Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Jak poznawać i rozumieć swoje dziecko, gdy staje się przedszkolakiem? Zaprasza psycholog Elżbieta Regina W e n z e l.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Jak poznawać i rozumieć swoje dziecko, gdy staje się przedszkolakiem? Zaprasza psycholog Elżbieta Regina W e n z e l."— Zapis prezentacji:

1

2 Jak poznawać i rozumieć swoje dziecko, gdy staje się przedszkolakiem? Zaprasza psycholog Elżbieta Regina W e n z e l

3 Plan spotkania Potrzeby dziecka w wieku przedszkolnym Prawidłowości rozwojowe w wieku przedszkolnym Potrzeby dziecka w związku z rozwojem procesów poznawczym, społecznych, emocjonalnym,itd...

4 c.d.planu spotkania Niepokojące sygnały w zachowaniu dziecka a możliwości reagowania na nie. Zachowania członków rodziny wspierające rozwój dziecka.

5 Prawidłowości rozwojowe dziecka w wieku przedszkolnym Dziecko w wieku przedszkolnym co pół roku znajduje się w nowym okresie rozwojowym- przeplatają się okresy stabilizacji i destabilizacji.

6 Fazy 1;6-brak równowagi 2;0- równowaga 2;6 -brak równowagi 3;0 –równowaga –dziecko idzie do przedszkola 3;6- brak równowagi 4;0- równowaga

7 c.d. fazy 4;6 – brak równowagi 5;0 –równowaga 5;6-6;0 – brak równowagi

8 Zadania rozwojowe do 6 r.ż. Uczenie się chodzenia Uczenie się jedzenia pokarmów stałych Uczenie się mowy Uczenie się kontroli wypróżnień Uczenie się różnic płciowości i wstydliwości

9 Zadania rozwojowe – ciąg dalszy Osiąganie stabilności fizjologicznej Tworzenie prostych pojęć dotyczących rzeczywistości społecznej i fizycznej Uczenie się nawiązywania kontaktów uczuciowych z rodzicami, rodzeństwem, innymi ludźmi Uczenie się rozróżniania dobra od zła oraz kształtowania sumienia

10 Podstawowe potrzeby dziecka Potrzeby fizjologiczne Potrzeba bezpieczeństwa Potrzeba miłości i przynależności Potrzeba rozwoju.

11 Potrzeby fizjologiczne Jedzenie Sen Odpoczynek

12 Co warto zrobić? Wskazane upodobnienie rytmu przebiegu dnia do tego jaki jest w przedszkolu. Upodobnienie jedzenia- np.. w domu warzywa też w postaci surówek. Zabezpieczenie czasu rano na spokojne wyjście/dziecko inaczej postrzega czas/

13 Potrzeba bezpieczeństwa Stałość/stały przebieg dnia, tygodnia/ Przewidywalność/wynika ze stałości/ Powtarzalność/wszystko dzieje się tak samo dziecko czuje się bezpiecznie/ Harmonogramy-bardzo wskazane

14 Potrzeba rozwoju Zdrowe dziecko jest ciekawe otaczającego świata, poznaje go przez dotykanie, stukanie, manipulowanie,rozbieranie, składanie itp../czyli czasem niszczenie/

15 Potrzeba przynależności Dziecko ma prawo do kontaktu z obojgiem rodziców, nawet jeśli mieszkają oddzielnie/np.. wskutek rozwodu lub innych okoliczności życiowych/

16 Potrzeba miłości, akceptacji Dzieci tak jak potrafią walczą o zaspokojenie ważnych dla nich potrzeb. Dzieci niczego nie robią bez celu.

17 Koło walki o..... Dziecko zachowuje się dziwnie-rodzice reagują uwagą-dziecko uczy się „dziwne zachowanie się opłaca”-dziecko powtarza dziwne zachowanie-rodzice są zdenerwowani i reagują wbrew swojej woli zwiększoną uwagą-dziecko otrzymuje mało spontanicznej troski-dziecko uczy się „uwagę rodziców muszę sobie wywalczyć”

18 Szczęście Miłość + akceptacja+ osiągnięcia = szczęście

19 Szczęście a przystosowanie w okresie dzieciństwa Dzieci szczęśliwe są zdrowe i energiczne. Nieszczęście obniża ich siły i energię oraz pogarsza ich ogólne dobre samopoczucie Dzieci szczęśliwe kierują swoją energię na celową działalność, podczas gdy nieszczęśliwe trawią swoją energię na pogrążaniu się w marzeniach na jawie i rozczulaniu się nad sobą

20 Szczęście a przystosowanie Szczęście poprawia wygląd dzieci, nadając twarzy radosny wyraz. Ludzie reagują pozytywnie na wesołość, a negatywnie na wyraz twarzy „zbitego psa”, charakterystyczny dla nieszczęśliwego dziecka

21 Szczęście a przystosowanie Szczęście dostarcza silnej motywacji do działania podczas gdy nieszczęście tłumi motywację Dzieci szczęśliwe przyjmują frustracje spokojniej i próbują zrozumieć ich przyczynę.

22 Szczęście a przystosowanie Dzieci reagują gwałtownymi wybuchami gniewu, co utrudnia im zrozumienie przyczyn owych frustrujących czynników. Szczęście zachęca do kontaktów społecznych i brania udziału w aktywności społecznej.

23 Szczęście a przystosowanie Nieszczęście skłania dzieci do wycofywania się i koncentrowania uwagi na sobie. Wraz z powtarzaniem się poszczególnych sytuacji szczęście staje się nawykiem. W ten sam sposób nieszczęście może się stać nawykiem.

24 Szczęście a przystosowanie Szczęśliwe dzieciństwo nie gwarantuje powodzenia w wieku dojrzałym, jednak kładzie podwaliny pod osiąganie sukcesów, podczas gdy nieszczęście stwarza podstawy do niepowodzeń.

25 Szczęście a możliwości rodzica Każdy rodzic niezależnie od - poziomu wykształcenia, - zasobów materialnych, - miejsca zatrudnienia, - innych czynników Jest w stanie uczynić szczęśliwym swoje dziecko!!!!!!!

26 Szczęśliwi rodzice= szczęśliwe dzieci

27 Kiedy iść do specjalisty?.. Zawsze kiedy coś nas niepokoi i kiedy dziecko jest w wieku przedszkolnym, umówić się na wizytę bez dziecka, zabrać rysunki dziecka, do wizyty przygotować się- zapisać niepokojące zachowania- konkretne sytuacje i czas/częstotliwość występowania.

28 Wykorzystano.... Rozwój dziecka- Elisabeth Hurlock Każde dziecko może nauczyć się reguł- Anette Kast-Zahn Doświadczenia życiowe i zawodowe autora

29 Dla rodziców Ulotka „Wpływ rodziny na rozwój osobowości dziecka.”

30 Za uwagę dziękuje Psycholog- Elżbieta Regina Wenzel


Pobierz ppt "Jak poznawać i rozumieć swoje dziecko, gdy staje się przedszkolakiem? Zaprasza psycholog Elżbieta Regina W e n z e l."

Podobne prezentacje


Reklamy Google