do niego NaOH.

17 Wykrywanie glukozy Zmieszać odczynniki Fehlinga w stosunku 1:1 i dodać roztwór glukozy 1% ( 1ml +1ml) Kontrola 1ml wody. Zmieszać odczynniki Fehlinga w stosunku 1:1 i dodać roztwór glukozy 1% ( 1ml +1ml) Kontrola 1ml wody. Próbkę ogrzać. Wytrąca się czerwony osad tlenku miedzi Cu 2 O. Reakcję redukcji miedzi prowadzą ją wszystkie cukry mające zdolność do redukcji czyli mające wolną grupę aldehydową lub ketonową Obecność białka w próbce może maskować obecność cukru i reakcja nie zachodzi Próbkę ogrzać. Wytrąca się czerwony osad tlenku miedzi Cu 2 O. Reakcję redukcji miedzi prowadzą ją wszystkie cukry mające zdolność do redukcji czyli mające wolną grupę aldehydową lub ketonową Obecność białka w próbce może maskować obecność cukru i reakcja nie zachodzi

18 Ogrzewanie próbek na zajęciach

19 Próbki po ogrzaniu – próba Fehlinga wykrywająca glukozę Niebieska – kontrola, czerwona glukoza i sok z winogron

20 Próbki badane (identyfikujemy 4 roztwory o nieznanym składzie) Dostajemy 4 probówki z bezbarwną cieczą. Wiemy, że w jednej z nich znajduje się glukoza, w innej białko, w kolejnych woda i sól fizjologiczna. Dostajemy 4 probówki z bezbarwną cieczą. Wiemy, że w jednej z nich znajduje się glukoza, w innej białko, w kolejnych woda i sól fizjologiczna. Planujemy doświadczenia z tymi roztworami tak aby odróżnić jaką substancję mamy w każdej probówce. Uwzględniamy próby kontrolne i badane. Zapisujemy wyniki. Wyciągamy wnioski. Planujemy doświadczenia z tymi roztworami tak aby odróżnić jaką substancję mamy w każdej probówce. Uwzględniamy próby kontrolne i badane. Zapisujemy wyniki. Wyciągamy wnioski. Jak możemy biologicznie odróżnić w której probówce mamy sól fizjologiczną a w której wodę destylowaną? Jak możemy biologicznie odróżnić w której probówce mamy sól fizjologiczną a w której wodę destylowaną?

21 Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt „Naukowy zawrót głowy” WND-POKL /13 Liceum Ogólnokształcące im. J. Iwaszkiewicza, ul. Okrzei 1, Brzeziny Dziękujemy za uwagę ! BIURO PROJEKTU: Liceum Ogólnokształcące im. J. Iwaszkiewicza, ul. Okrzei 1, Brzeziny www: projekt-lobrzeziny.pl; tel/fax:


Pobierz ppt "Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt „Naukowy zawrót."

Podobne prezentacje


Reklamy Google