Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Życie nastolatka.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Życie nastolatka."— Zapis prezentacji:

1 Życie nastolatka

2 Dorastanie nastolatka
W młodości rodzi się sfera wewnętrzna – DUCHOWE WNĘTRZE (pamięć, rozum wola). Podstawowe pytanie nastolatka: co zrobić, by życie nie było powierzchownym, żeby żyć życiem głębokim? Nastolatek ma prowadzić stały dialog z sobą samym, poznawać siebie. Nastolatek w okresie pokwitania potrzebuje pomocy DOROSŁYCH w poznawaniu siebie, żeby odkryć w czym się zmienia i dlaczego. Nastolatek musi się nauczyć MĄDRZE MYŚLEĆ i ODPOWIEDZIALNIE KOCHAĆ.

3 Najczęstsze problemy nastolatków
1. Negatywne bunty, zmniejszona zdolność do wysiłku, 2. Nieakceptowanie obowiązków i brak odpowiedzialności, 3. Oddalenie się od rodziców na rzecz kolegów, 4. Idealizowanie zachowań spontanicznych, 5. Kierowanie się zachciankami i pożądaniami,

4 Najczęstsze problemy nastolatków
6. Brak poszanowania dla zasad dobrego wychowania, 7. „Totalne wyluzowanie”, 8. Niezliczone ucieczki od rzeczywistości (seks, narkotyki, alkohol, Internet, muzyka), 9. Fascynacja modą i nowinkami, konsumizm stwarzający sztuczne potrzeby materialne.

5 Charakterystyka nastolatków
Ekranizacja życia Pokolenie mediów: „zalew informacji pozbawiony znaczenia” Wyobcowane pokolenie: abdykacja rodziców Pokolenie doświadczenia a nie logiki: „myślenie emocjami” Hedonizacja i konsumpcjonizm Nastawienie na rozrywkę Świat presji seksualnej: dobry grunt dla głodu miłości

6 Trzy podstawowe ekrany:
Ekranizacja życia Trzy podstawowe ekrany: Telewizja Internet Komórka

7 Pokolenie mediów Wiedza (np. o Kościele) pochodzi z mediów, telewizji, Internetu, kina. Śledzenie strumienia informacyjnego na temat wydarzeń zastępuje udział w wydarzeniach –możliwość manipulacji. Dezintegracja i dezorganizacja życia rodzinnego (komputer, telewizor w każdym pokoju) Pozorne bycie razem podczas oglądania tych samych programów TV w tym samym pomieszczeniu (brak krytycznych rozmów o tym, jakie wartości są przekazywane).

8 Wyobcowane pokolenie Brak jasnego określania KIM JESTEM.
Zanik autorytetu rodzicielskiego: rodzic staje się kumplem. Brak ojców w wychowaniu. Styl on-line ale pozbawieni więzi. Poszukiwanie akceptacji u rówieśników. Moralna próżnia. Inny język niż w świecie dorosłych

9 Propozycje rozwiązania problemów
Rozwiązania powinny pochodzić od rodziców, Nastolatek musi znać i wypełniać swe obowiązki, Nastolatek musi od siebie wymagać i kształtować wolę, Należy dużo rozmawiać z nastolatkiem o tym co myśli, co czuje, co jest dla niego ważne, w co wierzy,

10 Propozycje rozwiązania problemów
Uczyć nastolatka krytycznego osądu rzeczywistości, Nastolatek musi być uczony wybierania dobra i decydowania na własną rękę, Nastolatek musi uczyć się rozpoznawać i kontrolować własne i cudze uczucia, Należy nastolatka zachęcać do refleksji przed podejmowaniem działania.

11 Zadanie rodziców i wychowawców
Budować głębokie więzi z dziećmi: afirmacja, akceptacja, uznanie, czułość, dostępność, dyscyplina. Uzasadniać istnienie niezmiennych, obiektywnych prawd. Chronić i uodporniać na atak bezbożnej kultury (media, Internet, moda). Być żywym świadkiem a nie tylko nauczycielem. Stwarzać okazje do doświadczenia Boga w domu: wspólna modlitwa, rozmowy o Bogu. Być entuzjastą i radosnym w wychowaniu.

12 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Opracował Ks. Marcin Kozyra


Pobierz ppt "Życie nastolatka."

Podobne prezentacje


Reklamy Google