Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ? prof. dr hab. Anna I. Brzezińska Instytut Psychologii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ? prof. dr hab. Anna I. Brzezińska Instytut Psychologii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza."— Zapis prezentacji:

1 Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ? prof. dr hab. Anna I. Brzezińska Instytut Psychologii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Zespół Wczesnej Edukacji Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie

2 Co trzeba zrobić ? przygotowanie warunków w szkole, w klasie, na dworze przygotowanie nauczycieli klasy I przygotowanie do współdziałania z rodzicami przygotowanie do pomocy rodzicom wychowanie w rodzinie  dziecko zna reguły i normy edukacja przedszkolna  dziecko dużo wie i umie kontakty rówieśnicze  dziecko jest „społeczne” RODZINA  gotowość do współdziałania ze szkołą SZKOŁARODZINA

3 1. Dziecko opanowało podstawową wiedzę i umiejętności 2. Dziecko jest samodzielne w zaspokajaniu swoich podstawowych potrzeb 3. Dziecko potrafi wyrażać swoje potrzeby 4. Dziecko jest gotowe do współdziałania z innymi dziećmi 5. Dziecko jest gotowe do uczenia się pod kierunkiem nauczyciela = nowej osoby dorosłej 1. Szkoła jest dostosowana do potrzeb fizjologicznych i psychicznych „typowego” dziecka w wieku 6 lat 2. Szkoła jest gotowa do zmiany sposobu funkcjonowania, gdy dziecko jest „nietypowe” 3. Szkoła jest gotowa pomagać rodzicom w tym, jak wspomagać dziecko „typowe” i „nietypowe” 4. Szkoła poznaje tak wcześnie, jak to tylko możliwe dzieci 6-letnie = kandydatów do kl. I i poznaje ich rodziców Zadania dla RODZICÓW dziecka i całej rodziny Zadania dla DYREKCJI szkoły oraz dla nauczycieli klas I

4 Utrzymywanie choćby sporadycznych kontaktów z dalszą rodziną (uroczystości rodzinne, wakacje, wizyty) Budowanie więzi ze swymi sąsiadami Włączanie się w życie lokalnych wspólnot Podtrzymywanie tradycji rodzinnych, lokalnych, regionalnych Rozsądne kontrolowanie kontaktów dziecka z rówieśnikami Dbanie o to, by dziecko poznawało bliższą i dalszą okolicę Czytanie i zachęcanie do samodzielnego czytania, zadawania pytań, śledzenia bieżących wydarzeń, komentowania ich Rozmawianie z dzieckiem przy każdej okazji Zadania dla rodziny dziecka

5 4 KROKI MILOWE DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Ludzie w różnym wieku  zróżnicowanie kontaktów społecznych: treść, sytuacje, osoby, cele działania Ludzie w różnym wieku  zróżnicowanie kontaktów społecznych: treść, sytuacje, osoby, cele działania Nauczyciel jako osoba znacząca  jasne reguły  czytelna komunikacja  dobry kontakt emocjonalny Nauczyciel jako osoba znacząca  jasne reguły  czytelna komunikacja  dobry kontakt emocjonalny Zróżnicowane otoczenie  optymalne zróżnicowanie i bogactwo  uważność na potrzeby dzieci Zróżnicowane otoczenie  optymalne zróżnicowanie i bogactwo  uważność na potrzeby dzieci Wyzwania / oferty / zadania  czytelne wymagania  pomoc adekwatna do trudności zadania Wyzwania / oferty / zadania  czytelne wymagania  pomoc adekwatna do trudności zadania (1) zaufanie (2) ciekawo ść (3) twórcze myślenie (4) kooperacja przekonanie, że świat jest bezpieczny i dobry przekonanie, że świat jest ciekawy i wart poznania przekonanie, że zawsze się znajdzie jakieś rozwiązanie przekonanie, że na innych ludzi można liczyć +++


Pobierz ppt "Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ? prof. dr hab. Anna I. Brzezińska Instytut Psychologii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza."

Podobne prezentacje


Reklamy Google